Ho
door Horst10 Mar 14, 2006 om 23:07
Geldzaken & recht

Verplichtingen van gemeente

Een vriend heeft ernstig letsel opgelopen ten gevolge door de gemeente onvoldoende onderhouden voorzieningen. Hij heeft de gemeente aansprakelijk gesteld, dat het ligt aan onvoldoende onderhoud is bewezen, amar de gemeente heeft na een ajar nog steeds geen schuld erkend.

De advocaat van het slachtoffer doet ook geen moeite om de gemeente aan te sporen antwoord te geven.

Wie weet wat de gemeente verplicht is om te doen als ze aansptrakleijk gesteld is?

Kan hij van advocaat veranderen omdat deze zijn inspanningsverplichtingen niet nakomt, ook al heeft het slachtoffer een overeenkomst ondertekend? Wie moet dan de advocaat betalen?

Bedankt voor uw reactie

783 4 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 15, 2006 om 00:17
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Eerst een wedervraag om het probleem en de vraag te begrijpen. U geeft aan onvoldoende voorzieningen van de gemeente. Wat wordt daarmee precies bedoeld en op welke wijze is het letsel van uw vriend precies kunnen ontstaan?

Het rappelleren door zijn advocaat kan wellicht op dit moment niet zinvol zijn, omdat de gemeente en haar verzekeraar nog doende zijn met nader onderzoek om de exacte oorzaak, toedracht en de omstandigheden vast te stellen. Over het algemeen zijn letselzaken langdurig qua afwikkeling en betaling. Als de zaak wel duidelijk zou liggen dan kunnen voorschotbetalingen door de advocaat worden aangevraagd vooruitlopend op de definitieve schadevaststellling.

Ook over de letselschade zelf dient via het medisch dossier en nader onderzoek duidelijkheid te bestaan (causaal verband, het bereiken van ee eindtoestand en gezondheidstoestand voor het ongeval). Er zitten vaak meer haken en ogen aan de behandeling van een dergelijke zaak en afhankelik van de aard van het letsel en de daaruit voortvloeiende gevolgen kan het ook gaan om een groot belang. Het wisselen van een advocaat is in principe wel mogeljk, maar dient u in ogenschouw met bovenstaande zorgvuldig af te wegen.

In principe zullen de kosten van de advocaat bij de aansprakelijke wederpartij in rekening worden gebracht, maar dan dient de claim wel te voldoen aan de dubbele redelijkheidstoets van 6:96BW.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 15, 2006 om 13:32
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Een jaar nog geen reactie is in deze lang. Het is duidelijk dat Gemeenten niet staan te trappelen om aansprakelijkheid te erkennen en zullen dat ook niet doen als er geen nadruk wordt gelegd.

U heeft een advocaat ingeschakeld, die advocaat dient zijn werk te doen dus "het slachtoffer dient die advocaat daarop aan te spreken. Blijft de advocaat in gebreke, dan een klacht indienen bij de deken van advocaten in het arrondissement waar "het slachtoffer" woont.

Nog een optie: ik mag aannemen dat uw vriend verzekerd is voor ziektekosten, al of niet ziekenfonds. Adviseer hem om bij de ziektekostenverzekeraar na te gaan welke aktie daar is genomen om gemaakte en vergoede kosten van de Gemeente als bedoeld terug te krijgen.

Succes

Ho
door Horst10 - Mar 15, 2006 om 17:08
8 Antwoorden / 10 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Ik realiseerde  me pas na verzending dat 'voorzieningen' niet duidelijk is. Dat had moeten zijn: waterleidingen in DE DOUCHE voorzieningen van een sporthal bleken te zijn besmet met legionella. Dit was al drie keer eerder het geval. Het slachtoffer heeft o.a. veel van zijn vermogen om te zien verloren.

Op zich is er veel te bewijzen, maar de gemeente geeft geen antwoord. Er zijn veel onderzoekn verricht: bewijs, bewijs, amar waarop wordt dan nog gewacht??

Veel dank!!

tonnieboy
door tonnieboy - Mar 16, 2006 om 01:24
1094 Antwoorden / 2 Vragen

In dit geval zijn de monsternames en analyses van het besmette water al lang bekend, maar mogelijk is de exacte oorzaak van de besmetting nog niet eenduidig vastgesteld. Het kan zo zijn dat er een installateur van de gemeente betrokken is hierbij en mogelijk zelfs meerdere partijen.

Naar ik aanneem is de sporthal eigendom van de gemeente, want u heeft gesteld dat zij bij het onderhoud nalatig zijn geweest. Vaak is echter de exploitatie van een sporthal aan een exploitant uitbesteed en daarvoor zal dan een overeenkomst zijn opgesteld.

Ik bedoel hiermee aan te geven dat de zaak niet zo simpel kan liggen dan u veronderstelt, maar daarover zou de advocaat van uw vriend nadere inlichtingen kunnen of moeten verstrekken, want uw vriend heeft er recht op van het verloop van de zaak op de hoogte gehouden te worden. Vraag duidelijk over welke harde bewijzen (analyserapporten of nadere onderzoeksrapporten) hij inmiddels beschikt en of er naast de gemeente nog andere partijen zijn betrokken als mogelijke aansprakelijke partijen. Vraag ook waar de afwikkeling van de zaak nu nog op schort. Ook de verzekeraar van de gemeente moet al geruime tijd van de letselschade op de hoogte zijn en de advocaat zou u daarover kunnen informeren. Tot slot is relevant om te weten of ten aanzien van het letsel sprake is van een stabiele eindtoestand. Werd het medisch dossier al opgevraagd?

Voorlopig heeft u een en ander na te vragen bij de raadsman en in het geval hij u niet echt concrete informatie kan verstrekken doordat hij zeer passief is geweest dan is het wellicht raadzaam om een klacht in te dienen of een andere advocaat te nemen danwel een gespecialiseerd letselschadebureau zoals Pals of Europrotector, die uitsluitend namens slachtoffers werken.