la
door laptop80 Aug 16, 2015 om 13:03
Geldzaken & recht

Stoppen met rijlessen

Mijn dochter heeft al heel veel rijlessen gehad, ongeveer 70; dit komt ook doordat ze geen diepte kan zien. Nu wil ze stoppen omdat ze onzeker wordt en het gevoel heeft dat ze niet verder komt. Ze heeft een keurige mail naar de rijschool gestuurd met de vraag welke regeling er getroffen kon worden voor de nog niet gereden lessen (drie uur zijn al vooruit betaald) en omdat het praktijkexamen bij het allereerste pakket zat. De rijschool wil de vooruitbetaalde lessen niet restitueren en heeft een voorstel gedaan om het praktijkexamen om te zetten in een tussentijdse toets. Hier wil mijn dochter niet aan. Wat zijn onze rechten hierin. (De rijlessen zijn ons cadeau geweest voor haar achttiende verjaardag)

13496 25 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 16, 2015 om 13:11
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Wat zijn de voorwaarden bij de betreffende rijschool in dit "Pakket"?

Pakketten zij meestal niet deels terugvorderbaar in geld, dus rechten? Ik denk nu niet dat u die heeft.

Los van alles, ik vraag me af of het wel door het CBR de wens is (dat gelet op: "ongeveer 70; dit komt ook doordat ze geen diepte kan zien. Nu wil ze stoppen omdat ze onzeker wordt en het gevoel heeft dat ze niet verder komt.") dat ze aan het verkeer gaat deelnemen.

Ik gun uw dochter haar rijbewijs, maar of het totaalplaatje "past" zou ik eens aan deskundigen vragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2015 om 13:15
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als de rijschoolhouder 'voet bij stuk' houdt is er weinig aan te doen, in die zin dat ik er van uit ga, afgaand op hetgeen u meldt, dat u die lessen al overeen bent gekomen.

Het voorstel voor een tussentijdse toets is evenwel ook niet zinvol lijkt mij. Geheel stoppen is beter.

Mijn advies derhalve is dat uw dochter aan de rijschool meldt dat zij stop en afziet van de tussentijdsetoets als voorgesteld. Vraag in plaats van die toets de kosten daarvoor terug. U kunt m.i. 'daar bij aangeven dat de rijschoolhouder in kwestie toch ook op basis van de ervaringen zou moeten beseffend dat verder lessen geen zin heeft en kunt hem zelfs, in een uiterst geval hem/haar daarvoor in gebreke stellen. Het had hem/haar toch ook al lang duidelijk moeten zijn dat uw dochter geen diepte ziet.

mahadma
door mahadma - Aug 16, 2015 om 13:33
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@gerritaltena,

het is denkbaar dat de dochter het (haar probleem) wel gezegd heeft, de rijschool het (haar probleem) gezegd heeft, maar dat de dochter willens en wetens toch (tegen beter weten in) doorgezet heeft en is blijven lessen. In dat geval is het niet realistisch om iemand in gebreke te stellen voor een bedrag van 3 lessen + een examen (kosten baten gedachte). Verder is een all in pakket vaak een "prettig geprijsde" aanbieding. Als er sprake is van de zaak terugdraaien dan zal de rekening misschien wel op nul uit kunnen komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2015 om 13:45
16885 Antwoorden / 202 Vragen

mahadma: dat kan inderdaad het geval zijn maar dan 70 (ZEVENTIG) lessen laten houden is m.i. toch een voorbeeld van een 'aardig' rekenmodel.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 16 aug 2015, 13:45]mahadma: dat kan inderdaad het geval zijn maar dan 70 (ZEVENTIG) lessen laten houden is m.i. toch een voorbeeld van een 'aardig' rekenmodel.

Maar dat hadden die ouders ook zelf wel eerder kunnen bedenken, er zal nooit zo'n groot pakket aangekocht zijn. Dus waarschijnlijk herhaalde malen verlengd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2015 om 18:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook een rijschoolhouder heeft zorgplicht lol

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2015 om 18:49
16885 Antwoorden / 202 Vragen

lo horde er niet bij.

edrick3
door edrick3 - Aug 16, 2015 om 18:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo laptop80,

Het lijkt mij dat de betreffende rijschool aardig misbruik maakt van de 'handicap' van dochter.
Is dit het enige probleem of rijdt dochter 'gewoon' slecht?
Er zijn wel meer 'hopeloze' gevallen die het nooit zullen leren.
Maar een goede rijschoolhouder zou hierin zelf moeten aangeven wat de kans op slagen (of niet) is en niet onbeperkt doorgaan met het geven van lessen.
Neem anders eens contact op met een andere rijschool.

Vwb je vraag: nee, er hoeft geen geld terug gegeven te worden als er een '' pakket' lessen is afgenomen.

Met vr.gr.

door 1953 - Aug 16, 2015 om 20:10
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De voorwaarden van de rijschool? Restitutie is niet gebruikelijk.

Als ik uw dochter zou zijn, dan zou toch, ondanks die onzekerheid, zou ik zeker verder gaan en mocht de praktijkexamen op niets uitlopen, gebuisd, dan pas stoppen en de relatie met de rijschool verbreken.

Nog 3 lessen! Wanneer is de praktijkexamen gepland?

aurora1
door aurora1 - Aug 17, 2015 om 00:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een oogafwijking waardoor geen diepte gezien wordt hoeft geen probleem te zijn met autorijden weet ik uit eigen kring (iemand met een oog verloren) en lees bijv. ook eens dit klik hier topic door.
Ook geldt dat de één meer aanleg ervoor kan hebben dan een ander, en/of dat bijv. ervaring met rijden op een brommer/scooter wat kan helpen.
Er is al verwezen naar de voorwaarden van de rijschool.
Als ik haar was (maar dat ben ik niet) zou ik kiezen voor een tussentijdse toets als dat zonder extra kosten kan en geen geld terug gegeven wordt, al was het alleen maar om die ervaring op te doen.
Ze is nog erg jong dus dan eventueel over een paar jaar weer proberen en dan bij een rijschool waarvan bekend is dat de instructeur erg goed en geduldig is (maar misschien is deze instructeur dat ook).

bb
door bbert - Aug 17, 2015 om 14:13
12 Antwoorden / 1 Vragen

Afgezien van een eventuele betalingsregeling vind ik 70 rijlessen wel heel veel.
Ik was 25 jaar rijinstructeur en heb leerlingen tot de leeftijd van 71 jaar met ten hoogste 50 rijlessen naar het CBR-examen begeleid en zien geslaagd worden.

U zou uw dochter maar eens naar een rijschool moeten sturen die gespecialiseerd is in de kijktechniek.
Ik heb leerlingen gehad die maar met 1 oog konden kijken en die konden het ook leren.
Uw dochter zou eens kunnen proberen in een automaat te gaan rijden. Dat scheelt een hoop handelingen.
Mijn ervaring is dat leerlingen die in een automaat overstappen van de hel in de hemel terecht komen.

Als uw dochter geen verkeersinzicht en geen gevoel heeft om met het voertuig om te gaan dan kan ze er beter mee stoppen. Een goede instructeur had in zo'n geval uw dochter al na een les of 10 moeten waarschuwen dat ze heel veel lessen nodig heeft en dat het misschien niet gaat lukken.

Een tussentijdse toets moet ze nu niet doen. Als ze daar voor "zakt" wordt ze nog onzekerder en wordt het in de toekomst nog moeilijker. Een tussentijdse toets dient er voor om te kijken hoe ver de leerling gevorderd is en waar nog aan gewerkt moet worden om (het liefst) in één keer te kunnen slagen. De leerling kan bij die toets vrijstelling krijgen van bijzondere verrichtingen als hij/zij die verrichting goed uitvoert. Laat uw dochter de toets doen als ze bijna klaar is voor het examen.

Succes.

endemion
door endemion - Aug 17, 2015 om 15:06
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=bbert schreef op maandag 17 aug 2015, 14:13]Afgezien van een eventuele betalingsregeling vind ik 70 rijlessen wel heel veel.
Ik was 25 jaar rijinstructeur en heb leerlingen tot de leeftijd van 71 jaar met ten hoogste 50 rijlessen naar het CBR-examen begeleid en zien geslaagd worden.

U zou uw dochter maar eens naar een rijschool moeten sturen die gespecialiseerd is in de kijktechniek.
Ik heb leerlingen gehad die maar met 1 oog konden kijken en die konden het ook leren.
Uw dochter zou eens kunnen proberen in een automaat te gaan rijden. Dat scheelt een hoop handelingen.
Mijn ervaring is dat leerlingen die in een automaat overstappen van de hel in de hemel terecht komen.

Als uw dochter geen verkeersinzicht en geen gevoel heeft om met het voertuig om te gaan dan kan ze er beter mee stoppen. Een goede instructeur had in zo'n geval uw dochter al na een les of 10 moeten waarschuwen dat ze heel veel lessen nodig heeft en dat het misschien niet gaat lukken.

Een tussentijdse toets moet ze nu niet doen. Als ze daar voor "zakt" wordt ze nog onzekerder en wordt het in de toekomst nog moeilijker. Een tussentijdse toets dient er voor om te kijken hoe ver de leerling gevorderd is en waar nog aan gewerkt moet worden om (het liefst) in één keer te kunnen slagen. De leerling kan bij die toets vrijstelling krijgen van bijzondere verrichtingen als hij/zij die verrichting goed uitvoert. Laat uw dochter de toets doen als ze bijna klaar is voor het examen.

Succes.
Wat een hoop nogal uit de lucht gegrepen aannames.

Gezien het gemiddelde op zo'n 40 lessen ligt vind ik het wel heel knap dat jij nooit meer dan 50 lessen nodig hebt gehad om iemand klaar te stomen voor het examen. Of tel je nu alleen het max aantal lessen wat je geeft voordat je ze een examen laat afleggen met wie weet hoeveel falen? Of zit je wellicht ergens in een "boeren gat" waar nauwelijks verkeer is? Of is die ervaring ondertussen alweer 10-20j geleden opgedaan?

Dat iemand veel of weinig lessen nodig heeft blijkt doorgaans al bij de intake. Dus om nu aan te nemen dat er niet gewaarschuwd zou zijn, goede kans van wel. Waar overigens eerder niet dan wel naar geluisterd wordt want 'lets face it' de meeste schatten hun eigen kunnen altijd veel rooskleuriger dan het geval is.

In hoeverre er überhaupt sprake kan zijn van rijscholen die "gespecialiseerd" zijn in de kijktechniek!? Een goede kijktechniek geld voor iedere examen kandidaat. Lijkt me iets dat je van elke rijschool mag verwachten. Hooguit dat je een rijschool zoekt die zich richt op gehandicapten rijles en zo wellicht meer ervaring heeft op oa het gebied van "eenogigen" aan te leren extra goed met het hooft te draaien.

Die hele TTT een examen zonder slagingskans is gewoon een zoveelste geldkloppertje van het CBR (aka Corrupte Bende Rovers). Wat dat betreft kun je net zo goed 2x examen doen (ja je hebt natuurlijk van die rijscholen die net alsof doen dat examens veel duurder zijn dan TTT's).
Maar of dit onzekerheid in de hand speelt of juist niet is maar de vraag als ze het er beter vanaf brengt dan ze zelf dacht kan het juist omgekeerd werken.

Terug naar de vraag. Er is een overeenkomst gesloten en als 1 vd partijen daarvan af wil wijken is het aan de andere partij of zij daarin mee willen gaan of niet. Dus sprake van recht op restitutie zal in deze niet van toepassing zijn.

Dat de rijschool daar niet in mee gaat kan ik verder goed begrijpen zeker als er een pakket is betaald welke (wellicht flink) voordeliger is dan losse lessen en examens er nu verlangt wordt het resterende in losse lesvorm/examen prijzen te restitueren. Mocht er tevens al iets gereserveerd zijn bij het CBR dan heeft annuleren bv ook gevolgen voor de rijschool in kwestie. En zo hangen er nog wel wat haken en ogen aan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 17, 2015 om 15:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

endemion@ wat heeft het CBR hiermee te maken en hoed u voor opmerkingen (over het CBR) hier die als laster kunnen worden beschouwd.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 17, 2015 om 15:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De dochter van TS heeft na 70 rijlessen het gevoel dat ze niet verder komt.
Dat lijkt mij ook.
Als je na zoveel lessen nog niet geslaagd bent dan hoor je niet thuis in het verkeer.
Want je bestuurt een dodelijk wapen.
Dat het komt doordat dochterlief geen diepte kan zien zal niet de oorzaak zijn.
Als u inklopt bij koekel :++ geen diepte zien en rijbewijs++ dan komt u vele verklaringen tegen van auto en motor bestuurders die al jaren hun rijbewijs hebben, ondanks het effect van "geen diepte zien".
De rijlessen waren een verjaarskadootje van minstens 3000 euro.
Voor die prijs heb je een CANTA, waarvoor geen rijbewijs nodig is.

br
door brui0929 - Aug 17, 2015 om 16:25
636 Antwoorden / 10 Vragen

Neem eens contact op met Welzorg die zijn gespecialiseerd in rijlessen
I.V.M beperking en hebben ook andere oplossingen.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 17, 2015 om 16:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nounounou Crewmember,
wat een onaardige opmerking !
++++++++++++++++++++++++++++++======

=crewmember schreef op maandag 17 aug 2015, 16:49: [

Blijkbaar hebben jullie wel meer problemen in de familie. Met name jouw geestelijke gesteldheid.

no
door nordhaus - Aug 18, 2015 om 10:52
25 Antwoorden / 3 Vragen

Beste redactie,
Waarom laten jullie toe dat lolbroeken/azijnpissers elkaar zo onheus bejegenen in plaats van serieus antwoord te geven op een serieuze vraag? Geef hier nu ook eens antwoord op. Ik ben benieuwd.

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2015 om 10:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=nordhaus schreef op dinsdag 18 aug 2015, 10:52]Beste redactie,
Waarom laten jullie toe dat lolbroeken/azijnpissers elkaar zo onheus bejegenen in plaats van serieus antwoord te geven op een serieuze vraag? Geef hier nu ook eens antwoord op. Ik ben benieuwd.

Als u contact met Kassa wil, moet u links onderaan op contact met Kassa klikken.

no
door nordhaus - Aug 18, 2015 om 11:06
25 Antwoorden / 3 Vragen

Beste tijger1: mag ik dat a.u.b. zèlf uitmaken?

mahadma
door mahadma - Aug 18, 2015 om 11:09
11569 Antwoorden / 51 Vragen

@Nordhaus, u begrijpt het waarschijnlijk niet helemaal. Wij zijn hier allemaal vrijwilligers, en geen redactie en kunnen niets editen, wijzigen of verwijderen. Tijger wijst u juist de weg naar de redactie. Dit ter informatie.

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2015 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=nordhaus schreef op dinsdag 18 aug 2015, 11:06]Beste tijger1: mag ik dat a.u.b. zèlf uitmaken?

Natuurlijk. Dus als u alleen wilt griepen op deze site, mag dat van mij ook hoor.;-)

redfloor
door redfloor - Aug 18, 2015 om 13:53
166 Antwoorden / 21 Vragen

Meer dan 70 rijlessen kan zeker hoor. Ik heb er 72 nodig gehad (en tot rijles 65 snapte ik werkelijk niet wat ik deed). Ik heb nou eenmaal geen aangeboren talent voor autorijden en moest heel veel oefenen. Wel vervolgens in een keer geslaagd.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 18, 2015 om 13:53
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Edit redactie: OT

lo
door lolbroek - Aug 18, 2015 om 13:54
7 Antwoorden / 0 Vragen

Edit redactie: OT

crewmember
door crewmember - Aug 18, 2015 om 13:55
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Edit redactie: OT