ni
door nieves Dec 5, 2009 om 17:52
Geldzaken & recht

Tijdelijk onderverhuren

Een vriend van mij huurt een flat en wil voor 3 maanden een kamer onderverhuren aan een vriend van hem die vanwege een scheiding op straat staat. Mijn vriend is 100% afgekeurd en heeft het UWV gebeld om te vragen of dit mag en dat was geen probleem. De onderhuurder wil graag zijn post op het adres van mijn vriend aan laten komen. Moet je de gemeente laten weten dat je iemand voor 3 maanden in huis neemt en evt. ook de woningbouwvereniging om toestemming vragen? Als het allemaal te ingewikkeld gaat worden dan ziet mijn vriend er liever van af.

3997 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 5, 2009 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iemand 3 maanden laten logeren is heus wel toegestaan of je daar burgerzaken van de gemeente moet informeren betwijfel ik.
Het enige dat je kan laten doen is dus een verhuis bericht sturen naar de post.
Valerius

ve
door verwijderd - Dec 5, 2009 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Mijn vriend wil degene die hij op gaat vangen, een bijdrage van 300 Euro per maand vragen ter tegemoetkoming in de kosten. Omdat er betaald gaat worden voor zijn verblijf, is er dus niet echt sprake van een logee want die verblijft, volgens mij, gratis. Mijn vriend wil wel een overeenkomst door de onderhuurder en door hem zelf laten ondertekenen om evt. problemen te voorkomen. Weet u zeker dat het volstaat om dmv een verhuisbericht, de post van de persoon in kwestie, te laten bezorgen op het adres van mijn vriend zonder verdere narigheid als bijv. toestanden met de Gemeente of Woningbouwvereniging omdat e.e.a. doorgegeven had moeten worden?

ve
door verwijderd - Dec 5, 2009 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zodra je er 'huur' voor vraagt, is er geen sprake meer van een logé maar onderhuur. Daarvoor heb je toestemming nodig van de woningbouwvereniging. De meeste wbv's gaan daar niet mee akkoord. Vraag je geen toestemming en ze komen er achter dan kan de huurder de huur worden opgezegd.

Dus: logé geen probleem, onderhuurder wel een probleem.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2009 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je geld vraagt en een contract opstelt, zou ik wel toestemming van de woningbouwvereniging vragen. Onderhuur is namelijk niet altijd toegestaan.
Denk ook even na over de gevolgen die er kunnen zijn mbt de huurtoeslag. Als die kennis zich laat inschrijven bij de gemeente op het adres van uw vriend, dan telt zijn inkomen ook mee in de berekening van de huurtoeslag. Dit kan betekenen dat er geen of minder recht is op de toeslag.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2009 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Birdies en Getty, bedankt voor jullie reactie. Mijn vriend wil eigenlijk graag zijn vriend helpen omdat hij geen andere opties heeft. Als beiden niet praten over huur en een adreswijziging doorgeven zodat de post doorgestuurd kan worden, zou het dan zo in orde zijn? Is het misschien ook mogelijk om de post te laten bezorgen op een postbusnummer?

ve
door verwijderd - Dec 5, 2009 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

I.p.v. huur kan de vriend natuurlijk ook de boodschappen kopen, om maar een voorbeeld te noemen.

Meer info over postbus aanvragen: klik hier

ve
door verwijderd - Dec 5, 2009 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit betreft een zogenaamde hospita-kamer, dat wil zeggen dat er en kamer verhuurd wordt bij een hospita, dus inwonend. En die gevallen geldt er pas een huurbescherming na 8 maanden, daarvoor kan de huur per maand zonder verdere toelichting opgezegd worden.

Als de vriend zich op het adres laat inschrijven bij de gemeente, kan dat wel andere consequenties hebben. Namelijk voor de huurtoeslag en voor aanslagen (reinigingrecht etc.), waarbij er korting is voor een eenpersoons-huishouden. Dan wordt dat op de peildatum een meer persoons-huishouden, dus duurder.

De inkomsten uit de kamer is geen inkomen uit werk en heeft geen invloed op een WAO-uitkering.

Eventuele zorgtoeslag is individueel, dus daarop heeft dat ook geen invloed.

Onderhuur is door iedere woningbouwvereniging verboden en zij zullen daarvoor nooit toestemming geven. Het is niet handig om slapende honden wakker te maken, daarom geen toestemming vragen aan de woningbouw.

Het laten intrekken van de vriend kan niet geweigerd worden door de woningbouwvereniging. Immers iedereen mag samenwonen met de persoon van zijn/haar keuze inclusief triootjes, tenzij uitdrukkelijk in het huurcontract is opgenomen dat de woning slechts geschikt is voor een gelimiteerd aantal personen.

De vriend kan dus tijdelijk intrekken en levert een bijdrage aan de huishouding, waarbij het woord huur zorgvuldig vermeden wordt. Hoe die "huishouding" in realiteit verder ingevuld wordt in de praktijk, is een privé aangelegenheid waar de woningbouw niets mee te maken heeft.

Alleen bij bijstandsuitkeringen ligt dat anders.

Vladja