me
door meidam Feb 26, 2019 om 11:51
Geldzaken & recht

Spaarrekening

Heb een kapitaalmarktindex Rekening bij de ABN-AMRO. Rentepercentage 1,5%
Krijg nu bericht van hen dat zij deze rekening per 1 april a.s. gaan omzetten in een gewone spaarrekening met een rentepercentage van 0,3%. Mag dat zomaar.

2176 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 26, 2019 om 11:53
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Doe navraag waarom men dat doet. Men kan een overeenkomst niet eenzijdig aanpassen en als u een naar uw mening niet adequaat of niet acceptabel bericht krijgt, dan kunt u zich richten tot de Ombudsman Financiële instellingen www.kifid.nl

Z
ie de voorwaarden waarin o.a.staat dat ABNAMRO dat kan als er sprake is van tegenstrijdigheid met de voorwaarden (art 8) https://www.abnamro.nl/nl/images/Generiek/PDFs/010_Prive/01_Sparen/Voorwaarden-kapitaalmarktindex.pdf

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2019 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mag zomaar. U zult daar ook een uitgebreide brief over gehad hebben.

Maar lees ook nog eens hier.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/sparen/uit-de-verkoop/kapitaalmarktindex-rekening/index.html

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2019 om 13:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eventueel hier:

https://www.vanspaarbankveranderen.nl/

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2019 om 13:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mag dat zomaar.
Ja

me
door mein33 - Feb 26, 2019 om 15:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MEIDAM 26 FEB. 2019 OM 11:51       Mag dat zomaar.

Ja, de rekening mag door beide partijen ongehinderd worden opgezegd.
De bank heeft nu besloten om deze rekening op te heffen en gaat uw gelden zolang voor u op een (minder rendement gevende) spaarrekening zetten.
De oude kapitaamarktlindex-rekening kost de bank waarschijnlijk meer dan dat hij voor hen oplevert en dan is de keuze "opheffen" eenvoudig genomen.
En u bent, ook nu reeds, vrij om de index-rekening op te heffen, maar of u snel een tegenrekening zult vinden die een gelijkwaardig of hoger rendement geeft, valt te betwijfelen.

abnamro
door abnamro - Feb 27, 2019 om 15:15
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Meidam,

Kan me voorstellen dat je niet blij bent dat de Kapitaalmarktindex Rekening met betere rente wordt beëindigd en er door ons een Direct Sparen wordt geopend met een aanzienlijk lagere rente. Snap goed dat je benieuwd bent of de Kapitaalmarktindex Rekening mag worden opgezegd.

Bij het aangaan van deze rekening ben je akkoord gegaan met de voorwaarden van deze rekening https://abn.com/2HoXlyQ . In deze voorwaarden staat dat zowel de rekeninghouder als de bank de rekening op ieder moment mag beëindigen. Vanwege de aanhoudende lage rentestand op de geld- en kapitaalmarkt, is er besloten om nu volledig met deze rekeningvorm te stoppen. Om onze klanten tegemoet te komen openen we alvast een Direct Sparen zodat het saldo opneembaar is en kan je ook nu al zelf het saldo kosteloos opnemen.

Wil je graag weten wat voor jou het beste alternatief is? Neem dan contact met ons op via 0900 - 92 15 of 010-240 70 04.

Met vriendelijke groet,

Janwalter

ABN AMRO Webcare

me
door mein33 - Feb 27, 2019 om 15:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33 Janwalter , ABN AMRO Webcare
Wil je graag weten wat voor jou het beste alternatief is? Neem dan contact met ons op via 0900 - 92 15 of 010-240 70 04.

Een hele grote pot "mosterd na de maaltijd", er is door de mein33bank al een alternatieve rekening aangezegd en dat zonder enig overleg vooraf.
Overleggen doe je, als je een goed beheerder bent tenminste,  "eerst" en niet als er een topic op een consumentenforum wordt geplaatst door een ontevreden klant.

abnamro
door abnamro Feb 28, 2019 om 09:57
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste MEIN33,

In de brieven die wij verstuurd hebben, geven wij aan dat de Kapitaalmarktindex Rekening (KMIR) per 31 maart 2019 stopgezet wordt. Als er op dat moment nog geen andere bestemming gevonden is voor het bedrag op die rekening, dan wordt het saldo overgeboekt naar een Direct Spaarrekening.

In deze zelfde brief bieden wij onze klanten aan om alternatieve mogelijkheden te bespreken.
Ik denk dat wij op deze manier de mosterd op het juiste moment aanbieden. ;)

Met vriendelijke groet,

Janwalter
ABN AMRO Webcare

me
door mein33 Feb 28, 2019 om 10:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@janwalter mein33

Dank
 voor uw reactie.
Uit het topic en uw reactie daarop had ik niet begrepen dat het e.e.a. wel vooraf met de klant is gecommuniseerd en dat er reeds ruimte was om alternatieven te bespreken, vandaar mijn reactie.
De "pot mosterd" opmerking blijkt dan ook door mij oneigenlijk te zijn gebruikt,  ik zet hem terug daar waar hij thuishoort.

Mijn excuses en een vreindelijke groet,  @mein33