Po
door Polja Mar 21, 2021 om 15:20
Geldzaken & recht

Taken notaris na echtscheiding

Een paar jaar geleden is een echtscheidingsconvenant opgemaakt en ondertekend, waarbij het huis en de hypotheken op mijn naam kwamen.

Nu echter blijkt, dat de woning niet door de notaris bij het kadaster gewijzigd is (akte van verdeling niet opgemaakt en ondertekend). Het staat nog steeds op naam van beiden.

Was dat niet de taak van de notaris? Of had ik of mijn ex hiervoor opdracht moeten geven aan de notaris?

6950 10 Rapporteer

rj
door rjw - Mar 21, 2021 om 15:21
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Ben je na uitspraak van de rechter wel naar een notaris geweest om dit te regelen? Het echtscheidingconvenant is in principe alleen iets tussen jouw en je ex. Alles wat je daarin afspreekt moet vervolgens uitgevoerd gaan worden. Dat gaat niet automatisch.

Po
door Polja Mar 21, 2021 om 15:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, de notaris heeft alles geregeld en is aldaar ondertekend door beide partijen

rj
door rjw Mar 21, 2021 om 17:09
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Wat is "alles"? Stond in zijn offerte ook dat hij alles m.b.t. de hypotheek en het huis ging regelen?

deexpert
door deexpert Mar 22, 2021 om 13:28
104 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is helaas een veel gemaakte fout van advocaten en notarissen. Helaas ben ook ik ervaringsdeskundige. In 2e instantie wilde mijn ex natuurlijk niet meer tekenen.

Succes

jantje7
door jantje7 - Mar 21, 2021 om 15:29
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U had hier zeker opdracht voor moeten geven. En dan nog was het de vraag of de hypotheeknemer akkoord zou gaan dat de lopende hypotheken alleen door u konden worden opgebracht.

Po
door Polja Mar 21, 2021 om 15:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Er zat geen hypotheek meer op, alles was door mij afgelost. Dat was vastgelegd in het convenant en dat is door mij gedaan.

getty
door getty Mar 21, 2021 om 15:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En wat zei de notaris toen u hem hier naar vroeg?

Po
door Polja Mar 21, 2021 om 15:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hij hiervoor een opdracht had moeten krijgen. Maar HIJ is toch de professional?

getty
door getty Mar 21, 2021 om 15:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Informeer eens bij de branche vereniging van notarissen hoe dit zit

getty
door getty Mar 21, 2021 om 15:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen
Gu
door Guller Mar 21, 2021 om 20:38
11 Antwoorden / 1 Vragen

Je ex zit al 2 jaar vast aan onverderdeelde boedel. Als Ik haar was geweest zou ik meeprofiteren van de waardestijging. Zij is immers mede-eigenaar en boedel is niet verdeeld.

Sorry maar ik vind het wel rare gang van zaken.. u komt pas na twee jaar hierachter..?!?

Gu
door Guller Mar 22, 2021 om 17:41
11 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

U geeft niet aan Hoe u was gehuwd? En wanneer? Wanneer Voor/na 2018 getrouwd?

1)  Gemeenschap van goederen, 2)  beperkt gemeenschap van goederen of 3) onder huwelijkse voorwaarden?

U zegt dat hypotheek door u zou zijn afgelost. Ad 1 niet relevant wie hypotheek heeft afgelost. Alles wordt bij helfe, ieder 50/50 verdeeld. Dus de overwaarde 50/50.
Ad 2 en ad 3 wat van u is, is van u. Dus don 't worry. .alleen hetgeen wat samen is opgebouwd wordt verdeeld.

getty
door getty - Mar 21, 2021 om 15:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Onderling afgesproken of met toestemming van de hypotheekverstrekker?  Die bepaalt namelijk als enige of dit akkoord is.

gerbera
door gerbera Mar 21, 2021 om 15:38
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Er zat geen hypotheek meer op..

getty
door getty Mar 21, 2021 om 15:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dat zei ze later pas..

rj
door rjw Mar 21, 2021 om 17:11
3294 Antwoorden / 5 Vragen

"waarbij het huis en de hypotheken op mijn naam kwamen."

getty
door getty Mar 21, 2021 om 17:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In het convenant

dat zegt niets over hypotheekvrij

Po
door Polja - Mar 21, 2021 om 15:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

GELEZEN op Internet:

“Heeft u een eigen woning? Dan staat in de afspraken wie het huis krijgt en wie de eventuele hypotheek overneemt. Dit leggen wij vast in een akte van verdeling.” (gelezen op een site van een notaris)

"Notaris is onpartijdig"

“Mijn partner werd wel ontslagen van haar zogenoemde hoofdelijke aansprakelijkheid. Dit gebeurt door het opstellen van een akte bij de notaris”

“Een notaris controleert de eigendomsrechten van jou en jouw ex-partner en noteert aan wie de woning wordt toebedeeld.

What do you want to do ?
New mail

What do you want to do ?
New mail

What do you want to do ?
New mail

Donuts
door Donuts Mar 21, 2021 om 16:17
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Kunt u uw antwoord 'fatsoeneren'? Het ziet er niet uit zo.

Po
door Polja Mar 21, 2021 om 17:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

 Zo ,beter?

“Heeft u een eigen woning? Dan staat in de afspraken wie het huis krijgt en wie de eventuele hypotheek overneemt. Dit leggen wij vast in een akte van verdeling.” (gelezen op een site van een notaris)

Notaris is onpartijdig.

“Mijn partner werd wel ontslagen van haar zogenoemde hoofdelijke aansprakelijkheid. Dit gebeurt door het opstellen van een akte bij de notaris”

“Een notaris controleert de eigendomsrechten van jou en jouw ex-partner en noteert aan wie de woning wordt toebedeeld.

What do you want to do ?
New mail

What do you want to do ?
New mail

Donuts
door Donuts Mar 21, 2021 om 19:16
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Op 'zo beter?' geef ik maar geen antwoord...

il
door iljaha - Mar 21, 2021 om 15:50
179 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt dit toch ook gewoon zelf doen? U heeft de papieren. Uploaden en naar de klantenservice sturen.

Po
door Polja Mar 21, 2021 om 15:52
2 Antwoorden / 1 Vragen

klantenservice??? Het moet door een notaris worden gewijzigd in het kadaster

What do you want to do ?
New mail

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2021 om 16:11
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: u resp. uw ex hadden dit met de notaris moeten regelen. Zo u dat zou hebben gedaan zou dat ook door de notaris in rekening zijn gebracht.
Als uw convenant wel bij een notaris is ondertekend had de notaris u daarover wel kunnen en misschien zelfs moeten informeren.

Hoewel dit mij niet klachtwaardig lijkt kunt u in ieder geval wel navraag doen en zie dan dit https://www.notaris.nl/de-notaris/klachten-over-de-notaris

en nog een Ps. Indien er sprake is van o.a. hypothecaire lening is ook de hypotheeknemer (de leningverstrekker) degene / de instantie die hier een belangrijke rol speelt indie er m.b.t. aflossing etc. onverhoop problemen zouden zijn.

Po
door Polja Mar 21, 2021 om 16:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is juist mijn vraag: had de notaris mij niet moeten informeren hierover?

What do you want to do ?
New mail

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 21, 2021 om 16:48
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk dus JA! Doe dus navraag op de wijze als bij de info van de link aangegeven. Zie ook nog deze: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-een-klacht-indienen-over-een-notaris  Begin met 'navraag' bij de notaris.
Er kan sprake zijn van verzuim in zorgplicht maar of dat in deze ook zo wordt gezien is wel de vraag vandaan 'mogelijk dus ja', had de notaris u dienen te informeren.

Zie dan in ieder geval ook dit https://www.echtscheidingswinkel.nl/woning/scheiding-eigen-huis omdat het ook nog de vraag is of dit wel een taak is voor de notaris.

Zie dan ook www.echtscheiding.nl en/of www.echtscheidingswijzer.nl of daar nadere info in staat wat wel te doen.
en nu ik dat snel doorneem lijkt het mij toch eerder een zaak van/voor de / een advocaat voor zover u dit niet zelf had kunnen initiëren. Ergo: informeer bij het adres dat u bij de www.echtscheidings link ziet.

Po
door Polja Mar 21, 2021 om 17:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Goeie tip!! Gegoogeld op zorgplicht notaris. Hartelijk dank! http://www.openaccessadvocate.nl/tijdschrift/maandbladvermogensrecht/2018/3/MvV_1574-5767_2018_016_003_001

What do you want to do ?
New mail

getty
door getty Mar 21, 2021 om 17:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat heeft u vreemde reacties

tenormin
door tenormin Mar 21, 2021 om 19:12
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ligt aan de site, niet aan de TS @getty. Komt vaker voorbij tegenwoordig.

Gu
door Guller - Mar 21, 2021 om 20:01
11 Antwoorden / 1 Vragen

Uw vraag is nogal vaag.

Allereerste vraag is: wie heeft het convenant opstelt?

U zegt echtscheidingsconevant. Dus u was getrouwd?? .

In dat geval is het gebruikelijk dat de advocaat een convenant opstelt, tenzij duidelijk in het verzoekschrift is aangegeven dat de boedelverdeling via notaris zal plaatsvinden.

Convenant en verdeling zijn verschillende zaken. Blijkbaar is woning en hypotheek aan u toegescheiden.

Dan is de tweede vraag: kunt u uw ex doen laten ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid tov de geldverstrekker?

Zo ja, dan zal u via akte van verdeling, dus mbv notaris, de woning op uw naam moeten  laten zetten. Dit gaat dus niet automatisch.

ma
door malty - Mar 21, 2021 om 21:44
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind wel dat de notaris zich er wel heel gemakkelijk van af maakt.
Hij heeft een zorgplicht en wist dat u en uw ex waren overeengekomen dat het huis op uw naam zou komen.
Hij heeft het echtscheidingsconvenant zelf opgesteld neem ik aan?
Lijkt me dat u met reden een klacht in kunt dienen bij de beroepsorganisatie.
Neem eens contact op met het Juridisch Loket voor advies.
https://www.amsadvocaten.nl/de-rechtsgebieden/vastgoedrecht/aansprakelijkheid-notaris/

Po
door Polja - Mar 22, 2021 om 11:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik overweeg stappen te ondernemen als ik door weigering van ex de akte te ondertekenen, voor problemen kom te staan.

What do you want to do ?
New mail

What do you want to do ?
New mail

Gu
door Guller - Mar 22, 2021 om 17:25
11 Antwoorden / 1 Vragen

Beste meneer,

U richt alle pijlen naar de notaris. M.i. heeft notaris niets verkeerd gedaan. Uw advocaat heeft de verantwoordelijkheid om alle ins
outs van echtscheiding en boedel verdeling uiteen te zetten. Uit uw verhaal maak ik echter op dat dit niet is gebeurd.

Notaris staat hier los van. Deze heeft slechts jullie afspraken schriftelijk vastgelegd.

U geeft aan dat u geen hypotheek heeft. Dus u heeft genoeg eigen vermogen middelen zodat u niet door een pro Deo advocaat bent bijgestaan, maar op basis van uurtarief.

U kunt het beste Dit probleem bij uw advocaat neerleggen. De advocaat heeft hier een grote fout gemaakt. Maw half werk geleverd. Helaas..

deexpert
door deexpert Mar 22, 2021 om 18:59
104 Antwoorden / 2 Vragen

GULLER

Geen hypotheek??

Stop met antwoorden als je de vraag niet eens kan begrijpen /lezen

Veel succes maar stop