ro
door roxannevdh Mar 11, 2013 om 15:29
Geldzaken & recht

Vergoeding hond?

Hallo,
Er zijn onlangs foto's van mijn hond gemaakt, maar buiten mijn weten om ben ik er achter gekomen dat die zijn gepubliceerd op al het voer van de Hema heb ik recht op een vergoeding?

Met vriendelijke groet,
Roxanne van den heiligenberg

1835 23 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 11, 2013 om 15:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jouw hond is de enige in zijn soort?

ro
door roxannevdh - Mar 11, 2013 om 15:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo, carola.83

De fotograaf is een kennis van de familie.
En het is honderdprocent mijn hond heb een
Foto van de shoot meegehad en exact dezelfde
Foto staat op het voer bij de hema

Mvg,

poltol
door poltol - Mar 11, 2013 om 16:25
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=roxannevdh schreef op maandag 11 mrt 2013, 15:40]Hallo, carola.83

De fotograaf is een kennis van de familie.
En het is honderdprocent mijn hond heb een
Foto van de shoot meegehad en exact dezelfde
Foto staat op het voer bij de hema

Mvg,

Fijne kennis heb jij roxanne.
Die eerst maar eens vragen hoe het zit en wat het schuift.
Rare gang van zaken.

Succes, poltol.

ro
door roxannevdh - Mar 11, 2013 om 16:29
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo poltol,

Ja inderdaad, maar zou ik daar nu nog aanspraak op kunnen maken?

Groetjes,

ro
door roxannevdh - Mar 11, 2013 om 16:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt!
Voor de reacties
Wist niet zo goed wat ik er mee aan moest

Groetjes,

rapil
door rapil - Mar 11, 2013 om 16:43
433 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer maar geen geld te halen voor jou.

ro
door roxannevdh - Mar 11, 2013 om 16:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste rapil,

Om te beginnen had dat voor mij zoiezo geen prioriteit
Om iets te "halen"
Het ging mijn meer om het feit dat er iets gedaan en gebeurd is
Buiten mijn weten om.

zoekster
door zoekster - Mar 11, 2013 om 16:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is niet zo netjes dat die kennis u niet heeft ingelicht.

Ik denk dat dit te maken heeft met portretrecht en dat geldt alleen voor mensen, niet voor dieren. De fotograaf hoeft u daarom geen toestemming te vragen om de foto's te gebruiken.

rapil
door rapil - Mar 11, 2013 om 16:54
433 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou een fotograaf foto's maken van een specifieke hond? Niet om ze boven zijn bed te hangen.

ro
door roxannevdh - Mar 11, 2013 om 16:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

Nogmaals, dit is een kennis van de familie,
En daarbij was er een gewone shoot afgesproken
Voor privegebruik.

dearagain
door dearagain - Mar 11, 2013 om 18:11
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*neem kontakt op met het hoofdkantoor van de hema en eis een passende vergoeding

diumenge
door diumenge - Mar 11, 2013 om 18:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb je betaald voor die foto's? Dat zou de zaak misschien veranderen.

dearagain
door dearagain - Mar 11, 2013 om 19:09
2462 Antwoorden / 7 Vragen

Adres HEMA

Vestigings- & bezoekadres:

NDSM-straat 10
1033 SB Amsterdam
Telefoonnummer: 0203114800
Bereikbaarheid: vanaf maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur
E-mailadres: consumentenservice@hema.nl

valerius-2
door valerius-2 - Mar 11, 2013 om 19:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u voor die tijd had vastgelegd dat revenuen van de foto voor reclame doeleinden worden gebruikt dan heeft u er recht op. Maar omdat u daar helemaal niets van wist en zomaar toestemming heeft gegeven zit u er naast.

gompy2
door gompy2 - Mar 11, 2013 om 19:39
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Als toevoeging op @zoekster.

Quote:
Mijn huis(dier) staat op de foto!
Dat wil ik helemaal niet. Heb ik portretrecht en wat kan ik doen?
Antw:
Nee, dit kun je niet verbieden, en portretrecht is niet in te roepen in deze situatie.
Het portretrecht kun je inroepen als je herkenbaar op de foto staat. Daarvoor hoef je niet per se met je gezicht op de foto te staan, maar er moet wel een mens op staan. Een huisdier of een huis is geen mens, en daarbij geldt dus het portretrecht niet.

Bron, klik -> blog.iusmentis.com

De onzinnige adviezen zijn weer niet van de lucht
Die dearagain rekent je al helemaal rijk..pfff

redfloor
door redfloor - Mar 12, 2013 om 08:37
166 Antwoorden / 21 Vragen

Dat er geen portretrecht op zit is een ding. Dit houdt in dat je er bezwaar tegen kunt maken als jouw hoofd in de openbaarheid wordt vertoond. Vergelijk het met auteursrecht.

Daarnaast lijkt het mij echter wel netjes dat TS een vergoeding krijgt als haar kennis met een foto van haar hond een opdracht heeft binnengehaald en daarvoor geld heeft ontvangen.

In de muziek kan een componist ook in opdracht een muziekstuk schrijven (tegen vergoeding) en daarnaast nog Buma en Stemra gelden ontvangen. Soms worden de rechten afgekocht, maar daar staat dan een vergoeding tegenover.

di
door digioma - Mar 12, 2013 om 10:28
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ik denk dat je eerder bij die leuke kennis van je moet zijn dan bij de HEMA. Of hij nu in opdracht van de HEMA je hond heeft gefotografeerd of uit eigen beweging die foto's heeft aangeboden... hij zal er ongetwijfeld een vergoeding - in welke vorm ook - voor hebben gehad en zou jou dus een deel daarvan moeten geven... of een grote zak hondenvoer. De HEMA kan hier m.i. niets aan doen en was te goeder trouw.
Er zijn overigens in Nederland bonafiede castingbureau's voor honden die de film- en TV-industrie voorzien van het juiste type hond met de juiste kwaliteiten. Hangt wel een prijskaartje aan.

jo
door jorisw - Mar 12, 2013 om 13:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dearagain schreef op maandag 11 mrt 2013, 19:09]Adres HEMA

Vestigings- & bezoekadres:

NDSM-straat 10
1033 SB Amsterdam
Telefoonnummer: 0203114800
Bereikbaarheid: vanaf maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur
E-mailadres: consumentenservice@hema.nl

Buiten het feit dat de HEMA helemaal geen partij is in deze zaak, geef je ook nog eens de verkeerde informatie. Als je al bij de HEMA aan wilt aankloppen moet je dat niet doen bij de klantenservice (TS is geen klant), maar bij de afdeling marketing of productontwikkeling.

sk
door skyjack - Mar 12, 2013 om 13:19
121 Antwoorden / 0 Vragen

het auteursrecht van de foto ligt bij de fotograaf. Als er niets is afgesproken over hergebruik of doorverkoop van de foto's kan je er niets mee. Feitelijk is het eigendom van de fotograaf en die mag de foto doorverkopen. Dat het jouw hond is maakt dat niet anders, al was het wel netjes geweest als men dit had gemeld. Vaak staan dit soort dingen in de algemene voorwaarden van een fotograaf uitgewerkt, maar zelfs zonder dat liggen de rechten bij de fotograaf.

redfloor
door redfloor - Mar 12, 2013 om 13:25
166 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ondanks dat de fotograaf idd het auteursrecht heeft is een vergoeding van de fotograaf aan de eigenaresse van de hond nog steeds wel zo netjes.

Stel je voor dat ik een liedje van Lady Gaga inspeel op de piano en dit wordt gebruikt onder een reclame. Dan heeft Lady Gaga het auteursrecht (mits ze dat nummer natuurlijk zelf heeft gecomponeerd), maar is een vergoeding (van de reclamemaker) aan mij voor het spelen nog steeds wel logisch.

gompy2
door gompy2 - Mar 12, 2013 om 14:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@redfloor,

Je haalt er zaken bij die nergens toe doen en misschien heb je andere reacties niet gelezen, daar is al aangegeven dat op de afbeelding van een (huis)dier geen portretrecht rust.
Topicstarter heeft het er niet over dat haar hoofd in de openbaarheid wordt getoond.
Het heeft niets met auteursrecht te maken.
Het heeft niets te maken met een muziekstuk schrijven door een componist, ook totaal niets met de Buma/Stemra en al helemaal niet met Lady Gaga die reclame maakt.

Kortom je haalt zaken door elkaar.
Topicstarter heeft geen enkel recht op een vergoeding.
Zoals anderen schreven, het auteursrecht van de afbeelding ligt bij de fotograaf, mits niet afgekocht of vrijwillig afgegeven aan de Hema.
Dat topicstarter een vergoeding zou kunnen krijgen is dus helemaal niet aan de orde, en als ze die al zou krijgen zou het als een gunst moeten zijn, niet als recht.

redfloor
door redfloor - Mar 12, 2013 om 14:48
166 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zijn we het eens! Ik bepleit nergens dat ze de foto van de pakken hondenvoer van de Hema kan halen. Ik bepleit ook nergens dat ze recht heeft op een vergoeding.

Ik geef alleen aan dat, ondanks dat er géén portretrecht is en het auteursrecht níet bij haar ligt, het netjes van de fotograaf zou zijn dat hij haar een beetje laat meedelen in de opbrengst die deze opdracht hem heeft opgeleverd.

gompy2
door gompy2 - Mar 12, 2013 om 14:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Mits er ooit een vergoeding is gekregen door die kennis, de fotograaf, ja, uit fatsoen wel...