Am
door Amirhossein Nov 15, 2018 om 19:09
Geldzaken & recht

Verkoopovereenkomst

Ik wil heel graag weten of een verkoopovereenkomst rechtsgeldig is die ik heb gesloten met een bemiddelaar.
Ik ben telefonisch benaderd en geaccordeerd met de bemiddelaar over het verkopen van mijn auto.
Ik kreeg een verkoopovereenkomst per e-mail.
Mij is verteld dat ik het overeenkomst niet hoefde te tekenen.
Als ik nu van het verkoop afzie, krijg ik boete ten hoogte van 250€ (15% aanbodorijs). En ik heb geen recht op wet koop op afstand. Geen bedenktermijn. Ik moet auto afleveren bij hen. Mij is niet verteld dat onze gesprekken tussen ik en bemiddelaar zijn opgenomen. Die las ik pas in algemene voorwaarden. Ik ben niet verwezen naar algemene voorwaarden. Mijn naam en achternaam zijn zelfs verkeerd gespeld in het verkoopovereenkomst. Mij is wel verteld dat ik vast zit aan verkoopovereenkomst en als ik spijt krijg, moet ik annuleringskosten voldoen.
Ik heb de koper niet gesproken en niet onderhandeld. Ik heb de koper wel bericht om mijn auto te laten komen ophalen maar we konden geen afspraak maken vanwege drukte van het werk. Nu wil ik mijn auto aan iemand anders verkopen.
Zou die auto bemiddelaar mij die boete kunnen opleggen en annuleringskosten?

783 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2018 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent benaderd om uw auto te verkopen? En hoe wist die koper dan dat u uw auto wilde verkopen?

En wie is die bemiddelaar dan? En wie is de koper? Maar u wilde de auto wel laten ophalen?

Wat is dit voor raar verhaal?

ne
door neodutchio - Nov 15, 2018 om 19:30
5157 Antwoorden / 12 Vragen

U biedt uw auto te koop aan en daar is schijnbaar een bod op gekomen. Op dat bod bent u akkoord gegaan en zal de overdracht moeten plaatsvinden. Het klinkt als 'ik wil van mijn auto af' of soortgelijk. U bent akkoord gegaan, dus zal moeten leveren.

Vaak is er wel een geluk, als u de auto gaat wegbrengen komt er ter plekke een lager bod. De hele smoezenkast gaat open om de auto goedkoper in handen te krijgen. Op dat moment kan u van de verkoop af. Bij een nieuw bod vervallen immers alle voorgaande afpraken. En op een nieuw bod mag u gewoon nee zeggen.

Dus ga een gezellig dagje uit, biedt de auto aan aan de koper. Of u krijgt het geboden geld cash in het handje, of u kunt gewoon weer terug naar huis rijden. Een risico is er dus niet.

costnix
door costnix - Nov 15, 2018 om 19:50
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan op die manier de auto van iemand anders kunnen verkopen. Je hebt alleen maar het kenteken, adres en telefoonnummer nodig van de eigenaar van de auto.

Lsk520
door Lsk520 - Nov 15, 2018 om 20:21
827 Antwoorden / 2 Vragen

Wijverkopenautos, of Ikwilvanmijnautoaf waarschijnlijk....hoe dom kun je zijn

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 16, 2018 om 04:33
16872 Antwoorden / 202 Vragen

'Waar trapt u in?'

Hier is sprake van verkoop op afstand en dan gelden uiteraard de wettelijke regels voor koop op afstand niet.

De verkoopovereenkomst die u ontving is evenwel, ook naar mijn mening, niet rechtsgeldig. Daarbij vooral gelet op foutieve naamstelling.
Als de voorwaarden waarna u bent verwezen niet waren bijgevoegd staat u nog sterker.
Wettelijk is er wel sprake van dat een mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst is die nageleefd zou moeten worden maar in uw geval is het bewijs erg lastig aangezien u, zoals ik het begrijp, bij het telefonische overleg niet bent geïnformeerd over de voorwaarden zoals het betalen van een boete als u toch annuleert. Boete is overigens een verkeerd woord, beter zou zijn schadeloossteling maar dan is ook de vraag waarvoor de schadeloosstelling.
Er is geen enkele reden te bedenken waarom u de auto bij hen zou moeten afleveren.

Kortom, het rammelt aan alle kanten vandaar de opmerking 'waar trapt u in'. U kunt besluiten om niet te verkopen maar ik sluit niet uit dat men dan in ieder geval, komt vaker voor in 'bepaalde werelden' (als autohandel), moeilijk gaat doen en gaat dreigen. In ieder geval is er meer dan voldoende reden om de auto niet bij hen af te leveren.
Als de geboden prijs u wel bevalt, geef dan te kennen dat de auto bij u zelf kan worden opgehaald en zorg er dan vooral voor dat u niet alleen bent maar er getuigen zijn bij de afwikkeling waaronder de betaling. Laat nooit een proefrit maken waar u niet zelf met getuige bij bent.