gc
door gc Aug 14, 2020 om 11:02
Geldzaken & recht
Verwonding door spijker in tuinkussen

Onze dochter heeft een verwonding opgelopen door te gaan zitten op spijker (5-7 cm lang) die (bizar) door nalitigheid van de leverancier verborgen zat in een tuinkussen dat we nieuw geleverd hebben gekregen. Heel naar allemaal. Vraag is  hoe de leverancier hier aansprakelijk voor te stellen? En hoe tot een gerechtvaardigde  inschatting van compensatie te komen.

mvg Guido

3043 14 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 14, 2020 om 11:08
7240 Antwoorden / 3 Vragen

U zou in de eerste plaats contact met de leverancier kunnen zoeken, misschien heeft die een bevredigende oplossing voorhanden.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2020 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor verwonding heeft die spijker dan veroorzaakt? Een schram(metje)? Want ik neem niet aan dat er een plank zit in dat kussen waar die spijker ingeslagen is. Dus als je dat erop gaat zitten, gaat hij meteen opzij.

Compensatie? Ik weet niet hoe oud uw dochter is, maar misschien een knuffeltje?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 14, 2020 om 11:20
2131 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk kunt u een fabrikant aansprakelijk stellen voor schade. Welke schadeposten heeft u?

tijger1
door tijger1 Aug 14, 2020 om 11:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet de fabrikant.

gc
door gc Aug 14, 2020 om 11:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Spijker ging diep in haar bil. Bloed spoot eruit en ze kermde van de pijn. Kan nu, dag later, niet zitten op aan deze kant. Wond is schoon. Komende week gaat ze een week op vakantie. Komende dagen kan ze niet werken (kassierre) en vakantie zal wrs niet zo actief worden...

tijger1
door tijger1 Aug 14, 2020 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Diep in haar bil? Hoe dun zijn die kussens dan? Zit die spijker aan de andere kant ergens aan vast?

Tr
door Trostomaat Aug 15, 2020 om 16:38
239 Antwoorden / Vragen

Het bloed spoot eruit? Ik hoop dat u het juiste gedaan heeft en direct naar de spoedeisende hulp bent gegaan.

Hoe lang is dat kussen al in uw bezit? Oh ja, en wat is precies de schade?

Je
door Jeff59761 Aug 16, 2020 om 18:16
43 Antwoorden / 1 Vragen

Het bloed spoot er uit om te werken kan ze niet zitten maar vakantie is kennelijk geen probleem wat een gezeik.

me
door mein33 - Aug 14, 2020 om 11:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GC 14 AUG. 2020  Onze dochter heeft een verwonding opgelopen door te gaan zitten op spijker (5-7 cm lang

Een spijkertje met een lengte van twee vingers (pink en ringvinger) breed en dat geeft een lengte van een centimeter of 3.
Heeft uw dochter een medische behandeling moeten ondergaan vanwege deze toch wel zwaar genoemd mogen wordende verwondig, waaruit zelfs arbeidsverzuim is ontstaan.

Neem contact op met de leverancier van het kussen en leg bij hem/haar de situatie voor, misschien kunt u er ter compensatie wel een bosje bloemen voor uw dochter uitslepen. ;-))

gc
door gc Aug 14, 2020 om 11:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Spijker is exact 5,5cm lang en zat rechtop in het schuim van het kussen. Ze ging er vol opzitten. Contact met bedrijf loopt en ze geven aan dat de fout bij hun ligt. Wil graag toetsen wat hier gebruikelijk/rechtvaardig is.

tijger1
door tijger1 Aug 14, 2020 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gebruikelijk/rechtvaardig? Excuses en een bloemetje.

Die spijker zal eerder teruggeduwd zijn in het schuim of plat gegaan zijn.

me
door mein33 Aug 14, 2020 om 12:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@GC,

Ga eens bij uw 'rechtsbijstandverzekeraar' te rade en als u die niet heeft, dan informeren bij het 'Juridischloket' in uw regio.

panter22
door panter22 Aug 14, 2020 om 17:59
6599 Antwoorden / Vragen

Het bedrijf zegt dat de schuld bij hen ligt. Dat heb je in de tas.
Nu de schade. Ik neem aan dat je dochter naar de huisarts is geweest, deze de plek heeft ontsmet en een mischien tetanus injectie heeft gegeven. De huisarts is gratis maar medicijnen moet je betalen. Dus die kun je declareren.
Een nieuw kussen zul je ook wel krijgen en kleding kan meestal wel gewassen worden.
Als ze niet kan werken, dan zal een arts daar over moeten oordelen. De meest praktische oplossing is een kussen meenemen om op te zitten.  Het is pas gisteren gebeurd, die pijn trekt wel weg met een paar dagen. Paracetamol doet wonderen.

Je
door Jeff59761 Aug 16, 2020 om 18:13
43 Antwoorden / 1 Vragen

Eesrt is de spijker 5-7 cm lang nu 5.5 cm exact dus ook al aangedikt in het eerste bericht om maar te proberen compensatie los te krijgen.

ne
door neodutchio - Aug 14, 2020 om 11:58
5181 Antwoorden / 12 Vragen

Wat moet er gecompenseerd worden? Ooit ben ik verwikkeld geraakt in een spel waarvan een klant claimde een spierverrekking opgelopen te hebben door het uitglijden over een klodder saus op de vloer. De peperdure vakantie naar Amerika liep grotendeels in het honderd omdat ze ineens niets meer kon, het yoga clubje kon ze niet meer heen en meer van dat soort zaken. Het werd een lang juridisch geduw en getrek en uiteindelijk stond ze met lege handen.

Het is aan u om te bewijzen dat deze spijker er in zat. Het is ook aan u om aan te tonen wat de werkelijke schade is bij uw dochter. Ook zal er door een arts bewezen moeten worden dat bepaalde zaken niet gedaan kunnen worden. De bedrijfsarts van de werkgever zal dan weer informatie moeten opvragen bij de behandelend arts of er echt niet gewerkt kan worden, die moet bepalen of er aangepast werk mogelijk is (wet Poortwachter). Uw werkgever kan dan, bij voldoende bewijs, het geld dat hij misloopt verhalen op de verkoper.

Maar of dit allemaal zal gaan lukken..... Ik betwijfel dat.

ma
door malty - Aug 14, 2020 om 12:14
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, wat is een passende vergoeding voor geleden pijn, een nieuw mobieltje voor het slachtoffer misschien?
Kussen zal ook vergoed moeten worden, gat er in door spijker en (veel) bloed in het kussen gekomen.

mr
door mrmoto Aug 15, 2020 om 10:58
167 Antwoorden / 4 Vragen

satire?

va
door vanlotjegetikt - Aug 14, 2020 om 12:42
809 Antwoorden / Vragen

Er zal  bewijs moeten worden geleverd dat de spijker in het kussen zat en niet in de bank waar het kussen op ligt.
Hoop dat de verwondingen zijn meegevallen.

getty
door getty - Aug 14, 2020 om 12:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wilt u daadwerkelijk een letselschadeclaim indienen, inclusief gemiste arbeidsuren etc?
Ik adviseer u om dat met een deskundige te bespreken en niet te vragen aan vrijwilligers op een forum.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2020 om 15:58
16888 Antwoorden / 202 Vragen

ook mijn advies: neem contact op met de verkoper en doe melding van deze kwestie. Afhankelijk van de reactie is het aan u om om de verkoper aansprakelijk te stellen en zie dan deze info: http://www.wetrecht.nl/aansprakelijkheid/  U zult dan echter hoe dan ook de schade die is ontstaan te kunnen kwantificeren.

Maar herhaald: begin met een gesprek, mogelijk schrikt de verkoper er ook van.

diumenge
door diumenge - Aug 14, 2020 om 16:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij stel je de leverancier aansprakelijk simpelweg door dat te doen. Je hebt al contact met ze las ik, formaliseer dat en stuur een brief waarin je ze aansprakelijk stelt voor de opgelopen verwonding en de gevolg schade. Zie hier voor een voorbeeldbrief, die zal je wel even moeten herschrijven omdat de casus iets anders is.

De compensatie lijkt mij gelijk te moeten zijn aan de daadwerkelijk geleden materiële schade. Daarbij is dus geen sprake van een inschatting, maar gaat het om de optelsom van de werkelijke schade. Als je aan immateriële schade denkt, tja dat is een expertise apart.

gc
door gc - Aug 14, 2020 om 16:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank allemaal voor het meedenken en delen van ervaringen en feedback.

mr
door mrmoto - Aug 15, 2020 om 10:57
167 Antwoorden / 4 Vragen

compensatie : een klauwhamer ?

1paul
door 1paul - Aug 15, 2020 om 14:37
3201 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft dit kussen gekocht bij een verkopende partij, deze is verantwoordelijk te stellen eventueel, denk niet dat er compensatie komt uiteindelijk als je dit voor de rechter brengt....

j5
door j59766 - Aug 15, 2020 om 16:44
3 Antwoorden / Vragen

Het bloed spoot er uit zag ik in een van uw reacties die spijker en dat kussen op de foto zijn wel erg schoon als het bloed er uit spoot.

Tr
door Trostomaat Aug 15, 2020 om 20:17
239 Antwoorden / Vragen

Dat het bloed eruit spoot, kon logischerwijs eerst worden vastgesteld toen de kleding uitgetrokken was. Die kleding is niet boven het kussen uitgetrokken.
De kleding was waarschijnlijk wel doordrenkt met bloed.

j5
door j59766 Aug 16, 2020 om 16:01
3 Antwoorden / Vragen

Dus? ik ben ook weleens op een spijker gaan zitten liet bloed op de spijker en waar de spijker inzat achter dit is gewoon zwaar aangedikt in de hoop op compensatie niks meer niks minder.

Tr
door Trostomaat Aug 16, 2020 om 17:50
239 Antwoorden / Vragen

'Aangedikt' dat is goed mogelijk. Maar het feit dat de kussens schoon zijn, sluit niet uit dat het bloed eruit spoot. En dat was uw (onterechte) punt.

Je
door Jeff59761 Aug 16, 2020 om 18:14
43 Antwoorden / 1 Vragen

Geen onterecht punt het bloed spuit enkel bij een slagader en er staat nergens dat die geraakt is dit is zeer sneu aandik gedrag om iets gratis te krijgen.