zo
door zoekjerecht Sep 17, 2018 om 16:22
Geldzaken & recht

Toeslagen bij IOW uitkering

Binnenkort krijg ik een iow uitkering. Welke toeslagen en of aanvullingen heb ik recht op?

8376 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2018 om 16:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is niet zomaar te zeggen. Bent u alleenstaand of samenwonend? Hebt u kinderen? Hebt u nog ander inkomen naast de IOW wat niet gekort wordt? Hebt u een huurhuis of een eigen huis?

En als u een partner heb, heeft die dan een flink inkomen?

En wat is binnenkort? Voor de toeslagen wordt gekeken naar het inkomen van het hele jaar, dus als u nu bijvoorbeeld een flink inkomen heb en zeg per 1 november gaat uIOW krijgen, kan het zijn dat het totale jaarinkomen nog te hoog is voor toeslagen.

Maar op de site Toeslagen.nl, let opdat u die van de belastingdienst neemt en niet een commerciele site, kunt u een proefberekening maken.

U neemt dan het bruto inkomen inclusief vakantiegeld plus de bruto IOWen vult uw verdere gegevens in. Dan ziet u vanzelf of u in aanmerking komt.

Hebt u een partner, dan vult u ook die gegevens en het inkomen in.

Voor huurtoeslag mag ook het vermogen van 1 januari 2018 niet meer zijn dan € 30.000. Met een partner niet meer dan € 60.000. Bezat u meer dan krijgt u in ieder geval geen huurtoeslag.

U hebt overigens tot 1 september de tijd om toeslagen 2019 aan te vragen, behalve kinderopvangtoeslag.

tenormin
door tenormin Sep 17, 2018 om 16:53
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Edit *

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2018 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel attent. Sorry bedoelde uiteraard te schrijven 1 september 2019.

Zal het verbeteren,

zo
door zoekjerecht - Sep 17, 2018 om 16:57
2 Antwoorden / 2 Vragen

dank voor de reacties. sjoppie en tijger.
- samenwonend
- partner heeft geen inkomen

eigen woning, begreep dat eigen vermogen en eigen woning niet wordt meegeteld.

inderdaad per iow 1-11.2018.
stel dat ik aanvraag via uwv. krijg ik dan per 1-1-2019?

wi
door wilhelmina59 Sep 17, 2018 om 17:19
519 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag dit inderdaad per 01-01-2019 aan en bij de Belastingdienst Toeslagen. UWV of Gemeente staat hier los van, gaat om de hoogte van het inkomen.

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2018 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het UWVkan een toeslag geven op de IOW als de partner geen inkomen heeft, want de IOW is maar 70% van het minimum inkomen.

Staat dus helemaal los van de toeslagen van de belastingdienst.

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2018 om 17:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou ik die toeslag bij het UWV maar ook per omgaande aanvragen, zodat u die, als u daarvoor in aanmerking komt, meteen met de IOW uitbetaald krijgt.

U kunt wellicht een aanvulling krijgen tot het minimuminkomen voor een gezin.

Mijn verhaal ging over de toeslagen die u eventueel kunt krijgen van de belastingdienst.

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2018 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, eigen woning en eigen vermogen telt niet mee voor de toeslag bij het UWV. Daarvoor is alleen een eventueel inkomen van partner van belang en de leeftijd van partner.

En ook eventueel ander inkomen wat u hebt, maar wat niet gekort wordt.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Sep 17, 2018 om 18:37
6599 Antwoorden / Vragen

Lees ook deze info van de Rijksoverheid over toeslagen van het UWV:

Toeslag aanvragen

U kunt de toeslag op uw uitkering zelf aanvragen via de website van UWV. Hoe u de toeslag aanvraagt, hangt af van de uitkering.

Als u een WW-uitkering of een IOW-uitkering aanvraagt, bekijkt UWV zelf of u een toeslag kunt krijgen. UWV stuurt u dan een aanvraagformulier toe.

Toeslag zelf aanvragen: binnen 6 weken

U moet de toeslag aanvragen binnen 6 weken nadat uw uitkering ingaat of nadat uw situatie of inkomen verandert. Is uw aanvraag te laat binnen bij UWV? Dan krijgt u mogelijk een lagere toeslag.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-een-toeslag-op-mijn-uitkering-krijgen

zo
door zoekjerecht - Sep 18, 2018 om 10:18
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor alle reacties, ben ik echt blij mee.

Zodra ik bericht krijg van het UWV, betreffende afloop WW uitkering, zal ik deze aanvullingen aanvragen.

Voor evt. toeslagen zoals zorgtoeslag en vrijstelling gemeentelijke belastingen zoek ik nog verder uit.

tijger1
door tijger1 Sep 18, 2018 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal gesproken krijgt iemand met een eigen woning geen vrijstelling van de gemeentelijke belastingen.

panter22
door panter22 Sep 18, 2018 om 12:55
6599 Antwoorden / Vragen

Voor kwijtschelding voor gemeentelijke belastingen kom je niet snel in aanmerking, Een laag inkomen is niet voldoende. Je mag amper geld op je rekening hebben staan en ook de waarde van je auto wordt meegerekend als vermogen. Voor de waarde zie koerslijst ANWB
Kijk ook op:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-kwijtschelding-van-gemeentelijke-belastingen
Voor de zorgtoeslag een herberekening aanvragen voor 2019 aan het eind van dit jaar.

Heb je dit jaar nog wat extra zorgtoeslag over dit jaar tegoed?
Volgend jaar bij de beschikking over 2018 krijg je dit tegoed automatisch uitbetaald.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Sep 18, 2018 om 10:44
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Zoekjerecht ,

Hier kunt u zien waar u recht op heeft , klik op de rode regels .

https://berekenuwrecht.nibud.nl/#/panel/0

Om in aanmerking te komen voor vrijstelling gemeentelijke belastingen , kunt u hier controleren  , klik op uw gemeente .

https://www.berekenuwrechtplus.nl/nibud2.php