ma
door mariekoekje Mar 9, 2012 om 16:12
Geldzaken & recht

Teruggezet in salaris

Mijn partner woont in Nederland, maar werkt voor een Luxemburgs bedrijf. Heeft dus ook een Luxemburgs contract. In dit contract is ook een salaris vastgesteld.
Nu kreeg hij vandaag een mailtje! van zijn personeelschef (nederlandssprekend) dat hij vindt dat mijn partner teveel verdiend en dus teruggezet wordt in salaris. Het betreft hier 650 euro minder per maand!! Uiteraard gaat hij hier niet mee akkoord. Dus gebeld met de chef, maar hij zegt; ik zie wel wat er gebeurd. Dus met andere woorden; ik ga jou terug zetten in salaris en ik zie wel hoe jij dit tegen wil gaan houden.
Help, hoe kunnen we dit tegenhouden? Heeft er iemand tips, we hebben geen idee hoe we dit moeten aanpakken.
Helaas helaas hebben we geen rechtsbijstand verzekering! En zou het mogelijk zijn om morgen een rechtsbijstand verz aan te schaffen, en overmorgen gebruik te maken van hun diensten?

1646 18 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Mar 9, 2012 om 16:15
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mariekoekje schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 16:12]Helaas helaas hebben we geen rechtsbijstand verzekering! En zou het mogelijk zijn om morgen een rechtsbijstand verz aan te schaffen, en overmorgen gebruik te maken van hun diensten? Nee, morgen een rechtsbijstandsverzekering afsluiten betekent niet met een bestaand probleem overmorgen claimen. Als ik u was, zou ik contact opnemen met het Juridisch Loket. Zij kunnen u (gratis) op weg helpen. Heel veel succes!

mahadma
door mahadma - Mar 9, 2012 om 16:25
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Waarschijnlijk krijgt u te maken met Luxemburgs recht en dat kàn elementair anders zijn als ons Nederlandse recht. Houdt daar wel rekening mee.

vladja
door vladja - Mar 9, 2012 om 16:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Werkt je man bij een Nederlandse vestiging van het Luxemburgse bedrijf, zodat de Nederlandse wetgeving van toepassing is? Of is hij - via Luxemburg - in Nederland gedetacheerd?

Vladja

tenormin
door tenormin - Mar 9, 2012 om 16:39
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 16:27]Werkt je man bij een Nederlandse vestiging van het Luxemburgse bedrijf, zodat de Nederlandse wetgeving van toepassing is? Of is hij - via Luxemburg - in Nederland gedetacheerd?

Vladja

TS schrijft dat haar man werkt voor een Luxemburgs bedrijf. En alleen dat de personeelschef Nederlands spreekt. Neem dus uit haar vraag aan dat dit geen Nederlands bedrijf kan zijn.

loreleigil
door loreleigil - Mar 9, 2012 om 17:23
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 16:39]TS schrijft dat haar man werkt voor een Luxemburgs bedrijf. En alleen dat de personeelschef Nederlands spreekt. Neem dus uit haar vraag aan dat dit geen Nederlands bedrijf kan zijn. Wat TS schrijft kan Vladja zelf ook lezen en wat jij aanneemt koopt ze niets voor. Ze stelt een normale vraag aan TS. Die kun jij dus echt niet gaan beantwoorden, zeker niet met aannames. Tjonge jonge!

rapil
door rapil - Mar 9, 2012 om 17:43
433 Antwoorden / 0 Vragen

Als er geschreven wordt dat het gaat om een Luxemburgs bedrijf is het geen Nederlands bedrijf. Dus vladja en loreleigil BETER LEZEN.

ju
door justice4all - Mar 9, 2012 om 20:01
41 Antwoorden / 0 Vragen

In de arbeidsovereenkomst zal vermeld staan welk recht van toepassing is. Maar het zal wel Luxemburgs recht zijn.

abarth
door abarth - Mar 9, 2012 om 20:08
845 Antwoorden / 19 Vragen

Je kunt normaalgesproken geen verzekering afsluiten voor een bestaand conflict.
Dus even snel een rechtsbijstandsverzekering afsluiten heeft geen zin in deze.

mahadma
door mahadma - Mar 9, 2012 om 20:16
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Klik hier voor een zoekfunctie voor een advocaat in Luxemburg.

pino123
door pino123 - Mar 9, 2012 om 21:08
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=rapil schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 17:43]Als er geschreven wordt dat het gaat om een Luxemburgs bedrijf is het geen Nederlands bedrijf. Dus vladja en loreleigil BETER LEZEN.

Toch wel apart dat jij precies voor de zoveelste keer als eerste reageert als Tenormin een sneer uit de pan krijgt. Alterego of mede-bejaarde?

th
door thijko - Mar 9, 2012 om 22:22
11 Antwoorden / 4 Vragen

Overigens maakt Ditzo op dit moment reclame met een rechtsbijstandsverzekering die als je hem afsluit ook lopende zaken dekt. Kan nooit kwaad om even op die website te kijken.

door 58ronald - Mar 9, 2012 om 23:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, meestal heb je in Luxemburg een individueel arbeidscontract. Een CAO bestaat daar bijna niet dus er kan veel. Mijn advies: neem contact op met ALEBA (of een andere werknemersorganisatie). Die kunnen je vast verder helpen.
Overigens zijn in Luxemburg een hoop zaken fundamenteel anders geregeld, iets wat je misschien niet verwacht maar wel rekening mee zou moeten houden. Zo is de ziekenzorg nogal burocratisch en krijg je vaak niet alles terug (voorbeeld ziekenhuisopname in Belgie - in Luxemburg konden ze die handeling niet doen) leverde zo'n 15 % betaling door CNS (de luxemburgse ziektekas) op. Als je jezelf niet aanvullend verzekert (bijvoorbeeld bij CMCM) dan kom je dus voor verassingen te staan. Om jezelf daar te kunnen verekeren moet je weer aangesloten zijn bij een werknemersbond enz. enz.
Dus: laat je altijd goed informeren alvorens je naar Luxemburg vertrekt om daar te gaan werken.
Oja...in Nederland is er bijna geen expertise op dit punt; ook het FNV laat je hier in de kou staan (dan kan je beter een Pool zijn....die helpen ze wel...).

vladja
door vladja - Mar 10, 2012 om 11:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 16:39][quote=vladja schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 16:27]Werkt je man bij een Nederlandse vestiging van het Luxemburgse bedrijf, zodat de Nederlandse wetgeving van toepassing is? Of is hij - via Luxemburg - in Nederland gedetacheerd?

Vladja

TS schrijft dat haar man werkt voor een Luxemburgs bedrijf. En alleen dat de personeelschef Nederlands spreekt. Neem dus uit haar vraag aan dat dit geen Nederlands bedrijf kan zijn.

Kijk dat is weer zo'n domme domme domme opmerking,

Ik heb voor buitenlandse (Amerikaanse) bedrijven gewerkt in Nederland. In dienst bij de Nederlandse vestiging van zo'n bedrijf. En die Nederlandse vestiging valt onder het Nederlandse recht. Gewoon Nederlandse belasting en AOW etc. afdragen aan de vadertje staat. Er liepen maar 2 of 3 personen rond, die Nederlands spraken, de rest van anderstalig.

Dat je voor een buitenlands bedrijf werkt, betekent niet dat je onder de wetgeving van dat land valt. Dat is alleen zo als je een arbeidscontract hebt bij het moederbedrijf in het buitenland en tijdelijk te werk gesteld wordt in een ander land.

Vladja

rapil
door rapil - Mar 10, 2012 om 11:25
433 Antwoorden / 0 Vragen

Die pino123. Beiden niet. Dus als je niets zinnigs te melden hebt ga je dan elders vermaken.

vladja
door vladja - Mar 10, 2012 om 11:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rapil schreef op zaterdag 10 mrt 2012, 11:25]Die pino123. Beiden niet. Dus als je niets zinnigs te melden hebt ga je dan elders vermaken.

Pot verwijt de ketel..................

jo
door jorisw - Mar 15, 2012 om 21:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op zaterdag 10 mrt 2012, 11:18]
Dat je voor een buitenlands bedrijf werkt, betekent niet dat je onder de wetgeving van dat land valt. Dat is alleen zo als je een arbeidscontract hebt bij het moederbedrijf in het buitenland en tijdelijk te werk gesteld wordt in een ander land.

Vladja

Hoeft helemaal niet tijdelijk te werk gesteld te zijn. Ik heb een paar jaar in vaste dienst op een Engels contract voor een Zweeds bedrijf gewerkt. Ik was, zeg maar, de Nederlandse vestiging, maar er was geen Nederlandse rechtsvorm in dit geval. Het Nederlands recht was dan ook niet van toepassing.

jo
door jorisw - Mar 15, 2012 om 21:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mariekoekje schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 16:12]Nu kreeg hij vandaag een mailtje! van zijn personeelschef (nederlandssprekend) dat hij vindt dat mijn partner teveel verdiend en dus teruggezet wordt in salaris.

Is er ook een reden gegeven waarom hij wordt teruggezet in salaris? Is er bijvoorbeeld een nieuwe functiestructuur ingevoerd, waardoor zijn baan lager is ingeschaald? In Nederlandse CAO's betekent dat meestal dat je salaris een aantal jaren bevroren wordt totdat het loongebouw jouw salaris weer heeft ingehaald, maar de meeste andere landen hebben niet zo'n sociaal stelsel als wat wij in Nederland gewend zijn.

diumenge
door diumenge - Mar 15, 2012 om 22:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

mariekoekje heeft de vraag gesteld en daarna nooit meer een reactie gegeven, zonde om daar je tijd nog aan te besteden