fe
door ferryvwezel Aug 25, 2009 om 22:43
Geldzaken & recht

Vergoeding studerende kinderen

Vanaf dit jaar ondersteun ik mijn uitwonende studerende dochter met een maandelijkse bijdrage. Zij heeft gewoon een studiebeurs.
In hoeverre is hier voor mij belastingvoordeel uit te halen ?

Het is mij, na rondzoeken op deze en andere sites wel duidelijk dat dit niet gewoon als aftrekpost voor studie of levensonderhoud kan.

In de Elsevier belastinggids van 2008 wordt gesproken over het overhevelen van inkomen naar de kinderen mbv een lening aan het kind (hfdst 47.5) Dit wordt meestal gedaan voor ondersteuning bij de aankoop van een huis.
Is deze constructie ook voor mij mogelijk ? Ik sluit dan een lening af met mijn dochter en speel als het ware voor haar als bank. Zij betaalt eventueel gewoon rente over deze lening.

Indien dit kan, waar moet ik dat dan opgegeven bij de aangifte ?
Is dat een vermindering van mijn inkomsten (en dus verlaging in box 1) of een vermindering van mijn vermogen (verlaging in box 3) ?

1567 7 Rapporteer

AZ
door AZZ - Aug 26, 2009 om 13:49
26 Antwoorden / 34 Vragen

L.S.
Aftrek van de belasting is pas mogelijk als ze geen studie financiering meer hebben.
Je kan dan voor 330€ per maand bij springen en aftrekken.
Wij hebben onze 3 zoons jarenlang ondersteunt en nu ze geen studiebeurs meer hebben kunnen we dat dus opgeven.
Ja je moet wat voor je kinderen over hebben. Maar als ze kunnen leren is dat toch geweldig en het zeker waard. Er zijn maar weinig ouders die bijspringen is onze ervaring.

js
door jspa03 - Aug 26, 2009 om 14:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u iets meer uitleg geven hoe dit op de belastingaangfte vermeld moet worden? Komend studiejaar zit ik met hetzelfde probleem voor mijn zoon die geen studiebeurs meer heeft.

marcel75
door marcel75 - Aug 26, 2009 om 19:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als je een lening verstrekt aan je dochter, zul je de hoofdsom van die lening in box 3 moeten opgeven als vermogen. Je hebt het weliswaar niet meer zelf op de rekening staan, maar wel een geldvordering voor teruggekregen. De rente die je ontvangt is niet belast.

Verder is er in dit geval geen fiscaal voordeel voor je te behalen. Met Box 1 heb je namelijk niets te maken omdat je inkomen uit werk & woning niet wijzigt.

De reden waarom dit veel bij aankopen van woningen wordt gebruikt is ook fiscaal. Het kind heeft dan wel recht op rente-aftrek en de ouders schenken op het eind van het jaar de rente. Door die schenking te houden op het maximaal vrijgestelde bedrag, betaal je geen schenkingsrecht als kind, maar heb je wel maximaal fiscaal voordeel.

fe
door ferryvwezel - Aug 26, 2009 om 19:41
5 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Ik was er al bang voor dat hier niets mogelijk is.

De term inkomensoverheveling vind ik in deze situatie erg verwarrend.
Het is dus meer het creëren van extra aftrekbaarheid bij de kinderen.
Aan mijn eigen inkomen verandert niets. Er is dus geen sprake van overheveling.

marcel75
door marcel75 - Aug 27, 2009 om 08:37
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Ferry,
Zelf ben ik geen groot voorstander van de Elsevier gids, maar als daar nu gesproken wordt over inkomensoverheveling, terwijl vermogensoverheveling bedoelt is, daalt mijn enthousiasme nog verder.

De uitgelegde constructie werkt inderdaad het mooiste bij de aanschaf van een woning door een kind. Op die manier kun je namelijk het goedkoopst het meeste vermogen overhevelen.

Uiteraard kunt u ook in contanten een jaarlijkse schenking doen van maximaal € 4.556,-- (2009) ter tegemoetkoming in de studiekosten. In dat geval daalt uw box 3 vermogen waardoor u minder belasting hoeft te betalen en hoeft uw kind geen schenkingsrecht te betalen.

AZ
door AZZ - Aug 30, 2009 om 13:18
26 Antwoorden / 34 Vragen

Hallo JSPA

Kijk in de Kluwer gids en op de belasting site.
Wij doen onze belasting niet zelf, accountant- eigen bedrijf, hebben het wel zelf aangedragen en gevonden. ( google)

Groeten aps

re
door renesch - Nov 14, 2009 om 16:42
9 Antwoorden / 0 Vragen

jspa03

Voor aftrek levensonderhoud kinderen kijk je hier:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2008/persoonsgebonden_aftrek/persoonsgebonden_aftrek-02.html