Vraag mbt geschil over loodgietersrekening
Beste mensen,
Ik heb een vraag over in mijn ogen een onterechte rekening van een loodgietersbedrijf welke ik via de VVE ingehuurd heb.
Het ging, een jaar geleden, over een lekkende radiator. Ik heb aangegeven dat het lek verholpen moest worden maar mocht de prijs voor algeheel weghalen onder de 250 Euro zitten, dan graag weghalen.
Na telefonisch contact met het bedrijf is er een monteur gekomen, welke opmerkte dat hij niks kon doen omdat het blokverwarming betrof en hier een bevriezingsapparaat voor nodig was.
Ik heb overigens voor dit bezoek, ondanks dat de telefoniste van het bedrijf toegaf dat de fout bij hen lag (zij had mij moeten vragen of het blokverwarming betrof zodat ze iemand had kunnen sturen met de juiste apparatuur) ook een rekening gekregen.
De volgende dag kwamen twee monteurs langs. Zonder bevriezingsapparaat, welke in een andere stad gehaald moest worden. Beide heren waren niet op de hoogte gebracht door het bedrijf dat het dus om blokverwarming ging en een apparaat nodig was. Anderhalf uur later kwam een van de twee met het apparaat aan, waarna zij zich realiseerden dat niet een, maar TWEE apparaten nodig waren (Dit schijnt overigens standaard het geval te zijn, dus ze hadden het zeker moeten weten). Weer een uur later kwam het apparaat aan en twee uur later waren de heren klaar.
Ik heb gevraagd of ik hier voor moest tekenen, maar dat hoefde niet omdat het hier een 'tussendoortje' betrof.
Een jaar later kreeg ik opeens een rekening van 750 Euro. Het eerste bezoek werd gerekend voor 45 minuten en voor het tweede rekenden zij maar liefst acht werkuren! (Terwijl de heren van 1 tot 6 bij mij thuis waren, dus 5 uur, waarvan minimaal twee-en-een-half verloren ging aan heen en weer rijden). Op de werkbon stond een begintijd, 1 uur in de middag, maar geen eindtijd. Ook stond mijn handtekening er uiteraard niet op.
Na contact via de VVE met het bedrijf te hebben gehad, werk mij toegezegd dat zij fouten hebben gemaakt en dat er van de 8 uur 4 afgehaald zouden worden en ik uiteindelijk niet 750 maar 480 Euro hoefde te betalen. Echter, op de opdrachtbon, waar ik een kopie van heb, staat dit;
“Opdrachtbedrag: 250 Euro.
N.B. Indien de kosten voor de bovengenoemde wekraamheden dit bedrag overschrijden verzoeken wij u niet tot uitvoering over te gaan, doch eerst contact op te nemen met Atrium of hiervoor offerte uit te brengen.”
Het antwoord van het bedrijf is nu dat het feit dat zij de werkuren van 8 naar 4 hebben gehaald al schappelijk is (terwijl er daadwerkelijk maar 2 uur is gewerkt!) en dat zij niet instemmen met mijn offer om 250 euro te betalen; het maximale bedrag wat ik voorgesteld had. Dit omdat naar hun zeggen (nu pas) het verwijderen van een radiator bijna nooit voor onder de 250 Euro kan.
Maar dan blijft de fout bij hen; dan hadden zij dat direct moeten melden, en had ik het niet weg laten halen. Nu hebben ze de radiator verwijderd WETENDE dat het meer zou kosten, terwijl duidelijk in de opdrachtgeving staat dat ik voor boven de 250 euro niet wilde dat er werk werd verricht.Ik heb ook bovendien niet getekend.
Mijn vraag is nu, wat moet ik hier mee? Ik heb met de VVE afgesproken dat ik persoonlijk dit bedrijf zal bellen, maar wat als ze voet bij stuk houden? Krijg ik dan een inkassobureau langs? Ik heb ook geen rechtsbijstandsverzekering, en het laatste wat ik wil is dat de kosten NOG meer oplopen. Dus dan toch maar betalen?
Elk advies is gewaardeerd. Alvast bedankt!
Kris
Het is bij een meningsverschil om te beginnen altijd van belang dat u in ieder geval wel het deel betaalt dat u zelf meent verschuldigd te zijn zodat u betalingsbereidheid laat zien. Maak dus direct 250 euro over o.v.v. het notanummer. De kans wordt daarmee bovendien kleiner dat men vervolgstappen neemt. Het te vorderen bedrag wordt immers veel kleiner.
En schrijf het bedrijf een aangetekende brief (verstuur deze ook per mail aan ze met kopie naar de VvE) met de argumenten waarom u niet meer betaalt dan u nu al gedaan hebt.
Wat de status is van een aangetekende brief kunt u volgen via internet (print de resultaten van ontvangst/weigering/niet afhalen dan uit en bewaar deze goed!). In principe komt het risico van weigeren/niet aannemen/ophalen voor rekening van de geadresseerde.
Let op als deze retour komt moet u deze niet openmaken! Deze moet u dicht laten zodat de rechter deze eventueel zelf kan openen.
Met vriendelijke groet,
Monique Doomernik
Hier is ook blok verwarming, maar hier zijn de radiatoren gewoon zonder bevriezing weg te halen. Er zit n.l. ook aan de retour leiding een ventiel wat dicht gedraaid kan worden. Zit die dan niet bij u aanwezig? Zo niet ja is bevriezen dus altijd een kostbare zaak.
Als u die nota voor het eerste (foute) bezoek hebt betasld en u maskt nog due € 250 over hebt u mijns inziens al meer dan uw plicht gedaan.
Die stommiteiten van het bedrijf, zonder de juiste apparatuur komen, niet voldoende apparatuur halen, hoeft u uiteraard niet te betalen.
Dus stuur die aangetekende brief en last ze dan maar komen.
Van een incassobureau hoeft u zich niets aan te trekjen, dat kan jan en alleman beginnen.
Beste krisveldhuizen,
alle communicatie uiteraard goed bewaren.
De gegevens op de opdrachtbon zijn duidelijk, maximaal € 250,-.
Zoals ook al door anderen aangegeven, betaal die € 250,-.
Bij het schrijven van de uren die u in rekening zijn gebracht is er behoorlijk fors geschreven moet ik zeggen. Bij ons is een radiator vervangen waarbij ook eerst de leiding bevroren moest worden, dat was binnen het uur gebeurd.
Uw handtekening staat niet onder de uren (geen akkoord van u dus) en verder was het al duidelijk dat het niet uitgevoerd mocht worden als de kosten boven de € 250,- waren.
Geef dit maar aan als ze vast blijven houden aan hun rekening. Het loodgietersbedrijf heeft fouten gemaakt en zich niet aan de afspraken (zoals ook vermeld op de opdrachtbon) gehouden, dat is hun probleem.
Geef via een aangetekend schrijven (of via email) aan het bedrijf aan dat u zich aan de gemaakte afspraken wil houden en derhalve maximaal € 250,- overmaakt en dat u daarmee aan uw verplichting heeft voldaan door de gemaakte afspraken na te komen.
Een incasso bureau kan u weinig maken. Ze kunnen u natuurlijk het vuur aan de schenen leggen maar men kan u niets maken. Om daadwerkelijk tot vordering over te kunnen gaan moet er een deurwaarder aan te pas komen en dat gebeurt pas als een rechter uitspraak heeft gedaan dat u moet betalen. Dat gaat niet gebeuren als u de opdrachtbon laat zien waarop staat dat er een maximum voor de werkzaamheden gold van € 250,-.
Beste mensen,
Ontzetend veel dank voor jullie tijd en informatie.
Ik heb ondertussen contact gehad met de VVE, welke tot mijn grote verbazing van mening lijkt dat ik blij moet zijn met de 4 uren die in rekening worden gebracht en dat ik maar moet betalen. Sterker nog; ze hebben aangegeven dat ze zelf de situatie juridisch gaan bekijken en het woord incassobureau is zelfs gevallen.
Ik heb tijdens mijn gesprek ook aangegeven dat de afspraak was dat als het bedrag boven de 250 euro zou komen, er niet tot werkzaamheden over gegaan moest worden. De heer bij de VVE voegde daar aan toe; "ja, dan zou er contact met Atrium, de VVE, opgenomen dienen te worden". Ik had natuurlijk moeten vragen of dat ook is gebeurd, maar dat heb ik op het moment niet gedaan. Maar wat als straks blijkt dat ze dat wel hebben gedaan? Ondanks dat de VVE vervolgens mij niet heeft ingelicht, zou in dat geval het bedrijf WEL aan hun verplichtingen hebben voldaan en moet ik straks TOCH betalen. Mogelijk nog astronomisch veel meer als het nog tot een rechtzaak aankomt ook.
Het is ongelooflijk frustrerend dat je niet door de VVE wordt gesteund (zij zeggen dat als ik maar 250 euro betaal, zij voor de restant kosten op moeten draaien, en dat zij dit dus niet willen). Maar ik lijk dit gevecht bij voorbaat al te verliezen, terwijl ik mij 100% aan de regels heb gehouden, het bedrijf toegegeven heeft fouten gemaakt te hebben, en ik ook nog eens te horen krijg dat ik blij moet zijn met het feit dat ik niet het driedubbele bedrag moet betalen van wat ik als maximum heb aangegeven, maar 'maar' het dubbele bedrag.
Omgekeerde wereld...
Bel de contactpersoon van de VvE terug, stel alsnog die vraag en neem dit gesprek op!
En hebt u nu al die 250 euro betaald?
Met vriendelijke groet,
Monique Doomernik
U hebt opdracht gegeven aan dat bedrijf, niet de VvE, dus dat bedrijf kan nooit bij de VvE aankloppen voor het restant. Hun advies: betalen, slaat nergens op. Zij willen gewoon geen gezeur.
En anders betalen ze alles maar zelf. Houd voet bij stuk.
Volg de eerdere adviezen op.
[quote=krisveldhuizen schreef op woensdag 24 jun 2015, 10:18]
"ja, dan zou er contact met Atrium, de VVE, opgenomen dienen te worden".
Ik had natuurlijk moeten vragen of dat ook is gebeurd, maar dat heb ik op het moment niet gedaan. Maar wat als straks blijkt dat ze dat wel hebben gedaan?
Dit is natuurlijk de hamvraag.
Dus ga hier achteraan. En zorg dat u bewijsbaar heeft (papier/mail/opgenomen gesprek) dat dit (hopelijk) niet is gebeurd. Wie niet sterk staat, moet slim zijn ;-)
Probeer dat op de een of andere manier aan een van de partijen te ontlokken. Dus aan de VVE of de loodgieter.
Dan nog blijft staan dat er door fouten te lang is doorgewerkt en de rekening hoog is opgelopen, hoewel dat lastiger is, omdat ze de uren al gehalveerd hebben.
Nogmaals ontzettend veel dank voor jullie reacties. Hier is wat er verder is gebeurd;
De VVE had mij gezegd contact op te nemen met het loodgietersbedrijf. Ik heb dit via de mail gedaan ivm eventueel bewijs, en er ook in gevraagd terug te mailen. Ik kreeg echter een telefoontje.
Het bedrijf erkent dat "er problemen zijn gemaakt met de opdracht van maximaal 250 euro" maar zegt het aantal uren gehalveert te hebben en voor hen is daarmee de kous af. Overigens zeggen zij dat het probleem hem er in zat dat de VVE als opdrachtgever heeft gefungeert en het hen niet duidelijk was dat ik de opdrachtgever was, vandaar dat er niet direct met mij gecommuniceerd was.
Ik heb hem gevraagd dit alles op papier te zetten en naar mij te mailen, maar tot mijn grote verbazing weigerde hij dit stellig; hij communiceert ALLEEN met de opdrachtgever en de opdrachtgever (de VVE volgens hem dus) heeft alle benodigde informatie. Hij heeft uitdrukkelijk gezegd te weigeren mij te mailen. Toen ik hem vroeg of hij een oferte had opgemaakt of contact had gezocht met de VVE toen bleek dat de rekening boven de 250 euro zou komen (hetgen in de opdrachtbrief stond) weigerde hij letterlijk te antwoorden omdat ik, nogmaals, niet de opdrachtgever was en dus die informatie niet zou krijgen.
Ik heb overigens dit gesprek opgenomen, maar hem dit niet verteld. Had ik dat moeten doen?
Vervolgens heb ik de VVE gemailt en dit alles uitgelegd. Als de VVE de opdrachtgever was, had het loodgietersbedrijf hen moeten informeren over het feid dat het duurder zou worden. Vervolgens lijkt het mij dat de VVE mij had moeten informeren zodat ik netjes van de werkzaamheden (en een hoge rekening zoals ik die nu heb) af kon zien. De hamvraag is nu dus nog steeds; heeft Breman contact opgenomen met de VVE, en zo ja, waarom heeft de VVE dan geen contact opgenomen met mij. Met andere woorden, het lijkt er nu op dat de VVE zelf ook fouten heeft gemaakt door niet te communiceren.
Dit alles heb ik gisteren in de mail naar de VVE gestuurd en er zelfs bijgezet dat ik ondanks dat mij absoluut geen blaam treft, bereid ben 100 euro bovenop de 250 euro die ik overigens al gestort heb, gisteren, bij te storten. Aangezien zij dus ook fouten hebben gemaakt heb ik hen gevraagd de resterende +- 150 aan te vullen en dan is naar mijn idee de zaak afgesloten.
Ik heb overigens al tijdens een telefoongesprek aangegeven dat ik uitsluitend via de mail wilde corresponderen (zodat ik alles zwart op wit heb), en wat gebeurt er? Ik krijg direct na mijn mail een bericht op mijn antwoordapparaat dat ik de VVE terug moet bellen. Sta ik overigens in mijn recht als ik hier niet op reageer en de mail afwacht? De medewerker in kwestie heeft mij overigens bij elke mail laten wachten tot ik uiteindelijk telefonisch contact zocht, maar ik wil nu echt gewoon via de mail verder. Maar wat als hij daar stellig niet op ingaat?
Bedankt nogmaals voor jullie tijd en informatie.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Lekkage bij de buren via onze schoorsteen?
Onze buren hebben lekkage in de nok van hun huis. Volgens hen komt dit water via onze schoorsteen.
Nu heb ik een appje gekregen waarin de buren mij vragen om hier wat aan te laten doen omdat het onze schoorsteen is.
Maar wie is nu verantwoordelijk. Zou de lekkage via mijn schoorsteen kunnen komen? Slecht voegwerk.
Of moeten de buren dit oplossen? Loodslabben van hun dak?
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer