sj
door sjaak_1 Nov 12, 2003 om 20:05
Geldzaken & recht

Te veel salaris ontvangen

kan een werkgever dit doen ?
ik werkte als productie ass bij een bedrijf , maar door ziekte kon ik niet langer
werken voor hele dagen .
dus ging ik werken voor halve dagen.
nu 8 maanden later wordt er gezegd we hebben je teveel betaald. want je functie
is nu productie medewerker.
ze willen nu dat ik meer dan 400 euro
in een keer terug betaal.kan ik hier iets tegen doen?

900 5 Rapporteer

po
door poelmanh - Apr 16, 2004 om 11:57
13 Antwoorden / 1 Vragen

Het hangt er vanaf hoelang je die functie al had.Ze kunnen je wel terugzetten in functie als ze dat via de officele weg hebben gedaan. dat houdt in dat je over je functioneren beoordelings en functionerings gesprekken hebt gehad waaruit bleek dat jij niet geschikt was voor deze functie .jij moet hier dan ook officeel beriht van hebben gehad 3 maal een schriftelijke waarschuwing welke jij moet tekenen voor ontvangst als jij dit niet hebt gehad kunnen zij jou niet zo maar terug zetten het is echter wel mogelijk om in overleg en met behoud van salaris je terug te zetten.je kunt het beste dit voorleggen aan de vakbond of bij een advocaat welke is gespcialeerd in het arbeidsrecht

he
door heinjan - Apr 16, 2004 om 11:57
10 Antwoorden / 1 Vragen

Als niet schriftelijk met wederzijds goedvinden een functieverandering is overeengekomen, dan mag de werkgever geen lager loon vaststellen. Gelet op de hoogte van het bedrag, en als overleggen niet helpt, dan is simpel een eis tot betaling in te dienen bij de rechtbank, sector kantongerecht. Dit formulier is (bijna) gratis af te halen bij de griffie van het kantongerecht. Als dit te moeilijk lijkt, ga dan even langs een bureau voor rechtshulp (telefoonboek), zolang dit tenminste nog kan.

jelotje
door jelotje - Apr 16, 2004 om 11:57
20 Antwoorden / 2 Vragen

Dit kan niet, mits een en ander op papier is vastgelegd met jou. Als je er niet voor getekend hebt dat jij van functie bent veranderd, mogen ze je niet zo maar in een lagere loongroep plaatsen. Niet betalen dus! En naar het bureau voor Rechtshulp gaan als je werkgever vol blijft houden.

si
door six10again - Apr 16, 2004 om 11:57
27 Antwoorden / 1 Vragen

Vorige antwoorden maken al duidelijk dat dit niet zomaar met terugwerkende kracht kan.

Naar mijn idee is dit geen manier om met het personeel (=human capital) om te gaan. Tussen de regels door lees ik dat men van jou af wil, en wellicht probeert men zo een conflict te creeeren.
Mijn advies is:
Reageer SCHRIFTELIJK, en zet in je brief een samenvatting van het gesprek, waarin je wordt voorgesteld om even 400Eur terug te komen brengen. Vraag ook om een schriftelijk antwoord!
Indien de situatie verder escaleert, dan kan je bij de kantonrechter de inhoud van het afgelopen gesprek (en evt volgende) hard maken. Indien je met je baas alles mondeling bespreekt, kan het een welles/nietes worden voor een eventuele kantonrechter, en sta je minder sterk.

cv
door cvdburg - Apr 16, 2004 om 11:57
11 Antwoorden / 0 Vragen

Belangrijk in deze is de wijze waarop je minder bent gaan werken.
Als je op basis van arbeidstherapie voor 50% bent gaan werken is het niet juist. Bij arbeidstherapie ben je namelijk 100% ziek. De eerste 52 weken van ziekte (nieuwe wetgeving geldt nog niet voor jou) moet de werkgever minimaal 70% van het loon doorbetalen. Afhankelijk van de CAO en/of arbeidaovereenkomst kan dit worden aangevuld tot 100%.
De andere mogelijkheid is dat je 50% hersteld bent en nog 50% ziek. Voor het gedeelte dat je hersteld bent, kan in overleg de loonwaarde opnieuw worden vastgesteld. Dit kan niet voor het gedeelte dat je ziek bent.
Om goed antwoord te kunnen geven heb ik dus meer informatie nodig.
Wat hoe dan ook blijft staan, is dat een terugbetaling altijd in overleg is. Een werkgever kan nooit zomaar een inhouding doen.