katenmuis
door katenmuis Dec 27, 2006 om 21:45
Geldzaken & recht

Tv retour geld terug?

vorige week hebben wij via internet een tv gekocht ad € 1.150,--. Deze hebben we zelf bij een afleverpunt opgehaald en gelijk betaald. Op de achterkant van de factuur stond dat de tv binnen 7 werkdagen omgeruild mag worden. Echter, in de staat zoals het is afgeleverd, dus ongeopend. Na het installeren, vonden wij de beeldkwaliteit erg tegenvallen. Omdat het nog binnen de termijn van 7 werkdagen was, hebben we gemaild dat we de tv weer in willen leveren. We kregen een mail terug waarin stond:

Conform de voorwaarden en op basis van de wet koop op afstand, kunnen wij niet overgaan tot het terugnemen van de TV en het terugbetalen van het gehele aankoopbedrag, aangezien de verpakking reeds geopend is geweest.

Is dit reël, en zo ja, wat is dan een redelijk bedrag wat wij terug kunnen ontvangen. Je kunt toch nooit een tv beoordelen in een ongeopende verpakking. De tv voldeed niet aan onze verwachtingen.

530 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 27, 2006 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

U had natuurlijk eerst in een tv zaak moeten gaan kijken hoe het beeld was.
Wanneer de tv voldoet aan waarvoor het is aangeboden, dan zit u helaas aan de koop vast, wanneer de tv gebreken vertoond dan kunt u terugvallen op de garantievoorwaarden.
Maar als u de originele verpakking nog hebt zou u het toch moeten kunnen terug brengen.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2006 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even nog voor de duidelijkheid; je moet gewoon al je geld terugkrijgen (minus porto bij verzending eventueel) indien binnen de 7 werkdagen retour. Dus niet mailen maar terugbrengen (hardhollend ;-)

ve
door verwijderd - Dec 27, 2006 om 22:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk niet dat het bedrijf bij het goede eind heeft, u mag zonder reden van opgave binnen 7 werkdagen iets terugsturen en uw geld terug vragen. U moet de verpakking openen om het ook maar te kunnen testen .

Een ander geval dat u zegt dat de tv niet conform uw verwachtiging is lijkt mij niet een goede reden. U had hem in een winkel kunnen bezichtigen en daarna de goedkoopste op het internet kunnen uitzoeken.

Dus wat is reeel ? niet echt te zeggen , op basis van koop op afstand zeg ik geld terug 100% en tv terug.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2006 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag katenmuis,

Ook al staat dit in de voorwaarden van deze firma, dan is deze voorwaarde onredelijk bezwarend en niet rechtsgeldig.

Note: Uit uitspraken van de Geschillencommissie blijkt, dat een klant het artikel wél uit de verpakking mag halen, hier is namelijk nogal eens onduidelijkheid over: "Voor zover de algemene voorwaarden van de ondernemer dit recht beperken -bijvoorbeeld door te stellen dat bij teruggave de verpakking ongeschonden moet zijn- zijn deze voorwaarden niet rechtsgeldig."

JurisprudentieKoop op Afstand

(met dank aan hutch)

Natuurlijk zul je dit recht ook moeten afdwingen (waarschijnlijk) via de gerechtelijke weg of een geschillencommissie. Wat uiteraard ook een aardige cent kan kosten. Je kunt deze zaak ook bezien vanuit het winstdervingsperspectief. Een winstderving van 20 tot 25 % lijkt me gezien vanuit het standpunt van de verkoper bij dit produkt in dit geval redelijk, hetgeen inhoudt dat je ongeveer rond de € 900,- zou moeten terugkrijgen.

Sukses en vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2006 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Lees eens hier;

Herroepingsrecht
Na ontvangst van de bestelling heb je een bedenktijd van zeven werkdagen waarbinnen je de koopovereenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen (ontbinden).

De verkoper mag je hiervoor geen boete in rekening brengen, hoogstens de kosten voor het terugzenden. Heb je al (gedeeltelijk) betaald? Dan moet de verkoper binnen 30 dagen het geld terugstorten.

Uit onderzoek bleek; ------! Verder bleken veel webwinkels andere voorwaarden te hanteren die niet rechtsgeldig zijn: het in rekening brengen van kosten voor ontbinding tijdens de bedenktijd of de eis dat de verpakking niet mag worden geopend (geldt alleen voor software en audio- en video-opnames).-------------

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1977

Groetjes,

ve
door verwijderd - Dec 30, 2006 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

allemaal bedankt voor jullie reacties.

We hebben contact opgenomen met de leverancier. Die schrok zich een hoedje, hij was hier niet van op de hoogte. Hij heeft ons in het gelijk gesteld en heeft het inmiddels ook aangepast in de voorwaarden. We mogen de tv inleveren en krijgen het gehele bedrag retour!