do
door doortjer Aug 14, 2017 om 20:43
Geldzaken & recht

Uitbetaling militair pensioen na emigratie naar canada,5 jaar beroeps geweest?

Heb ik recht op uitbetaling van mijn pensioen wat ik in nederland als beroepsmilitair heb opgebouwd,ik heb 5 jaar gediend..ik ben geemigreerd naar canada in 2005,ik was in het nederlandse leger van 1988 tot 1993,en heb nog steeds de nederlandse nationaliteit,is door mijn emigratie buiten de eu,mijn militaire pensioen vervallen?

3130 10 Rapporteer

getty
door getty - Aug 14, 2017 om 20:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat zei het pensioenfonds toen u ze belde?

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2017 om 20:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou niet weten waarom uw militaire pensioen zou vervallen. Dus stel die vraag aan het lensioenfonds.

tenormin
door tenormin - Aug 14, 2017 om 21:12
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Vanaf uw 18de jaar hebt u recht op die jaren pensioen. Dus inclusief uw militaire jaren. Zelfs al was u genaturaliseerd: u heeft er recht op. Dus op naar het SVB. (Ik weet dit toevallig voor absoluut zeker, mijn vriend, tot Amerikaan genaturaliseert, krijgt een pensioen(tje): eens per kwartaal).

diumenge
door diumenge Aug 14, 2017 om 21:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

SVB doet AOW, geen pensioen.

ja
door janf43 Aug 14, 2017 om 22:03
733 Antwoorden / 0 Vragen

Pensioen alleen over de daadwerkelijke diensttijd en AOW over de jaren dat er vanaf je 15e in Nederland is gewoond.

tenormin
door tenormin Aug 14, 2017 om 22:10
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Oeps @diumenge, ik bedoelde AOW. @janf43, ook gelijk, was weer eens dingen door elkaar aan het halen, verwar pensioen en AOW. Sorry. Maar AOW heeft @doortjer wel recht op. Ik dacht dat het 18 jaar was. Mijn vriend krijgt het n.l. vanaf 18 jaar. Weet niet of geboortejaar daar een verschil in geeft.

ja
door janf43 Aug 14, 2017 om 22:20
733 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen bouwde tussen 15 en 65 100% AOW op, dus 2% per jaar. Nu de AOW leeftijd wat opgerekt is, is die jaarlijkse opbouw iets verlaagd. Is uw vriend pas op zijn 18e in Nederland komen wonen of heeft hij enige tijd in het buitenland gewoond, zonder de AOW-premie door te betalen? Dat zijn redenen om op de AOW te korten.

tenormin
door tenormin Aug 14, 2017 om 22:53
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@janf, nee, is omgekeerd. Is op 28-jarige leeftijd naar USA gegaan. Voor zover ik weet krijgt hij voor 10 jaar in Nederland werken, diensttijd etc. een kleine AOW. Wat ik uit kan rekenen is het niet vanaf zijn 15de. (Is nu 78). Never mind, de TS krijgt in ieder geval een klein AOW'tje waar hij recht op heeft.

tijger1
door tijger1 Aug 14, 2017 om 23:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin.
Uw vriend krijgt AOW vanaf zijn 16e tot zijn vertrek uit Nederland. Dus over 12 jaar.

De vraag van de Ts gaat over pensioen van het ABP.

tenormin
door tenormin Aug 14, 2017 om 23:32
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, laten we er wel nu over stoppen, is zo volledig verder O.T. Jij zegt 16 jaar, janf zegt 15 jaar en mijn vriend zegt 18 jaar. Heeft dus geen zin om dit hier allemaal verder te ontleden. Kan alleen zeggen dat vriend het niet wist en hij niet het volledige bedrag ontvangt waar hij recht op had omdat hij er geen idee van had, toentertijd, geld uit Nederland kon krijgen.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 09:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Nog even off topic. Uw vriend in A heeft natuurlijk allang AOW, en voor hem is zoals @janf schrijft de leeftijd van 15 jaar van toepassing, dus hij zou wellicht 13 jaar moeten krijgen.
Nu met de nieuwe AOW leeftijden schuift die leeftijd van 15 jaar op.

hutch
door hutch Aug 15, 2017 om 12:59
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Militaire pensioenen worden pas opgebouwd vanaf het 21e levensjaar, ook al is men eerder in militaire dienst getreden.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2017 om 15:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts was vijf jaar beroepsmilitair, zal dus beslist een deel boven de 21 geweest zijn.

ja
door janf43 Aug 16, 2017 om 21:15
733 Antwoorden / 0 Vragen

@Hutch
Dat is incorrect. Opbouw is vanaf het moment van indiensttreding , ongeacht de leeftijd. Ik weet dat uit eigen ervaring.

Topantwoord

ja
door janf43 - Aug 14, 2017 om 21:18
733 Antwoorden / 0 Vragen

Militaire pensioenen zijn ondergebracht bij het ABP. Daar kunt u informeren. Gaat u zich alvast maar rijk rekenen. Uw aanspraak op pensioen is de laatste 8 jaar al niet meer geïndexeerd en volgens het ABP zit dat er voor de eerstkomende 15 jaar ook niet in. U heeft overigens ook nog recht op AOW over de jaren die u sinds uw 15e tot aan uw emigratie in Nederland heeft gewoond.

diumenge
door diumenge - Aug 14, 2017 om 21:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Aug 14, 2017 om 21:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Heeft u al met  deze site voor militairen  gestoeid?

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Aug 15, 2017 om 01:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom vraagt u dat hier? Het pensioenfonds zal u daar heel precies antwoord op kunnen geven.
En anders de Nederlandse ambassade in Canada vragen, die weten ook van zulke zaken en de kwesties van Nederlanders in Canada. Daar zijn ze overwegend voor.

do
door doortjer - Aug 15, 2017 om 19:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

dank jullie wel voor de reacties,ik ga maar eens contact opnemen met de nederlandse ambassade hier of email het pensioenfonds,ik heb altijd gedacht dat alles vervalt als je nederland verlaat en naar een land buiten de eu ging,nogmaals dank!!

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Aug 15, 2017 om 20:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees op de website van de ambassade svp ook nog e.e.a. over de Nederlandse nationaliteit en eventueel dubbele nationaliteit dan wel kwijt raken van de Nederlandse: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/canada/nieuws/2017/06/14/nederlandse-nationaliteit-verliezen

do
door doortjer Aug 15, 2017 om 20:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

we hebben nog gewoon de nederlandse nationaliteit en zijn nu 8 jaar permanent residents,met een pr card,

do
door doortjer Aug 15, 2017 om 20:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

dank jullie wel voor al deze informatie!!!!

aurora1
door aurora1 Aug 15, 2017 om 21:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u ook nog in een buitenland gewerkt heeft kan de ambassade of het pensioenfonds daar ook nog informatie over verstrekken wat betreft eventuele pensioenopbouw daarvan en hoe dat dan aan te vragen.

do
door doortjer - Aug 16, 2017 om 17:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

nu heb ik email terug van abp,die hebben het keenlijk niet begrepen,ik krijg een overzicht van aow,van 88 tot 93,daar had ik niet om gevraagd,bellen gaat zo moeilijk om 4 uur snachts,tijdverschil,dus nu nog maar een emailtje gestuurd en weer uitgelegd,doe ik iets verkeerd hier,heeft iemand misschien een tip om deze vraag te formuleren,ik ben al 12 jaar uit nederland,ik begrijp mezelf wel,maar misschien klinkt het krom voor een ander,daarom misverstand?

getty
door getty Aug 16, 2017 om 17:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe oud bent u?

do
door doortjer Aug 16, 2017 om 18:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik ben 47 jaar

getty
door getty Aug 16, 2017 om 19:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar dan heeft u nog lang geen recht op dit geld!! Eerst 65/67 worden.

diumenge
door diumenge Aug 16, 2017 om 19:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als u vroeg opstaat kunt u best het ABP even bellen, ze zijn tot half zes (Nederlandse tijd) telefonisch te bereiken.

tenormin
door tenormin Aug 16, 2017 om 19:48
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn vriend is meer dan 45 jaar weg uit Nederland; spreekt/denkt (god zij dank) volledig accentloos Nederlands. En u was pas 35 toen u Nederland verliet. Kunt u zich toch in gewoon Nederlands uitten? Maar goed, u heeft nog jaren om te onderzoeken waar u in de toekomst recht op heeft.

do
door doortjer Aug 16, 2017 om 20:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb het over militair pensioen,ik snap dat ik nog lang geen 65 ben,en nee na 12 jaar engels praten gaat het nl moeilijker,duh?anyway ik ga wel met hun bellen,dank u wel

do
door doortjer Aug 16, 2017 om 20:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

en de taal,wij praten nl in huis,maar dat is het nl wat wij kennen,2 kinderen zijn nl,en 2 engels,dus ja tis een beetje krom,maar daar ging het niet om,ik vroeg daarom om tips..

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2017 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@doortjer.
Dus u denkt dat u nu al pensioen zou kunnen krijgen? Dat hebt u mis.

Maar ja, u bent ook al 12 jaar geleden geëmigreerd. Ik snap best dat u nu grote moeite hebt met de Nederlandse taal.:-((

do
door doortjer Aug 16, 2017 om 20:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

ja natuurlijk weet ik wel dat ik nog geen pensioen krijg,ben niet achterlijk maar wil alleen weten hoe hoeveel het is en wat als ik canadees word,dual citizenship neem,ik wil alleen mijn recht erop weten nu ik ben geemigreerd buiten de eu,en niet van plan ben terug te keren naar nl,hoe dat werkt..

tenormin
door tenormin Aug 16, 2017 om 21:35
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, wil toch nog even terugkomen op AOW. Mijn A vriend had geen idee dat ie recht had op AOW in Nederland. Pas sinds 2011. Hij kon het met terugwerkende kracht alsnog krijgen tot 5 jaar, wat ze nu dus betalen. Uiteindelijk, hij was 10 jaar te laat in totaal: dus: eigenlijk heeft hij "te weinig". Maar goed, pensioen in USA is meer dan redelijk, vergeleken bij hier. Dat is het enige vergelijkbare: als ik lees hoe iedereen hier b.v. klaagt over de Zorgverzekering; denk dat de mening drastisch bijgesteld zou worden als wij de Amerikaanse verzekering hadden. Lopen we hier met de Nederlandse vlag in handen.

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2017 om 21:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Dat is mooi dat hij het met vijf jaar terugwerkende kracht kreeg. Vroeger ging dat maar met maximaal één jaar terug.

Ik klaag nooit over de zorgverzekering.:-)) En vlagvertoon houd ik niet van.

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2017 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@doortjer

Maar ook het ABP kan u helemaal niet zeggen wat u gaat krijgen op uw pensioendatum. Misschien wordt het pensioen gekort, misschien geindexeerd. Weet u veel?

U hebt in ieder geval recht op dat pensioen, of u nu Nederlander blijft of Canadees wordt.

Nederland heeft verdragen met Canada over uitvoer van pensioenen en uitkeringen en belastingen.

Misschien bent u in de gelegenheid een Digid aan te vragen, kijk op die site hoe dat moet en kan in het buitenland. Dan kunt u simpel inloggen en alles bestuderen.

ja
door janf43 Aug 16, 2017 om 21:56
733 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft recht op 5x1,75% van uw pensioengevend salaris. Als u niet de volle 5 jaar heeft gediend of net iets meer wordt dat tot 4 cijfers achter de komma berekend. Verder krijgt u vanaf uw 67e + een aantal maanden AOW . Als u op uw 35e bent geëmigreerd krijgt u 40% van het bruto AOW bedrag, ook dat percentage zal ook weer op de dag nauwkeurig worden berekend. Hoeveel dat netto is kan pas worden vastgesteld als u de AOW aanvraagt dat is van diverse factoren afhankelijk. Verder zult na het bereiken van de uitkeringsgerechtigde leeftijd jaarlijks een bewijs moeten leveren dat u nog leeft. Regels daarvoor krijgt u tzt wel te horen.