ja
door janboezeroen Mar 7, 2011 om 17:40
Geldzaken & recht

Te hoge bekeuring

Ik ben geflitst en heb een bekeuring thuis gekregen maar die is gebaseerd op auto met aanhanger terwijl ik zonder aanhanger reed. Moet dus € 93,00 i.pl.v. € 65,00 betalen.
Ben ziek geweest en hierdoor was mijn bezwaarschift aan de OvJ 10 dagen te laat. Ziekte is voor de OvJ geen geldige reden en beroep dus afgewezen.
Waarom moeten wij binnen 6 weken beroep instellen en mogen ze over de beslissing 16 weken doen met een evt uitloop van nog 8 weken?
Heeft iemand ervaring met te hoge boete's, m.a.w. worden we meer opgelicht door justitie? Dat vraag ik speciaal aan mensen die net als ik een trekhaak hebben, worden die ook stomweg belast voor tarief met aanhanger?

694 5 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 7, 2011 om 17:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heb je de foto opgevraagd?

Vladja

marcel75
door marcel75 - Mar 7, 2011 om 19:07
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Dat helpt niet meer. Het bezwaarschrift is te laat ingediend.

Jan,
Je hebt 6 weken de tijd gehad een bezwaarschrift in te (laten) dienen. Een eerste bezwaarschrift kan heel kort zijn. Daar hoeft niet meer in te staan dan dat je bezwaar maakt tegen de opgelegde beschikking en dat je in een aanvullend bezwaarschrift je bezwaargronden nader zult uitwerken. Ze moeten je namelijk in de gelegenheid stellen je bezwaren aan te geven.

De termijn van 6 weken is geregeld in de Algemene Wet Bestuursrecht. Daarin zijn ook de beslistermijn en de eventuele verlenging daarvan geregeld.

De officier van justitie mag inderdaad een reden als ziekte niet gebruiken om de termijn voor jou te verlengen. De termijn van 6 weken kan namelijk verlengd worden als jij redelijkerwijs niet eerder op de hoogte had kunnen zijn van de beschikking. Dat is niet snel aan te nemen, maar kan blijkbaar voorkomen. Nu is de geldende redenering: "Je wist het, je had in beroep kunnen gaan. Ben je zelf niet in staat in beroep te gaan, dan moet je dat door iemand anders laten doen."

ja
door janboezeroen - Mar 8, 2011 om 17:14
36 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor uw reacties. Had inderdaad de foto opgevraagd en daarop is duidelijk te zien dat ik zonder aanhanger reed.
Maar heb inmiddels nogmaals contact opgenomen met Verkeerspolitie -op aanraden van CJIB die ik vroeg hoe ze aan het bedrag van de boete kwamen- en deze hebben nogmaals foto bekeken. Volgens deze aardige meneer was er een foutje gemaakt met de code en hij zal proberen de zaak alsnog te seponeren.
Als dat lukt ben ik dolblij. De boete kon ik mee leven, eigen schuld, maar het bedrag wat ik teveel betaald heb zat me dwars en dat wilde ik uit principe terug.

Complimentje voor Verkeerspolitie Haaglanden !

marcel75
door marcel75 - Mar 8, 2011 om 17:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dan heb je erg veel mazzel gehad. Gefeliciteerd!

de motormuis
door de motormuis - Mar 8, 2011 om 18:26
598 Antwoorden / 13 Vragen

Als het lukt, hij gaat proberen de zaak te seponeren.
Dus laten we niet te hard juichen voor janboezeroen. Dan kan het hopelijk niet tegenvallen.
Maar in ieder geval succes gewenst.
Hoop doet leven.

Groeten.