vr
door vriesge Mar 9, 2018 om 17:44
Geldzaken & recht

Valt een uitkering kapitaalpolis/levensverzekering onder de boedel de overledene ?

Goedemiddag,

Ik zoek - na het overlijden van mijn grootvader - antwoord op een juridische vraag;

Een korte situatieschets:

Mijn grootvader is recent overleden, en heeft op zijn leven een kapitaalpolis afgesloten ter verzorging van zijn uitvaart.

Ik ben - als kleinzoon - op de polis de enige begunstigde en het bedrag zou op mijn priverekening worden bijgestort.

Nu is het zo dat hij een negatieve erfenis achterlaat, welke ik beneficiair zal gaan aanvaarden.

--

Nu is mijn vraag concreet: Behoort het uitgekeerde bedrag via de polis tot zijn boedel, en daarmee tot de erfenis - of valt de uitkering van deze polis niet onder het erfrecht?

Bij beneficiair aanvaarden is het belangrijk om te letten op de handelingen die je uitvoert als vereffenaar.
Bij het "gebruiken" van gelden of andere onderdelen uit zijn boedel, kunnen schuldeisers/de rechtbank dit opvatten als zuivere aanvaardig - en dat is iets wat ik ten alle tijden wil voorkomen. Vandaar deze vraag.

Alvast dank voor de hulp!

8621 9 Rapporteer

Topantwoord

getty
door getty - Mar 9, 2018 om 18:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bent begunstigde op de polis? Dan valt het buiten de nalatenschap.

vr
door vriesge Mar 9, 2018 om 18:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mag ik vragen in welke mate u zeker bent over dit antwoord ?
Dit is namelijk ook mijn aanname tot dusver, maar zoek naar zekerheid...
Want, ter aanvulling; ik lees op internet dat er verschil is in opvatting, met betrekking tot de relatie van de verzekeringnemer (de overledene) en de begunstigde. In dit geval ben ik de kleinzoon, en daar zou een adder on het gras kunnen zitten. Bij uitkering naar directe kinderen of partner valt uitkering inderdaad zowieso buiten het erfrecht.

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2018 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een kapitaalpolis voor zijn uitvaart en u bent de begunstigde? Maar dan toch wel om de kosten van zijn uitvaart te voldoen? En is de uitkering dan zoveel hoger dan de kosten van de uitvaart?

Bent u de enige erfgenaam?

vr
door vriesge Mar 9, 2018 om 18:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

De hoogte en het doel van de polis zijn volgens mij irrelevant m.b.t. de vraag, maar voor de volledigheid: Ja, deze zal worden gebruikt voor de kosten van de uitvaart en er blijft daarna niets over. (de uitvaart is nu voorgeschoten door mijzelf).

Ik ben niet de enige erfgenaam, maar volgens mij is dit ook niet terzake.

Zoals gesteld: er is een negatieve erfenis. Er blijft dus niets over, voor geen van de erfgenamen.
De crux van mijn vraag gaat om het vermijden van een 'zuivere aanvaarding' door het toeeigenen van tegoeden die (mogelijk dus) toehoren aan de boedel.

aurora1
door aurora1 Mar 10, 2018 om 01:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo: niet relevant? U heeft zelf geen idee, stelt hier deze vraag en dan weet u te vertellen dat de tegenvragen "niet relevant" zijn? Een notaris stelt ook dergelijke vragen. Dus dan maar naar een notaris voor antwoord op uw vraag en als die iets vraagt dan maar niet zeggen dat u de vragen niet relevant vindt.......

vr
door vriesge Mar 10, 2018 om 15:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet inderdaad dat deze vragen niet relevant zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2018 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U stelt eigenlijk twee vragen. Valt de polis buiten de nalatenschap. En dient er erfrecht betaald te worden over de uitkering.

Als u als begunstigde aangewezen bent, valt die polis niet in de nalatenschap.

Maar over de uitkering van die polis dient wel degelijk erfrecht betaald te worden. Uiteraard voor zover die uitkering boven de vrijstelling uitkomt. En dat komt omdat er aan UW  vermogen niets is ontrokken om de premie te betalen en u als gevolg van zijn overlijden de uitkering krijgt.

Maar als, zoals u schrijft, die polis bedoeld is om de uitvaart te betalen, moet het wel een flinke polis zijn voordat u erfrecht moet betalen.

Maar hebt u het niet gewoon over, zoals in de volksmond genoemd wordt, een begrafenispolis?

vr
door vriesge Mar 9, 2018 om 18:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het erfrecht deel is mij helder, en is niet van toepassing omdat de netto erfenis negatief zal zijn.

Het betreft hier een kapitaalpolis, geen begrafenis / natura-polis. Er wordt dus geld uitgekeerd, zonder specifieke toepassing.

Dank voor het bevestigen van mijn vermoeden rondom de nalatenschap!

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2018 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waar ik over twijfel is over uw titel. Kapitaalverzekering/levensverzekering
en wel omdat u schrijft dat uw opa die afgesloten heeft voor de kosten van zijn uitvaart.

Afgezien van alles gaan de kosten van de uitvaart voor alles, dus ook al zou u geen begunstigde geweest zijn, dan had die uitkering in eerste instantie aangewend moeten worden om die kosten te dekken.

vr
door vriesge Mar 9, 2018 om 18:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het verhaal is breder, maar ik probeer het zo simpel mogelijk te verwoorden.

Onderdeel van het bredere verhaal, is dat hij in een minnelijk schuldtraject zat ten tijde van zijn overlijden.
Bij aanvang van die sanering, is hij "ontruimd" - waarbij zijn oorspronkelijke begrafenispolis (naturapolis) is verzilverd door de schuldhulpverlening.

De kapitaalpolis waar ik over spreek is afgesloten in 1978 als "extratje" voor de nabestaanden - en deze mocht worden behouden ten tijde van de sanering.

Ik wil dit bedrag liefst gebruiken voor het betalen van zijn uitvaart, simpelweg omdat er geen andere tegoeden zijn. Uitvaartkosten zijn preferent bij een erfenis, maar bijvoorbeeld belastingschulden zijn "nog" preferenter - en die zijn er waardoor alle baten in de erfenis door de belastingdienst zullen worden geclaimd. (http://www.teamnotarissen.nl/leven/actueel/historie/strakke-volgorde-voor-betalen-schulden-uit-nalatenschap/)

tijger1
door tijger1 Mar 10, 2018 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u uw eigen link wat zorgvuldiger had gelezen, had u kunnen lezen dat de kosten van een normale uitvaart voorrang hebben boven alles.

Ook had u kunnen lezen dat de kosten van een vereffenaar, als hij niet door de rechter is benoemd, geen voorrang hebben.

Als op verzoek van de erfgenamen een notaris de nalatenschap afwikkelt, komen die kosten voor rekening van de erven. Dus daar kunt u de banktegoeden niet aan spenderen.

vr
door vriesge Mar 10, 2018 om 20:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

U spreekt over zorgvuldig moeten lezen en volgens mij heb ik dat ook wel gedaan.
Ik zal niets zeggen over het zorgvuldig antwoorden. :-)

U zegt dat kosten geen voorrang hebben als een vereffenaar niet door de rechter is aangewezen.
Meer specifiek wordt hier bedoeld de loonkosten, en die zijn er niet. Ik reken geen loon, en aangezien ik tevens erfgenaam ben kan dit ook helemaal niet. Notariskosten vallen hier buiten. Dat stelt het artikel die ik linkte niet specifiek, maar de notaris had dat mij vrijdag al bevestigd.

Daanaast zegt u dat uitvaartkosten prefereren boven alles, en dat is ook niet het geval.
Hypotheekkosten, belastingschuld, en de kosten van de vereffenaar zijn preferent op de uitvaartkosten.

Volgens mij klopt het dus gewoon wat ik stelde.

tijger1
door tijger1 Mar 11, 2018 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De geldgever inzake de hypotheek heeft voorrang boven alles op de onderliggende woning, niet op de rest. Normale begrafeniskosten gaan voor belastingschulden. Een vereffenaar heeft alleen maar voorrang op overige bezittingen als hij aangesteld is door de rechter.

De gewone notariskosten, dus het opmaken van een verklaring van erfrecht en de eventuele kosten van het beneficiair aanvaarden van een nalatenschap en wat die notaris nog meer doet, komen ten laste van de erven. Want hij verricht die werkzaamheden voor de erven en voor niemand anders.

getty
door getty - Mar 9, 2018 om 18:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Vraag de notaris als u zekerheid wil.

vr
door vriesge Mar 9, 2018 om 19:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Doe ik a.s. maandag, dank!

hansje klein
door hansje klein - Mar 9, 2018 om 18:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het lijkt mij,
dat u door uw voorschot op de begrafeniskosten nu zèlf een mede-schuldeiser bent geworden ... benificiar aanvaarden

Maar u heeft waarschijnlijk sowieso al contact met een notaris, vraag daar verder om zekerheid te krijgen.

https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/erfenis/beneficiair-aanvaarden/

vr
door vriesge Mar 9, 2018 om 18:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik las uw reactie in eerste instantie verkeerd. Wat u zegt klopt, Ik ben tevens schuldeiser m.b.t. zijn uitvaartkosten op zijn nalatenschap. Uitvaartkosten zijn echter minder preferent dan belastingschuld, en zal - indien de uitkering tot de boedel behoort - volledig worden opgegeten door de fiscus. Hetgeen niet zo erg is, als blijkt dat de genoemde kapitaalpolis niet tot zijn boedel behoort - maar tot het mijne.

hansje klein
door hansje klein Mar 9, 2018 om 19:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Edit

vr
door vriesge Mar 9, 2018 om 19:07
3 Antwoorden / 1 Vragen

.

hansje klein
door hansje klein Mar 9, 2018 om 19:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Inderdaad staat de fiscus altijd helemaal bovenaan ...  :-((

vr
door vriesge Mar 9, 2018 om 19:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

De notaris (lees: kosten van de vereffenaar)  nog iets hoger..
Dus we hebben gelukkig wat banktegoeden die we daaraan kunnen spenderen! :-).

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2018 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt de term “begrafenispolis” niet goed. Als die verzekering, die nu tot uitkering komt, alleen maar tot uitkering komt nadat de verzekerde is overleden, ook al is de premiebetaling al gestopt, wordt dat een begrafenispolis genoemd.

In principe is dat een sommenverzekering en mag daarmee gedaan worden wat men wil. Of geheel of deels aan de uitvaart besteed worden. Dus geen naturaverzekering.

Maar om het simpel te stellen. U hebt de kosten van de uitvaart voorgeschoten en u bent de begunstigde van de sommenverzekering die uw opa voor die kwestie heeft afgesloten, dus die uitkering komt u toe.

U aanvaard dus niet zuiver door een uitkering aan te wenden waar hij voor bestemd is.

vr
door vriesge Mar 9, 2018 om 19:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal ook de notatis nog raadplegen om het echt zeker te stellen, maar zoals u het omschrijft is ook waar ik vanuit was gegaan tot dusver.

Dank voor uw reactie!

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2018 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan.

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2018 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En nog even voor de goede orde. De kosten van de uitvaart komen voor alles ten laste van de nalatenschap. Natuurlijk niet als men een koets met zes paarden huurt plus een koffietafel voor driehonderd man.

De kosten voor de notaris komen ten laste van de erven en niet ten laste van de nalatenschap.

vr
door vriesge Mar 10, 2018 om 15:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om een crematie in de meest sobere variant, dus inderdaad kunnen die kosten in z'n geheel worden opgevoerd als schuld in de nalatenschap

De notatiskosten komen volgens mij ook ten laste van de nalatenschap, in het geval van een vereffening.

https://www.executeurtestamentair.com/kosten-vereffening-nalatenschap/#leesmeer

http://www.teamnotarissen.nl/leven/actueel/historie/strakke-volgorde-voor-betalen-schulden-uit-nalatenschap/

Of lees ik de combi van deze twee links dan toch verkeerd ?

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2018 om 15:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet eigenlijk niet of uw vervolgvragen wel relevant zijn. Zeker gezien het feit dat u een en ander nog na gaat vragen bij de notaris.

Maar lees uw eigen link nog eens. Is de vereffenaar door de rechter aangesteld

 Alleen een door de rechter benoemde vereffenaar ontvangt loon en heeft voorrang.

vr
door vriesge Mar 10, 2018 om 16:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Er is geen sprake van loon voor de vereffenaar, dat kan ook niet als de vereffenaar een erfgenaam is. Het gaat om de algemene notariskosten en die vallen mijninziens wel onder de boedel, maar.. ook dat moet en zal ik navragen a.s. maandag, en de antwoorden hier voor de volledigheid nog even posten.
Dank nogmaals!

tijger1
door tijger1 Mar 10, 2018 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De notariskosten die nu gemaakt worden, worden gemaakt tbv de erfgenamen. Heeft de overledene oftewel zijn nalatenschap niets mee van doen.