sa
door sabel Apr 14, 2007 om 21:42
Geldzaken & recht

TNTPost, spel zoek het pakket in uw wijk.

Als Internetshopper koop ik regelmatig zaken via internet. Dit doe ik alleen bij gerenomeerde bedrijven zoals waarvan bekend is dat zij de zaak niet flessen. Maar ik ben nog afhankelijk van een andere partij nl TNTPost die het pakketje bij mij zou moeten afleveren. Sinds dit jaar is mij al 2 keer iets opmerkelijks gebeurd wat ik graag wil delen met de kassa gemeenschap.

In Januari heef mijn dochter een spel gekocht op internet. Deze firma heeft het netjes afgestuurd en mij een track en trace nummer doen toekomen zodat ik het pakketje netjes kan volgen via www.trackentrace.nl. Als na 2 dagen nog geen pakket is ga ik via trak en trace eens kijken hoe de status is want we zijn weinig thuis geweest. Op track en trace zie ik dat het pakket al na 1 dag is afgeleverd. Toch nog maar een keer voor de zekerheid gevraagd aan de kinderen ofdat ze toch het pakketje niet ontvangen hebben maar helaas geen pakket. Contact gezocht met de bewuste internetleverancier. Vraag het eens bij de buren. OOk onze buren hebben niets ontvangen en ik dien een verzoek in bij TNTPost om te onderzoeken waar dit mooie spel van mijn dochter is gebleven. Na 2 dagen staat een heer van TNTPost bij ons op de stoep en vraagd "Hebben jullie het pakket niet gevonden dan ik had het in de tuin neer gezet" Pardon ??? "Ja, er was niemand thuis dus ik heb het maar in de tuin neer gezet zodat jullie het kunnen vinden en niet nog een keer extra naar het postkantoor hoeven om het pakket op te halen." Het pakket was dus verdwenen. De inetrent leverancier heeft het verder netjes financieel afgehandeld.

Vorige week weer wat via internet besteld. Na 2 dagen toch maar weer op track en trace gekeken. Ook nu heeft het pakket weer de status van afgeleverd. Maar geen pakket ontvangen. Toch ook nu maar weer de buren bevraagd ook zij hadden niets ontvangen. Na 2 dagen komt onze buurvrouw onthutst naar ons toe. "Ik was net boodschappen doen en toen ik mijn boodschappen in de fietstas wilde stoppen zat er ineens een pakketje in wat ik er niet ingestopt had. Gelukkig stond er een adres op en wist ik dat het voor jullile was." Ook hier weer geen enkel bericht waar ik mijn pakket moet zoeken of waar het achter gelaten is. Nu had het pakket een behoorlijke waarde en ook hier treft de internet leverancier geen enkele blaam. Uiteraard nu een klacht bij TNTpost neer gelegd maar of het helpt weet ik niet.

Dus vertel ik dit verhaal tijdens een verjaardagsfeestje blijkt dat ik niet alleen zo'n service van TNTpost krijg. Het komt dus vaker voor dat de bezorger van de levering een zoek je pakket item maakt. Als TNTPost garandeerd dat iets in één dag is afgeleverd beboeld het waarschijnlijk we hebben het binnen één dag ergens bij jou in de buurt verstopt en je mag zelf gaan zoeken. Wat een service!!!

Mij lijkt het zinvol dat met de toename van het aantal internet aankopen de service van de transporteur ook eens onder de loep wordt genomen en misschien zijn er nog meer lezers die gelijk soortige zaken met TNTPost hebben meegemaakt.

Maar wie is nu eigenlijk verantwoordelijk als het pakket niet afgeleverd wordt en in de leveringsvoorwaarden staat dat het eigendom van het gekochte goed overgaat naar de koper zodra het in handen van de vervoerder wordt gesteld?

470 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 14, 2007 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

artikel 10 Burgerlijk Wetboek (boek 7) is hier duidelijk in:

"De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af, zelfs al is de eigendom nog niet overgedragen. Derhalve blijft hij de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend."

'Aflevering' wil dus zeggen: de feitelijke levering aan u of aan/op uw adres.

labswans

ve
door verwijderd - Apr 15, 2007 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik heb laatst een gesprek gehad met een TNT bezorger die zn baan heeft opgezegd, hij was het wel zat onderhand, reden; ze ontvangen E 1,40 per AFGELEVERD pakket, dus afleveren zullen ze het, bij buren in tuinen, waar ze maar kunnen,

( daar was ik ook nooit zo blij mee, maar gelukkig goede buren

 ;-)    ze moeten het pakket kwijt om hun geld te verdienen. Anders moeten ze nog 1 of 2 keer terug in een poging het af te leveren en dan krijgen ze als ze het uiteindelijk afleveren pas die E1,40 (maar) dan.

( en dat is hoop tijd en werk en rondgerijd dan voor E 1,40 als je steeds terug moet, en de auto kan dan ook niet gevuld met nieuw af te leveren pakketten als die onbezorgde spullen die opnieuw moeten er ook in blijven, dus verdien je nog minder )

Erg triest , dat TNT ze maar E 1,40 per pakket vergoed terwijl betaalde porti door verzender al gauw meer dan E 5,00 bedraagt.........en het de afleverservice bepaald niet ten goede komt zo.

Het zal er straks na de reorganisatie van niet beter op worden vrees ik ;-(

Groetjes,

ve
door verwijderd - Apr 15, 2007 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het juiste antwoord op uw vraag is al gegeven.

Blijft over de behandeling door het TNT-personeel. Die bezorger gaf een bepaalde reden aan, wat ik persoonlijk een drogreden vind. Een pakket ergens neergooien is altijd makkelijker en sneller dan een briefje schrijven en in de bus doen en vervolgens dat 'rotpakket' weer meenemen naar het postkantoor. Dus de werkelijke reden is gewoon de luiheid en het onverantwoord gedrag van deze 'bezorger'. Hopelijk worden deze 'bezorgers' er snel uitgeknikkerd bij de TNT. Het is en blijft onverantwoord gedrag en zich verschuilen achter allerlei regeltjes die door TNT opgesteld zijn. Niet dat ik TNT wil goed praten, maar als een 'bezorger' meer verantwoordelijkheidsgevoel had, zouden het aantal klachten zeer snel sterk afnemen.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Apr 15, 2007 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sabel,

Je schrijft: Maar wie is nu eigenlijk verantwoordelijk als het pakket niet afgeleverd wordt en in de leveringsvoorwaarden staat dat het eigendom van het gekochte goed overgaat naar de koper zodra het in handen van de vervoerder wordt gesteld?

Als dat in de leveringsvoorwaarden staat, dan kun je bij zo'n zaak beter niet kopen. Bovendien is het een vooraarde die de wet hierover buitenspel zet en dat is niet toegestaan. De verkoper is en blijft wettelijk gezien verantwoordelijk tot het moment van afgifte van het produkt aan de koper en moet dat -als het er echt om gaat- zwart op wit kunnen bewijzen.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2007 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor de antwoorden. Het kan er bij mij niet in dat dit niet vaker gebeurd. Zeker als de bezorger op stuksprijs staat en niet zoals TNTPost laatst in een persbericht heeft doen geloven dat zij een normaal loon bieden.

Ik heb inmiddels contact gehad met mijn postbode. Die wist te vertellen dat sinds het dit jaar alle pakketten niet meer door hem bezorgd worden maar door een derde locale partij. (Kosten besparing) Dus heeft TNTpost hierdus geen goede afpraken gemaakt over de te leveren diensten.

Ik ben benieuwd naar andere eveneens bizare ervaringen van TNTpost pakketten.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook een aparte ervaring met TNT. Hierbij ging het om een artikel van weinig waarde, nl. een wasbol die ik bij een wasmiddelfabrikant had besteld. Er was echter niet aan de verpakking te zien wat er in zat.

Er zat een briefje in de bus waarop stond: er ligt een pakketje in uw fietstas.Voor mijn huis stond een fiets, waar hij dus het pakketje in had gedaan.

Nu was het gelukkig iets zonder waarde, maar stel je voor dat het kwetsbaar of duur was geweest.

Ik vind het inderdaad maar een rare werkwijze die sommige postbodes er op na houden.

Gr. Ieke