C.Vinke
door C.Vinke Sep 2, 2020 om 16:15
Geldzaken & recht

Terugontvangen huurtoeslag 2016

Mijn zus kreeg een ontslagvergoeding mee in 2016  en kwam zo boven de inkomengrens en moest het teveel uitbetaalde zorg en huurtoeslag terug betalen. Hierdoor heeft ze nog steeds een schuld openstaan. In de uitzending van kassa kwam dit ter sprake, dat dit ten onrechte is uitgevoerd bij veel mensen.
Welke stappen moeten er ondernomen worden om na te gaan of je in aanmerking komt voor een e.v.t. terug gave.

2266 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2020 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw zuster zou alsnog bezwaar kunnen maken tegen de terugvordering huurtoeslag. Niet tegen de zorgtoeslag.

Zij zou als reden kunnen aanvoeren dat die ontslagvergoeding "bijzonder inkomen" is en niet meegeteld hoeft te worden.

Zij kan dat simpel doen door een bezwaar in te dienen, laat haar daarbij de opgave doen van die ontslagvergoeding, en vragen om ambtshalve vermindering van de terugbetaling. Omdat de periode van bezwaar al verstreken is.

Vindt zij dit te moeilijk,laat haar dan naar het Juridisch Loket gaan in haar gemeente om haar te helpen.

Donuts
door Donuts Sep 2, 2020 om 17:02
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Mag ik u complimenteren met deze zeer inhoudelijke en kwalitatief uitmuntende bijdrage? (Dit omdat de redactie helaas alleen maar negatieve opmerkingen kan geven.)

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2020 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dank u, het komt mij zo voor dat iemand, die betaalt voor een afspraak loket, ook zijn geld wel zal weggooien om toeslagen aan te vragen, of wellicht een VOG. Maar daar mag je niet voor waarschuwen.

Tientallen keren een lijstje neerzetten van overbodige wetteksten, mag natuurlijk wel. :-))

Donuts
door Donuts Sep 2, 2020 om 17:29
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, want dat kan nooit fout zijn het halve BW 7 hier neer zetten.:-)))

justmeagain
door justmeagain Sep 3, 2020 om 00:00
623 Antwoorden / 8 Vragen

@Tijger & Sprietje. Jullie vergeten de verwijzing naar het Kifid te noemen :-)

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2020 om 00:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat moet men bij het Kifid inzake een belastingkwestie? Maar goed, daar word je hier ook mee doodgegooid, als u dat bedoelt.

justmeagain
door justmeagain Sep 11, 2020 om 00:17
623 Antwoorden / 8 Vragen

@tijger, dat is precies wat ik bedoelde. :-)

getty
door getty - Sep 2, 2020 om 17:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een ontslagvergoeding is geen bijzonder inkomen. Bezwaar heeft geen zin, terugvordering is terecht.
de situatie op tv betrof een totaal ander soort casus.

ju
door juliomariner Sep 2, 2020 om 19:12
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Aan de andere kant, niet geschoten is altijd mis

tijger1
door tijger1 Sep 2, 2020 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb het drie jaar geleden voor iemand zo geregeld. Moet zeggen dat de ontslagvergoeding niet echt hoog was. Ca. € 4.000.

getty
door getty Sep 4, 2020 om 13:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tijger: de ontslagvergoeding is geen bijzonder inkomen volgens de lijst van de belastingdienst, dan heeft u hier geluk gehad.

Co
door Corrie Overmars - Sep 4, 2020 om 13:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte. Ik zit met een zelfde probleem.
Door tussenkomst van mijn rechtsbijstandverzekering heeft mijn zaakwaarnemer in deze een transitievergoeding af kunnen dwingen, mijn werkgever was hier niet toe bereid. Na 2 jaar ziekte werd ik ontslagen, na 13 dienstjaren. Nu moet ook ik de zorg en huurtoeslag terug betalen. Ik ben ongeneeslijk ziek. Kanker. Ik weet niet hoe dit op te lossen. Help

getty
door getty Sep 4, 2020 om 13:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Helaas, meer dan een betalingsregeling treffen kunt u niet doen. En geef aan uw toekomstige erven aan dat er een belastingschuld is.

sterkte.

Co
door Corrie Overmars Sep 10, 2020 om 18:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Toch zag ik bij Kassa dat n mevrouw dit wel terug kreeg met behulp van n zekere oud advocaat genaamd Reinders
van Kassa hoor ik niets over hoe ze dat geflikt hebben en ook geen info over contact leggen bij deze man?

getty
door getty Sep 10, 2020 om 19:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Deze zaak had een hele andere achtergrond, niet te vergelijken met uw situatie. Een ontslagvergoeding is geen bijzonder inkomen.

Co
door Corrie Overmars - Sep 10, 2020 om 18:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou ik ook heel graag weten maar op de site van Kassa kan ik er niets over vinden?

getty
door getty Sep 10, 2020 om 19:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kansloos, maar u kunt altijd zelf bewaar maken tegen de terugvordering als u wel meent recht te hebben.

fi
door fisbel - Sep 11, 2020 om 00:03
851 Antwoorden / 3 Vragen

De vijf jaar terugwerkende kracht waarover Tijger1 hierboven spreekt geldt hier niet. Zelf heb ik een tweetal keren het ambtshalve verzoek ingediend vanwege een nabetaling of afgekocht pensioen. De wet is echter onverbiddelijk. Als het ambtshalve verzoek wordt ingediend nadat de 6 weken NA de defintieve beschikking huurtoeslag zijn verstreken, wordt het verzoek afgewezen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een gewijzigde defintieve aanslag waarvoor de vijfjarentermijn wel geldt.

Een ontslagvergoeding is géén bijzonder inkomen. Hierover heeft de woonbond in 2018 een rechtszaak aangespannen. Hoewel iedereen de redelijkheid inziet om de ontslagvergoeding als bijzonder inkomen te beschouwen is ook hier de wet de belemmerende factor. Eerst zal die gewijzigd moeten worden om de ontslagvergoeding onder bijzonder inkomen te scharen. Lees: https://www.woonbond.nl/nieuws/ontslagvergoeding-heeft-wrange-gevolgen-huurders

@
Corrie Overmars; het verzoek om de transitievergoeding als bijzonder inkomen te beschouwen zal falen. (zie hierboven) Desalniettemin zou u het kunnen proberen, want niet geschoten is altijd mis. De links die hermiet kreeft hierboven meegeeft zijn beter niet te gebruiken. Rechtstreeks het verzoek indienen kan via het formulier:Verzoek bijzondere situatie huurtoeslag. U vult uitsluitend de vragen 1, 2 7 en 8 in. Denkt u eraan een kopie van de ontslagvergoeding mee te sturen. En vul het bruto bedrag in. En wacht niet te lang met het indienen van het verzoek. Lees hier

panter22
door panter22 Sep 11, 2020 om 09:00
6599 Antwoorden / Vragen

-

tijger1
door tijger1 Sep 11, 2020 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Ik heb het nergens over een vijfjaars termijn.  Slechts dat ik het drie jaar geleden voor iemand hebt kunnen regelen.

En de wet kan wel onverbiddelijk zijn, maar men kan altijd ambtshalve bezwaar maken.

gajnieuw
door gajnieuw - Sep 11, 2020 om 11:28
37 Antwoorden / 0 Vragen

Bezwaar maken en eventueel vragen om een ander toetsingsjaar voor de huurtoeslag. Maar kijk even goed na of een ontslagvergoeding hiervoor geld, ik weet dat niet zeker. Ik weet wel dat als je een pensioenuitkering krijgt eenmalig, dat je dan wel een ander toestingsjaar mag opvoeren. Ik heb dit toen met succes voor mijn ouders geregeld. Zorgtoeslag zal ze ten alle tijden moeten terug betalen, deze valt niet onder die regel. Succes ermee.

ve
door verstandig - Sep 11, 2020 om 11:40
6 Antwoorden / 0 Vragen

Klacht neerleggen bij belasting dienst bezwaar maken . Nadine

fi
door fisbel - Sep 11, 2020 om 22:36
851 Antwoorden / 3 Vragen

@Gajnieuw:
U schreef: Bezwaar maken en eventueel vragen om een ander toetsingsjaar voor de huurtoeslag. Maar kijk even goed na of een ontslagvergoeding hiervoor geld, ik weet dat niet zeker. Ik weet wel dat als je een pensioenuitkering krijgt eenmalig, dat je dan wel een ander toestingsjaar mag opvoeren. Ik heb dit toen met succes voor mijn ouders geregeld.

U haalt een aantal zaken door elkaar. Het verleggen van een peiljaar (toetsingsjaar) is voor de toeslagen en belastingaangiften niet mogelijk. U bedoelt waarschijnlijk dat er voor de inkomensafhankelijke huurverhoging verzocht kan worden om peiljaarverlegging. Waardoor de huur vanwege het lager inkomen in het peiljaar . met een lager percentage verhoogd mag worden. Waarschijnlijk is dit bij uw ouders ook het geval geweest.