om
door omatine Sep 14, 2022 om 10:15
Geldzaken & recht

Verplicht contant betalen?

Ik krijg deze week buitenzonwering geplaatst. Ik heb geen offerte ontvangen, alleen een mondelinge prijsopgaaf. Het gaat om een bedrag van ruim 3000 euro. Nu vraagt de leverancier contante betaling. Mag dat zomaar? Wat is hier aan de hand? Moet ik aan die 'eis' voldoen? Loop ik risico wat betreft de garantie?

1917 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 14, 2022 om 10:21
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dat lijkt vedacht, sterker nog, is m.i. verdacht . Naar mijn menig behoeft u helemaal niet aan dat verzoek te voldoen. U dient hoe dan ook een factuur met alle gegevens zoals BRW nummer, KvK inschriving en ook bankrekening nummer moeten (hebben) ontvangen.

Mijn advies: annuleren indien de leverancier erom blijft vragen. Meer dan afdoende reden om dan aan de betrouwbaarheid etc. te twijfelen. U kunt niet het risico om medplichtig te zijn aan belastingontduikin / zwartwerkbetaling.

Franske1958
door Franske1958 - Sep 14, 2022 om 10:24
435 Antwoorden / 2 Vragen

Nooit doen. waarschijnlijk sjoemelt het bedrijf met de boekhouding, anders zouden ze dit niet voorstellen.
"alleen een mondelinge prijsopgaaf"   Nog een reden om hier beslist nooit zaken mee te doen.
Hoe wilt U garantie krijgen in geval dat er iets niet goed is Een bedrijf wat dit voorstelt daar is iets niet in orde,
U ku t het beste de naam van dit "bedrijf" doorgeven aan  www.meld.nl   Al is het maar om meerdere
slachtoffers van dit soort mensen te voorkomen.

ne
door neodutchio - Sep 14, 2022 om 10:25
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Op zich is er niets mis met contant betalen mits u een factuur krijgt.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 14, 2022 om 10:47
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Als dat tevoren niet is afgesproken kunt u dit weigeren, houdt er dan wel rekening mee dat als u mag pinnen de prijs hoger uit kan vallen.

va
door vanlotjegetikt - Sep 14, 2022 om 11:01
809 Antwoorden / Vragen

Ik zou daar ver vandaan blijven dit is zwart werk. U heeft geen poot om op te staan als het verkeerd geplaatst is.
Het is anders als u een offerte en rekening krijgt en deze wordt contant  voldaan.
Afzeggen die hap.
Volgend jaar opnieuw een offerte aanvragen bij een echt zonwerings bedrijf.

Franske1958
door Franske1958 - Sep 14, 2022 om 12:24
435 Antwoorden / 2 Vragen

Om vervolgens 2 maanden na het plaatsen een rekening per post of per mail te krijgen om te betalen.
Zie dan maar eens voor de rechter te bewijzen dat U wel heeft betaald.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 14, 2022 om 13:59
2118 Antwoorden / Vragen

Daarom het aloude gebruik om "VOLDAAN" op de factuur te zetten met een datum en initialen.

mahadma
door mahadma - Sep 14, 2022 om 15:28
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Geen schriftelijke/email prijsopgave, en cash betalen stinkt als een gediplomeerde bunzing. Niet doen. Zeg vooraf dat u best bereid bent om de prijs te betalen maar geen dusdanige hoeveelheid cash in huis neemt. En dus dezelfde dag van leveren per bankoverschrijving of per pin zal betalen. Dus uit veiligheid voor u en de ontvanger zekerheid van betalen/ontvangen.

ro
door ronny530 - Sep 14, 2022 om 16:06
2803 Antwoorden / 41 Vragen

M.i. mag dat maar pas als de buitenzonwering geplaatst is en door u goed bevonden is. Bij contante betaling dient u een factuur en betalingsbewijs te ontvangen en dat is eigenlijk al voldoende. In dit geval bent u mondeling met de prijsopgaaf akkoord gegaan en u ontvangt dan ook geen offerte dat is ook niet nodig omdat een offerte ter vergelijking met andere zonweringsleveranciers dient en u al een akkoord heeft gegeven. Als het bedrijf u op zou willen lichten had die 3000 euro al voor de plaatsing voldaan moeten worden en dat is in uw geval niet zo. Het wordt pas verdacht als u tot contante betaling gedwongen wordt om de plaatsing doorgang te laten vinden en als u dat niet doet de zonwering niet geplaatst wordt hier lijkt me dat niet het geval want u dient na plaatsing contant te betalen.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Sep 14, 2022 om 16:15
6599 Antwoorden / Vragen
om
door omatine - Sep 14, 2022 om 16:21
8 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor alle reacties! Ik heb niet het gevoel dat ze mij oplichten. Eerder de fiscus. Ik zal in ieder geval pas betalen als alles netjes hangt en functioneert. Bovendien zorgen dat ik een factuur krijg waarop staat dat die betaald is. Mocht er geen factuur zijn, dan weet ik het nog niet zo goed... Dan op zijn minst een betalingsbewijs. Maar dan nog heb ik het gevoel dat het 'stinkt'. Hoewel dit bedrijf een website, een showroom etc heeft. Dus zich helemaal verbergen voor de fiscus kunnen ze niet.

sira
door sira Sep 14, 2022 om 23:21
2380 Antwoorden / 24 Vragen

U kunt zelf ook zorgen dat u een document met kopie achter de hand hebt waarin u alles benoemt (firmanaam, adres, zonwering met afmetingen en eventueel type, afgesproken prijs, datum plaatsing, betaling à contant). Origineel + kopie beide ondertekenen, dit uitsluitend als zij geen factuur bij zich hebben. Indien zij wel een factuur of betalingsbewijs aan u overhandigen dan moet daarop vermeld worden dat het bedrag is voldaan, datum en handtekening of paraaf met naam medewerker,

panter22
door panter22 Sep 15, 2022 om 08:28
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat om een groot bedrag en de winkelier  heeft misschien de financele reserves niet om maanden op de betaling te wachten.
Zeker in deze tijd dat de energierekeningen niet betaald kunnen worden, wil hij niet het risico lopen dat hij zijn geld niet krijgt.
Vraag even naar de reden en vraag ook even of de monteurs een rekening meenemen.

om
door omatine - Sep 14, 2022 om 16:22
8 Antwoorden / 4 Vragen

Heb je de zonwering hier gekocht?
https://www.zonweringstunter.nl/page/betaling

Nee, bij een lokaal bedrijf

rj
door rjw Sep 14, 2022 om 17:09
3293 Antwoorden / 5 Vragen

Fa. Van Eerd? ;-)

mi
door miennaamishaaz - Sep 14, 2022 om 22:28
725 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een oplichter, Ga hier niet mee in zee, betrouwbare leveranciers laten u betalen via pin, en geven altijd een offerte.

Bel ook de politie via het niet noodgevallen nummer, en leg uit dat u bang bent potentieel slachtoffer van oplichting via intimidatie kan worden, omdat u onwetend een onbetrouwbare "leverancier" hebt benaderd. en graag een agent ter plaatse wil hebben om het op te lossen

justmeagain
door justmeagain Sep 15, 2022 om 00:06
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik gok dat dat geen prioriteit heeft ik oom agent en dat hij niet ter plaatse zal verschijnen

1paul
door 1paul - Sep 15, 2022 om 08:45
3188 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou zeggen betaal via de bank waar de leverancier bijstaat, gewoon overmaken via de telefoon naar zijn rekening, zorg er dan wel voor dat u de dag van tevoren de limiet verhoogt die u kunt overmaken!

als het eenmaal hangt allemaal gaat ie het er echt niet meer afhalen denk ik zo, als ie vraagt waarom zo geef aan dat u zich niet prettig voelt met zoveel cash in huis!