Ha
door HannesT Oct 8, 2016 om 19:03
Geldzaken & recht

Verblijfskosten Aftrekbaar van de Belasting ?

Hallo medelezers.

In verband met mijn werk huur ik een antikraak kamer in het westen van het land. Ik heb namelijk een koopwoning in het Oosten maar 2 uur heen en 2 uur terug rijden per dag is niet te doen. Gemiddeld verblijf ik 3 nachten per week in de kamer maar huur hem wel per maand.

Mijn werkgever betaald mij hier een bruto vaste vergoeding voor welke bruto maximaal wordt belast (52%).

Nu vraag ik mij af of er een manier is om dit als particulier als aftrekpost te gebruiken bij de belasting aangifte. Mede ook omdat dit als ondernemer / ZZP'er wel standaard kan.

Of heeft u nog andere tips omtrend dit onderwerp om te kunnen gebruiken als aftrekpost?

Vrgrt HannesT

2276 8 Rapporteer

vd
door vdlieuw - Oct 8, 2016 om 19:18
213 Antwoorden / 6 Vragen

Uw werkgever betaald een vaste vergoeding voor de verblijfkosten, dat zijn dus inkomsten en zult u dan ook in de IB-aangifte opnemen
neem ik aan. Dus uw extra kosten van verblijf worden al vergoed. Daarnaast zoekt u een mogelijkheid om deze onkostenpost die dus
al vergoed wordt, ook nog eens als particulier op te voeren.
Het lijkt mij dat u 2x een vergoeding zoekt voor een éénmalige uitgave.
Wellicht dat er nog een restpost van onkosten in zit die niet door werkgver wordt vergoed en die u wél via de persoonlijke IB-aangifte
kunt verwerken maar daar zal alleen een boekhouder of goede administrateur (en accountant natuurlijk) antwoord op kunnen geven.

Ha
door HannesT Oct 8, 2016 om 21:40
Antwoorden / 1 Vragen

Beste VDLieuw, u typed "neem ik aan", ik het geleerd "Assumption is the mother of all fuck-ups"
en ja, ik ben gek op geld, breng genoeg ervan naar de staat :) ik vind hier niets verkeerds aan.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2016 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De werkgever mag die dubbele woonlasten maximaal twee jaar belastingvrij vergoeden. Dus ik weet niet waarom daar belasting over geheven wordt.

Na die twee jaar valt er nog genoeg te regelen via de werkkosten regeling.

U kunt die kosten niet zelf aftrekken.

Ha
door HannesT Oct 8, 2016 om 21:36
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1, dit is een duidelijk antwoord. Dit is denk ik ook de reden dat ik deze regeling voor 2 jaar heb gekregen.

Helaas zet onze salaris administratie wel in het belaste bruto gedeelte.

Kan ik hen ergens naar verwijzen waar de regels hier omtrend staan? Ik ga de afdeling dan hierover een mail sturen.

Vast bedankt voor het duidelijke antwoord.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2016 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier lees ik toch weer dat het onder de werkkostenregeling zou moeten vallen ivm veranderde regels.

http://www.werkkostenregeling.net/faqdubbelehuisvesting.php

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2016 om 21:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb u, denk ik, ten onrecht blij gemaakt. Sorry. De regels voor uw situatie zijn sterk verslechterd. Ik neem tenminste aan dat u niet op projectmatige basis werkt in het westen.

De enige mogelijkheid zit dan nog in de werkkostenregeling. Tenminste als uw werkgever die heeft.  En als u daar niet al andere onbelaste voordelen uit hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2016 om 11:39
16887 Antwoorden / 202 Vragen

U ziet iets heel essentieels over het hoofd! U stelt dat op uw brutovergoeding 52% belasting wordt ingehouden. U zult dan de loonheffing bedoelen.
Hoeveel INKOMSTENBELASTING uiuteindelijk betaalt is afhankelijk van uw fiscaal inkomen na het doen van aangifte.
Ik ben geen fiscaal expert maar mogelijk is het al zinvol om uw vraag voor te leggen aan de Belastingdienst. Immers, als u wel dagelijks heen en weer zou gaan heeft u recht op reiskostenaftrek.

tijger1
door tijger1 Oct 10, 2016 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hij gaat dus juist niet dagelijks heen en weer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2016 om 11:42
16887 Antwoorden / 202 Vragen

ps: voor zelfstandigen is de afrek max € 1.500,00

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 10, 2016 om 16:06
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Top maar helaas onjuist antwoord.