Le
door Lennard-1994 Jun 10, 2016 om 12:08
Geldzaken & recht

Sportschool hanteert zogenaamde vervaldatum terwijl deze niet in contract staat

Ik ben afgelopen november voor drie maanden lid geworden van sportschool Fysiek te Leiden. Ik sloot hierbij een lidmaatschap af van drie maanden welke hierna per maand opzegbaar was. 26 februari heb ik dezel lidmaatschap opgezegd en vervolgens op 7 maart nog een maand contributie betaald vanwege de maand opzegtermijn. Vervolgens schreef de sportschool in april weer geld af en dit heb ik terug gestorneerd omdat ik mij al aan de maand opzegtermijn had gehouden en de sportschool al vaker onterecht geld had afgeschreven. Enkele maanden later werd ik gebeld door Credifixx een Incassobureau in Leiden welke beweerde nog 75 Euro van mij te krijgen omdat ik niet betaald heb. Ze zouden de rekeningen en aanmaningen gestuurd hebben naar mijn adres in Leiden, maar ik had bij mijn uitschrijving bij de sportschool al aangeven dat ik ging verhuizen  (naar Leeuwarden) en heb deze dus nooit ontvangen. Daarnaast beweerd Credifixx dat sportschool Fysiek een vervaldatum hanteert van de 24e en mijn uitschrijving op de 26e dus te laat was. Echter heeft Fysiek dit nooit gezegd in de onderlinge mails en valt hier in hun contract niks over te vinden. Sterker nog, in hun contract staat dat alles wat een lid teveel betaald, nadat deze een maand van te voren zijn lidmaatschap heeft opgezegd, hij hoort terug te krijgen van de sportschool. Zoals u wel zal begrijpen voel ik mij dus redelijk genaaid en vind ik ook niet dat ik de sportschool en het Incassobureau hoor te betalen. Ik hoop daarom dat jullie mij nog wat extra advies kunnen geven!

1583 5 Rapporteer

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Jun 10, 2016 om 12:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het maakt helemaal niet uit wat de vervaldatum is. Hier geldt namelijk de Wet van Dam. Na de eerste contractsduur, in dit geval 3 maanden, mag u OP IEDER MOMENT opzeggen met een maximale opzegtermijn van 1 maand. Na de eerste contractsduur is er dus geen 'vervaldatum' maar zijn alle data geldig om op te zeggen.

Le
door Lennard-1994 Jun 10, 2016 om 12:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit houdt dus in dat wanneer ik 26 februari heb opgezegd ik uiterlijk had moeten betalen tot 26 maart? En dit staat los van op welke dag ik lid werd of op welke dag mijn abonnement in ging? Als ik het goed begrijp zou ook dus eigenlijk geld terug moeten krijgen.

Le
door Lennard-1994 - Jun 10, 2016 om 12:34
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit houdt dus in dat wanneer ik 26 februari heb opgezegd ik uiterlijk had moeten betalen tot 26 maart? En dit staat los van op welke dag mijn abonnement ingang af dat ze rekenen vanaf de 1e van de maand? Ik zou dus eigenlijk zelfs geld terug moeten krijgen als ik het goed begrijp.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 10, 2016 om 12:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer liepen de drie maanden af?

Le
door Lennard-1994 Jun 10, 2016 om 12:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zei het verkeerd. De drie maanden gingen al in in oktober! Dus het was begin januari al verlopen. Echter schreef de sportschool in november al weer geld af terwijl ik al drie maanden vooruit had betaald. Het heeft mij vervolgens erg veel moeite gekost om dit geld terug te krijgen en mede daarom heb ik de extra contributie maand van de maand april, die de sportschool onterecht afschreef teruggestort en hun rekeningnummer geblokkeerd. Vervolgens kreeg ik dus een Incassobureau achter me aan...

zoekster1
door zoekster1 - Jun 10, 2016 om 12:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Oké, duidelijk, U heeft dus na de drie maanden vaste contractsduur opgezegd. Dan ging de opzegging  inderdaad op 26 februari in en liep het contract af op 26 maart. Dit is dwingende wetgeving en hier mag niet ten nadele van de consument van worden afgeweken. Het staat op de zwarte lijst van de algemene voorwaarden als de ondernemer zich hier niet aan houdt.  Al het geld dat u daarna heeft betaald kunt u terug vorderen. Ik hoop wel dat u bewijs heeft van de opzegging, bijv, door een return op uw mail. Al is het maar een bevestiging van ontvangst, dat is genoeg.

Onbestaanbaar overigens dat een incassobureau met een eigen juridische dienst het over een vervaldatum heeft. Het zijn vast geen afgestudeerde juristen die daar werken.

Le
door Lennard-1994 Jun 10, 2016 om 13:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen bewijs. Maar het incassobureau sprak zelf over de 26e. Dus die hebben het zelf ook gezien.

zoekster1
door zoekster1 Jun 10, 2016 om 13:08
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dan maar via indirect bewijs. Het is niet handig om geen bewijs van opzegging te vragen als je opzegt. Dat gebeurt u vast geen tweede keer.

Le
door Lennard-1994 Jun 10, 2016 om 13:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb daarnaast nog een mail van de sportschool met bevestiging van opzegging voordat ik de laatste maand contributie heb betaald! Dus ik heb wel bewijs:) maar het gebeurd mij in ieder geval geen tweede keer nee. Heel erg bedankt voor uw hulp. Dan pleeg ik zo maar eens het laatste telefoontje met het incassobureau. Vond de medewerkers al erg beperkt overkomen, zo werd er nauwelijks inhoudelijk gereageerd op mijn emails en werd overal maar omheen gedraaid met de boodschap dat het mijn fout is en ik toch moet betalen.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 10, 2016 om 13:29
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Oké, prima. Mocht u er niet uitkomen, dan kunt u ze waarschuwen, dat u een klacht bij de ACM zult indienen over zowel de ondernemer van de sportschool als het incassobureau. Dat kunt u doen via consuwijzer.nl.
De ACM is gerechtigd boetes op te leggen aan bedrijven de zich niet aan de (consumenten) wet houden. Vooral in incassobureaus die zich niet aan de wet houden zijn ze uitermate geinteresseerd.

Verder kan de sportschool het nog veel erger voor zichzelf maken. Als deze u niet de voordelen van de Wet van Dam geeft, maar een bepaalde opzegdatum hateert (na de eerste termijn) , dan gaat uw opzegging per direct in, dus zonder opzegtermijn. Dat is de 'straf' voor het niet hanteren van de juiste wettelijke regels. Dan wordt de overeenkomst al ontbonden per 26 februari. Als u ze dit allemaal 'fijntjes' uitlegt, dan zullen ze wel eieren voor hun geld kiezen.  Succes!

En graag gedaan.