a.
door a.dejongvanlier May 11, 2017 om 15:00
Geldzaken & recht

Verhuurder wilt dat huis na 50 jaar na verhuizing van binnen allemaal wit i

Mijn moeder is naar een verpleeghuis. Zij was de eerste huurder, heeft er 47 jaar gewoond en gerookt. Nu eist de verhuurder dat ik muren en plafonds wit maak. Kunnen zij haar daartoe verplichten.
Bij voorbaat dank voor het antwoord

15764 27 Rapporteer

costnix
door costnix - May 11, 2017 om 15:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wat staat er in het huurcontract hierover?

fa
door familyman - May 11, 2017 om 15:14
888 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me niet echt onredelijk. Stel u krijgt dit huurhuis aangeboden, na 47 jaar als "rookhuis" dienst te hebben gedaan. Die aanslag van nicotie enz. zou u zeker niet waarderen om maar te zwijgen van de rest rooklucht in huis. Zou u het accepteren? Ik denk het niet.

tontoos
door tontoos May 13, 2017 om 23:36
32 Antwoorden / 14 Vragen

Dan neem je het huis toch niet.

fa
door familyman May 14, 2017 om 00:48
888 Antwoorden / 1 Vragen

@Tontoos, weet jij hoelang je op een wachtlijst staat voor een sociale huurwoning? Vaak meer dan 10 jaar, in 020 is 15 jaar al snel. Dan zeg je niet zo snel nee.

tijger1
door tijger1 May 14, 2017 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@familyman. Juist, en dan ga je zelf snel aan de slag. Vroeger werd er in elk huis gerookt.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2017 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afgezien van alles, kunt u op de muren natuurlijk ook een supergoedkoop behangetje zetten. Zal er ook wel opgezeten hebben toen zij er in kwam.

En moet u ook nog wat met het houtwerk?

Cookies
door Cookies May 11, 2017 om 15:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En je denkt dat behang blijft zitten op zo'n vette ondergrond?

tijger1
door tijger1 May 11, 2017 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u denkt dat simpel sauzen blijft zitten?:-)) de volgende bewoner wil toch weer iets anders of een ander kleurtje en haalt het eraf.

lo
door lovewinnie May 11, 2017 om 16:22
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Behandel de muren eerst met hoeka of iets soortgelijks voordat u gaat witten. Anders kunt u tig lagen aanbrengen maar komt de gele kleur er toch doorheen. Hoeka cleaner haalt de nicotine aanslag weg, schildert er ff met goedkope witte latex overheen ( action heeft grote goedkope emmers)  en klaar.

Dit is geen rare eis

Cookies
door Cookies May 11, 2017 om 17:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......En u denkt dat simpel sauzen blijft zitten?.... Nee, bovendien blijft die nicotine stank. Ik geef de wbv groot gelijk dat ze een smerig huis niet accepteren.

Cookies
door Cookies - May 11, 2017 om 15:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op de site van de wbv staat altijd vermeld hoe een huis bij vertrek moet worden opgeleverd. Kijk daar eens, zou ik zeggen.

Lijkt mij een zeer redelijke eis om die smerige nicotine aanslag te moeten verwijderen / te moeten sauzen. Plafond zal ook wel bruin zijn van de rook. Hoe zou jij het vinden zo'n huis te huur aangeboden krijgen? Blijkbaar is er ook niet regelmatig gesaust / behangen?

Ondanks moeten opknappen, benijd ik de nieuwe huurder niet. Die stank zit overal, brr. Ooit eens het huis moeten leeghalen bij iemand die ook 50 jaar lang 2 pakjes per dag weg stoomde. Om kotsmisselijk te worden van de stank en de nicotine plak die overal op zat.

simon55
door simon55 May 11, 2017 om 16:42
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Staat in mijn contact ook Hoe ik t móet achterlaten maar ik kan het niet waarmaken. De kozijnen van 1947 lagen op de gemeente stort  maar helaas zijn ze d r niet meer

Cookies
door Cookies May 11, 2017 om 16:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat verwacht een wbv ook niet en ik heb het daar al helemaal niet over.

edrick3
door edrick3 - May 11, 2017 om 15:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja. En anders doet de wbv het wel en brengt de kosten in  rekening.

me
door mein33 - May 11, 2017 om 15:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@a.dejongvanlier,

Er zal vast en zeker in het huurcontract van 47 jaar geleden staan dat de woning in dezelfde staat moet worden opgeleverd als toen deze werd betrokken en onder die regel komt u niet uit als de verhuurder daar op staat.
Als 47 jaar niets aan de wanden en plafonds is gebeurt en daar (flink) is gerookt zullen de plafonds, muren etc. een lichtbruine teerkleur hebben en dat is met simpelweg sausen niet weg te krijgen, de nicotineaanslag komt er nl. direct weer door.
Het zal eerst nicotinevrij moeten worden gemaakt en kan daarna pas verder worden behandeld.
Dus de hele familie maar opgetrommeld, de mouwen opgestroopt en aan de slag om oma's huisje acceptabel te maken voor de verhuurder. ;-))

tijger1
door tijger1 May 11, 2017 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat toch nergens dat er 47 jaar niets is gedaan,

Cookies
door Cookies May 11, 2017 om 16:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Maar als iemand een stevige roker is, is het na 5 jaar niets doen al ronduit smerig. En na 47 jaar roken zit het in alle kieren die je maar bedenken kan.

simon55
door simon55 May 11, 2017 om 16:46
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En al rookt iemand  (Ik niet) Kun je na een keer met goed wissel het plafond spierwit krijgen, niet met rommel van action etcetera

Cookies
door Cookies May 11, 2017 om 17:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

So what? Dat moet je niet tegen mij zeggen, maar tegen topicstarter.

me
door mein33 May 11, 2017 om 18:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Heeft u dan gelezen dat dat wel is gebeurt ;-))
En ik schrijf toch duidelijk genoeg, althans naar mijn idee, Als er 47 jaar niets .......

Vr.gr.  mein33  ;-))

tijger1
door tijger1 May 11, 2017 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33. Het is toch niet logisch en relevant dat de Ts gaat vermelden dat er 10 jaar of zo geleden gewit en behangen is. :-))

me
door mein33 May 11, 2017 om 22:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

En de boer, de boer die ploegde voort en voort en voort !!!

Welterusten ;-))

marita5
door marita5 - May 11, 2017 om 15:46
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo A.DeJongVanLier ,

Huurcontract voor 1 augustus 2003 afgesloten

Heeft u een huurcontract afgesloten voor 1 augustus 2003? Dan is het oude huurrecht van toepassing.

Er zijn twee situaties:

  • Er is een opnamestaat. Als er een beschrijving is van de staat waarin u de woning kreeg bij het begin van de huur, moet u de huurwoning in die toestand achterlaten, zoals daarin staat beschreven. Normale slijtage speelt daarin geen rol. In een beschrijving staat precies omschreven hoe u de woning kreeg opgeleverd. Het is een soort inspectierapport.
  • Er is geen opnamestaat. Als er geen beschrijving is van hoe u de woning destijds kreeg bij het begin van de huur, moet u de woning bij ontruiming ‘in goede staat’ achterlaten. Dit is niet eenduidig en hangt af van wat als redelijk wordt gezien. Als u van mening bent, dat u destijds de woning niet in goede staat kreeg bij het begin van de huur, dan is het aan u om dat te bewijzen. Als u dit niet kunt bewijzen, zult u toch herstelkosten voor het terugbrengen in algemene goede staat, moeten betalen.

Wijzigingen in de huurwoning

Als u als huurder wijzigingen in de huurwoning heeft aangebracht, mag de verhuurder vragen om dit weer in oude staat terug te brengen. Dit mag de verhuurder alleen doen als het redelijk is. Wat wel en niet mag, kan dus per situatie verschillen. Factoren die van belang zijn:

  • is het een objectieve verbetering;
  • is het een kleine wijziging;
  • hoe lang heeft de huurovereenkomst geduurd;
  • was er de mogelijkheid om de aangebrachte wijzigingen door de nieuwe huurder over te laten nemen
Bron : juridischloket.nl

Ps : Ik kreeg van de WBV van mijn vader gelukkig medewerking hoefde niks te doen , mijn vader had er 55 jaar gewoond .
       Had ik geen medewerking gekregen ,  en de WBV moest dit doen , hangt  daar een behoorlijk prijskaartje aan .

boppe1943
door boppe1943 May 11, 2017 om 16:35
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Weer een goede zoekactie Marita5 :-)  Een dikke plus.

marita5
door marita5 May 11, 2017 om 16:39
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Dank u wel .

hansje klein
door hansje klein - May 11, 2017 om 16:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U moet niets doen, behalve een schilder een opdracht te geven ... en uw moeder de rekening laten betalen.

marita5
door marita5 - May 11, 2017 om 16:58
11494 Antwoorden / 15 Vragen
panter22
door panter22 - May 11, 2017 om 19:38
6599 Antwoorden / Vragen

Het huis moet in goede staat worden achtergelaten.
Een verrookt huis met bruin gerookte plafonds en behang is geen goede staat. Dat weet je zelf ook wel.
Dat huis zal opgeknapt moeten worden voordat het aan een volgende huurder verhuurd kan worden.
Moet de verhuurder dit dan betalen en waarom? De verhuurder heeft het huis toch niet verrookt?

costnix
door costnix May 11, 2017 om 19:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De verhuurder zal de woning in goede staat brengen en vervolgens de rekening hiervan bij de huurder neerleggen.

audb
door audb - May 12, 2017 om 12:05
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Neem latex van de action en maak van te voren het plafon schoon met amoniak en smeer dan een paar lagen latex er over heen het hecht goed en het ook nog eens goedkoop.

Puur witte plafons zien het beste uit maar muren hoeven dat niet persé te zijn de meeste mensen zullen of behangen of zelf een kleur geven.

Maar 47 jaar ergens wonen betekend dat de woning gewoon lang genoeg is bewoond en dat de verhuurder geen bijzondere eisen mag stellen op het witten van de plafon en muren na.

Maar neem voor de zekerheid eens contakt op met de woonbond die kunnen je het beste helpen.

er
door erky - May 12, 2017 om 12:07
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi A.dejongvanlier,
Huren van een woning brengt enkele verplichtingen met zich mee. De verhuurder is verplicht de buitenkant goed te onderhouden, de huurder is verplicht de binnenkant op orde te houden. Als er in die 47 jaar niets of weinig aan de binnenkant is gedaan, dan is de huurder hier zelf verantwoordelijk voor, dus uw moeder. Het echt in detail bekijken wat redelijk is en wat niet is ook afhankelijk van de woningbouwcorporatie. Er zijn verhuurders die eisen dat spijker en schroefgaatjes allemaal worden gedicht voor het verlaten van de woning en er zijn WBC's die dat niet eisen. Zeker is dat in de voormalige woning van uw moeder de plafonds weer wit moeten worden, dat is namelijk in overeenstemming met het feit dat de woning zo achtergelaten dient te worden als hij is gekregen. De wanden mogen leefsporen hebben, maar inderdaad zoals anderen hier op het forum ook melden, het moet wel redelijk zijn, in feite dus acceptabel voor de nieuwe bewoner.

Zelf sausen is wel goedkoper dan laten doen door de WBC! Want u kan er een saus op smeren die afkomstig is van een budgetmerk en met enkele familieleden samen is het snel klaar - en dan zonder uurloon.
Succes,
Erky

jansje
door jansje - May 12, 2017 om 12:13
131 Antwoorden / 14 Vragen

Toen mijn vader, na 45 jaar het huis uit moest ( naar een bejaardenhuis )  moesten we ook heel wat weg halen.

Aangezien ik wist, dat alle huizen werden gerenoveerd. Heb ik contact opgenomen met de woningbouwvereniging, alles uitgelegd. En we mochten alles laten zoals het was. Het hele huis werd gestript. Heel fijn toen. Misschien is dat in uw moeders situatie ook zo?
Dan kunt het altijd proberen.

( mijn vader was ook een stevige roker, en wij erbij )

ke
door keijzert - May 12, 2017 om 12:18
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bij onze oude tante Adje speelde hetzelfde. Inmiddels is ze overleden maar toen ze uit haar woning naar een verpleeghuis moest eiste de woningbouwvereniging ook dat alles schoongemaakt en gewit werd. Ook zij heeft haar hele leven (veel) gerookt.  Het is tot een rechtszaak gekomen en de woningbouwvereniging heeft verloren. Ik neem aan dat er dus wel jurisprudentie te vinden moet zijn. Dit speelde zich een jaar of 8 geleden af in Soest en Adje heette mevrouw Keijzer.

ag
door agnesd - May 12, 2017 om 12:52
10 Antwoorden / 2 Vragen

Vriendin van mij heeft net een huis gekregen waarin ook heel lang en zwaar is in gerookt
De afzetting van de rook zat echt overal tot in de keukenkastladen aan toe.
Nadat ze de muren hadden gezet in de muurverf kwam de rookaanslag nog gewoon door de verf terug
Na melding te hebben gemaakt aan de woningbouw heeft deze een schildersbedrijf ingehuurd om met speciale verf het hele huis te verven
Het schildersbedrijf is betaald door de woningbouw maar de verf moest mijn vriendin zelf betalen en het was niet goedkoop (speciale dekkende verf voor rookafgiften)
U vindt dat u of uw moeder er niet verantwoordelijk voor bent maar hoe zou u er tegenover staan als u de nieuwe bewoner zou zijn
Weet wel zeker dat u ook het er niet mee eens zou zijn

mo
door mof - May 12, 2017 om 12:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van het huurcontract af. In principe hoor je de woning schoon achter te laten. Door nicotine vergeelde wanden zijn niet schoon.
in principe kan een verhuurder dan eisen dat je de woning netjes gewit achterlaat.

vi
door vingerhoeds - May 12, 2017 om 13:30
3 Antwoorden / Vragen

Er is een contract tussen uw moeder en de verhuurder, niet tussen u en de verhuurder. Zelfs als uw moeder in dat contract getekend zou hebben dat haar kinderen (mede-)verantwoordelijk zijn voor de toestand van de woning bij beeindiging van het huurcontract, bent u daar niet aan gebonden.
Als de verhuurder als iets kan eisen, kan hij of zij dat alleen aan uw moeder doen. Een lichamelijke inspanning eisen van een dame die in een verpleegtehuis ligt is natuurlijk onzin.
De enige eis zou dus kunnen zijn dat het witten gebeurt op kosten van uw moeder en als ze dat niet kan betalen, valt er voor de verhuurder niets meer te halen.
Hoe dan ook: u staat er buiten.

A.C.M. Vingerhoeds

jo
door jorisw - May 12, 2017 om 13:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Ik krijg een nieuwe woning van de WBV aangeboden en nu willen ze eerst een week de boel gaan schilderen waardoor ik niet kan beginnen met verhuizen. Mag dat?"

of

"Er staat een woning zomaar een maand leeg nadat de vorige bewoners is vertrokken omdat de WBV aan het schilderen is. Belachelijk met zoveel woningnood."

of

"Ik krijg een woning aangeboden en het ziet er helemaal doorrookt uit. Mag dat?"

Zomaar een paar onderwerpen die we hier kunnen verwachten als het van de andere kant wordt bekeken.

po
door postduif54 - May 12, 2017 om 15:02
51 Antwoorden / 3 Vragen

Je moeder hoeft dat niet te doen, dan krijgt ze gewoon de rekening of men trekt de kosten van een oude borgsom af.

johanv1100
door johanv1100 - May 12, 2017 om 15:04
63 Antwoorden / Vragen

Nee deze eis houdt geen stand bij de rechter ,dat klusje is voor de volgende bewoner.Wel moet je er voor zorgen dat de nicotine aanslag weg is. Ik vermoed dat het allemaal een beetje verkleurd is na 47 jaar of blijf je overal vastplakken ?.Je moet het huis dus bezemschoon opleveren. Vroeger rookte 95 % van de bevolking in huis.

ve
door vergeetet - May 12, 2017 om 16:28
10 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom wordt er altijd beweert dat er nicotine op de muren en het plafond komt als men rookt? Dat is dan een misverstand, want de nicotine is allang opgelost in de lucht en die is trouwens ook nog eens kleurloos en men ruikt het ook nog amper.
Nee hetgeen er op de muren en het plafond  en trouwens ook op de ramen en kozijnen en deuren zit is hoofdzakelijk teer en daarover kan men alleen texen of schilderen als die laag is geïsoleerd, anders komt het gewoon door de verflaag heen. Dus dat wordt een hele klus die je het beste aan een vakman over kunt laten als de huisbaas eist dat het huis in dezelfde staat wordt opgeleverd als toen het werd betrokken.

so
door sonja1944 - May 12, 2017 om 16:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij van niet. de huur is betaald en dat is heel veel. De woningbouw moet dat dus zelf opknappen of door een nieuwe huurder laten doen. Ik zelf heb in een vrij dure nieuwbouw huurwoning gewoond in Almere, onze buren (heel lieve mensen) waren straffe rokers. Toen ze gingen verhuizen hoefde ze niets te doen en ik kan je verzekeren dat de woning  heel bruin en oud leek te zijn en hij stond er maar 3 jaar. De nieuwe huurders moesten alles zelf opknappen.

Cookies
door Cookies - May 12, 2017 om 17:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Topicstarter is NIET geïnteresseerd in de antwoorden, want hij is al vertrokken.

getty
door getty May 12, 2017 om 19:21
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Aan het schilderen denk ik

ka
door kaatjev - May 12, 2017 om 19:01
5 Antwoorden / Vragen

Dat was in mijn nieuwe huis ook zo, alles was donker van het roken, zelfs de wc bril was ernstig verkleurd van het roken. Alles moest door de vorige huurder gewit worden en nog rook ik de sigarettenlucht een paar jaar later nog.

ge
door gewicht - May 12, 2017 om 19:48
170 Antwoorden / 1 Vragen

Off topic, de antwoorden gelezen te hebben kan ik mij toch wel een beetje voorstellen hoe de longen van rokers er uit zien na een aantal jaren . Ik heb medelijden met hun kinderen.

du
door ducktail - May 13, 2017 om 10:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het huis opnieuw zou moeten witten dan is dit de oplossing

BO-KH renovatie tex
Kunt u zo over de oude laag heen,en werkt geweldig
Even op google kijken krijg je de juiste uitleg

Succes

ki
door kibebo - May 14, 2017 om 10:23
11 Antwoorden / 7 Vragen

Dat ligt puur en enkel aan de woningbouw, mijn zoon kreeg een woning waarvan alles inmiddels donkerbruin was geworden door het roken, maar de woningbouw heeft de woning zelf opgeknapt.Zo kan het dus ook.

De reden dat vrijwel alles in de woning zwaar verouderd is bijv.keuken plus de huur gaat giga omhoog conclusie....een woningbouw mag de nieuwe huurder tegemoed komen, ze verdienen al zat aan de woningen zonder er al te vaak wat aan te doen!

En hoe graag wil je een woning en wellicht willen de nieuwe bewoners een kleur op de muur dus.....

veel succes en probeer te overleggen.
en anders kijken wat Jl voor u kan betekenen.