rh
door rheuvels Mar 17, 2017 om 14:12
Geldzaken & recht

Toezicht financiele producten

Sinds deze week biedt DeGiro een pensioenrekening aan. Met de bankencrisis en woekerpolissen nog vers in mijn geheugen, heb ik de AFM gevraagd in hoeverre dit nieuwe product veilig en betrouwbaar is. Tot mijn grote verbazing kon de AFM geen antwoord geven. Het enige wat men kon vertellen is dat DeGiro een vergunning heeft en dat de AFM geen financiele producten beoordeelt. Voor zover de woordvoerder bekend is er geen instantie die dat doet. Blijkbaar hebben we niets geleerd van de bankencrisis en de woekerpolissen en laten de autoriteiten de financiele dienstverleners weer gewoon hun gang gaan. "Business as usual" tot de volgende crisis. Is het een idee om hier een TV-programma aan te wijden?

1257 5 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 17, 2017 om 14:16
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Dat zou u de redactie kunnen vragen:
http://kassa.vara.nl/pagina/contact

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2017 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is er "nieuw" aan een pensioenrekening? En wat bedoelt u met "veilig en betrouwbaar"?

Uiteraard beoordeelt de AFM geen producten, ze zijn de consumentebond niet. En die dienstverleners kunnen helemaal hun gang niet gaan. Die moeten een vergunning hebben.

rh
door rheuvels Mar 18, 2017 om 11:48
0 Antwoorden / 1 Vragen

DeGiro komt met een nieuw product. Toen de banken en verzekeraars met de beleggingshypotheek kwamen, heeft dat tot veel problemen onder andere de woekerpolissen. Na de financiele crisis zou je toch mogen verwachten dat de overheid meer toezicht zou houden op en de consument beter zou beschermen tegen financiele producten. Voor de meeste materiele producten zoals voeding en huishoudelijke apparaten zijn er vele veiligheidseisen en regels gedefinieerd. Dit om mogelijk gevaar te voorlomen. Financiele producten hebben ook een grote invloed op het welzijn van mensen. Dat hebben we kunnen zien aan de gevolgen van de woekerpolissen. Het lijkt mij logisch dat ook financiele producten aan bepaalde eisen zouden moeten voldoen.

De beoordeling die ik van de AFM zou verwachten betreft geen rendement (zeg maar hoe goed een product is wat de consumentenbond doet) maar eerder of een product wel veilig is (er garanties en zekerheden worden gegeven en er geen buitensporige kosten worden berekend zoals bij de woekerpolissen). Het is toch de overheid die ons "beschermd" tegen allerlei onheil?

Een vergunning alleen zegt weinig. Het is gemakkelijk om aan de regeltjes voor de vergunning te voldoen om vervolgens via de enorme gaten in de wet je eigen ding te doen. We kennen het voorbeeld van de DSB Bank.

tijger1
door tijger1 Mar 18, 2017 om 12:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De kosten staan er bij vermeld. Het is helemaal niet makkelijk om aan de regels te voldoen. En u bent goed beschermd, want u zult zo'n rekening waarschijnlijk alleen kunnen openen als u van de hoed en de rand weet.

hansje klein
door hansje klein - Mar 17, 2017 om 14:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Toezicht is niet hetzelfde als een vergunning door de Nederlandse Bank verlenen ... veel leesplezier

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 17, 2017 om 18:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee een tv programma is zinloos, want de AFM, of welke andere toezichthouder dan ook kan in de toekomst kijken.
Garanties zijn dus niet te geven want niemand weet hoe het over 3 jaar met bijvoorbeeld DeGiro gaat.

ha
door halex - Mar 17, 2017 om 22:28
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, dat vind ik een slecht idee. U kunt toch zelf wel wat onderzoek gaan doen? De VARA wordt gefinancieerd met publieke middelen. Ik zou 't een schande vinden als deze ingezet worden voor rechtse hobby's, zoals pensioenen in eigen beheer.

rh
door rheuvels Mar 18, 2017 om 11:51
0 Antwoorden / 1 Vragen

Vindt u de uitzendingen over de woekerpolissen niet in het publieke belang?

ha
door halex Mar 18, 2017 om 12:32
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U moet geen apen met beren gaan vergelijken.

costnix
door costnix Mar 19, 2017 om 10:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@halex: u ziet wel beren op de weg ;-)

rh
door rheuvels Mar 19, 2017 om 11:47
0 Antwoorden / 1 Vragen

Leuke variant op stieren en beren :-)