bm
door bmwk100lt Dec 22, 2009 om 15:35
Geldzaken & recht

Te hoge Taxatie

Ivm boedelscheiding moet waarde van woning vast gesteld worden. Mijn ex heeft taxateur mogen kiezen en die is nog al optimistisch om het maar zo te noemen. Ik heb zelf ook een taxatie laten doen en er is een verschil van € 40000,-- euro tussen die 2 in haar voordeel.
Mij taxatie is net wat hoger dan de woz en dus denk ik geloofwaardig.

Ik verdenk de taxateur en ex. van opzet maar hoe dan ook er kan toch niet zo maar een dergelijk groot verschil zijn. Ook onderbouwd de taxateur van ex de waarde niet aan de hand van vergelijkbare panden.
Taxateur heeft na telefonisch aandringen een € 50000,-- lager bedrag genoemd en in overleg met ex dat de zelfde dag weer schriftelijk terug getrokken.

ik vind dit een erg rare zaak een taxateur is toch objectief en onafhankelijk?

Kort om ik heb de zaak maar aan de
rechtsbijstand verzekering gegeven.

3564 6 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 22, 2009 om 16:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is de taxateur van uw ex aangesloten bij een makelaarsvereniging? Uw taxateur ook?

Vladja

vladja
door vladja - Dec 22, 2009 om 16:06
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zie net dat u de zaak aan de rechtsbijstand hebt gegeven. Nemen die de zaak in behandeling ?

Was de rechtsbijstandverzekering een gezamenlijke verzekering eerst of heeft u die later afgesloten?

Vladja

edwardus
door edwardus - Dec 22, 2009 om 16:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ook een beëdigd taxateur kan zich alleen maar beperken tot, om het even oneerbiedig te zeggen, giswerk.
Natuurlijk mag je van een taxateur verwachten dat er een realistische schatting wordt gemaakt, maar het is nou eenmaal zo dat de werkelijke waarde van een huis wordt bepaald door wat de verkoper wil krijgen en wat de koper bereid is te betalen. Het is geen kilo goud waarvan de waarde precies kan worden vastgesteld tegen de dan geldende goudprijs. Ook in jullie geval is de waarde van het huis datgene waar beide partijen mee kunnen instemmen.

Nou vind ik een verschil van €50.000 best veel voor een doorzonwoning in het noorden van het land, maar weer weinig als we het over een villa in het Gooi hebben. Zonder de situatie te kennen is dat dus nogal betrekkelijk.

Overigens is het evengoed in zeer beperkte mate mogelijk om de taxateur een beetje naar boven of naar beneden te beïnvloeden.

In hoeverre is afgesproken dat de taxatie bindend is voor de boedelverdeling?
Ik heb het zelf ook eens meegemaakt dat de een boedelverdeling uitkwam waarbij de uiteindelijke waarde van het huis iets afweek van wat de beëdigde taxateur (wel onderbouwd) had ingeschat.

bm
door bmwk100lt - Jan 12, 2010 om 15:31
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 22 dec 2009, 16:04]Is de taxateur van uw ex aangesloten bij een makelaarsvereniging? Uw taxateur ook?

Vladja

is aangeloten bij de SCVM. maar het grappige is dat de voorwaarden zo zijn dat ik geen enkele mogelijk heb van verweer want ik ben de opdracht gever niet

bm
door bmwk100lt - Jan 12, 2010 om 15:33
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vladja schreef op dinsdag 22 dec 2009, 16:06]Zie net dat u de zaak aan de rechtsbijstand hebt gegeven. Nemen die de zaak in behandeling ?

Was de rechtsbijstandverzekering een gezamenlijke verzekering eerst of heeft u die later afgesloten?

Vladja

Rechtbijstand geef alleen maar advies. daar heb ik niet zo veel aan

bm
door bmwk100lt - Jan 12, 2010 om 15:37
6 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=edwardus schreef op dinsdag 22 dec 2009, 16:54]

Nou vind ik een verschil van €50.000 best veel voor een doorzonwoning in het noorden van het land, maar weer weinig als we het over een villa in het Gooi hebben. Zonder de situatie te kennen is dat dus nogal betrekkelijk.

Is een gewone woning in een gewone wijk met veel de zelfde woningen. Ik zou graag willen dat de taxatie goed was want die kan ik dan gebruiken voor de hypotheek aanvraag.

[quote=edwardus schreef op dinsdag 22 dec 2009, 16:54]
In hoeverre is afgesproken dat de taxatie bindend is voor de boedelverdeling?
Ik heb het zelf ook eens meegemaakt dat de een boedelverdeling uitkwam waarbij de uiteindelijke waarde van het huis iets afweek van wat de beëdigde taxateur (wel onderbouwd) had ingeschat.

Afgesproken was dat de taxatie bindend was. Maar deze gis/broddelwerk taxatie kan ik niet accepteren. Dit riekt naar oplichting