jo
door jokuip Jan 2, 2013 om 15:50
Geldzaken & recht

Tegoedbon

Op 29-09-2010 kreeg ik van de bedrijfsleider van House of Shoes een tegoedbon van €40,--, dit omdat geleverde schoenen erg snel kapot waren gegaan.
Volgens mij is de bon 5 jaar geldig.
Echter, mijn pleegdochter wilde deze bon verzilveren. Zij kreeg als antwoord dat de bon niet meer geldig zou zijn.
Helaas praat zij moeizaam Nederlands/Engels.
Het bedrijf is inmiddels failliet verklaart maar nog niet gesloten.
Op de bon is geen datum vermeld tot wanneer deze geldig is, dus alleen de kassabon met afgiftedatum 29-09-2010 en de handtekening van de bedrijfsleider.
Hoe moet ik hier in handelen?

1051 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 2, 2013 om 15:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jokuip,

Geldigheid tegoedbon:

Een tegoedbon kunt u krijgen als u een product terugbrengt naar de winkel. U hebt bijvoorbeeld zelf spijt van uw aankoop en u had geen klacht over het product. De wet zegt in dit soort situaties: koop is koop. Ruilen is geen wettelijk recht, maar een gunst van de verkoper. De verkoper mag daarom ook voorwaarden verbinden aan een tegoedbon. Bijvoorbeeld: hoelang de bon geldig is. Of dat u alleen een ander product mag kiezen en u geen geld terug krijgt. U kunt er zelf voor kiezen of u de tegoedbon wilt accepteren. Wilt u geen tegoedbon? Dan hoeft de verkoper niets anders aan te bieden in deze situatie.
Geldigheidsduur van een tegoedbon

Er is geen minimale geldigheidsduur voor een tegoedbon. De verkoper moet wel van te voren melden wat de geldigheidsduur van een tegoedbon is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de tegoedbon? Dan is de tegoedbon vijf jaar geldig.
(Bron: Consuwijzer)

Dus: op naar de winkel en kijken of er nog wat te kopen valt.
Zal wel problematisch worden als de zaak failliet is.
Dan valt er weinig meer te halen.

Met vr.gr.

jo
door jokuip - Jan 2, 2013 om 16:19
14 Antwoorden / 14 Vragen

Dank voor je snelle antwoord edrick3.
Ja, ik zal nu snel gebruik moeten maken van de tegoedbon, de winkel is nog open met een beperkt schoenenaanbod.

jo
door jorisw - Jan 3, 2013 om 12:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien eens meegaan met je pleegdochter. Het zal niet de eerste keer zijn dat mensen die niet goed Nederlands spreken worden afgewimpeld.

jo
door jokuip - Jan 3, 2013 om 17:21
14 Antwoorden / 14 Vragen

Vanmiddag ontving ik onderstaande mail van de klantenservice.
Ik vraag mij af, als ik de tegoedbon nu niet verzilver,of House of Shoes in februari a.s. definitief failliet is?
Beste xxxxxx,

Uw tegoedbon kan weer worden verzilverd in de winkel zodra de doorstart van House of Shoes is afgerond. Wij werken hier momenteel hard aan, om de winkels en webshop weer te openen met nieuwe collectie onder een nieuwe eigenaar. Wij verwachten dat wij medio februari weer heropend zijn als House of Shoes.

--
Met vriendelijke groet,

Klantenservice House of Shoes

edrick3
door edrick3 - Jan 3, 2013 om 18:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jokuip,

Tja, kan het niet zien in m'n glazen bol.
Ze hopen blijkbaar op een doorstart.
Maar als je nu een paar goede/leuke schoenen kunt 'scoren' zou ik dat maar doen en niet wachten.
Is er niets van je gading bij, dan maar hopen dat er een nieuwe eigenaar komt die dan ook nog genegen is om die tegoedbon - van een vorige eigenaar!! - te honoreren.

Met vr.gr.

dearagain
door dearagain - Jan 3, 2013 om 18:57
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*de doorstart is nog niet afgerond en dus kan de tegoedbpn (nog) niet worden verzilverd

*althans, zo begrijp ik het

edrick3
door edrick3 - Jan 3, 2013 om 19:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@dearagain,

TS schreef: ....Ja, ik zal nu snel gebruik moeten maken van de tegoedbon, de winkel is nog open met een beperkt schoenenaanbod......

dearagain
door dearagain - Jan 3, 2013 om 19:25
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ik ga uit van wat de TS eerst schreef om 16.19 uur en later schreef om 17.21 uur