Vermoeden diefstal pakketbezorger
Wat ik gisteren heb meegemaakt.... Een goed in Duitsland van een particuliere verkoper gekocht, hoog vertrouwensniveau, veel recensies en perfect contact. Naam, toenaam en adres zijn bekend. Dus, besteld met verzekering en handtekening voor aflevering.
Levering via DHL liep in eerste instantie goed. Gezien ik de dag ervoor een soortgelijk product heb besteld met zelfde voorwaarde en een hogere waarde en dit perfect binnenkwam geen reden tot paniek. Ik krijg op de dag van levering, gisteren dus, netjes een melding "Binnen 15min is de bezorger bij je". En inderdaad, gezien ik thuis werk, aan het eind van onze zeer lange oprijlaan (200m) zie ik een DHL bus stoppen bij onze brievenbus en de bezorger er wat in doen. Dat is gek? Ik moet tekenen voor mijn kostbare pakket! Ik film de al wegrijdende bestelbus en loop naar onze brievenbus. Wat ik daar aantref; een open gesneden (!) pakket ZONDER inhoud. Hoe dan? Contact opgenomen met verzender, die heeft foto's aangeleverd van hoe het pakket er uit zag alvorens versturen. Inclusief inhoud!
Wie sorteert EN levert er een leeg, opengesneden pakket af, en er vervolgens als bezorger ZELF een handtekening op te vervalsen? Dit stinkt aan alle kanten. Vervolgens ben ik naar het dichtstbijzijnde DHL depot gereden en hier mijn beklag gedaan. Tot verbazing! De eigenaar van het depot 'herkende' mijn pakket. Ze willen geen camera beelden overhandigen van de sortering van het pakket. De bezorger gesproken en al trillend op haar benen gaf ze aan 'EeN dIChT pAkkET' af te hebben geleverd. Ze had 'Niets in de gaten' en 'vond het al raar dat het pakket zo weinig woog'. Vermoedens zijn erg vervelend, maar dit slaat alles.
Wat moet ik hier in in hemelsnaam mee aan? Kan ik hiervoor aangifte doen?
Een vermoeden is niet genoeg, u moet 100% bewijs hebben.
Als aangever hoef je niets te bewijzen. Bij het doen van de aangifte hoef je geen bewijs te leveren richting de dader. Heb je bewijs in de vorm van (bijvoorbeeld) beelden dan is het handig om deze bij de aangifte te voegen.
De politie zal, als zij de aangifte in onderzoek nemen, bewijs moeten gaan vinden.
Je moet in een aangifte wel voorzichtig zijn iemand bij naam en toenaam te beschuldigen. Je mag wel je vermoedens uiten.
Ik heb toch wel empathie voor de bezorgster. Je zult maaar een klant spreken die woest is. Besef je wel dat de meeste bezorgers op een automatische piloot hun pakketjes bezorgen??
Eerlijk gezegd vind ik het griezelig dat je ongevraagd filmopnames maakt. Ook als is het maar van een wergrijdende auto. Iets met geen vertrouwen in de mensheid hebben?
Ik denk niet dat aangifte doen zin heeft. Jij bent de degene die richting DHL een vermoeden van diefstal uit dus jij moet, zoals @Sira zegt, bewijzen dat er gestolen is.
Overigens is het ook zo dat jij als koper geen overeenkomst hebt met DHL. De verkoper wel. Die moet een onderzoek starten naar de hele gang van zaken.Het feit dat je pakket verzekerd is, is wel weer positief want dan krijg je je aanschafwaarde - als het goed is - terugbetaald van de verzekering.
empathie met de dader en niet met het slachoffer... wat een vreselijk linkse gedachte weer. Dat de klacht afhandelings procedure bij DHL niet deugd is toch niet de schuld van de klant ? Wacht maar tot er bij u eens een pakketje van 500,- zoek raakt en u nergebs gehoir vindt en uw vetlies maar moet nrmrn. Dan praat u wel anders over deze verdwijningen van pakketjes.
Mijn beste,
waar zeg ik dat ik geen empathie voor jou zou hebben? Naar mijn weten nergens. Empathie voor een ander hebben sluit niet uit dat je dan geen empathie van, in casu jij als slachtoiffer, hebt.
Nogmaals jij moet geen klacht indienen bij DHL wsnt jij ben daars geen klant, maar de verzender van het pakketje. Dat is de contractpartij van DHL. Jij hebt alleen een overeenkomst met de verkoper en bent daar dus wel klant. Die moet - zoals eerder gezegd - een verzoek tot onderzoek bij DHL indienen.
Maar je reageert, dat baseer ik op de tikfouten die je maakt, als door een bij gestoken (vanuit je onderbuik) op een opmerking die niet helemaal in je straatje past. ;-))
Een persoon beschuldigen zonder bewijs, maar uitsluitend op basis van vermoeden, kan je duur komen te staan. Het is bovendien een laffe streek, omdat de bezorgster ontslag zou kunnen krijgen. Kijk maar wat er in Engeland gebeurd is bij de postkantoren.
Als de bezorgster werkelijk diefstal heeft gepleegd, waar is dan de logica dat ze een lege enveloppe in de bus doet? Dan had ze die enveloppe beter kunnen weggooien.
"ik moet tekenen voor mijn kostbare pakket!"
U heeft niet getekend voor dat pakket en dus heeft U dat pakket niet ontvangen.
Neem contact op met de verzender en vraag hem waar uw pakket blijft.
Als die verzender beweerd een handtekening van U te hebben voor ontvangst laat hem een foto daarvan naar U mailen.
Kan die dat niet of staat daar niet uw handtekening op, dan is dat uw bewijs dat U dat pakketje nooit heeft ontvangen
en dient U het pakketje gewoon te krijgen of uw geld terug te ontvangen.
Dit kan soms ook heel erg lastig worden omdat er helaas ook ontvangers zijn die wel zelf een krabbel zetten die
niet hun normale hand tekening is en hiermee hun geld terug willen krijgen van een wel ontvangen pakketje.
Eens, en gedaan. De koper baalt net zo hard als ik en is heel gemoedelijk in contact maar ik ben het met haar eens, dit is niet onze fout. Sorteercentrum levert een leeg en duidelijk open gesneden pakket aan de koerier? Tuurlijk. Koerier levert een leeg en open gesneden pakket met streepje als handtekening? Tuurlijk.
Overduidelijk naar mijn mening een fout van DHL. Hier ga ik de verkoper niets aan kwalijk nemen...
Laatst bekende gewicht toen het pakket naar het lokale sorteercentrum kwam was 650g. Precies het gewicht wat de verzender heeft verstuurd. Dan bij lokale sorteercentrum ineens 'leeg en zeer lichtgewicht'. Sure.....
650 gram in een enveloppe...? Dan vraaag ik me toch wel iets af, ik dacht eigenlijk aan wat lichter spul of zo.
650 gram in een envelop ??? Op zich moet dat best kunnen, maar als U eens kijkt naar DIT youtube filmpje
en ziet hoe enveloppen worden gesorteerd, dan kunt U zich waarschijnlijk best voorstellen dat een gewone
bubbeltjes envelop met 650 Gram inhoud hier niet tegen kan en open scheurt in deze machine.
@franske1958. Leuk weetje, filmpje, bedankt.
Inderdaad geeft een goed beeld.
Dus tja... kan zomaar zijn dat het tijdens het sorteren kapot gegaan is en de inhoud eruit gevallen is... Maar goed het is verzekerd dus de kans zit er dik in dat TS zijn geld terug krijgt.
Topantwoord
Dat er iets niet in de haak is, is wel duidelijk maar het zijn vermoedens. Hoe kan DHL een open pakket afleveren, sterker nog ...hoe kunnen ze dit in ontvangst nemen op het depot?
Het kan zoals je het ziet, maar of dit rechtmatig in de haak is vraag ik mij sterk af. Dus in die richting zoeken!
Zoals al gezegd is de verzender/verkoper verantwoordelijk voor juiste verzending en ook goede aflevering.
Dat betekent hoe dan ook dat zoals bij u aan de orde de verzender/verkoper aktie dient te nemen in de richting van DHL.
Hoe dan ook begrijp ik uit uw vraag dat u NIETS heeft ondertekend en daarmee kan men bij DHL niet bewijzen dat u het heeft, ook al heeft de bezorgster het (aldus zonder te laten tekeken) bij de brievenbus achtergelaten. Frappant omdat ikzelf enige tijd geleden zat te wachten op boeken die zonder enig teken van aflevering etc. op een plek bij mijn deur waren gezet die ik niet had gezien. IIk zag dat pas toen ik enkele dagen later bklad moest wegvegen bij mijn voordeur. Ik heb toen wel een klacht ingediend bij DHL hetgeen op zich niet een eenvoudige actie is omdat niet duidelijk was wel DHL onderdeeel hiervoor verantwoordelijk zou zijn. De klacht is wel opgenomen. Voor u geldt in ieder geval wel dat de verkoper/verzender degene is die hierovere 'bij DHL'aan de bel dient te tekken. Ik weet niet hoe een en ander volgens Duits recht is geregeld, volgens Nederlanfds recht zou u recht hebben op ontvangst van hetgeen u heeft besteld en waarvoor u heeft betaald. I.v.m. deze rechtsvraag geeft ik u twee verwijzingen waar u zelf ook ten rade kunt gaan: - ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl
- Het Europees Consumenten Centrum (ECC, indien het een conflict met een Europees bedrijf betreft). Tel. 030 - 232 6440 (normaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 09:00 - 17:00), zie voor meer informatie https://www.eccnederland.nl/. Herhaald, hoe dan ook kan men bij DHL niet bewijzen dat het is afgeleverd.
Heel vervelend dat dit gebeeurt. Ik ben zelf ook een aantal malen een pakketje bij/via DHL kwijt geraakt. En vorige week was 1 van de 2 artkelen uit de doos gehaald. Is door de BOL verder prima opgelost, maar toch.
Je zult een klacht bij de verzender moeten indienen dat je het pakket zo hebt ontvangen en de goederen niet. Volgens EU wetgeving hoort hij het met DHL op te lossen. Hij heeft namelijk de overeenkomst met DHL, niet u.
Heremietkreeft levert het enige en perfecte antwoord. U heeft niets ontvangen en ook nergens voor getekend. De verzender is en blijft verantwoordelijk. uw beklag dus bij de verzender indienen; die is een overeenkomst aangegaan met DHL: zijn keuze!! In principe heeft u niets te maken met DHL.
U ziet dat de bezorgster het brievenbus pakketje in de brievenbus doet die voor uw lange oprijlaan geplaatst is en als u na een wandeltocht bij de brievenbus aankomt is het brievenbus pakketje open geschreurt is en verdenkt u de bezogster ervan dat zij de inhoud ontvreemd heeft.
De bezorgster gaf al aan dat het gewicht in het brievenbus pakketje niet klopte maar wel ongeopend was en daarbij is het ook nog zo dat brievenbus pakketjes niet aan de persoon zelf uitgereikt hoeven te worden maar dat de verzender op de hoogte van de afleverdatum wordt gehouden.
De verzender heeft foto's van de verpakking toe gestuurd dat is leuk en aardig maar dan kan ik een paar foro's nemen en daarna de goederen er uit halen en de verpakking zo beschadigen dat het lijkt alsof DHL de inhoud gestolen heeft.
Ik sluit de mogenlijkheid niet uit dat de verzender de dader is want u heeft voor een verzekerd pakket betaald en dat maakt dat de verzender of DHL bij veriles of diefsal de verzekerde waarde dient te vergoeden.
Wat dat betreft is de verzender niet zo betrouwbaar dan u had gedacht mede omdat waardevolle goederen niet iin een brievenbuspakket verzonden worden.
Dat was ook precies mijn gedachte, 650 gram kan een brievenbus post zijn, maar aanneemlijker een pakketje. De verzender is zeker niet de dader, het heeft verzonden op aanvraag van de koper. Het nijgt om te zeggen dat het gaat om winst te behalen om zo goedkoop mogelijk te verzenden. En dat is dus gebeurd!
Verzender is aansprakelijk voor vervoer en aankomst van het verkochte product. De verzender moet ook aantonen dat u het product hebt ontvangen. Deze heeft de overeenkomst met DHL en kan een onderzoek instellen.
Dus daar aan de deur kloppen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer