ki
door kibebo Jun 13, 2023 om 14:20
Geldzaken & recht

UWV deskundig rapport word niet gehonoreerd

Heb recentelijk arbeidsdeskundig rapport ontvangen waarin staat dat ik 80 tot 100% loon ga ontvangen ben bijna 67 en heb op advies uwv wia aangevraagd. Zit er een brief bij dat het 70% is???

Telt dit rapport dan niet en waarom nemen uwv dit niet over, voel mij in de maling genomen.

1295 7 Rapporteer
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 13, 2023 om 14:21
2067 Antwoorden / Vragen

Ik ken die 80 to 100% als een afkeuringspercentage, niet als een uitkeringspercentage. Zou dat de verwarring kunnen zijn?

atlas1302
door atlas1302 - Jun 13, 2023 om 15:03
341 Antwoorden / 13 Vragen

Volgens mij is 80-100 % afkeuring. U ontvangt dan 70% laatst verdiende loon tot aan uw AOW pensioen. U bent er bijna, ook daar ontvangt u als alleestaande 70% van minimum loon, of 50% als u samenwoont.

Vet zal je in beide gevallen niet worden, ik raad u aan om documenten zorgvuldig te lezen!

Ja
door JannyBoe - Jun 13, 2023 om 15:09
519 Antwoorden / Vragen

Hallo, het gaat om een rapport van de arbeidsdeskundige. Die bekijkt wat u nog voor werk zou kunnen doen n.a.v. de beoordeling door de UWV arts, werkervaring en opleiding. Daar rolt een arbeidsongeschiktheidspercentage uit. In uw geval van 80-100%.
Op basis daarvan wordt uw uitkering berekend. U heeft het over een uitkering van 70% waarmee denk ik 70% van het maandloon bedoeld wordt omdat u een WIA uitkering krijgt volgens de WGA regeling.

Het is hele lastige materie, moeilijk te begrijpen. In de uiteindelijk beslissingsbrief van het UWV staat alles exact omschreven.
Het UWV kan het u verder uileggen.
En bij een kantoor van een vakbond bent u ook aan het juiste adres.

Nog een tip: legt u premies in bij een pensioenfonds? Stel dat fonds dan ook op de hoogte. De meeste pensioenfondsen betalen uw premie gedeeltelijk of soms zelfs geheel door tot uw pensioenleeftijd. Die is dichtbij maar toch.
Mogelijk krijgt u ook nog een klein aanvullend Arbeidsongeschikheidspensioen van uw pensioenfonds tot de AOW leeftijd zodat u op 75% van het maandloon komt.

1paul
door 1paul - Jun 13, 2023 om 16:54
3155 Antwoorden / 0 Vragen

klopt ja, is 75% van uw oude inkomen omdat u voor 80 tot 100% afgekeurd bent!!!

lees dit ook ff na, https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/hoe-hoog-is-mijn-iva-uitkering zit ook een handige rekentool bij als ik goed ben..

Ja
door JannyBoe Jun 13, 2023 om 17:49
519 Antwoorden / Vragen

70% in het geval van een WGA uitkering als de arbeidsongeschiktheid 80-100% is maar nog niet als duurzaam beoordeeld is.

75% in het geval van een IVA uitkering als de arbeidsongeschiktheid als volledig én duurzaam beoordeeld is

1paul
door 1paul Jun 14, 2023 om 07:35
3155 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt niet zeggen prcs wat het percentage gewijs is omdat niet alles word meegerekend van het oude inkomen, kledingvergoedingen en dat soort zaken worden niet meegerekend en daar vergissen veel mensen zich in!

Ja
door JannyBoe Jun 14, 2023 om 07:57
519 Antwoorden / Vragen

Op de site van het UWV is het percentage van 70% voor een WGA uitkering hier terug te vinden en 75% voor een IVA uitkering hier. Dat is van het WIA maandloon. Dat wordt berekend door het SV inkomen dat men verdiende in het jaar voordat men ziek werd gedeeld door 12.

1paul
door 1paul Jun 14, 2023 om 11:24
3155 Antwoorden / 0 Vragen

ik snap wel wat je zegt, ik snap ook wat er staat enkel, de percentage's kunnen afwijken in je eigen berekeningen simpel omdat vergoedingen niet meegerekend worden, snap je?

Ja
door JannyBoe Jun 14, 2023 om 13:54
519 Antwoorden / Vragen

Ik snap u ook wel @1PAUL hoor. U doelt op het laatst verdiende salaris, eventueel met vergoedingen en gratificaties, 13e maand, kerstpakket etc.
Maar in een brief van het UWV gaat het puur om 70 % van het WIA maandloon, met als basis het Sociaal Verzekeringsloon
Het is me verder wel duidelijk en ik hoop dat de vraagsteller het door alle info wat beter snapt of het zich uit laat leggen.
Fijne dag gewenst.

1paul
door 1paul Jun 14, 2023 om 17:00
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Daarom ook de verduidelijking mijnerzijds dat dit niet perse het percentage is wat je krijgt van het loon wat altijd uitbetaald werd en natuurlijk jij ook een fijne dag nog!!

lo
door lovewinnie - Jun 13, 2023 om 19:16
1210 Antwoorden / 1 Vragen

U bent 80/100% afgekeurd. Dat houdt in een uitkering van 70% met wia wga.
Wia iva is 75%

Iv
door Ivo W - Jun 14, 2023 om 19:03
729 Antwoorden / Vragen

U moet nogmaals de brief goed lezen.

U bent 80 tot 100% afgekeurd. Dat wil zeggen: U kunt niet meer werken, ook een baan(tje) voor een paar uur per week waarmee u veel minder verdient dan voorheen is waarschijnlijk niet haalbaar.

Omdat u niet meer kunt werken, heeft u recht op een uitkering die bruto 70% bedraagt van uw "dagloon". Bij lagere- en midden inkomens is dit ook 70% van het gemiddelde loon van de afgelopen 6 maanden. Bij hogere inkomens is de uitkering een lager percentage.

En let op: het gaat om de bruto loon- en uitkeringsbedragen. Doordat u met een uitkering geen recht meer heeft op arbeidskorting, kan het netto bedrag aan uitkering lager zijn dan 70% van uw netto loon.