marsha
door marsha Mar 19, 2011 om 10:20
Geldzaken & recht

Vaderschaps test

Hoi, ik heb een discussie met 2 vrienden over de rechten van een man bij het aanvragen van een DNA vaderschapstest.
Heeft een man het recht om een dna test bij de rechter af te dwingen indien de vrouw hier niet mee instemt?

en andersom als een vrouw beweert dat haar kind van een man is en deze man ontkent dit,en stemt niet in met een test, wat zijn dan de eisen die gesteld worden om een Dna test via de rechter wel toe te staan?

en dan deze gevallen allemaal zonder inspraak van het kind omdat deze bijvoorbeeld nog maar baby is ofzo als kind in elk geval niet meerderjarig is.
benieuwd hoe dat nou zit, wetboek online werd ik niet veel wijzer van
bedankt

6212 9 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Mar 19, 2011 om 11:53
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als ik het goed begrijp heeft u nodig:

de baby of het kind ( voor afname wangslijmvlies)
de rechtsgeldige geboorte acte van het kind of het geldige legitimatie bewijs van het kind,
identiteitsbewijs van u zelf.

Bron klik

Ik lees niet dat u toestemming van de moeder nodig heeft.

Ik ben niet nagegaan of u zonder toestemming van de moeder een geboorte acte van het kind kunt opvragen.

Mijn vragen zijn dus:
Is het kind beschikbaar voor het afnemen van de test.
Kunt u een geldig legitimatiebewijs of geboorte acte van het kind overleggen
heeft u een geldig identiteitsbewijs

marsha
door marsha - Mar 19, 2011 om 12:46
36 Antwoorden / 11 Vragen

hoi, nou de stelling was bij een minderjarig kind dat dus geen inspraak heeft nog en de moeder geeft geen toestemming voor de test zelf (misschien omdat ze ontkent dat de man vader is om contact te voorkomen)
stel de vader is onbekend opgegeven of misschien zelf door een ander erkend...
in geval van overspel waarbij de waarheid na x aantal jaar naar boven is gekomen bijvoorbeeld. de biologische vader is misschien de eerste levensjaren niet op de hoogte geweest van het bestaan van zijn kind en wil een test, indien de vrouw weigert mee te werken heeft deze persoon toch altijd het recht om dit proberen af te dwingen?meer kans als op de geboorte akte is opgegeven vader onbekend natuurlijk maar als dit niet zo is en een ander heeft erkend (buiten het feit om of deze man bewust is van het feit dat deze niet de biologische vader is) kan je dan nog iets ondernemen? heb je dan een poot om op te staan?

neem micheal jackson als voorbeeld, een vrouw claimt een kind van hem te hebben, elke gek kan dat beweren toch(?)
wanneer is een rechter geneigd deze test toe te staan en zijn er eisen waar je aan moet voldoen om zon test via de rechter af te mogen (proberen) te dwingen

denk warrig verhaal, maar de discussie ging dan ook over meerdere situaties met wel en/of niet erkende vaders en wat nou eigenlijk de rechten van een man zijn hierin
want het lijkt alsof die rechten heel beperkt zijn voor het mannelijke geslacht

czar
door czar - Mar 21, 2011 om 15:11
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=marsha schreef op zaterdag 19 mrt 2011, 10:20]Heeft een man het recht om een dna test bij de rechter af te dwingen indien de vrouw hier niet mee instemt?

Ja, zowel de vader, de moeder als het kind kunnen door de rechter gedwongen worden mee te werken aan een DNA-onderzoek. Zie ook Jurofoon

czar
door czar - Mar 21, 2011 om 15:14
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Sorry, in bovenstaande link ontbreekt de dubbele punt, juiste adres is Jurofoon

traporgel
door traporgel - Mar 21, 2011 om 15:21
191 Antwoorden / 4 Vragen

Wat zijn er toch verbazend veel mensen in dit land die geen internet hebben, en hun huwelijkse troubles via een aangetrouwde nicht danwel een vriendinnetje op een forum laten pletteren.

Vertel dan gewoon eerlijk dat je knallende ruzie hebt met de vent die je kind verwerkt heeft volgens jou, en dat hij dat glashard ontkent.

tdehond
door tdehond - Mar 21, 2011 om 15:33
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=traporgel schreef op maandag 21 mrt 2011, 15:21]Wat zijn er toch verbazend veel mensen in dit land die geen internet hebben, en hun huwelijkse troubles via een aangetrouwde nicht danwel een vriendinnetje op een forum laten pletteren.

Vertel dan gewoon eerlijk dat je knallende ruzie hebt met de vent die je kind verwerkt heeft volgens jou, en dat hij dat glashard ontkent.

Ik vind het jammer dat u op deze manier reageert op t.s. Lijkt mij onnodig en mogelijk kwetsend.

Als ik het goed begrijp wil deze vader juist een vaderschapstest aanvragen tegen de wil van de moeder van het kind.

te
door terpstra - Mar 21, 2011 om 17:39
174 Antwoorden / 5 Vragen

Neen, tenzij het in het belang van het kind is. Hier is jurisprudentie over blijkt uit de telegraaf van zaterdag 19 maart 2011.

edwardus
door edwardus - Mar 21, 2011 om 18:51
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=marsha schreef op zaterdag 19 mrt 2011, 12:46]... de moeder geeft geen toestemming voor de test zelf (misschien omdat ze ontkent dat de man vader is om contact te voorkomen)

Zo'n moeder zou eigenlijk vervolgd moeten worden voor Parental Alienation.

edwardus
door edwardus - Mar 21, 2011 om 18:53
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Schandalig gewoon hoe sommige mensen denken de rechten van een kind of de andere ouder te kunnen vertrappen. Nou weet ik ook wel dat het hier om een hypothetische situatie gaat, maar helaas is het in werkelijkheid schering en inslag.