M.
door M.H. Jun 9, 2016 om 20:21
Geldzaken & recht

Toestelregistratie bank

Mogen banken verplichten om je toestel waarmee je internetbankiert te registreren?

5733 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2016 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je toestel registreren? En welke bank verplicht dat dan?

M.
door M.H. - Jun 9, 2016 om 20:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

De ABN. Ze willen dat je ieder toestel waarmee je internetbankiert registreert, zogenaamd voor de veiligheid. Één van mijn bezwaren is dat je dus niet het toestel van iemand anders kunt gebruiken om geld over te boeken. Dat kan leuk worden met boodschappen bij de kassa en een lege telefoon bijvoorbeeld ( overkomt mij wel eens). Door het toestel te registreren kun je overboeken naar iedereen zonder e-dentifier. (Alsof dat zo veilig is) Ik vind dat klanten de keuze moeten hebben.

jo
door jorisw Jun 9, 2016 om 22:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou het niet veilig zijn om met een geregistreerd toestel geld over te maken? Je hebt toch een password of PIN code op het toestel zitten en vervolgens nog een PIN of password op de bankierapp. Je e-dentifier altijd meenemen is ook niet zo veilig.

Cookies
door Cookies - Jun 9, 2016 om 21:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt het blijkbaar over mobiel bankieren:

Waarom uw toestel registreren?

Wij doen er alles aan om u zo makkelijk mogelijk te laten bankieren. Zo kunt u nu en in de toekomst via de app steeds meer bankzaken regelen zonder uw e.dentifier. Bevestigen met uw identificatiecode is dan genoeg. Bijvoorbeeld als u geld overboekt of de limiet van uw betaalpas wijzigt. Natuurlijk moet u dit zo veilig mogelijk kunnen doen. Daarom hebben we een nieuw onderdeel toegevoegd aan de beveiliging van onze app. We herkennen u dan niet alleen aan uw identificatiecode, maar ook aan het toestel waarmee u bankiert. Vanaf 27 juni 2016 kunt u de app alleen gebruiken als u uw toestel eenmalig heeft geregistreerd.

M.
door M.H. Jun 9, 2016 om 21:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat jullie mij kunnen herkennen aan mijn toestel, dat is mijn grootste probleem!  Daarmee kunnen jullie collega's op ICT precies zien waar ik me bevind! En ik heb zelf op zo'n afdeling gewerkt dus weet dat het kan. En daarmee wordt mijn privacy geschonden. Daarnaast is het zeer onveilig om zonder e.dentifier alles te kunnen doen, ik ga daar dus ook geen gebruik van maken. Dan zou registreren niet nodig hoeven te zijn. Klanten zouden zelf de keuze moeten mogen maken; zonder e.dentifier dus registreren, met e.dentifier is niet registreren.

Cookies
door Cookies Jun 9, 2016 om 21:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jullie???? Ik werk er niet, hoor.

M.
door M.H. Jun 9, 2016 om 21:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Je schrijft: "wij" in het stuk erboven

ja
door jackyh Jun 9, 2016 om 21:23
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat een leuk logo Carola83.

Cookies
door Cookies Jun 9, 2016 om 21:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je ziet toch dat het een copy/paste stukje is. Kon alleen na de copy/paste weer eens niet verder tikken (ik kan dan enters geven wat ik wil, maar niks/nada), daarom kon ik geen bron vermelden /link neer zetten. Typisch dat jij het net als MM hebt over een logo.

diumenge
door diumenge - Jun 9, 2016 om 21:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus je wilt bij de kassa nog even snel geld overboeken naar je betaalrekening om te kunnen betalen? Tip. Zorg gewoon voor voldoende saldo op je rekening dan hoef je ook niet te zeuren over maatregelen die je mobiel bankieren veiliger maken.

M.
door M.H. Jun 9, 2016 om 21:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil niet teveel geld op mijn betaalrekening hebben staan en boodschappen kunnen altijd duurder uitvallen.En ik stoor me aan 't woord zeuren dat je gebruikt, ik zeur niet. Ik wil alleen weten of ze dat mogen verplichten!

Cookies
door Cookies Jun 9, 2016 om 21:47
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dat mogen ze verplichten. En jij kunt er voor kiezen om van die app geen gebruik te maken. Overigens weet half Nederland waar jij je bevindt.

M.
door M.H. Jun 9, 2016 om 21:57
3 Antwoorden / 1 Vragen

Haha nee hoor, dat denken ze alleen maar!

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2016 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar je gaat toch in een winkel niet met andermans telefoon betalingen verrichten? Dat lijkt me vragen om moeilijkheden.

M.
door M.H. Jun 9, 2016 om 21:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nee alleen overboeken naar je eigen betaalrekening natuurlijk.

marita5
door marita5 - Jun 9, 2016 om 21:14
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo M.H.

  • Wat moet ik doen als ik mijn toestel niet wil registreren en toch de app wil gebruiken?

    U kunt dan niet meer inloggen in de Mobiel Bankieren app. U kunt nog wel uw bankzaken regelen via Internet Bankieren op een pc of laptop.

    Lees hier de volledige informatie , klik op de rode regel .

https://www.abnamro.nl/nl/prive/internet-en-mobiel/mobiel-bankieren/toestel-registreren.html

M.
door M.H. Jun 9, 2016 om 21:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Is ook geen oplossing. Moet ik laptop mee zeulen ook nog

marita5
door marita5 Jun 9, 2016 om 21:26
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Het is het èèn of het ander , laptop mee zeulen of geld ;-)

M.
door M.H. - Jun 9, 2016 om 21:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Voor iedereen allemaal goedbedoelde bijdragen levert, ik wil alleen weten of banken dit kunnen verplichten!
Het hoe en waarom is voor iedere persoon verschillend, en de antwoorden die de bank geeft heb ik natuurlijk allemaal al lang gelezen. Ik wil gewoon niet herkend, en getraceerd! worden aan de hand van mijn toestel, heel simpel.

M.
door M.H. - Jun 9, 2016 om 21:29
3 Antwoorden / 1 Vragen
diumenge
door diumenge - Jun 9, 2016 om 21:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, dat kunnen ze verplichten. Een alumiumhoedje opzetten kunnen ze overigens niet verbieden.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jun 9, 2016 om 21:39
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@M.H ,

Stel uw vraag eens aan NVB , klik op de rode regel en scroll naar beneden contactformulier .

https://www.nvb.nl/contact

Cookies
door Cookies Jun 9, 2016 om 21:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Totaal zinloos.

marita5
door marita5 Jun 9, 2016 om 21:58
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Komt Ts van zelf wel achter of dit zinloos is of niet .

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 9, 2016 om 21:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het is de App van de ABN als u die wilt gebruiken mogen zij daar voorwaarden aan stellen. U ben geenzins verplicht om de App te gebruiken. U kunt ook met uw mobiele telefoon op de normale website geld overmaken  alleen moet u dan uw edentifier meenemen.
Diewilik

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 9, 2016 om 21:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het is de App van de ABN als u die wilt gebruiken mogen zij daar voorwaarden aan stellen. U ben geenzins verplicht om de App te gebruiken. U kunt ook met uw mobiele telefoon op de normale website geld overmaken  alleen moet u dan uw edentifier meenemen.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Jun 9, 2016 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet u, ik ben het helemaal met u eens. Ik wil ook niet dat iederen kan zien waar ik mij bevind en bij welke Lidl ik boodschappen doe en of ik daarna nog naar de Hoogvliet ga.

Maar ik heb dat heel eenvoudig opgelost, zonder identifier, of registratie van wat voor speeltoestel dan ook, ik neem gewoon contant geld mee.:-))

Ik geloof niet dat ze daar al een chip in verborgen hebben, zodat ze mijn gangen kunnen traceren.

Maar dat komt misschien nog.

Maar u gaat dan niet met andermans toestel betalen, maar wel met andermans toestel geld over boeken tussen uw eigen rekeningen? Lijkt me niet slim.

sw
door swat1500 - Jun 9, 2016 om 23:10
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, ze kunnen het u niet verplichten maar ze kunnen wel uw toegang blokkeren omdat u niet aan de veiligheidsvoorwaarden voldoet. U mag dus kiezen voor niet registeren maar dan kunt u niet meer mobiel bankieren.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 9, 2016 om 23:26
1790 Antwoorden / 3 Vragen

De app gebruiken van je bank is sowieso standaard al een heel slecht plan..

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 9, 2016 om 23:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat zou ik graag nader uitgelegd hebben.
Mvg Diewilik

akkerdistel
door akkerdistel Jun 9, 2016 om 23:40
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Als jij visite krijgt, liggen jouw bankafschriften o.i.d. dan ook open en bloot op tafel?

costnix
door costnix Jun 11, 2016 om 04:59
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@akkerdistel: de woorden: "tang, varken, slaan" schieten mij nu te binnen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 11, 2016 om 10:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Akkerdistel, wellicht is mijn visite zo beleefd om mijn telefoon niet te gaan bekijken.
Als er aangebeld zou worden tijdens het bankieren sluit je de app toch gewoon.
En daarnaast is visite in 99,9% familie of goede vrienden en daar heb ik geen geheimen voor, zelfs niet als het om mijn saldo gaat.
We zijn in Nederland gewoon bekrompen als het om dit soort gespreksstof gaat.

@Carola, mee eens
Diewilik

Cookies
door Cookies Jun 11, 2016 om 10:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Akkerdistel, ik laat juist heel bewust mijn bankafschriften (wat zijn dat eigenlijk?) open en bloot op tafel liggen in de hoop dat de visite een donatie doet als zij de rode cijfertjes zien.;-)

akkerdistel
door akkerdistel Jun 13, 2016 om 15:29
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Carola lol | @Diewilik je begrijpt niet wat ik er mee wil zeggen, maakt niet uit natuurlijk, maar 'n hint neem niet alles zo letterlijk | @Costnix prima natuurlijk maar er komt een dag.. maar zou zeggen laat jij je dan maar verrassen, wanneer het te laat is..

me
door mein33 - Jun 10, 2016 om 18:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

M.H.

Ik heb dergelijke problemen niet, ik betaal alles uitsluitend contant.
Helaas loop ik bij het opnemen van de contanten wel het risico beroofd (of erger) te worden, maar dat neem ik dan maar voor wat komen gaat.
Gebruik ook geen mob.telefoon en of autonavigatie aangezien er via de zendmasten exact te volgen is waar ik ben.
Maak bij het autorijden zoveel als mogelijk alleen gebruik van binnen- en provinciale wegen aangezien de kans op cameraherkenning daar het kleinste is.
Parkeer ook nooit waar ik niet contant kan betalen en maak zeker geen gebruik van een parkeergarage vanwege de camera's, aangezien er dan simpelweg te controleren is of en waar ik geparkeerd heb.
Heb ook geen klantenkaarten en al dat soortgelijke gedoe, wat niet weet wat niet deert, zeg ik maar.
Draag ook altijd een petje met een grote klep tot bijna op m'n neus zodat gezichtsherkenning zo goed als mogelijk wordt voorkomen.
Privé is privé en ik zal er alles aan doen om dat te waarborgen.

Misschien ook iets voor u ??
U zou er in iedergeval eens over kunnen nadenken.

Vr.gr.  mein33

ha
door halex - Jun 11, 2016 om 12:55
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u zorgt dat alle locatie-services op uw telefoon uit staan, dan kan de ICT-afdeling niet zien waar uw telefoon zich bevindt. Hoe u dat doet, verschilt per telefoon. Denk er in ieder geval aan dat u alle google-apps uitzet, want die geven standaard uw locatie door.