ko
door koensterker Jul 15, 2018 om 12:26
Geldzaken & recht

Verantwoording materiele schade op basisschool

Mijn dochter van 5 heeft per ongeluk een ruit gebroken op school. De directeur wil dat ik als ouder de schade bij mijn verzekering verhaal. Ik vraag me af of ik dat wel verplicht ben. Uiteindelijk hoort de leraar toch op te letten en hoort  de school daar niet zelf verzekerd voor te zijn?

14058 19 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 15, 2018 om 12:36
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij hebben scholen gewoon een glasverzekering. Dat de leraar er op moet letten is niet relevant: die heeft maar 2 ogen. Schakel dan uw eigen (glas) verzekering in als de school dit niet wil betalen.

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2018 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eigen glasverzekering is natuurlijk niet van toepassing.

tenormin
door tenormin Jul 15, 2018 om 13:18
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Glas tussen aanhalingstekens.

Tr
door Trostomaat Jul 15, 2018 om 14:45
239 Antwoorden / Vragen

Tussen twee haakjes. Het stond er wel ;)

tenormin
door tenormin Jul 15, 2018 om 15:25
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@trostomaat, het staat er nog steeds, hoor. ;-) Oh ja, die dingen heten haakjes. Sorry voor de enorme fout. ☺

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 15, 2018 om 12:36
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt mij ook dat de leraar de verzekering van de school moet inlichten die dan met uw verzekering contact kan opnemen.

marita5
door marita5 - Jul 15, 2018 om 12:38
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Koensterker ,

Aansprakelijkheid van leerlingen en hun ouders

De school is niet aansprakelijk voor de gedragingen van haar leerlingen. De aansprakelijkheid in dergelijke gevallen is op de volgende manier geregeld:

  • Leerlingen onder de 14 jaar : de onrechtmatige daad wordt niet toegerekend aan de
leerling. De ouders zijn aansprakelijk voor de gedragingen van het kind (art. 6:164 jo. 6:169 lid 1 BW).
  • Leerlingen tussen de 14 en 15 jaar: de onrechtmatige daad kan de leerlingen worden toegerekend
 Voor schade die veroorzaakt is door kinderen van 14 of 15 zijn in principe de ouders aansprakelijk, tenzij zij het foute gedrag van hun kinderen écht niet konden verhinderen (art. 6:169 lid 2 BW).
  • Leerlingen van 16 en 17 jaar zijn in eerste instantie zelf aansprakelijk. De ouders zijn alleen
aansprakelijk wanneer zij nalatig zijn geweest. Bijvoorbeeld: een ouder is op de hoogte
van het feit dat zijn kind een mes draagt, maar heeft hier niets tegen gedaan.
Bron : onderwijsconsument.nl

Ge
door Genee - Jul 15, 2018 om 12:45
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon de schade bij uw verzekering melden.
Wanneer de school het bij hun eigen verzekering moeten verhalen zullen ze dat wel van uw verzekering te horen krijgen.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2018 om 12:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard hoort de school op te letten, en hoe heeft zij dan die ruit gebroken?

Maar ik zou er geen punt van maken. Claim het gewoon bij uw AVP en laat die het afhandelen.

aurora1
door aurora1 Jul 16, 2018 om 15:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe die ruit gebroken is ben ik ook wel benieuwd naar en wat voor ruit en waar.....

me
door mein33 - Jul 15, 2018 om 13:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het advies van @tijger1 volgen, dat is de enige juiste weg die u moet bewandelen.

edrick3
door edrick3 - Jul 15, 2018 om 14:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

. De directeur wil dat ik als ouder de schade bij mijn verzekering verhaal. Ik vraag me af of ik dat wel verplicht ben.

Ja. Of zelf de schade betalen.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2018 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u eigenlijk schriftelijk aansprakelijk gesteld?

lo
door lovewinnie - Jul 15, 2018 om 23:58
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je dient hiervoor je aansprakelijkheid verzekering te bellen. Logisch okk. Leraar kan nooit heel de dag op u kind alleen letten. Hij heeft een hele klas. En ja ongelukjes gebeuren (express of perongeluk maakt niet uit)  u als ouder bent verantwoordelijk en moet betalen . Kleine moeite ff u verzekering te bellen. Hebt u deze niet dan uit eigen zak.
Lijkt me logisch wnr u kind een eigendom van een ander sloopt dit vergoed betaald moet worden . Bij zoontje op school moet zelfs een potlood betaald  moet worden als ze hem express breken (1 euro)  Is het express gedaan door u kind zou ik het zelfs intrekken van het zakgeld  Tot gedeelte is betaald.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2018 om 00:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lovewinnie

De Ts hoeft helemaal niet haar verzekering te bellen. Als de school vindt dat het kind aansprakelijk is moeten zij de ouder schriftelijk aansprakelijk stellen en die sturen dat dan verder door naar hun verzekeraar.

Zakgeld inhouden? Hebt u het topic wel gelezen, het kind is vijf jaar oud.

pe
door pebk Jul 17, 2018 om 13:07
583 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoontje van zes krijgt al drie jaar zakgeld. Toen dertig cent per week, nu een euro.

Als hij moedwillig dingen stuk maakt, dan gaat dat wel ten koste van zijn zakgeld (een of twee weken). https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/

we
door weethet - Jul 16, 2018 om 12:40
107 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien is dit voorval erg nuttig om u van uw aansprakelijheid als ouder bewust te maken. U bent tot aan het 18e levenjaar verantwoordelijk voor alles wat uw kind doet!

tijger1
door tijger1 Jul 16, 2018 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus niet juist

ma
door marco4659 - Jul 16, 2018 om 15:16
3 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ooit gehoord dat je een kapotte ruit altijd bij je EIGEN glasverzekering moet claimen. Vandaar dat een premie voor een glasverzekering bij een huurwoning ook nagenoeg altijd in de servicekosten is opgenomen volgens mij. Dus in dit geval gaat de school bij de eigen verzekering claimen.

tijger1
door tijger1 Jul 16, 2018 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een school is geen huurwoning.

Waarom zou je iets bij je eigen verzekering claimen, als een ander voor de schade aansprakelijk is?

pino123
door pino123 Jul 16, 2018 om 16:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dag Marco,

In eerste instantie worden de ouders altijd aansprakelijk gesteld, mits er sprake is van verwijtbaar handelen van het personeel.Zie verder geen enkele relatie met een huurwoning.

tijger1
door tijger1 Jul 16, 2018 om 16:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bedoelt “tenzij”.

il
door iljaha - Jul 16, 2018 om 15:58
179 Antwoorden / 3 Vragen

Uw dochter zit nog 7 jaar op die school. Wilt u nu echt 7 jaar een slechte relatie met de school?

pino123
door pino123 Jul 16, 2018 om 16:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Een verschil van inzicht betekent echt niet dat er dan altijd sprake is van een slechte relatie met school.

pino123
door pino123 - Jul 16, 2018 om 16:13
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Alleen indien er sprake is van verwijtbaar handelen van de leerkracht/teamlid, is er sprake van eigen verantwoordelijkheid van de school. Uw dochter heeft per ongeluk de ruit gebroken, dan kan dit zonder problemen verhaald worden op de eigen verzekering. Die gaat daar echt niet moeilijk over doen, u hoeft ook geen meer premie te gaan betalen.

U bent zeker niet verplicht om dit op de verzekering te verhalen, u kunt het ook zelf betalen.

Als bij u thuis iemand het glas per ongeluk stuk maakt, verhaalt u het ook niet op uw eigen verzekering.

tijger1
door tijger1 Jul 16, 2018 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat ligt er maar aan wie thuis het glas stuk maakt.

pino123
door pino123 Jul 17, 2018 om 07:53
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Daar heb je gelijk in Tijger

koekeloer
door koekeloer - Jul 16, 2018 om 16:40
562 Antwoorden / 18 Vragen

U hoeft het helemaal niet bij Uw verzekering te claimen hoor. U mag het natuurlijk ook zelf gewoon betalen. Het is tenslotte Uw kind wat de schade heeft veroorzaakt.

mi
door misterc180 - Jul 16, 2018 om 17:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

U bent toch aansprakelijk voor de schade die uw kind veroorzaakt. De meeste mensen hebben hiervoor een wa verzekering. Meestal gecombineerd met de inboedelverzekering

sc
door scheurkogel - Jul 16, 2018 om 17:40
6 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen en buiten beglazing is op scholen van gehardglas. (Wetgeving bouwbesluit)

Liep uw dochtertje met een moker of hamer rond?

sc
door scheurkogel - Jul 16, 2018 om 17:42
6 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen en buiten beglazing is op scholen van gehardglas. (Wetgeving bouwbesluit)

Liep uw dochtertje met een moker of hamer rond?

vi
door vitara - Jul 16, 2018 om 17:54
5 Antwoorden / 0 Vragen

Elke basisschool heeft veel last van vandalisme en het personeel verliest veel tijd met glas ruimen. Denk eens aan een speelzaal, 1 uur glassplinters opzuigen. En wie gaat dit doen? Concierge is er vaak niet. Dan het raam provisorisch dicht maken, want glasman komt niet meteen... Dan politierapport laten maken voor verzekering als dader niet bekend is. Is dader wel bekend, dan kost het veel tijd en energie om deze te laten betalen.
Kinderen zijn toch WA verzekerd en het is een kleine moeite voor ouders om de schade te betalen via hun verzekering. Aan de boel opruimen en nevenschade aan meubels, extra uren voor de leerkracht wordt meestal nooit gedacht. 43 jaar ervaring...

pe
door pebk Jul 17, 2018 om 13:11
583 Antwoorden / 0 Vragen

Dus, omdat de overheid bepaalt dat er (te) weinig geld naar school gaat en deze daardoor kiezen om geen concierge in dienst te nemen, moeten de ouders van het kind dat per ongeluk een ruit breekt daar voor opdraaien? Logisch...