We
door Weet het niet Aug 9, 2024 om 19:52
Geldzaken & recht

Verhuizing

Per 1 aug hebben we de huur van onze woning opgezegd. We kregen de voorinspectie en daarbij werd gezegd dat ze het huis niet schoongenoeg vonden. We kregen 5 dagen de tijd dit op.te lossen. We moesten foto s van de schoongemaakte plekken sturen en de sleutels in de brievenbus achterlaten.
De volgende dag hebben we alles waar opmerkingen over waren nogmaals schoongemaakt  en de foto s direc verstuurd naar de verhuurder. Dir was half juli want daarna gingen we op vakantie. We hebben daarna niets meer van de verhuurder gehoord. Tot vandaag. We kregen een mail dat ze het niet schoon genoeg vonden en willen 250 euro voor een schoonmaak bedrijf. Dit terwijl de nwe huurders per 1 aug de sleutel hebben gekregen en er inmiddels al wonen. Had de verhuurder niet eerder aan de bel moeten trekken want we hebben huur betaald over de hele maand augustus dus hadden m.i de tijd moeten krijgen om het nogmaals te verhelpen.

5086 14 Rapporteer
sira
door sira - Aug 9, 2024 om 19:57
2537 Antwoorden / 24 Vragen

Dit vind ik geen correcte gang van zaken en ik zou ze dat zeker laten weten, maar ga langs bij het kantoor. Voor de WBV is telefonisch nee- zeggen gemakkelijker dan wanneer je iemand voor je hebt staan.

Lees voor alle zekerheid ook het gewezen huurcontract er nog even op na.of ga langs bij de nieuwe bewoner en vraag hoe de woning er uitzag.

Aanvulling: vergeet niet aan te geven dat ze al een maand dubbele huur ontvangen.

We
door Weet het niet Aug 9, 2024 om 20:15
Antwoorden / 1 Vragen

Nee geen dubbele huur. De maand aug is door ons betaald. De nieuwe huurders hebben de sleutel 1 aug gekregen. Technisch gezien was die woning dus nog van ons tot 1 aug en hadden we denk ik de mogelijkheid moeten krijgen op.te lossen wat zij niet goed vonden

sira
door sira Aug 9, 2024 om 20:29
2537 Antwoorden / 24 Vragen

Dan was de woning dus officieel tot 1 september van u i.p.v. 1 augustus.

U weet zeker dat de nieuwe huurder geen (gedeeltelijke) huur heeft moeten betalen?

Doe wat Tenormin zegt, biedt ze aan dat u het zelf wilt schoonmaken.

Al met al vind ik dit een kruideniersmentaliteit. Zou zeker aan de nieuwe huurder vragen wat er allemaal niet goed schoon was. Misschien krijgt u wel als antwoord dat er niets aan de hand was.
En ik zou zeker in persoon naar de WBV gaan om e.e.a. te bespreken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 9, 2024 om 20:00
1867 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Weet Het Niet,

De sleuteloverdracht ging niet goed.

Zie bijgevoegde foto en de onderstaande link voor de regels :

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/zo-moet-jij-jouw-huurwoning-opleveren-als-je-verhuist

sira
door sira Aug 9, 2024 om 20:06
2537 Antwoorden / 24 Vragen

Met dat verschil dat het bij de TS uitsluitend om schoonmaakwerkzaamheden gaat en geen herstelwerkzaamheden.

Schoonmaakwerkzaamheden kunnen voor een dubbele huur wel uitgevoerd worden.

tenormin
door tenormin Aug 9, 2024 om 21:18
16935 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, nogmaals, ik blijf het een raar bedrag vinden. Lees ook niets over borg, die iedereen bij aangaan verhuur moet betalen. Ook dat komt al tig jaar niet in de nabijheid van genoemde som maar meestal een (meer dan) extra maandhuur.

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2024 om 20:02
16935 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien heeft men u wel gebeld tijdens uw vakantie of ook, misschien, mail in SPAM terecht gekomen. Kon u halverwege opzeggen dan? U schrijft: per 1 augustus hebben we de huur opgezegd. Als het een maandopzegging betreft zou u officieel nog tot eind deze maand  kunnen schoonmaken. (Zoals uw eigen conclusie). Op papier dan want u schrijft ook dat er al nieuwe huurders wonen. Dus zou maar in conclaaf gaan met uw ex verhuurder. Want aan het bedrag van €250,00 kan het niet liggen dat het niet schoon genoeg zou zijn. Ze zijn kennelijk letterlijk spijkertjes op laag water aan het zoeken. Privé verhuurder of WBV?

sira
door sira Aug 9, 2024 om 20:13
2537 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben het met je eens.
Een schoonmaker kost geen dubbele huur en ook geen € 250,-

We
door Weet het niet Aug 9, 2024 om 20:13
Antwoorden / 1 Vragen

Nee er is geen enkele mail.of telefoontje binnengekomen.
De huur is opgezegd per 1 aug. Echter omdat er een vakantie tussendoor kwam is de sleutel op 23 juli ingeleverd.
De nieuwe bewoners hebben de sleutel op 1 aug ontvangen. De huur is wel door ons voor de hele maand aug betaald.

Ozymandias
door Ozymandias Aug 9, 2024 om 22:40
213 Antwoorden / Vragen

Professionele schoonmaak kost wel meer dan 250 euro. Daar zit je zo aan qua materiaal en uurloon.

wi
door witteke Aug 15, 2024 om 10:03
72 Antwoorden / 14 Vragen

250 euro is toch minimaal 5 werkuren,denk zelfs nog meer,dan zit dit bedrijf al aan hele hoge uurlonen,die krijg je als schoonmaakbedrijf echt niet,dus of er is meer als een beetje schoonmaak aan de hand,of de verhuurder loopt er met klompen door,ik heb zelf een schoonmaakbedrijf gehad,omdat ik dit al 5 jaar geleden verkocht heb,ga ik al van veel hoger uurloon uit

tenormin
door tenormin - Aug 9, 2024 om 21:14
16935 Antwoorden / 108 Vragen

@weetikniet, echt adviseren om niet te betalen kan ik niet. Maar wel zou ik, als ik u was, waar ze dan dat bedrag van €250,00 vandaan halen. Lijkt me ook interessant om te weten of u uw destijds gestorte borg, zoals gewoonlijk is bij huren, heeft terug gekregen? Bedenk ik nu pas. Ben ik eigenlijk wel 'nieuwsgierig' naar. Want ergens riekt het er naar dat men u een pootje uit wil rukken, weliswaar klein, maar toch.

We
door Weet het niet Aug 9, 2024 om 21:55
Antwoorden / 1 Vragen

Er is geen borg betaald. Het inkomen was voldoende

tenormin
door tenormin Aug 9, 2024 om 22:36
16935 Antwoorden / 108 Vragen

Dan heeft u privé gehuurd. Normaliter vraagt iedere WBV borg. Inkomen moet sowieso voldoende zijn om te huren, anders waren we allemaal dakloos geweest. Huurders dan.

Mabelle
door Mabelle Aug 10, 2024 om 00:50
601 Antwoorden / 1 Vragen

Geen enkele wbv vraagt nog borg, dat was vroeger. Degenen die ooit in het verleden borg hadden betaald aan de wbv hebben dat 15-20 jaar geleden al teruggestort gekregen.

john devries
door john devries Aug 14, 2024 om 13:20
229 Antwoorden / Vragen

@Ternormin

Veel verhuurders van o.a.sociale woningen , vragen geen borg meer vanwege de rente en andere kosten die ze over deze bedragen moeten betalen. Eventuele kosten worden na niet betaling dmv een deurwaarder verhaald bij de huurder . Ik heb mijn borg zo'n 25 jaar geleden al met rente teruggekregen

tenormin
door tenormin Aug 14, 2024 om 13:30
16935 Antwoorden / 108 Vragen

Woon hier dus al veel langer dan 25 jaar en ben dan kennelijk vergeten dat er is terugbetaald.  @john devries.

Mabelle
door Mabelle - Aug 10, 2024 om 00:52
601 Antwoorden / 1 Vragen

Maar waarom heb je voor de maand augustus huur betaald als je per (= dus m.i.v.) 1 augustus hebt opgezegd?

We
door Weet het niet Aug 10, 2024 om 09:23
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn fout. Ik bedoel natuurlijk huur betaald voor de hele maand juli

sira
door sira Aug 10, 2024 om 13:37
2537 Antwoorden / 24 Vragen

Hierdoor wordt het verhaal wel iets anders.

1paul
door 1paul - Aug 10, 2024 om 08:20
3327 Antwoorden / 0 Vragen

niet betalen, u heeft volkomen gelijk. men had u nogmaals in de gelegenheid moeten stellen zeker omdat u feitelijk gezien de woning nog steeds huurt, wel jammer dat u de sleur=tels al ingeleverd had!!

Lees ook kontrakt even na, staat vast iets in over dit soort dingen..

Ja
door JannyBoe - Aug 10, 2024 om 09:35
573 Antwoorden / Vragen

Hallo, mocht u de huur betaald hebben via automatische incasso dan zou ik de incassant per direct blokkeren als ik u was voor zover dat al niet gebeurd is.
Zelf heb ik ervaring met een verhuurder die na sleuteloverdracht/beëindiging contract alsnog onterechte kosten wilde incasseren en dat is zo voorkomen.

Verder: u hebt de foto's gelukkig. Als u ervan overtuigd bent dat het schoon genoeg was en dat goed te zien is op de foto's zou ik niet betalen.
Als de verhuurder er een zaak van maakt kunt u die foto's als bewijs inbrengen.
Succes.

ro
door ronny530 - Aug 10, 2024 om 11:00
2892 Antwoorden / 41 Vragen

Nu wordt het wat duidelijker u heeft de maand juli nog de huursom betaald en dus niet voor de maand augustus.
Bij de voorinspectie bleek dat de woning niet schoon genoeg was en u eingelijk tot 1 augustus de tijd had om de woning naar behoren op te leveren.
Vanwege uw vakantie heeft de verhuurder samen met u geen eindinspectie kunnen doen en die eindinspectie is wel noodzakelijk om kosten achteraf te voorkomen.
De verhuurder kan u niet verplichten om foto's van de woning te maken en de sleutels in de brievenbus achter te laten tenzij u dat zelf voorsteld en de verhuurder daarmee akkoord gaat.
Na inleveren van de sleutels wat tevens inhoud dat u de woning aan de verhuurder heeft overgedragen vind alsnog een eindinspectie plaats maar u kon daar niet bij aanwezig zijn en als de verhuurder van mening is dat de woning niet na behoren is overgedragen kosten in rekening gaat brengen.
M.i. zijn die kosten terecht in rekening gebracht mede omdat u niet bij de eindinspectie aanwezig bent geweest en heeft de sleutels na het nemen van de foto's zonder de goedkeuring af te wachten in de brievenbus achtergelaten.

We
door Weet het niet Aug 10, 2024 om 12:05
Antwoorden / 1 Vragen

Niet helemaal. De afspraak was dat als er foto s gestuurd zouden worden met  dit voldoende zou zijn. Een 2 e inspectie was niet nodig.
Volgens mij hadden ze een mail moeten sturen voor 1 aug als men de foto s  niet als voldoende hadden gevonden ?

Ja
door JannyBoe Aug 10, 2024 om 14:15
573 Antwoorden / Vragen

Ik zie het ook zo als u @WEET HET NIET. Het initiatief voor de definiteve oplevering en het maken van een afspraak daarover ligt bij de verhuurder.
En die komt pas op 9 augustus met commentaar. Dat is veel te laat inderdaad.
Nogmaals, als incassant blokkeren. En rustig afwachten.
U zou nog een reactie kunnen sturen met uw argumenten want die doen ertoe.
Nogaals succes.

Wo
door Woyzeck III Aug 18, 2024 om 16:43
3 Antwoorden / Vragen

Volgens mij heeft @RONNY530 gelijk. Als je niet bij de eindinspectie bent en al sleutels hebt ingeleverd, hebt je geen poot meer om op te staan. Dat het ethies niet correct, onfatsoenlijk is van WBV/verhuurder om zo te doen, is een andere zaak.

ma
door marleenvanh - Aug 14, 2024 om 12:54
463 Antwoorden / 1 Vragen

Bent u ooit wel eens in een huis ingetrokken wat goed schoon was? Je moet altijd eerst zelf schoonmaken. Bezemschoon opleveren is de normale gang van zaken.

ka
door kaartendraak - Aug 14, 2024 om 12:58
203 Antwoorden / 2 Vragen

Als er bij de sleuteloverdracht waar een na-inspectie door de opzichter bij hoort geen afspraken gemaakt zijn over kosten die de verhuurder moet gaan maken voor schoonmaken/onderhoud die u niet kon(of wilde) doen, dan hebben ze geen poot om op te staan. Er is, neem ik aan, getekend bij de sleuteloverdracht door beiden, wat MOET samen met een kopie aan u, dat beide partijen het eens zijn over de overdracht van sleutel(s) en woning.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Aug 14, 2024 om 19:54
1867 Antwoorden / 32 Vragen

Dit is de kern van dit topic.

We
door Weet het niet Aug 14, 2024 om 20:02
Antwoorden / 1 Vragen

Zo is het dus niet gegaan.
En het is nou niet dat het huis vervuild was ofzo. Ze vielen over wat kleine dingetjes zoals de platen van de afzuigkap. Die waren we inderdaad vergeten maar alle punten die de inspecteur had aangegeven zijn opgelost en aangetoond met foto s.
Afgelopen maandag belt er een schoonmaakbedrijf met de vraag wanneer ze mogen komen... we zijn nog in conclaaf met rebo verhuur dus nee we gaan niets betalen.en we kunnen er ook niet eens in.  250 euro boete en daarnaast de kosten van het schoonmaakbedrijf. We hebben contact opgenomen met de nwe bewoners. Die zeiden dat bij de sleutel overdracht gezegd werd dat ze het hele huis willen schoonmaken incl bijv ook de ventilatie systemen.. ze willen alles zo goed als nieuw zodat er daarop weer verder gegaan kan worden. Nou prima maar niet op mijn kosten. We hebben het schoner opgeleverd als.dat het was toen we erin kwamen. Dat rapport met alles wat er toen mis was hebben we, ondanks heel veel verzoeken, nooit gekregen.

We
door Weet het niet Aug 14, 2024 om 20:04
Antwoorden / 1 Vragen

Daarbij is er tegen de nwe bewoners gezegd dat er eerst schoongemaakt zal worden. Nou dat gaat dus voorlopig niet gebeuren maar ze zijn nog niet ingetrokken en betalen wel 1400 euro huur per 1 aug

opaplop
door opaplop Aug 15, 2024 om 16:54
79 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik alles goed gelezen heb, hebben jullie juist gehandeld en als het aan mij lag: NIETS Betalen, ook als ze straks de deurwaarder willen sturen, en de nieuwe hurders, snap ik ook niet, huur betalen terwijl je geen huis in mag.

Ja
door JannyBoe Aug 16, 2024 om 10:52
573 Antwoorden / Vragen

@WEET HET NIET: nu schrijft u '250 euro boete en daarnaast de kosten van het schoonmaakbedrijf'.
Tot nu toe schreef u over '250 euro voor een schoonmaak bedrijf'.
Verwarrend.
De verhuurder kan u toch geen 'boete' geven?!

En als ik u goed begrijp belt het schoonmaakbedrijf met u om een afspraak te maken?
Die telefoontjes zou ik verder niet meer aannemen.
U bent geen partij voor een bedrijf dat ingehuurd wordt door de verhuurder.

We
door Weet het niet Aug 18, 2024 om 14:25
Antwoorden / 1 Vragen

Nou dat dacht ik dus 250 euro voor het schoonmaak bedrijf maar kreeg een mail waarin stond 250 euro boete + de kosten van het schoonmaakbedrijf.
Wat ze schoon moeten maken wordt niet vermeld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2024 om 13:59
16966 Antwoorden / 202 Vragen

UIn ieder geval m.i. niet betalen voordsat u contact heeft oopgenomen met - Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en/of https://www.woonbond.nl/ en het afwachten en krijgen van nader advies.
In ieder geval lijkt het mij dat er sprake is van onrechtmatig handelen omdat u aangeeft nog over de fehele maand augustus huur te hebben betaald terwijl de nieuwe huurders de sleutel al per 1 augustus kregen. Dat staat los van het fenomeen van het niet schoon genoeg vinden en het vragen van kosten hetgeen naar mijn mening ook onrechtmatig is aagezien de bedoekdse woning al door de nieuwe huurdr is betrokken en de verhguurder dse melding m.b.t 'z.g. niet schoon genoeg de sleutel niet had mogen afgeven. Ergo, tweemaal een m.i. onrechtmatig handelen en hoe dan ook recht op huur terug. Men mag dit m.i. ook niet verrekenen met de m.i. onterecht betaalde huur resp. onterecht afgeven van de sleutel aan de de nieuwe huurder die misschien zelfs ook over die maand ook huur is aangerekend. Zie ook nog dit: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen-onrechtmatige-daad/

Ja
door JannyBoe Aug 14, 2024 om 15:34
573 Antwoorden / Vragen

Die maand augustus bleek een foutje van de schijver te zijn

We
door Weet het niet Aug 10, 2024 om 09:23
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn fout. Ik bedoel natuurlijk huur betaald voor de hele maand juli

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 14, 2024 om 16:05
16966 Antwoorden / 202 Vragen

In dat geval is mijn reactie (na ook corrigeren van een aantal typefouten toch dit:

In ieder geval m.i. niet betalen voordsat u contact heeft oopgenomen met - Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl en/of https://www.woonbond.nl/ en het afwachten en krijgen van nader advies.
In ieder geval lijkt het mij dat er sprake is van onrechtmatig handelen omdat de  nieuwe huurders de sleutel al per 1 augustus kregen en aan u niet vooraf alsnog is aangegeven wat er dan niet goed zou zijn schoongemaakt en aan u de kans gegeven zou moeten zijn om dat dan alsnog te kunnen doen. Men heeft hoe dan ook verzuimd om aan te geven waarom u dan alsnog in gebreke zou zijn om de woning op te leveren zoals op basis van de huurovereenkomst en woonwetgeving plaats zou moeten vinden.  Een en ander zou hoe dan ook dient men bij de inspectie duidelijk en gedetailleerd an te geven wat u volgens de verhuurder 'sic en span'had moeten maken terwijl het ook nog de vraag is of het werkelijk 'spic en span' moet zijn en het geen zaken betreft die relateerbaar zijn aan langduriger bewoning/onderhoud etc.  Zie ook nog dit: https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huurwoning-opleveren/ ; https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/zo-moet-jij-jouw-huurwoning-opleveren-als-je-verhuist  en

 https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen-onrechtmatige-daad/

Wo
door Woyzeck III - Aug 18, 2024 om 16:17
3 Antwoorden / Vragen

Als er een voorinspectie is, moet er meteen afgesproken worden wanneer de werkelijke/eind inspectie zal plaatsvinden, waarbij de overdracht van sleutels zal plaatsvinden. Daarbij dient het inspectierapport voor akkoord getekend te worden. Als er bij die eindinspectie verschil van mening bestaat over de staat van de woning, kunnen er nog afspraken gemaakt worden over hoe het opgelost kan worden. Sleutels voor de overeenstemming inleveren (door ze in een brievenbus te doen) is niet handig, zoals blijkt.

Ja
door JannyBoe - Aug 19, 2024 om 09:14
573 Antwoorden / Vragen

Als er sprake is van een 'boete' van 250 euro naast de schoonmaakoosten van 250 euro zoals u bij nader aanzien aangeeft dan kan een verhuurder die alleen opleggen als er sprake is van wanprestatie.
De rechter komt eraan te pas om een boete te innen.
Gaat het alleen om een meningsverschil over goed/slecht schoonmaken?