Ma
door Maantje67 Jul 14, 2022 om 13:54
Geldzaken & recht

Verandering voorwaarden keuken woningbouw

In 2013 mocht ik mijn keuken van de woningbouwvereniging laten vervangen. Met een basiskeuken bleef de huur gelijk, met een luxe keuken werd de meerprijs in de huur verwerkt. De voorwaarden waren destijds, dat je na 15 jaar recht had op een nieuwe, gelijkwaardige keuken. Ik koos voor de luxe uitvoering. Er werd een berekening op losgelaten en mijn huur ging met 72 euro per maand omhoog en doordat dat bedrag elk jaar ook verhoogd werd met de jaarlijkse huurverhoging, is dat bedrag nu hoger per maand. Na 15 jaar zou ik (gemakshalve 72 euro/mnd aanhoudende) dan 12960 betaald hebben. Ondertussen is de woningbouwvereniging gefuseerd en zijn er nieuwe voorwaarden gekomen, dat je pas na 20 jaar recht hebt op vervanging.
Het maandbedrag bij mij was gebaseerd en berekend op 15 jaar en ik moet dus 5 jaar langer die 72 euro meerkosten gaan betalen. Dat is 4320 euro voor dezelfde keuken, waarbij de afschrijving na 15 jaar al op 0 stond. Ik persoonlijk vind dat ik niets met de nieuwe voorwaarden te maken heb, want ik ben iets met ze aangegaan onder de toen geldende voorwaarden.  Dus óf dat ik het recht behoud na 15 jaar vervanging, en anders dat ze het bedrag van 12960 maar moeten uitsmeren over 20 jaar ipv 15 jaar. Moet er bij vermelden dat dat toen algemeen bekend was, dat was dé regel bij hun: keuken na 15 jaar, sanitair na 25 jaar, maar ik heb die termijn van 15 jaar niet zelf zwart op wit heb volgens mij. Ik kan dat wel vinden, maar ja, hoe zit het jurisdisch? Iemand enig idee? Graag met argumenten als je vindt dat ik het verkeerd interpreteer.

3798 8 Rapporteer

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 14, 2022 om 14:13
2079 Antwoorden / Vragen

U heeft het idee u indertijd een overeenkomst hebt gesloten voor de periode van 15 jaar waarbij u voor €72 per maand (met correcties) een bepaalde keuken krijgt ingebouwd en dat dit contract dan na 15 jaar afloopt en partijen weer om de tafel gaan voor een nieuwe overeenkomst voor een nieuwe periode. Zo zit het contractueel volgens mij niet in elkaar. Mij lijken die termijnen indicaties en heeft u nog steeds een luxe keuken en zullen ze die als dat nodig is vervangen.

in
door inno1 Jul 14, 2022 om 14:59
119 Antwoorden / Vragen

Er staat dat na 15 jaar het recht op een gelijkwaardige keuken zou ingaan (voor de fusie). Uw vrije interpretatie over contracten en 'het idee' van Ts is dus niet terecht.
Ik ben het met Ts eens dat hij in principe niks met de nieuwe voorwaarden heeft te maken, maar wel moet kunnen bewijzen dat de oorspronkelijke termijn van 15 jaar ook klopt. Misschien weet de bewonerscommissie dat op te sporen - of een medewerker die daar al langer van voor de fusie werkt?

Als alternatief zou geprobeerd kunnen worden om een inspectie door de corporatie aan te vragen en er zo achter te komen in hoeverre er nog betraald zou moeten worden voor een inmiddels afgeschreven keuken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 14, 2022 om 15:26
2079 Antwoorden / Vragen

Prima dat u denkt dat mijn interpretatie niet klopt, maar ik zeg voornamelijk dat een overeenkomst die TS denkt te hebben volgens mij niet bestaat. Als u dat dan wil tegenspreken is het minste dat u dan moet doen toch aantonen dat een dergelijke overeenkomst wel bestaat en dat laat u volkomen achterwege. Dus wat is uw punt nou eigenlijk?

Ma
door Maantje67 Jul 14, 2022 om 16:27
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hier gold vóór de fusie dat je, als een keuken 15 jaar oud was, je deze mocht laten vervangen. Ze keken dan naar de totaalprijs van de keuken, haalden er het bedrag wat voor een standaard keuken stond er af en over die meerprijs werd dan een berekening los gelaten wat je ging betalen per maand en dan ging de termijn van 15 jaar opnieuw in. Zou deze keuken dan ook weer 15 jaar oud zijn, mocht ik die laten vervangen door een gelijkwaardige keuken en kreeg je een nieuwe berekening en indien je dan een nog luxere keuken zou willen, betaal je uiteraard meer per maand.. maar dan zou dat ook weer een berekening zijn uitgesmeerd over 15 jaar... nu is die termijn naar 20 jaar gezet. Dat is dus geen indicatie, maar een vastgestelde termijn. Zo werkt het ook met sanitair, ik mag, als ik dat wil, na 25 jaar laten vervangen.. dat zijn vastgestelde termijnen. Wb die keuken zit ik uiteraard nog maar op 9 jaar, maar ik was gewoon eens nieuwsgierig wat straks mijn rechten zijn;-)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 14, 2022 om 16:55
2079 Antwoorden / Vragen

Als het allemaal zo klip en klaar afgesproken is en u dus inderdaad een overeenkomst hebt voor 15 jaar en ook op papier staat dat u die €72 betaald gedurende die 15 jaar dan heeft men feitelijk nu aangekondigd de overeenkomst open te willen breken door de termijn op 20 jaar te zetten en kunt u eisen dat u wordt gecompenseerd. Ik ben alleen zo bang dat er helemaal niets op papier staat en dat u nog wel eens een enorme dobber gaat krijgen eea aan te tonen.

panter22
door panter22 - Jul 14, 2022 om 14:59
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een contract gekregen met daarin de voorwaarden?
Zo ja, stond daarin dat na 15 jaar je niet meer extra voor de keuken hoefde te betalen en de huur werd verlaagd?
In de regel betaal je een huurverhoging voor een luxere uitvoering en blijf je die betalen zolang je de woning huurt.
Als de keukens vervangen worden, dan krijg je weer een luxere keuken.
Intussen blijf je steeds de €72 met de huurverhogingen betalen.
De normale keuken zou ook na 15 jaar vervangen worden. Nu wordt het 20 jaar. Dan krijg je ook geen huurverlaging na 5 jaar.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 14, 2022 om 16:20
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Dit lijkt mij onjuist indien in uw overeenkomst sprake was van een 'aflossing'voor de luxere keuken van 15 jaar. Indien men daar nu twintig van maakt is er m.i. sprake van een eenzijdige wijziging en dat betekent in principe dat er sprake is van het eenzijdig in gebreke blijven om d eerder gesloten overeenkomst na te leven. Kort gezegd: wanprestatie.

Uw woningbouwvereniging dient wettrelijk een huurdersbelangenorganisatie te hebben (ver te noemen hbo) waarvan het bestuur in deze bemiddelend kan optreden en veelal is de hbo ook voor haar leden collectief lid bij de woonbond. Of alle huurders wel of geen lid zijn is afhankelijk van de stutaire bepalingen van de hbo.

Hoe dan ook kunt u ook nader advies vragen bij - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl of https://www.woonbond.nl/ en kunt u ook zelf zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat er sprake is van wanprestatie deze  benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  Een brief als zodanig kost u dan ca. €10,00 aan porto/aantekenen.

Ma
door Maantje67 Jul 14, 2022 om 16:37
1 Antwoorden / 2 Vragen

Zo beredeneerde ik dat vlgs mij ook;-) U begrijpt wat ik bedoelde..

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 14, 2022 om 16:46
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, 15 jaar is geen 20 en nog sterker, indien men toch 5 jaar extra kasseert kan dat zelfs ook worden gezien als https://wetboekplus.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6-artikel-212-ongerechtvaardigde-verrijking/ en roept bij mij zelfs het vermoeden van een strafrechtelijk feit op maar dat is dan een kwestie van melding doen / navraag doen bij politie en nog niet om aangifte te doen. Het doen van een aangifte met geen of te weinig bewijs m.b.t. strafrechtelijk handelen is op zich zelf een strafbaar feit.

sira
door sira - Jul 14, 2022 om 17:27
2351 Antwoorden / 24 Vragen

Indien u een meer luxe woning (keuken) heeft dan de andere bewoners, lijkt mij dat u daarvoor ook meer betaalt tot het moment u de woning verlaat.
Is uw keuken inmiddels verouderd, maar nog wel te gebruiken en de andere woningen krijgen nu een nieuwe luxe keuken (naar deze tijd), dan gaan zij meer huur betalen dan u nu betaalt.

panter22
door panter22 - Jul 14, 2022 om 18:25
6599 Antwoorden / Vragen

Het komt er op neer dat je €72 per maand huurverhoging hebt gekregen voor een luxe keuken.
Dat is een behoorlijk bedrag per maand. Daar ben je mee akkoord gegaan.

Hoe de huurverhoging berekend is, weet je niet. Je gaat er  vanuit dat het een afschrijving is van 15 jaar omdat je dan een nieuwe keuken kon aanvragen.
Nu kun je na 20 jaar een nieuwe keuken aanvragen en je vindt dat je teveel betaalt.
Vraag de woningbouw om uitleg.

justmeagain
door justmeagain - Jul 14, 2022 om 23:49
623 Antwoorden / 8 Vragen

Er vanuit gaande dat u voor een standaard keuken niets zou hoeven bijbetalen en nu +€13000 voor iets meer luxe vind ik dat best aan de prijs. Ze hoeven u geen basiskeuken van 3000 tot 5000 te leveren dus eigenlijk kost het u  zomaar 17.000 euro.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 15, 2022 om 12:57
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Maantje67,

Bij een woningbouwvereniging is het belangrijk om alles goed op papier te hebben

Neem een contact op met Stichting Woon,misschien kunnen zij u doorverwijzen, klik op de volgende link:

https://www.wooninfo.nl/contact/

1paul
door 1paul - Jul 15, 2022 om 15:27
3162 Antwoorden / 0 Vragen

verhuurder kan de wijziging niet zomaar eenzijdig veranderen, ga hiertegen in beroep en beargumenteer deze, u heeft een overeenkomst afgesloten en deze dient gerespecteerd te worden door beidde partijen.

stel in uw verweer dat u de huidige huurverhoging door betaald tot de 15 jaar voorbij zijn en dat u daarna terugvalt op de oude huur, neem hierin mee alle verhogingen die u gehad heeft over de afgelopen jaren vanaf plaatsing keuken met daarbij alle jaarlijkse verhogingen, deze moet u dan van de huur aftrekken die u in 2028 moet gaan betalen, dan is immers de keuken betaald!

Volgende keer, plaats zelf een keuken NA toestemming verhuurder uiteraard!

als eerste zou ik als ik u was even navragen of u nu een nieuwe keuken krijgt, alsnog, in 2028 of in 2033, van het antwoord dat u krijgt hangt namelijk af of men kontrakt naleeft of niet.

Zegt men 2028 en dan voor de duur van 20 jaar, laat dan ook de huur in dat jaar opnieuw berekenen!!!! immers, de kosten worden dan uitgesmeerd over 20 jaar.