Pi
door Pilletjes Aug 28, 2018 om 09:21
Geldzaken & recht

Trouwring verloren

Hallo,

Allereerst alvast bedankt voor jullie genomen moeite mijn vraag te lezen.

Een poosje terug ben ik mijn trouwring kwijtgeraakt.
Nu heb ik bij deze ring een certificaat welke eenmalig een nieuwe ring vergoed.
Ik ben bij de juwelier geweest waar de ring is gekocht, deze geeft aan dat de fabrikant van toen failliet is.
Nu heb ik volgens mij een overeenkomst met de juwelier en denk ik dat deze verantwoordelijk blijft, deze heeft mij de ring verkocht met het certificaat.

Wat zijn hierin mijn rechten?

Alvast bedankt.

Robert

8280 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2018 om 09:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat hangt er maar helemaal vanaf wat er in dat certificaat staat.

Pi
door Pilletjes Aug 28, 2018 om 09:30
Antwoorden / 1 Vragen

Het certificaat geeft aan dat deze eenmailig vervangen wordt, maar de fabrikant is failliet.
Nu geeft de juwelier aan dat dit dus niet meer geldig is, maar ik heb dor de ring te kopen een overeenkomst met de juwelier en niet met de fabrikant.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2018 om 09:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar heeft die juwelier dat certificaat afgegeven, of de fabrikant?

marita5
door marita5 - Aug 28, 2018 om 09:36
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Pilletjes ,

Was de trouwring van het merk Martenshof ? Zo ja lees dan hier de gegeven antwoorden , klik op de rode regels .

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/garantie-verzekeringen/verzekering-martinshof-ring-fabrikant-failliet-wat-nu

Een poosje terug ben ik mijn trouwring kwijtgeraakt.

Misschien is dit een optie ,

https://www.gevonden-verloren.nl/

Veelgestelde vragen ,

https://www.gevonden-verloren.nl/index.php/vragen/

panter22
door panter22 - Aug 28, 2018 om 09:37
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt inderdaad een koopovereenkomst gesloten met de juwelier.
Gaat de ring stuk en je hebt nog garantie op de ring, dan kun je bij de juwelier terecht om hem te laten maken.
Nu heb je de ring verloren.En verlies valt onder een verzekering.
Als die verzekering voor jou afgesloten is door de fabrikant en die fabrikant is failliet, dan is er geen verzekering meer.
Er wordt dan geen premie meer betaald door de fabrikant.
Van de juwelier krijg je dan geen nieuwe ring, die staat er buiten.

ne
door neodutchio - Aug 28, 2018 om 09:59
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Het is dus een soort verzekering. Het lijkt mij sterk dat de juwelier ook de verzekeraar is. Vergelijk het met het kopen van een auto. De dealer kan ook de verzekering regelen, maar is niet aanspreekbaar als de verzekeraar failliet gaat. En een tussenpersoon bij verzekeringen ook niet.

1paul
door 1paul - Aug 29, 2018 om 13:59
3188 Antwoorden / 0 Vragen

Het is maar zeer de vraag wat voor een verzekering is afgesloten en bij wie, als het een verzekering betreft met een eenmalige premie is de ring verzekerd, dat dan de fabrikant niet meer bestaat doet niet ter zake, het gaat er dan om waar de ring is verzekerd...

vraag de verkoper een claim in te dienen bij de verzekeraar als deze hem bekend is...