xa
door xan_1 May 2, 2008 om 16:00
Geldzaken & recht

Terugvordering UWV

Ik ontving een brief van de UWV met een terugvordering van een bedrag van 6.613.63 Euro ,dit omdat ik volgens hun op 7 oktober 1999 geen recht meer had op het zogenaamde kopje en dit wegens een fout niet was veranderd.Ik verhuisde toen en ging met een familielid samen wonen.Ten eerste sta ik paf dat ze er nu pas me aankomen,en ten tweede dat ze nu van mij het totale bedrag het liefst voor 21 MEI weer terug willen.Iets wat voor mij onmogelijk is.Ik heb een wajong uitkering en ben vanaf m,n 18de al voor 80 tot 100% afgekeurd.Dat is nu al bijna 18 jaar.Daar het echter mijn plicht is geweest om in die 9jaar zelf iets teveranderen waarvan ik bij GOD niet wist dat ik het kreeg,ik had het immers niet aangevraagd,is er geen kwijtschelding mogelijk,en werd ik vanmorgen zelfs geweigerd bij het aandragen van een afbetalingsvoorstel waar ink notabene zelf door hun werd opgeroepen!.Het enigste wat me verteld werd,was dat ik het dan maar in tweeen moest betalen.Hoe? Is er iemand die me hier in advies kan geven,of die ook zoiets heeft mee gemaakt,want ik voel me totaal machteloos in deze.Ik wil best betalen,maar hou het dan wel redelijk.Alvast Hartelijkdank!

10250 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 2, 2008 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag xan,

Dat is dus een behoorlijk rotte situatie!!! Wat je kunt doen, is een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman met als motivatie dat het UWV niet wil meewerken aan een redelijke betalingsregeling. Voor zover ik weet kun je met zo'n klacht de betaling tijdelijk opschorten (hiervoor even advies inwinnen bij de Nationale Ombudsman). Stuur wél een aangetekend schrijven naar het UWV dat je deze weg inslaat (en doe in die brief ook nog een ultiem voorstel m.b.t. een betalingsregeling. Stel bijvoorbeeld een termijn van 24 maanden voor).

Adres Nationale Ombudsman:

Nationale Ombudsman,

Postbus 93122,

2509 AC Den Haag
tel. 0800 3355555,

www.nationaleombudsman.nl

Let op: niet voor problemen met gemeentelijke belastingen.

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - May 2, 2008 om 16:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal eerst een klacht ingediend moeten worden bij het UWV., anders neemt de Ombudsman de klacht niet in behandeling.

Soms gaat men bij problemen met de overheid direct naar de Nationale ombudsman. De klacht moet echter eerst bij de overheidsinstantie zelf ingediend worden (binnen een jaar nadat het probleem zich heeft voorgedaan). Zij moet namelijk als eerste de klacht behandelen. Als dat niets oplevert, dat wil zeggen als de overheidsinstantie niet reageert op de klacht, de klacht afwijst of geen beslissing neemt over de klacht, kan de Nationale ombudsman ingeschakeld worden.

Wanneer de Nationale ombudsman klachten ontvangt die niet eerst bij de overheidsinstantie zijn ingediend, dan neemt hij de klacht nog niet in behandeling. Hij zal u er dan op wijzen dat u uw probleem eerst aan de overheidsinstantie moet voorleggen. Heeft u uw klacht wel voorgelegd, maar is deze door de overheidsinstantie niet als klacht opgepakt, dan zal de Nationale ombudsman de overheidsinstantie wijzen op uw klacht en vragen uw klacht alsnog in behandeling te nemen.

bron: http://www.ombudsman.nl/klacht/een_klacht_indienen/zelf_al_geklaagd.asp

Van de site van het UWV

Als u een brief heeft ontvangen waarin staat dat u een bedrag moet terugbetalen, heeft u 2 mogelijkheden:
- U betaalt het hele bedrag in 1 keer terug binnen 6 weken. De precieze datum waarvoor u moet terugbetalen, staat in de brief.
- Kunt u het hele bedrag niet in 1 keer terugbetalen, dan kunt u het bedrag in delen terugbetalen. Bel ons dan om te overleggen en afspraken te maken. Het telefoonnummer staat bovenaan de brief.
U kunt ook een brief sturen waarin staat hoeveel u per maand wilt terugbetalen. Het adres staat bovenaan de brief. Vergeet niet uw burgerservicenummer en uw naam, adres en woonplaats te vermelden.

Hebben wij na 4 weken niets van u gehoord? Dan krijgt u een herinnering. Daarbij zit ook een formulier 'Inkomensonderzoek'. Dit formulier moet u binnen 2 weken aan ons terugsturen als u niet in 1 keer kunt betalen. Horen wij niets van u, dan bepalen wij hoeveel u per maand moet terugbetalen.

groet louisa2

ve
door verwijderd - May 2, 2008 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

in aansluiting op Louisa2, u zult eerst een klacht moeten indienen bij het UWV. Afhankelijk van de aard van de beslissing kunt u als het antwoord voor u negatief is een klacht neerleggen bij de Nat. Ombudsman maar ook kan de mogelijkheid bestaan dat u bezwaar maakt bij de beroepsrechter.

Het gaat er nu met grote nadruk om of u kunt aantonen dat een en ander te wijten is aan een fout van het UWV en niet van u. Zie onder meer daarover het artikel vandaag in "De Telgraaf".

Het kan echter best zo zijn dat u op de een of andere wijze nalatig bent geweest om een adreswijziging of de wijziging van uw situatie door te geven. het kan echter ook goed zijn dat u dat of wel heeft gedaan of yu niet goed bent geïnformeerd.

Wat ik mij ook in rede afvraag is, of er al niet sprake is van (ddels) verjaring en het UWV daaraan voorbij gaat. Ik adviseer u daarom zeer dringend contact op te nemen met een gespecialiseerd advocaat via: http://www.hetjl.nl/hetjl  juridisch loket.

De zin: Daar het echter mijn plicht is geweest om in die 9 jaar zelf iets te veranderen etc. begrijp ik niet. Op de een of andere wijze heeft u de WAJONG uitkering toch zelf aangevraagd en ook gekregen.

ve
door verwijderd - May 2, 2008 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hiermee bedoel ik dat ik in al die jaren niet wist,dat ik het  zogenaamde kopje ontving bovenop mijn normale uitkering,dat hoorde ik onlangs dus pas.De WAJONG UITKERING had ik natuurlijk 18 jaar terug wel aangevraagd.