vr
door vragant Apr 17, 2009 om 17:22
Geldzaken & recht

Verstoring woongenot

Woon sinds ruim 2 jaar in een benedenhuurappartement van een woningcorporatie wegens medische urgentie, niertransplantatie. Nu heb ik sinds twee weken een nieuwe bovenbuurvrouw met baby en is het afgelopen met het relatief rustig wonen. Veel geluidoverlast door vooral de baby van 11 mnd. maar ook door de buurvrouw. Huilen en contactgeluid.

Ik raak gestresst en ben bang dat mijn donornier verloren gaat.

Wat zou u doen?

9261 10 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Apr 17, 2009 om 17:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@vragant, als de bovenburen een harde vloer hebben aangelegd, eerst eens kijken in uw huurcontract om te zien of dat is toegestaan. Verder het hele contract doorlezen om te zien of er mbt geluidsaoverlast informatie in staat.

Dan een gesprekje met uw nieuwe buurvrouw op een moment dat uzelf niet geirriteerd of in de stress bent, het boven wat rustiger is en uw klacht kenbaar maken. Mogelijk is ze zich er niet van bewust dat u zoveel geluiden van haar hoort. Misschien kan ze wat maatregelen treffen om de overlast te verminderen. Afwachten en zien of het helpt. Anders vervolgens uw klacht bij de verhuurder kenbaar maken. Bedenk ook dat het verstandig is om de verstandhouding met uw bovenbuur goed te houden.

vr.gr.

ch
door chris35 - Apr 17, 2009 om 20:41
19 Antwoorden / 0 Vragen

Verhuizen is een goede optie. Blijkbaar nog een kind niet meer huilen tegenwoordig.

lx
door lxa - Apr 17, 2009 om 22:36
47 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien met de bovenbuurvrouw gaan praten??

Een baby maakt verder nou eenmaal geluid. dat hoort er bij.

stacey
door stacey - Apr 17, 2009 om 23:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Huilende baby`s vallen niet onder de noemer `verstoring woongenot` baby`s huilen nu eenmaal daar is weinig aan te doen en het gaat vanzelf over als ze wat ouder worden, hoewel ze dan weer andere geluiden gaan maken ;-)

Wellicht kun je met de woningbouw overleggen of er iets te isoleren valt tegen de geluidsoverlast of oordopjes nemen tot de huilperiode voorbij.

Anders toch verhuizen naar een seniorenflat, hoewel die de tv`s veelal loeihard hebben staan ;-(

Maar waarom zou je er gestressed van raken, moeilijk om geluidloos te leven, zou ook erg saai zijn, zet een lekker muziekie op en maak je er niet te druk om en bedenk dat het niet eeuwig zal duren.

Succes,

elenay
door elenay - Apr 18, 2009 om 00:29
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Oeps Stacey, ze moet niet naar een seniorenflat hoor, dat is nog erger. Mensen zijn doof waardoor de tv harder aan staat. Dan komen de kleinkinderen regelmatig op bezoek of ze passen erop, je wilt niet weten wat ik hier allemaal meemaak. En dan ben ik nog jong, maar ben in één keer een stuk wijzer geworden. Geen seniorenflat.

Ik heb hier in een korte tijd al drie keer een klacht bij de verhuurder voor anderen wegens geluidsoverlast moeten neerleggen.

Ik stel de mensen altijd voor eerst te gaan praten, lukt dat niet, dan de verhuurder schrijven dat je woongenot wordt aangetast.

Veel bewoners houden zich niet aan de isolatieregels qua vloerbedekking, laminaat etc.

Maar tot nu toe, hebben mijn brieven geholpen. Ik mail ze dan dat de klager zich aan het huurcontract houdt en dat zij dat niet doen, of dat gebruikelijk is? Hoeven ze ook geen contract meer te maken, haha.

Nou....tot nu toe gaat dat goed, al neemt het wel een paar weken tijd in beslag voordat je het merkt.

Dus maar mailen dan, succes ermee, ik weet wat het is, gr. Elena

ro
door ronny530 - Apr 18, 2009 om 09:01
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi allereerst praten over de overlast, leg uw gezondheids probleem uit dan zal er wel begrip zijn. De bovenbuurvrouw moet ook nog wennen aan de nieuwe woning en heeft misschien niet eens door dat u hinder ondervindt. Helaas is dit de orde van de dag, geen kennis maken. Praten met de buurvrouw kan al een boel oplossen. Ik wens u trouwens aller goeds toe in uw genezings proces maar overleggen is de beste optie.

M.v.g. Ronny.

vr
door vragant - Apr 18, 2009 om 09:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heb reeds met de bovenbuurvrouw proberen te praten, nogal moeilijk, ze is afrikaanse, taalprobleem, en kan m.i. het probleem niet goed inschatten. Ze vond mij maar lastig en wil verder geen contact meer met mij. Heb woningcorporatie gebeld : "Ga maar in een bejaardenhuis wonen want daar heb je geen baby's." !!

Ben 53 jaar, een beetje jong voor een bejaardenhuis!!

Heb contact gelegd met een buro die hierin bemiddeld maar de geluidoverlast blijft, wat moet je dan?

ro
door ronny530 - Apr 18, 2009 om 14:07
2803 Antwoorden / 41 Vragen

De WBV is veantwoordelijk voor uw woongenot, zij zullen de bovenbuurvrouw aan moeten spreken. Ik heb het zelfde gehad met mijn bovenburen, schreeuwen gooien en stampen als ik daar wat van zei kwam het standaard antwoord "ik heb de woning gekocht, het is onze cultuur en u discrimineerd" Heb contact opgenomen met WBV en het resultaat is verbluffend, geen last meer. Er ligt dus een taak voor de verhuurder.

Succes Ronny.

kenwel2
door kenwel2 - Apr 18, 2009 om 14:36
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hoi, stacey, hahaha, zo is dat!

Huilende baby`s vallen niet onder de noemer `verstoring woongenot` baby`s huilen nu eenmaal daar is weinig aan te doen en het gaat vanzelf over als ze wat ouder worden, hoewel ze dan weer andere geluiden gaan maken ;-)

En voor stress: Neem eens kontakt op met uw huisarts, of probeer in kontakt te komen voor hulp, maar dan via ggz, vraagstelster heeft m.i zelf een enorm probleem, en ja, een donornier is niet niks, maar gelukkig heeft u er een, vele nierpatienten kunnen dit niet zeggen, ik zou zeggen, vraag om wat medicatie, bijv. wat pammetjes, en blijf rustig.

Kinderen moeten kunnen leven, ook wij (de meesten dan)hebben vroeger gejankt hoor..alleen vergeet je dat...hoogstvermoedelijk.

Ben blij dat je leeft! Geniet van het leven, je kunt het nu!(En wat dacht u zelf van oordopjes, als alternatief dan..)

Gr. Henri (Wij leven (gelukkig!)in een kinderrijke buurt, waar ook veel gelachen,gefeest, en gehuild wordt...en ben ook een echte senior, maar leef wel!, zonder dat stomme gestress..)

edwardus
door edwardus - Apr 18, 2009 om 15:44
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Contactgeluid, daar kan wat aan gedaan worden, maar een huilende baby, dat hoort bij het leven, ik zie ook geen eenvoudige oplossing voor zoiets (nee, geen zwavelzuur!).

De sleutel ligt in jezelf: als je je er niet aan stoort (is een keuze) dan heb je ook geen stress meer. Verder: vette watten of gehoorbescherming van de bouwmarkt.