sp
door spongebob Jul 7, 2004 om 13:23
Geldzaken & recht

Vaststelling kinderalimentatie

Ik zit met het volgende probleem:

Recentelijk heeft mijn voormalige partner bij de rechtbank een verzoek aan de rechtbank gedaan om het door mij te betalen bedrag aan kinderalimentatie te herzien i.v.m. "gewijzigde omstandigheden" en vroeg aan de rechtbank om door mij te betalen bedrag te verhogen van 138 euro (Fl 250 vastgesteld door de rechtbank in 1997, vermeenderd met de jaarlijkse indexering) naar 250 euro per maand. Uiteraard ging ik met deze verhoging niet zomaar accoord en nam een advocaat in de arm. Mijn advocaat heeft een trema-berekening uitgevoerd waaruit bleek dat ik onvoldoende draagkracht heb om deze 250 euro te betalen (negatieve draagkracht van +/- 400 euro). Ik heb dan ook bij de tegenpartij voorgesteld het te betalen bedrag te handhaven op 138 euro, echter dit werd afgewezen.

Het is dus uiteindelijk toch voor de rechter gekomen. De uitspraak was als volgt ik werd veroordeeld tot het betalen van de gevraagde 250 euro aangezien er toch voldoende draagkracht is (positieve draagkracht van 600 euro), dit bevreemde mij en mijn advocaat aangezien wij dit absoluut niet verwacht hadden.

Ik heb mijn advocaat dan ook verzocht om bij de rechtbank de berekening voor het vaststellen van de draagkracht op te vragen aangezien deze niet bij het vonnis gevoegd zat.

Wat schetst onze verbazing het is niet mogelijk om de berekening te krijgen. Het is dus voor mij niet mogelijk om te controleren in hoeverre mijn advocaat of de rechtbank in hun berekeningen een fout hebben gemaakt. Dit is noodzakelijk voor mij om te weten aangezien ik op basis van deze berekeningen zal moeten kunnen bepalen of ik al dan niet in hoger beroep ga.

Kan iemand mij adviseren hoe te handelen om toch de beschikking te krijgen over die berekening ?

Hoe kan het dat een rechtbank uitspraak doet in een zaak zonder de onderliggende stukken openbaar te maken, ik moet toch een oordeel kunnen vellen over een eventueel hoger beroep ?

bij voorbaad dank voor jullie reactie.

Spongebob

690 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 7, 2004 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer de rechtbank stukken niet vrij geeft zult u op uw gevoel moeten handelen omtrent het hoger beroep. Wanneer u inderdaad een negatieve draagkracht heeft van ± 400,= dan houdt dat in dat u met uw inkomen ver onder het bijstandsniveau zit. Dus uitgaande wat u schrijft denk ik dat de rechtbank er niet heel ver naast zit. Vergeet niet dat uw advocaat er voor betaald word om de tegenpartij te benadelen, en dat het aan de rechter is een onafhankelijk oordeel te vellen in een vonnis! MVG

ve
door verwijderd - Jul 9, 2004 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Officieel hebt u gewoon recht op de stukken van de rechtzaak. Maar daarin kan uw advocaat u toch ook informeren? Uiteindelijk is hij ervoor opgeleid. Overigens zou ik nog eens bij een derde persoon de berekening laten uitvoeren.

Ik vind het overigens vreemd dat de advocaat niet meer duidelijkheid kan geven.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2004 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je wel voor jullie reactie,

Toen mijn advocaat mij vertelde dat er geen mogelijkheid was om de berekening in te zien wilde ik dit niet geloven.
Ik heb toen zelf naar de rechtbank gebeld met het verzoek om de berekening toe te zenden, maar hier werd ook afwijzend op gereageerd. De griffier die de berekening heeft uitgevoerd is op dit moment met vakantie en ik kan hem pas eind juli benaderen.

Er werd mij geen andere uitleg gegeven dan dat dit niet gebruikelijk was.
Ik vindt dit onvoldoende en heb gisteren nog contact gehad met mijn advocaat, hij zal nog e.e.a. verder uitzoeken. Hij kan nog steeds geen verklaring geven voor het grote verschil tussen zijn berekening en die van de rechtbank.

Aangezien ik toch graag wil weten waar de fout is gemaakt, ben ik zelf maar de nodige gegevens aan het verzamelen om een trema-berekening te maken, maar dit is een vrij complexe aangelegenheid.

Verder heeft mijn voormalige partner na de uitspraak aan mij laten weten dat ze verhuisd zijn en heeft mij doorgegeven in welke plaats zij wonen, maar niet het adres want dat heb ik voor het betalen van de kinderalimentatie toch niet nodig.

Verder wil ik graag in de richting van Blessy nog het volgende zeggen:

In deze gevallen staat de draagkracht los van de bijstandsnorm, uitgangspunt is het netto- of bruto inkomen verminderd met de bijstandsnorm en b.v. (een gedeelte van de) hypotheek, levesverzekering, kosten kinderopvang, etc.etc. De bijstandsnorm heeft er in zoverre mee te maken dat de bijstandsnorm voor een gezin (ik ben nu getrouwd en heb nog 2 kinderen) als basis dient voor de behoefte van mijn gezin. Het bedrag dat hierna onder de streep overblijft is de draagkracht, hiervan is 45% opeisbaar als kinderalimentatie. Klinkt niet alleen ingewikkeld, maar is dit ook

Verder heb ik complete openheid van zaken gegeven m.b.t. mijn inkomsten en uitgaven aan de advocaat van mijn voormalige partner. Er is voor en op de zitting absoluut door mij niet met modder gegooid. Ik heb mijn advocaat gebruikt waar hij voor bedoeld is, het voeren en voorbereiden van mijn verdediging, er zijn geen gegevens gemanipuleerd of anders voorgesteld dan feitelijk is. Het ging hier om het vaststellen van een REDELIJKE vergoeding voor de kosten van de opvoeding van mijn dochter en ik had en heb hier een verantwoordelijkheid die ik niet uit de weg zal gaan.

De totale kosten voor de opvoeding van mijn dochter zijn door de rechter vastgesteld op een bedrag van 270 euro per maand, waarvan ik 250 euro per maand voor mijn rekening moet nemen.

Ik heb van de tegenpartij niet dezelfde openheid gekregen, dus waarop is de verdeling nu eigenlijk gebaseerd? Ook hierover wordt in het vonnis geen enkele informatie gegeven.

Spongebob

ve
door verwijderd - Jul 12, 2004 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft even geduurd maar hier volgt dan een up-date:

Ik heb mijn advocaat nog gesproken en hij geeft bij mij aan dat de methode waarmee de draagkracht wordt bepaald per rechtbank kan verschillen, er is dus geen uniforme methode waarmee wordt gerekend.
Dit is dan ook waarschijnlijk de reden waarom de berekening niet wordt vrijgegeven en ik steeds wordt terugverwezen naar mijn advocaat, de rechtbank wil waarschijnlijk niet in de keuken laten kijken hoe zij deze berekening opgezet hebben.

Ik ben het volgende van plan om toch de berekening in handen te krijgen:

1 ik stuur een klachtenbrief naar de directie van de rechtbank waarin ik nogmaals inzage in de berekening eis.

2 indien dit niet lukt zal ik de nationale ombudsman inschakelen om de weigering van de reechtbank te laten toetsen.

Bovenstaande heb ik zelf geverifieerd en is een goede mogelijkheid om als nog de berekening in handen te krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte omtrend eventuele nieuwe ontwikkelingen.

P.S. er wordt trouwens ook nog gewerkt aan het traceren van het nieuwe adres van mijn dochter.

Spongebob