RichardVaan
door RichardVaan Feb 23, 2021 om 16:50
Geldzaken & recht

Voornaam fout in paspoort

Aanvraag gedaan voor nederlandse paspoort.Alle documenten ingeleverd.Nu hebben we paspoort,maar staat het  2 voornamen,een voornaam is goed,andere is naam van vader,dat is niet goed.Wie is verantwoordelijk?Hoe gaan we dat oplossen?

7001 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 23, 2021 om 17:02
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Lijkt mij toch wel simpel, hij/zij die de foute naam intypt/invult, die is fout. In vele gevallen is dat de aanvrager.

panter22
door panter22 - Feb 23, 2021 om 17:13
6599 Antwoorden / Vragen

Contact opnemen met de gemeente die het paspoort uitgegeven heeft.

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2021 om 17:22
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Neem aan dat u de aanvraag bij uw Gemeente heeft gedaan? Dan krijgt u toch formulieren mee om in te vullen. U moet zich sowieso legitimeren, dus als de medewerker de papieren daarvoor heeft ingvuld is hij/zij verantwoordelijk voor het foutief invullen. Dus ik heb geen idee welke weg u bewandeld heeft.

RichardVaan
door RichardVaan Feb 23, 2021 om 18:01
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben paspoort meegenomen,maar niet goed gezien.Later hebben we thuis fout gezien.Nu vragen we aan gemeente om correctie te maken en nieuwe paspoort geven zonder extra kosten.Ze gaan niet akkoord.Is dat normaal,of we moeten via rechtbank oplossing vinden?

aurora1
door aurora1 Feb 23, 2021 om 20:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Via de rechtbank kunt u maar beter vergeten want het is uw eigen fout, dus uw verantwoordelijkheid en uw kosten.

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Feb 23, 2021 om 18:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je een paspoort aanvraagt krijg je de vraag of alles goed is ingevuld als het goed is, dat wil zeggen om het formulier te controleren. Alleen als die aanvraag wel goed was én het paspoort nu niet, dan zou het de schuld van de gemeente zijn. Dat lijkt mij echter uitgesloten.

tenormin
door tenormin Feb 23, 2021 om 20:52
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, zoals hij in reactie schrijft: zelf ingevuld. Tja, dan zit er niets anders op om weer een nieuw paspoort aan te vragen en extra te betalen.

ho
door honza23 Feb 24, 2021 om 11:25
261 Antwoorden / 3 Vragen

"dat lijkt mij echter uitgesloten"

.

Nou, nee.
Ik heb zelf nog een oud paspoort waar je toch echt kan zien dat de uitgevende gemeente 2x de fout is ingegaan: op pagina zoveel staat dan een correctie, op de volgende pagina staat dan een correctie op de (ook al foute!) correctie...

diumenge
door diumenge Feb 24, 2021 om 15:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoe oud is dat paspoort?

sw
door swat1500 - Feb 23, 2021 om 18:36
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Wederom als op de ingeleverde papieren, aan de hand waarvan het paspoort is opgesteld, de juiste naam staat en deze naam is niet correct in het paspoort vermeld dan ligt de verantwoording bij gemeente.
Heeft u echter op het aanvraag formulier een fout gemaakt, ook al staat de naam op bijgevoegde formulieren goed, dan ligt de verantwoording en de kosten voor een nieuw paspoort bij u.
U kunt niet aankomen met het verweer dat de gemeente toch had kunnen zien wat de juiste naam was.
Mocht u er met de gemeente niet uitkomen dan kunt als eerste naar de gemeentelijke ombudsman stappen en daar klagen.

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2021 om 19:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe bedoelt u "hoe gaan we dit oplossen"?
Voordat u de documenten krijgt laten ze u toch eerst controleren of de gegevens correct zijn?
Bent u dan akkoord ermee gegaan?

Dan heeft u niet goed opgelet en dat kan niemand anders dan uzelf verweten worden.

tenormin
door tenormin Feb 23, 2021 om 20:53
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, hij schrijft in een reactie aan mij dat het zelf is ingevuld, dus de kosten zijn voor hem. Logisch.

ne
door neodutchio - Feb 23, 2021 om 19:50
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Zijn de gegevens overgenomen uit een buitenlands paspoort, of hebt u de gegevens moeten invullen? Geen idee wat u bij een rechtbank wil bereiken, dat gaat veel meer kosten als een nieuw paspoort.
De vraag is al meerdere keren gestelt, maar daar geeft u nog geen duidelijkheid over. Zo lang niet bekend is wie wat gedaan is is dus ook niet duidelijk waar de fout gemaakt is.

RichardVaan
door RichardVaan Feb 23, 2021 om 23:36
Antwoorden / 1 Vragen

Buitenlandse passport,staat alleen 1 naam.In geboortecertificaat staat het 1 naam en naam van haar vader.Ze hebben echte naam en vader naam geschreven als haar tweede naam!..Dus  hebben we niks ingevuld...Buitenlandse paspoort en geboortecertificaat gegeven.

ne
door neodutchio Feb 24, 2021 om 08:21
5155 Antwoorden / 12 Vragen

Ze hebben de gegevens dus overgenomen vanaf het geboortecertificaat. In Nederland is het niet gebruikelijk dat de naam van de vader gebruikt wordt. U had dus kunnen weten dat dit een fout kon opleveren. De gemeenteambtenaar heeft dus netjes de namen overgenomen vanaf het gebooortecertificaat. U krijgt daarna de aanvraag onder ogen die u moet controleren en daar tekent u voor.

U kunt niet verwachten dat deze medewerker weet in welke landen het normaal is om de naam van de vader achter de voornaam te zetten. U zal dus zelf een nieuw paspoort moeten aanvragen en zelf moeten betalen.

rj
door rjw - Feb 23, 2021 om 22:37
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Staat het in de databases van de overheid wel goed?

panter22
door panter22 - Feb 24, 2021 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

De ambtenaar van de gemeente heeft  jouw ingeleverde papieren niet goed gelezen en je een extra voornaam gegeven, die van je vader. Dat moest niet.
Die extra voornaam moet van dat paspoort af. Je moet van de gemeente een nieuw en correct paspoort krijgen.
En nu denkt de gemeente dat het weghalen van de naam van je vader als een naamswijziging is waarvoor je naar de rechtbank moet?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/voornaam-of-achternaam-veranderen

rj
door rjw Feb 24, 2021 om 08:48
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Jij hebt de ingeleverde papieren ingezien omdat je zo'n stellige conclusie kunt trekken?

panter22
door panter22 Feb 24, 2021 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

Zo lees ik zijn verhaal. Is het niet zo, dan hoor ik het wel

ne
door neodutchio Feb 24, 2021 om 09:42
5155 Antwoorden / 12 Vragen

In sommige landen is het normaal om de naam van de vader als tweede naam op de geboorte akte te zetten. TS had geen Nederlands paspoort en dus zijn de gegevens overgenomen van de geboorte akte. TS had daarbij zelf moeten aangeven dat de tweede naam de naam van de vader is. De ambtenaar valt niets te verwijten, deze heeft enkel de namen overgenomen zoals ze aangeleverd zijn.

to
door tomxjr2002 Feb 24, 2021 om 17:59
4 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat hierover een naturalisatie tot Nederlander. Daarna kan er pas een Nederlands paspoort aangevraagd worden. Meneer/Mevr. Tekend de naturalisatie aanvraag waaronder een formulier voor naamsvaststelling.
Daar zal het fout zijn gegaan!!!

Dave lubeck
door Dave lubeck - Feb 24, 2021 om 11:13
88 Antwoorden / 2 Vragen

Geen Nederlands paspoort aanvragen !

Donuts
door Donuts Feb 24, 2021 om 11:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Een werkelijk bezopen, nergens op slaande reactie.

1paul
door 1paul - Feb 24, 2021 om 11:56
3155 Antwoorden / 0 Vragen

Terug naar de gemeente waar u dit uit kunt leggen....

cr
door crazyritten - Feb 24, 2021 om 12:02
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het zelf ook gehad met mijn voornaam.
Ik heet Jacquelien, maar iedereen schrijft Jacqueline.
Ook ik heb jaren geleden het formulier ingevuld en mijn naam goed geschreven. Ik heb zelfs aangegeven dat er goed gekeken moest worden naar de laatste 4 letters.

Toen ik mijn paspoort terug kreeg stond daar Jacqueline, dit was fout.
Uiteraard wilde ze een nieuw paspoort niet vergoeden, terwijl ik toch echt mijn eigen naam goed had geschreven. Toen waren er nog geen mobiele telefoons om foto's te maken van wat je had ingevuld.

Uiteindelijk de leidinggevende erbij laten halen en verteld dat ik door hun fout niet nog eens een paspoort ging betalen.
Kreeg het antwoord dat normaal gesproken mijn naam als jacqueline werd gespeld. Zei toen dat ze maar naar mijn ouders moesten gaan, zij hebben mij mijn naam gegeven.
Uiteindelijk heb ik een nieuw paspoort gekregen zonder extra kosten en op een papiertje mijn naam in blokletters moeten schrijven. De 2de keer is het goed gegaan.

Het kan dus wel dat de gemeente de naam verkeerd typt. Kijk je formulier na. Als daar je naam goed staat dan moet de gemeente je kosteloos een nieuw paspoort geven.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 24, 2021 om 12:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Welk land?

Elke Rus heeft  ;
1 Eigen voornaam.
2 Vadersnaam.
3 Familie naam....

4 Soms  de  familie naam van partner  tussen  2 en 3 in.... bij dames...

Dit word voor iedereen uit  Russische of Sovjet Paspoort overgenomen.
Je moet bij afhalen controleren en niet thuis.... dan is  met  bewijzen  zoals Rijbewijs  of ander land paspoort dit aan te tonen.

mo
door mof - Feb 24, 2021 om 12:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangtervan af wat uheeft opgegeven aan de gemeente. Als u zelf de aanvraag onduidelijk heeft doorgegeven dan bent u zelf verantwoordelijk. Als u de gegevens correct heeft doorgegeven, dan is de gemeente verantwoordelijk.

pe
door pebk - Feb 24, 2021 om 17:13
581 Antwoorden / 0 Vragen

Toch vind ik het een raar verhaal dat de gemeente of uzelf dit fout kan doen. In wezen heeft men toch alleen uw BSN nodig en wordt de rest van de informatie 'uit het systeem' gehaald? Als ik inlog bij de gemeente of belastingdienst, dan weet men exact mijn namen te spellen. Vreemd dat de gemeente dit niet kan en u een formuliertje moet invullen dat blijkbaar niet eens gecontroleerd wordt. Foto, lengte en geslacht kunnen veranderen, maar verder... Als u uw voornaam verandert wordt dat ook opgeslagen in 'het systeem'.

Degene die de fout gemaakt heeft zou het moeten betalen. Zowel u als de ambtenaar zouden het moeten controleren...
Volgende keer een foto maken van de aanvraag dan maar, als bewijs?

to
door tomxjr2002 - Feb 24, 2021 om 17:50
4 Antwoorden / 3 Vragen

U bent zelf verantwoordelijk  u heeft het aanvraagformulier nagekeken en getekend .