ho
door hoveling Apr 21, 2010 om 13:43
Geldzaken & recht

Stagevergoeding Horeca

Hallo,

Weet iemand hoe het zit met een stagevergoeding en reiskosten in de horeca? Mijn dochter van 18 gaat binnenkort 10 maanden stage lopen bij Accorhotels. Weet iemand hoe dat in het CAO is geregeld? Stagevergoeding is niet verplicht en is afhankelijk waar je werkzaam bent. Weet iemand hier iets meer over? Alvast bedankt!

7975 7 Rapporteer

soepkiep
door soepkiep - Apr 21, 2010 om 14:28
529 Antwoorden / 75 Vragen

ik weet niet of het nu veranderd is maar heb ik het over mijn eigen kinderen
1 kreeg geen stagevergoeding maar kreeg op het laats een cadeaubon
en de andere kreeg er een kleine ver goedding voor
maar ze kregen geen reiskosten vergoeding
meer weet ik er ook niets over hoe het nu is

poltol
door poltol - Apr 21, 2010 om 14:36
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Uw dochter kan dat navragen bij haar school/opleiding.

Meestal is er geen regulaire vergoeding. Hangt ook een beetje af van de manager van de locatie waar ze komt te werken. Stage = leren daar horen dus regels bij, ook die moet de school/opleiding haar aanreiken.

En let op dat ze niet voor alles en nog wat ingezet gaat worden, de stage moet nuttig ziijn voor het vervolg van haar opleiding.

Vr.gr. poltol

druifje01
door druifje01 - Apr 21, 2010 om 14:36
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Op de site "cao-stagevergoeding" kan men meer hierover te weten komen.

vladja
door vladja - Apr 21, 2010 om 15:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Volgens de wet is een stagegever niet verplicht een stagevergoeding te geven. Maar het is wel gebruikelijk. En als het in de CAO van het bedrijf is geregeld, moet de stagegever zich daar aan houden.

In de CAO voor de Horeca wordt met geen woord gerept over stagevergoeding of reiskostenvergoeding.

Jouw dochter zal dit zelf moeten regelen met de leiding van het Accorhotel.

Vladja

kr
door krieties - Apr 21, 2010 om 16:56
442 Antwoorden / 0 Vragen

Even een tip:
Een stagevergoeding wordt door de studenten vaak niet aangemerkt als loon. Maar het is wel degelijk loon. Let ook op een eventuele teruggaaf loonheffing.
Zeer veel studenten vragen de loonheffing niet terug.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 21, 2010 om 19:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Hoveling,

Stage is leren in de praktijk. Daar hoort stagebegeleiding bij, ook op de werkplek.

Wanneer er geen stagebegeleiding op de werkplek is dan is het werk en dan moet het als zodanig betaald worden. Tenminste minimum(jeugd)loon, want dan is een stagevergoeding niet meer aan de orde. In de horeca is dit schering en inslag.

Dit soort uitbuiting is recentelijk met behulp van de vakbond aangevochten en de slavendrijver is veroordeeld tot een (forse) loonnabetaling.

Hardware ERror MAN.

ho
door hoveling - Apr 21, 2010 om 20:09
19 Antwoorden / 9 Vragen

Ook heb ik gelezen op de site job-site.nl/stagewijzer dat de school geen stagevergoeding mag vragen aan hun leerlingen, maar ze moet wel 600 euro stagevergoeding aan school gaan afdragen. Ook hoeft het stagebedrijf geen bedrag meer te betalen aan school omdat daar in 2005 afspraken over zijn gemaakt. Heeft iemand een idee waar ik deze afspraken kan terugvinden? We hebben op school nog een voorlichtingsavond over de stages en wil dit gelijk meenemen in het gesprek op school, dus... wie kan mij verder helpen???