2x
door 2xj Jun 17, 2009 om 09:58
Geldzaken & recht

Toch maar trouwen...........

Mijn vriend en ik zijn al 24 jr samen,maar toch denk ik steeds weer is alles wel goed geregeld bij overlijden van een van ons/samen.      Wij dachten alles geregeld te hebben met n samenlevingcontract en testament maar nu hoor ik weer dat eenenander veranderd is mbt succesierecht. Ben ik echt van beter af met n geregistreed partnerschap. En wat moet er dan geregeld worden

1736 16 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Jun 17, 2009 om 10:08
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb uit dat artikel in de klrant begrepen dat een samenlevingscontrakt of een geregistreerd partnerschaps kontrakt wel voldoende zijn alleen een samenlevingsvorm zonder kontrakt (hokken) wordt niet erkent bij overlijden van 1 van de partners.

Mijn dochter en haar partner heeft sinds 29 april 2008 een GP en de ceremonie op het stadhuis was hetzelfde als bij een huwelijk. en geeft ook dezelfde rechten en plichten  als bij een huwelijk.

johanpc
door johanpc - Jun 17, 2009 om 10:10
1379 Antwoorden / 2 Vragen

ps laat je op het gemeentehuis eens voorlicjhten over de nieuwe regelgeving in deze.

succes hans

marcel75
door marcel75 - Jun 17, 2009 om 11:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als het aan de staatssecretaris ligt, wordt per 1 januari a.s. de successiewet aangepast. Ook zal het partnerbegrip worden aangepast. Je kunt dan als ongehuwd samenwoners alleen partner zijn als je o.a. een notarieel samenlevingscontract heb, waarin is opgenomen dat je over en weer een verzorgingsverplichting hebt (is een gebruikelijke tekst overigens).

Heb je dat allemaal geregeld dan is er niet zo veel aan hand. wel van belang is natuurlijk dat je testament nog up to date is. Laat dat, bij voorkeur gratis, controleren door een notaris.

Maar let wel: het is nog maar een wetsvoorstel. Moet dus nog eerst door de 2e kamer, dan nog naar de 1e kamer en weer door de 2e kamer.

ta
door tammiek - Jun 17, 2009 om 12:00
98 Antwoorden / 12 Vragen

hoi,

ik zat vorig jaar met precies hetzelfde probleem en heb toen alles uitgezocht.

partnerregistratie is inderdaad hetzelfde als trouwen MAAR: er is 1 verschil en dat is kinderen. bij trouwen dan is de man automatisch de vader maar bij geregistreerd partnerschap dient de moeder de vader aan te geven en dient de vader het kind te erkennen.

partnerregistratie en trouwen kosten beide hetzelfde maar als je het goedkoop wilt doen dan doe je de minimale ceremonie en dan kost het niks. meestal wordt dit op maandags gehouden maar dit verschilt per gemeente. wat ook per gemeente verschilt is of je allerlei uittreksels nodig hebt bij de ondertrouw. de ene gemeente wil de uittreksels wel hebben en de andere gemeente niet.

voor uittreksels moet je altijd betalen. de kosten hiervan verschillen ook per gemeente.

succes verder

ta
door tammiek - Jun 17, 2009 om 12:03
98 Antwoorden / 12 Vragen

ik zag net ook jou vraag staan wat je allemaal regelen moet voor een partnerregistratie.

je belt de gemeente op en prikt een datum voor de ondertrouw. dan moet je even vragen of je dan nog documenten nodig hebt voor de ondertrouw. (zoals ik net al zei de ene gemeente wil uittreksels hebben en de andere gemeente niet) deze uittreksels kun je ook krijgen bij de gemeente tegen een vergoeding.

als je de afspraak maakt voor de ondertrouw dan maak je ook meteen een afspraak voor je partnerregistratie. als je de kosteloze registratie wilt dan moet je dit wel aangeven.

de ondertrouw en de partnerregistratie vinden beide plaats in het gemeentehuis. de partnerregistratie vind plaats waar de trouwerij normaal gesproken ook plaats vind in jou gemeente

verder hoef je niks te doen.

marcel75
door marcel75 - Jun 17, 2009 om 12:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@tammiek,

Het verschil dat jij aangeeft mbt kinderen en huwelijk of gp, is een jaar of 2 geleden rechtgetrokken. Ik vrees dus dat je vorig jaar oude informatie hebt ontvangen.

Voor kinderen die voor het huwelijk/gp geboren zijn, blijft het nodig dat je bij de rechtbankook het gezamenlijk gezag aanvraagt en bij de gemeente het kind, als vader zijnde, erkent.

ta
door tammiek - Jun 17, 2009 om 12:59
98 Antwoorden / 12 Vragen

@marcel75

misschien is het zo dat ze dat 2 jaar geleden wouden wijzigen. maar het is NIET gewijzigd. dat met kinderen is nog steeds zo. kijk maar op de website van je gemeente of vraag het maar na bij een notaris.
toevallig ben ik vorige week ook bij de notaris geweest omdat ik een huis heb gekocht en er is hierin niks veranderd mbt kinderen.

kijk ook maar eens op deze site: http://www.notaris.nl/page.asp?id=205
of op deze site blz 10: http://stadsbron.groningen.nl/contents/3061/trouwengeregistreerdpartnerschapensamenwonen.pdf

stacey
door stacey - Jun 17, 2009 om 13:14
10352 Antwoorden / 12 Vragen

@Tammiek, --t

--of vraag het maar na bij een notaris. ---

Toevallig is Marcel75 daar juist helemaal (in) thuis ;-)

marcel75
door marcel75 - Jun 17, 2009 om 13:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tammiek,

Situatie waar jij op doelt heeft betrekking op kinderen die voor het huwelijk of gp geboren zijn. Daarvoor gelden die regels inderdaad wel. Vaak wordt op websites echter geschreven dat het alleen geldt voor een gp en dat een huwelijk alles wel heelt. Over dat laatste zijn de heren geleerden het nog niet eens (kan immers ook een kind van een andere ouder zijn).

Op de website van www.notaris.nl staat ook nergens dat bij een gp erkenning nodig is, alleen bij ongehuwd samenwoners. Het kopje dat gebruikt is inderdaad niet duideljk.

Overigens zou ik ook niet weten wat er gewijzigd zou moeten zijn op het gebied van het kopen van een huis en kinderen...

ta
door tammiek - Jun 17, 2009 om 13:53
98 Antwoorden / 12 Vragen

ik had duidelijk begrepen dat de regels ook gelden tijdens het huwelijk of gp maar dat zal ik wel verkeerd hebben begrepen of het zal verkeerd zijn uitgeleged aan mij

het is tenslotte ook niet makkelijk al die regels... :)

bl
door blue - Jun 17, 2009 om 14:30
11 Antwoorden / 2 Vragen

@marcel75

Over dat laatste zijn de heren geleerden het nog niet eens (kan immers ook een kind van een andere ouder zijn).

Dat kan altijd natuurlijk, ook als je al getrouwd bent.

marcel75
door marcel75 - Jun 17, 2009 om 15:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Bleu,

Maar een kind dat staande huwelijk geboren wordt, wordt geacht van de man en de vrouw te zijn, tenzij middels een vaderschapsaktie de man ontkent vader te zijn en aantoonbaar is dat iemand anders de vader is. Beide ouders hebben dan van rechtswege ook het gezamenlijk gezag.

Waar ik op doelde is de situatie dat een stel dat kinderen heeft, gaat trouwen. Er zijn mensen die dan menen dat de man automatisch het gezag over het kind heeft en ook dat erkenning niet meer nodig is. Dat is, m.i., niet waar, omdat het kind ook uit een eerdere relatie geboren kan zijn,

bl
door blue - Jun 17, 2009 om 22:12
11 Antwoorden / 2 Vragen

@marcel75
Het is even off topic, maar dat betekent dat hij dan ook zijn eigen kinderen zou moeten erkennen als die eerder geboren zijn dan het huwelijk wordt gesloten?
Grappig.

marcel75
door marcel75 - Jun 18, 2009 om 09:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Bleu,

Dat klopt! De wettelijke fictie waarbij een kind dat tijdens een huwelijk geboren is, een kind van de echtgenoten is, gaat voor samenwoners immers niet op. Uit niets blijkt immers wie de juridisch vader is.

Naast erkenning zal hij ook nog het ouderlijk gezag moeten regelen via de Rechtbank.

rb
door rb - Jun 20, 2009 om 01:01
65 Antwoorden / 0 Vragen

nu zijn er twee soorten vrijstellingen voor samenwoners
1 degene die ouder zijn dan 23 jaar en langer dan 5 jaar op het zelfde adres wonen
2. degene die een notarieel samenlevingscontract hebbern, ouder dan 18 jaar, 6 maanden samenwonen en in IB aangeven dat er sprake is van een fiscaal partner

op 1-1-2010 veranderd dit in

Samenwoners met een notarieel samenleningscontract met een VERZORGINGSCLAUSULE, ouder dan 18 jaar en op hetzelfde adres bij de gemeente staan ingeschreven en het notarieel contract moet ouder zijn dan 6 maanden

rb
door rb - Jun 20, 2009 om 01:04
65 Antwoorden / 0 Vragen

nog over de kinderen

een kind van een vrouw is een kind geboren uit de vrouw of geadopteerd

een kind van een man is een kind geboren uit huwelijk man, door man geadopteerd, door man erkend of gerechtelijk vastgesteld

Wanneer er sprake is van samenwonen of gereigstreerd partner moet de man het kind dus altijd erkennen, wil het zijn wettelijk kind worden