de
door denotto Jun 17, 2015 om 11:36
Geldzaken & recht

Vakantiegeld

Mijn vriendin werkt voor een aantal uren in de week en wordt aangevuld door de bijstand.
Van haar werkgever heeft ze vakantiegeld ontvangen, terwijl het vakantiegeld van die maand van de bijstand rechtstreeks wordt afgetrokken als inkomen.
Zij ervaart dat als zeer onrechtvaardig, want als je niet werkt en een volledige uitkering van de bijstand ontvangt, krijg je dus een prettig hoger bedrag aan vakantiegeld...
Op de website van de gemeente kan ik niks vinden, graag jullie hulp....

16682 24 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jun 17, 2015 om 11:43
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Zeer waarschijnlijk is haar maandelijkse uitkering inclusief 8% vakantiegeld. Dus wat de gemeente doet is correct. Zie de uitkeringsnormen voor haar situatie.

Cookies
door Cookies - Jun 17, 2015 om 11:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=jantje7 schreef op woensdag 17 jun 2015, 11:43]Zeer waarschijnlijk is haar maandelijkse uitkering inclusief 8% vakantiegeld. Dus wat de gemeente doet is correct. Zie de uitkeringsnormen voor haar situatie.

Wat je schrijft, klopt niet. Ook als je aanvullende bijstand krijgt, krijg je in de maand juni je vakantiegeld van de bijstand. Althans, dat zou moeten.

zoekster
door zoekster - Jun 17, 2015 om 11:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als haar maandelijkse uitkering niet inclusief vakantiegeld is, dan moet zij in bezwaar gaan.

de
door denotto - Jun 17, 2015 om 12:33
66 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zal haar vragen over die 8% vakantiegeld....bedankt voor jullie antwoorden....

zoekster
door zoekster - Jun 17, 2015 om 12:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het gaat erom dat zij niet slechter af is dan andere mensen in de bijstand qua inkomen en vakantiegeld die niet werken. Als dat wel het geval is, dan kan zij in bezwaar gaan.
Ik heb er even een willekeurige stad bij gehaald (Groningen), ik denk dat het overal zo is.
klik HIER

waaruit
Vakantiegeld
Begin juni krijgt u uw vakantiegeld. Hoeveel vakantiegeld u krijgt hangt af van het aantal maanden dat u een uitkering hebt gekregen en of u hebt gewerkt. Het vakantiegeld wordt netto uitbetaald.

In principe moet er voor haar vakantiegeld zijn gereserveerd naar verhouding van de hoeveelheid bijstand zij iedere maand heeft gekregen. Zij moet die deze maand hebben gekregen. Verder zal er een verrekening zijn van het vakantiegeld van de werkgever, zodat zij op hetzelfde vakantiegeld uitkomt als iemand die full time in de bijstand zit.

Overigens vind ik daar persoonlijk wel een onrechtvaardigheid in zitten, er zou wel een beloning mogen zijn als je werkt in de bijstand, dat je in ieder geval het volledige vakantiegeld mag houden, dit werkt zo niet erg bemoedigend voor mensen die een aanvullende uitkering hebben.
(maar ik heb het niet voor het zeggen)

de
door denotto - Jun 17, 2015 om 12:58
66 Antwoorden / 17 Vragen

Dank je wel @zoekster

Kan dus nergens vinden dat het vakantiegeld van je werkgever wordt afgetrokken van de bijstand...

Heb dit nog gevonden:

Betaling van uw vakantiegeld

De bijstandsuitkering wordt in principe maandelijks aan u uitbetaald, exclusief vakantiegeld. Van uw uitkering wordt steeds 5% gereserveerd voor uw vakantiegeld Zie_wet. Meestal wordt het vakantiegeld uitbetaald in de maand juni Zie_wet.

Uitzondering
Op grond van bijzondere omstandigheden kan de gemeente besluiten het vakantiegeld vaker (bijvoorbeeld eens per kwartaal) of op een andere tijdstip uit te betalen. Wordt uw bijstandsuitkering beëindigd, dan betaalt de gemeente in principe binnen 3 maanden na de beëindiging het opgebouwde vakantiegeld uitZie_wet.

Cookies
door Cookies - Jun 17, 2015 om 13:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Kan dus nergens vinden dat het vakantiegeld van je werkgever wordt afgetrokken van de bijstand.........

Dat mag ook niet worden afgetrokken van de bijstand. Enkele decennia geleden, had ik ook aanvullende bijstand, flikten zij me hetzelfde geintje.

In bezwaar gegaan: bezwaar afgewezen. Afspraak met 'mijn' bijstands maatschappelijk werker gemaakt: klopte dat het ingehouden werd volgens hem.

Toen aangedrongen op een gesprek met iemand met meer kennis van zaken: deze zag in 1 oogopslag wat ik bedoelde (dat ik tekort gedaan werd), en stelde mij in het gelijk.

Dus: blijven volhouden.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2015 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw vriendin krijgt in mei haar vakantiegeld van haar werkgever, daardoor heeft zij minder aanvullende bijstand nodig. Maar in juni wordt het in de bijstand opgebouwde vakantiegeld uitbetaald.

Ze gaat er wel op achteruit want het percentage vakantiegeld in de bijstand is lager dan voor werkenden.

Of dat eerlijk is???

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 17, 2015 om 19:55
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Feitelijk kun je hier de conclusie uittrekken dat stoppen met werken, financieel gezien dan, aantrekkelijk is.
Helemaal dat wanneer je volledig in de bijstand zit je nog kans maakt op andere aanvullingen.

En om de vraag van tijger1 letterlijk te beantwoorden; nee, verre van zelfs.
Maar dat is compleet onze eigen schuld opdat wij zelf kiezen voor de politici die dit 'beslissen'.

de
door denotto - Jun 17, 2015 om 20:32
66 Antwoorden / 17 Vragen

Beste allemaal,
Telefonisch contact met de gemeente gehad....
na 5x doorverbinden (pfff) kreeg ik het volgende te horen :

Het maandelijks af te trekken salaris (van werk) wordt iedere maand verhoogd met 8%, dus trekken ze meer af van de bijstand dan je werkelijk verdiend.
Het vakantiegeld van de bijstand mag dan toch niet worden afgetrokken.....
Ik vond t een vaag verhaal.....

We gaan volgende week om de tafel zitten bij de gemeente met haar salarisstroken (en stroken van de bijstand) en laten ons op de cent voorrekenen wat hier gebeurd.

Heb zo t idee, dat er hetzelfde gebeurd als bij Carola.83....

Ik hou jullie op de hoogte, vriendelijk dank voor jullie antwoorden....

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2015 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als werkelijk maandelijks het inkomen met 8% wordt verhoogd voordat de aanvullende bijstand wordt berekend, mag inderdaad de ontvangen vakantietieslag niet in mindeing gebracht worden op de aanvullende bijstand.

Want dat gebeurt dan dubbelop. Dus niets vaags aan, maar gewoon fout die verrekening.

Cookies
door Cookies - Jun 18, 2015 om 15:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 17 jun 2015, 21:22]
Want dat gebeurt dan dubbelop. Dus niets vaags aan, maar gewoon fout die verrekening.

Inderdaad: gewoon fout. Maar mijn ervaring uit die tijd (gelukkig van korte duur) dat het bepaald geen rekenwonders zijn bij de BD. In ieder geval niet bij de mensen waar je als klant mee te maken hebt. Heb de bijstand zelfs eerder beëindigd omdat ik voor een paar centen aanvulling dat gesodemieter iedere keer (keer op keer foute verrekeningen) goed zat was.

Cookies
door Cookies - Jun 18, 2015 om 15:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@topicstarter: succes volgende week. Hoor graag hoe het is afgelopen.

de
door denotto - Jun 18, 2015 om 20:03
66 Antwoorden / 17 Vragen

Dank je wel Carola83
zal ik zeker doen

pl
door plebpleb - Jun 19, 2015 om 14:37
113 Antwoorden / 60 Vragen

Hallo, Vind 't voor jou lastig en vervelend dat je beperkt vacantie-geld krijgt van de soos...
Omdat je ook gedeeltelijk werkt en is ook normaal dat die bijdragen worden verrekend..
Eigenlijk hou je evenveel vacantie-geld over van 't werk+bijstand...Zo zijn de regels nu éénmaal...
Als men kwijtschelding aanvraagt voor de OZB en men genoeg spaargeld heeft, krijgt men ook nooit kwijtschelding...Want de OZB gaat ervan uit dat men 't bedrag van 't vacantie-geld kan betalen...
Dus bijstandstrekkers blijven in armoede leven...Zo is de realiteit...

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 19, 2015 om 15:36
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Kreeg U loon en vakantiegeld in 1x of 2 aparte bedragen...

Het hoorde in 2x overgeboekt te worden en bij 1x zien ze het als hoger inkomen dus korten!

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2015 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot15

Loon en vakantiegeld hoeft natuurlijk helemaal niet in twee bedragen overgeboekt te worden.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 19, 2015 om 16:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kort en goed : vakantiegeld is een recht voor een ieder met een baan, of in de bijstand.
Dit geld is bedoeld om lichaam en geest te ontspannen, hetgeen extra uitgaven nodig maakt.
Onze persoon hoort 2 keer vakantiegeld te ontvangen : van de werkgever, en van De Gemeente.
De Gemeente vult het loon van de werkgever aan tot het bijstand niveau.
Ontvangt onze persoon zoveel vakantiegeld van de werkgever dat het totaalplaatje hoger is dan het bijstand niveau dan zal De Gemeente waarschijnlijk een betaalcorrectie toepassen.
Als De Gemeente het vakantiegeld van de werkgever als inkomen beschouwt dan zal De Gemeente het door de bijstand verleende vakantiegeld ook als inkomen moeten beschouwen.
Ik meen dat De Gemeente nogal fout zit.

ma
door maus2 - Jun 19, 2015 om 19:25
37 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij is het 8% over je inkomen. Het werk + bijstand is wat iemand totaal krijgt. Maximaal de bijstandsnorm. Daarover 8% zou dus hetzelfde moeten zijn als van het werk +aanvulling.

ma
door maus2 - Jun 19, 2015 om 19:26
37 Antwoorden / 3 Vragen

O, en volgens mij hoort het ook in 2 keer.

tijger1
door tijger1 - Jun 19, 2015 om 19:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zeurpiet

Een bijstandsgerechtigde krijgt geen 8% vakantiegeld, maar slechts 5,6%.

En salaris plus vakantiegeld, maar ook bijstand plus vakantiegeld mag in één keer uitbetasld worden.

de
door denotto - Jun 20, 2015 om 09:15
66 Antwoorden / 17 Vragen

Heel hartelijk dank voor jullie reacties.
Zoals gezegd heb ik haar beide loonstroken nog niet onder ogen gehad en gaan we in de week van 29 juni naar de gemeente om uitleg te vragen....
eerdere afspraak werd door de gemeente afgezegd...inmiddels is er schriftelijk bezwaar gemaakt.
Vriendelijke groet

de
door denotto - Jul 13, 2015 om 17:10
66 Antwoorden / 17 Vragen

Beste mensen,
Ik kan jullie meedelen, dat de gemeente het vakantiegeld, dat zij had ontvangen van haar werkgever, inmiddels heeft teruggestort......we hebben het telefonisch alsnog kunnen regelen.
Ze is blij...
Nogmaals allemaal bedankt voor julile hulp...
Groeten

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2015 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, dat het is opgelost. Bedankt voor het terugmelden.