HappyHenny
door HappyHenny Mar 12, 2013 om 18:03
Geldzaken & recht

Storting naar fout rekeningnummer

NS stortte geld naar mij (Geld Terug na Vertraging) op een verkeerd ING rekening nummer. Eén cijfer verkeerd en door mijzelf fout opgegeven, maar wel met onmiddellijke correctie, waarop NS niet reageerde. Wie heeft dit bedrag nu ontvangen?
Is er iemand die weet of dit terug te halen is? En HOE?

6476 34 Rapporteer

HappyHenny
door HappyHenny - Mar 12, 2013 om 18:16
199 Antwoorden / 73 Vragen

Zoekster, bedankt!
NS werkt absoluut niet mee.
Maar jouw tip kan me misschien wel op weg helpen naar "een" oplossing...
Het proberen in elk geval waard!

edrick3
door edrick3 - Mar 12, 2013 om 18:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo happyh,

Zélf een verkeerd nummer opgegeven.
Er valt NS dus niets te verwijten.
Hopen op een reactie van de eerlijke (???) ontvanger......, maar die zal dan naar NS reageren. En NS heeft niets fout gedaan. Of ze (NS) dan nog de link naar jouw reactie (weten te) leggen???
Terughalen wordt dus lastig.
Probeer de aanwijzing van 'zoekster' eens.

Suc6

HappyHenny
door HappyHenny - Mar 12, 2013 om 18:18
199 Antwoorden / 73 Vragen

Bij nader inzien kan dit toch niet: ik heb immers een naam en plaats nodig om die 0,01 over te maken?

edrick3
door edrick3 - Mar 12, 2013 om 18:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=happyh schreef op dinsdag 12 mrt 2013, 18:18]Bij nader inzien kan dit toch niet: ik heb immers een naam en plaats nodig om die 0,01 over te maken?

Dan heeft NS toch ook een verkeerde naam /plaats opgegeven?

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2013 om 18:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Probeer het maar eens en kijk wat er gebeurt. Gewoon even een naam verzinnen.

diumenge
door diumenge - Mar 12, 2013 om 18:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat geld ben je zo goed als zeker kwijt. Maar als je gelukt hebt met een eerlijke ontvanger, dan kan de tip van zoekster werken.

freya
door freya - Mar 12, 2013 om 18:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, volg gewoon de 'tip' van zoekster maar op......

Als je het via internetbankieren doet vul je gewoon 'een naam' en dat rekeningnummer en waarschijnlijk krijg je een melding met een andere naam en de 'vraag' of je het wel zeker weet. En dan klik je op 'Ja'....

Freya

HappyHenny
door HappyHenny - Mar 12, 2013 om 18:58
199 Antwoorden / 73 Vragen

aan allemaal
Ik heb die 0,01 overgemaakt; de naam komt dan idd vanzelf "op".
Mailcontact vragen kon niet vanwege @ wat niet geaccepteerd werd.
Op tekstvlak geschreven: NS storting was voor mij bedoeld. Foutje. Doorsturen naar (mijn nummer)? DANK!
En nu maar afwachten of het geadresseerde echtpaar zo vriendelijk IS...

edrick3
door edrick3 - Mar 12, 2013 om 19:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@happyh,

Ben benieuwd.
Heb nog wel wat geloof in de mensheid.
We horen het dan nog wel neem ik aan.

Suc6

HappyHenny
door HappyHenny - Mar 12, 2013 om 19:06
199 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 12 mrt 2013, 19:01]@happyh,

Ben benieuwd.
Heb nog wel wat geloof in de mensheid.
We horen het dan nog wel neem ik aan.

Suc6

NATÚÚRLIJK laat ik horen hoe dit afloopt...

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2013 om 19:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als je precies weet welk fout rekeningnummer is opgegeven, zou je 1 cent naar dat rekeningnummer kunnen overmaken en bij de mededelingen kunnen vragen of die persoon het geld naar je wil overmaken, omdat er een vergissing in het spel is.
En anders maar hopen dat de NS het wil corrigeren.

diumenge
door diumenge - Mar 12, 2013 om 19:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je had je mail adres natuurlijk kunnen vermelden als: naamATdomeinPUNTextensie, hadden ze misschien wel begrepen. Succes ermee!

HappyHenny
door HappyHenny - Mar 12, 2013 om 19:17
199 Antwoorden / 73 Vragen

O V E R I G E N S valt de NS zeker wel iets te verwijten. Ik kreeg een no reply mail waarin me werd verteld dat ik een alleszins acceptabel bedrag zou gaan terugkrijgen binnen 2 weken, na mijn melding van een rampreis Enschede - Leiden v.v. over een omweg met een aantal extra overstappen, en vooral over extra tochtige perrons. Grrrr.
In dat bericht stond een fout rekeneningnummer; Ik nam onmiddellijk contact op en ik had het zelf verkeerd genoteerd, maar de storting had nog niet plaatsgevonden en ik meldde het correcte nummer BIJTIJDS. (een cijfer verschil).
Toen het bedrag op mijn rekening uitbleef informeerde ik en toen bleek het bedrag tòch naar het verkeerde rek.nr. te zijn overgemaakt. NS voelt zich niet geroepen om enige medewerking te verlenen aan het terughalen bij de per ongeluk begunstigde... Zó is het hele verhaal.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 12, 2013 om 19:17
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Alshet bij een eerlijk persoon terecht komt die zijn financieem goed bij houdt dan zl het wel terecht komen. Maar als het bij iemand komt die ook niet verder kijk ja dan wordt het wel moelijker. Ik weet niet hoe oog het bedrag is maar het is inderdaad niet leuk. Maar in beginsel u de fout gemaakt die door NS niet goed is behandeld als u dat kan bewijzen is er bij NS verhaal te halen. Dan moeten hun maar zien hoe zij het terug krijgen.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2013 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kreeg verleden week op mijn giro salaris gestort. Dat was niet voor mij bestemd, want ik krijg al jaren geen salaris meer, van niemand. Ik heb zelf contact opgenomen met de ING, wat te doen. Zij zeiden mij, dat de ING na verloop van tijd ongetwijfeld daarover contact met mij zou hebben opgenomen, maar ik kon, als ik dat wilde het bedrag ook terugstorten naar de afzender. Dat heb ik meteen gedaan onder vermelding van de opmerking, dat dat bedrag niet voor mij bestemd was.

U zou dus, omdat u het gironummer en de naam weet ook contact op kunnen nemen met de ING en vragen of zij voor u kunnen bemiddelen.

ho
door holy53 - Mar 13, 2013 om 13:00
68 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 12 mrt 2013, 23:31]Ik kreeg verleden week op mijn giro salaris gestort. Dat was niet voor mij bestemd, want ik krijg al jaren geen salaris meer, van niemand. Ik heb zelf contact opgenomen met de ING, wat te doen. Zij zeiden mij, dat de ING na verloop van tijd ongetwijfeld daarover contact met mij zou hebben opgenomen, maar ik kon, als ik dat wilde het bedrag ook terugstorten naar de afzender. Dat heb ik meteen gedaan onder vermelding van de opmerking, dat dat bedrag niet voor mij bestemd was.

U zou dus, omdat u het gironummer en de naam weet ook contact op kunnen nemen met de ING en vragen of zij voor u kunnen bemiddelen.

Banken bemiddelen alleen voor de opdrachtgever, in dit geval de NS dus.

mo
door mof - Mar 13, 2013 om 13:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi, ik heb een identiek probleem gehad, ging toen over ongeveer 200 euro aan gedeclareerde kaartjes, tevens bij de NS, tevens (door mij) verkeerd nummer ingevuld, dus twee cijfers verwisseld.

1) de kans is groot dat dan een banknummer ontstaat dat niet bestaat, omdat de cijfers van bankrekeningen niet willekeurig gekozen zijn, maar een bepaalde onderliggende structuur hebben: zo kan met een eenvoudige berekening snel gecontroleerd worden of een nummer echt zou kunnen bestaan.
Ik meen (maar weet niet zeker) dat dit als volgt gaat voor een 7 cijferige code:
bijv mijn rekeningnummer 4451540:

1 *4 = 4
2 *4 = 8
3 *5 =15
4 *1 =4
5 *5 =25
6 *4 =24
7 *0 = 0

som = 80
tel daarbij 1 op en het resultaat moet door 9 deelbaar zijn.
Dit zou dus voor alle 7 cijferige (oude Postbank giro) gelden.

Voro banknummers moet de som van de 9 cijfers genomen worden, met één verhoogd worden en door 11(?) deelbaar zijn.

Het foutief invullen, of verwisselen van twee cijfers in een geldige bankrekening zal i.h.a. een ongeldig nummer opleveren.

In dit geval, van niet bestaande bankrekening, wordt de opdracht door de bank teruggegeven aan de NS.

Dit is bij mij ook gebeurd, geld was teruggeboekt bij de NS wegens foutieve bankrekening. Na een belletje met de NS en een uitleg dat het rekeningnummer foutief was ingevuld is alles goed afgehandeld.

2) mocht er onverhoopt toch een geldige bankrekening uitgekomen zijn, dan hoort de bank te controleren of het rekeningnummer overeenkomt met de houder, dus als de NS op een fout nummer met jouw naam overmaakt, dan kan de NS dit bij de bank terug laten draaien. En alsnog aan jou uitkeren.

Veel succes

mo
door mof - Mar 13, 2013 om 13:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Oh ja, vergat ik, trucje zou ook moeten gelden ook voor 9-cijferige sofi/bsn nummers, maar alsnog: de details van de berekening zijn me ontschoten, het gaat dus ongeveer op die manier ...

mo
door mof - Mar 13, 2013 om 13:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

ok nogmaals voor de echt geinteresserden:

De proef heet de "elfproef" en wordt beschreven op wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef

Deze constructie is een eerste preventie tegen foutief ingevoerde nummers:

Als de NS jouw nummer met foutief cijfer heeft ontvangen kunnen ze het ws. niet eens elektronisch verwerken. Zou wel toevallig zijn als er een nummer uitkwam dat tevens elfproef is (maar niet onmogelijk).

Groeten en nogmaals succes!

mo
door mof - Mar 13, 2013 om 13:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

mmh, net wikipedia gelezen, schijnt dus voor oud-postbanknummers NIET te gelden, zat ik er een beetjhe naast.

Maar het geldt wel voor echte banknummers.

alleen niet die +1 op het laatst.

en voor sofinummers/BSNnummers: het laatste getal met -1 vermenigvuldigen,

na, ja, lees wikipedia maar. en als je op een website naar een sofinummer wordt gevraagd, maar je wilt je eigen nummer niet afgeven, dan kun je er dus zo eentje bedenken.

HappyHenny
door HappyHenny - Mar 13, 2013 om 13:47
199 Antwoorden / 73 Vragen

Beste mensen,
Het gebruikte nummer IS een bestaande rekening.
Jullie gegoochel met codes is reuze interessant maar helpt MIJ niet.
Voor mij is nu alleen nog belangrijk - nu NS dat niet doet - dat ING mij helpt
om dit bedrag alsnog op MIJN rekening te laten binnenkomen.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 13, 2013 om 15:03
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo happyh,
probeer het eens bij het volgende adres:

ING Bank NV
t.a.v. directie
Antwoordnummer 230
1000 XA Amsterdam

succes, sjoppie.

ramonnetje
door ramonnetje - Mar 13, 2013 om 15:27
72 Antwoorden / 7 Vragen

Toen ik nog bij een grote transactieverwerker in Nederland werkte kreeg ik dit soort vragen wel vaker.

De eerste vraag is dan altijd: bank of giro? Inderdaad, vanwege het systeem van bankrekeningnummers wat voor giro niet opgaat.

Dan is het advies altijd tweeledig: Probeer die storting met een bericht (ook al hier beschreven) en (als de beller mij het bankrekeningnummer had gegeven) 'neem contact op met dat filiaal van de desbetreffende bank'. Rekeningen kon ik wel traceren naar een bankfiliaal en dan gaf ik ze het nummer van dat filiaal. Je belt dan met hen en vraagt of zij een bericht willen sturen naar de desbetreffende rekeninghouder. Dat kunnen zij (natuurlijk kunnen zij dat) maar de vraag is dan natuurlijk altijd wie je aan de telefoon hebt en of die persoon dat dan ook wil.

Een enkele keer deed ik dit wel eens namens de beller en doorgaans was het voor mij nooit een probleem om iets voor elkaar te krijgen bij een bank maar ja, dat kwam ook omdat ik nu eenmaal vanaf een voor hen maar al te bekend nummer belde...

Als je weet wlke bank het rekeningnummer van is, bel je naar het algemeen nummer en vraag je om door te worden geschakeld naar het betreffende filiaal.

HappyHenny
door HappyHenny - Mar 13, 2013 om 15:31
199 Antwoorden / 73 Vragen

Sjoppie, beDANKt.
Ik heb mijn verhaal inmiddels gemaild naar het enige emailadres dat ik heb kunnen vinden:
ing@emailing.ing.nl maar ik heb geen enkel idee waar dat dan terechtkomt, daarom met in de onderwerpbalk KLANTENSERVICE. Ik heb om een leesbevestiging gevraagd maar die kwam niet prompt. Wellicht later, b.v. eind vd dag.
Maar ik zal die mail printen en alsnog verzenden naar dit adres ALS die bevestiging & reactie uitblijft

ka
door kampersh - Mar 13, 2013 om 16:38
13 Antwoorden / 1 Vragen

De NS heeft aan de (foutieve) bewuste persoon een zogenoemde onverschuldigde betaling gedaan. Dit is geregeld in het BW(art. 6:203 B.W.). Met een meewerkende NS moet het geen probleem zijn dat de NS aan de bewuste persoon een briefje zendt met het verzoek het bedrag terug te storten wegens de onverschuldigde betaling.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2013 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ramonnetje

Het is een gironummer van de ING.

HappyHenny
door HappyHenny - Mar 13, 2013 om 18:31
199 Antwoorden / 73 Vragen

J O N G E N S ! De NS W I L niet meewerken...

freya
door freya - Mar 13, 2013 om 18:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=happyh schreef op woensdag 13 mrt 2013, 18:31]J O N G E N S ! De NS W I L niet meewerken...
Tja, dan ben ik bang dat je afhankelijk bent van de 'goodwill' (lees: fatsoen) van de betreffende ontvanger van dat geld....

Freya

freya
door freya - Mar 13, 2013 om 18:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Kortom, je zal dus gewoon even geduld moeten hebben. Niet iedereen kijkt dagelijks naar z'n afschriften, dus het kan best enige dagen (weken?) duren, eer je een reactie krijgt (als die er al komt).
Gun het even wat tijd.

Freya

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2013 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En sommige topic starters kijken maar een keer per jaar, maar dan worden ze wel wakker. Blijf hoop houden.

HappyHenny
door HappyHenny - Mar 18, 2013 om 23:51
199 Antwoorden / 73 Vragen

BELOOFD = BELOOFD!!!
En ja hoor: er zijn nog eerlijke mensen: ik heb vandaag het bedrag dat op de foute rekening terechtkwam doorgestuurd gekregen met de mededeling: "Vond het al gek dat ik dit kreeg - maar nu op juiste plek!"
Zoekster, BEDANKT!!! Het was immers jouw tip om via een 0,01 overboeking te communiceren...

zoekster
door zoekster - Mar 19, 2013 om 08:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat een leuk nieuws! Mooi dat het zo is opgelost. Gelukkig zijn er nog (genoeg) eerlijke mensen op de wereld, die een ander niet willen benadelen.

Bedankt voor het terugmelden.

freya
door freya - Mar 19, 2013 om 09:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@happyh:

Hartstikke goed! En nog binnen een week ook.
Gelukkig zijn er ook nog eerlijke mensen.

Freya

edrick3
door edrick3 - Mar 19, 2013 om 10:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@happyh,

Mooi zo.
M'n vertrouwen in de mensheid is niet beschaamd.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.