kr
door krisveldhuizen Jun 17, 2015 om 15:24
Geldzaken & recht

Vraag mbt geschil over loodgietersrekening

Beste mensen,

Ik heb een vraag over in mijn ogen een onterechte rekening van een loodgietersbedrijf welke ik via de VVE ingehuurd heb.

Het ging, een jaar geleden, over een lekkende radiator. Ik heb aangegeven dat het lek verholpen moest worden maar mocht de prijs voor algeheel weghalen onder de 250 Euro zitten, dan graag weghalen.

Na telefonisch contact met het bedrijf is er een monteur gekomen, welke opmerkte dat hij niks kon doen omdat het blokverwarming betrof en hier een bevriezingsapparaat voor nodig was.

Ik heb overigens voor dit bezoek, ondanks dat de telefoniste van het bedrijf toegaf dat de fout bij hen lag (zij had mij moeten vragen of het blokverwarming betrof zodat ze iemand had kunnen sturen met de juiste apparatuur) ook een rekening gekregen.

De volgende dag kwamen twee monteurs langs. Zonder bevriezingsapparaat, welke in een andere stad gehaald moest worden. Beide heren waren niet op de hoogte gebracht door het bedrijf dat het dus om blokverwarming ging en een apparaat nodig was. Anderhalf uur later kwam een van de twee met het apparaat aan, waarna zij zich realiseerden dat niet een, maar TWEE apparaten nodig waren (Dit schijnt overigens standaard het geval te zijn, dus ze hadden het zeker moeten weten). Weer een uur later kwam het apparaat aan en twee uur later waren de heren klaar.

Ik heb gevraagd of ik hier voor moest tekenen, maar dat hoefde niet omdat het hier een 'tussendoortje' betrof.

Een jaar later kreeg ik opeens een rekening van 750 Euro. Het eerste bezoek werd gerekend voor 45 minuten en voor het tweede rekenden zij maar liefst acht werkuren! (Terwijl de heren van 1 tot 6 bij mij thuis waren, dus 5 uur, waarvan minimaal twee-en-een-half verloren ging aan heen en weer rijden). Op de werkbon stond een begintijd, 1 uur in de middag, maar geen eindtijd. Ook stond mijn handtekening er uiteraard niet op.

Na contact via de VVE met het bedrijf te hebben gehad, werk mij toegezegd dat zij fouten hebben gemaakt en dat er van de 8 uur 4 afgehaald zouden worden en ik uiteindelijk niet 750 maar 480 Euro hoefde te betalen. Echter, op de opdrachtbon, waar ik een kopie van heb, staat dit;

“Opdrachtbedrag: 250 Euro.

N.B. Indien de kosten voor de bovengenoemde wekraamheden dit bedrag overschrijden verzoeken wij u niet tot uitvoering over te gaan, doch eerst contact op te nemen met Atrium of hiervoor offerte uit te brengen.”

Het antwoord van het bedrijf is nu dat het feit dat zij de werkuren van 8 naar 4 hebben gehaald al schappelijk is (terwijl er daadwerkelijk maar 2 uur is gewerkt!) en dat zij niet instemmen met mijn offer om 250 euro te betalen; het maximale bedrag wat ik voorgesteld had. Dit omdat naar hun zeggen (nu pas) het verwijderen van een radiator bijna nooit voor onder de 250 Euro kan.

Maar dan blijft de fout bij hen; dan hadden zij dat direct moeten melden, en had ik het niet weg laten halen. Nu hebben ze de radiator verwijderd WETENDE dat het meer zou kosten, terwijl duidelijk in de opdrachtgeving staat dat ik voor boven de 250 euro niet wilde dat er werk werd verricht.Ik heb ook bovendien niet getekend.

Mijn vraag is nu, wat moet ik hier mee? Ik heb met de VVE afgesproken dat ik persoonlijk dit bedrijf zal bellen, maar wat als ze voet bij stuk houden? Krijg ik dan een inkassobureau langs? Ik heb ook geen rechtsbijstandsverzekering, en het laatste wat ik wil is dat de kosten NOG meer oplopen. Dus dan toch maar betalen?

Elk advies is gewaardeerd. Alvast bedankt!

Kris

3550 30 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jun 17, 2015 om 16:20
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het is bij een meningsverschil om te beginnen altijd van belang dat u in ieder geval wel het deel betaalt dat u zelf meent verschuldigd te zijn zodat u betalingsbereidheid laat zien. Maak dus direct 250 euro over o.v.v. het notanummer. De kans wordt daarmee bovendien kleiner dat men vervolgstappen neemt. Het te vorderen bedrag wordt immers veel kleiner.

En schrijf het bedrijf een aangetekende brief (verstuur deze ook per mail aan ze met kopie naar de VvE) met de argumenten waarom u niet meer betaalt dan u nu al gedaan hebt.
Wat de status is van een aangetekende brief kunt u volgen via internet (print de resultaten van ontvangst/weigering/niet afhalen dan uit en bewaar deze goed!). In principe komt het risico van weigeren/niet aannemen/ophalen voor rekening van de geadresseerde.
Let op als deze retour komt moet u deze niet openmaken! Deze moet u dicht laten zodat de rechter deze eventueel zelf kan openen.

Met vriendelijke groet,
Monique Doomernik

valerius-2
door valerius-2 - Jun 17, 2015 om 16:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hier is ook blok verwarming, maar hier zijn de radiatoren gewoon zonder bevriezing weg te halen. Er zit n.l. ook aan de retour leiding een ventiel wat dicht gedraaid kan worden. Zit die dan niet bij u aanwezig? Zo niet ja is bevriezen dus altijd een kostbare zaak.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2015 om 19:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u die nota voor het eerste (foute) bezoek hebt betasld en u maskt nog due € 250 over hebt u mijns inziens al meer dan uw plicht gedaan.

Die stommiteiten van het bedrijf, zonder de juiste apparatuur komen, niet voldoende apparatuur halen, hoeft u uiteraard niet te betalen.

Dus stuur die aangetekende brief en last ze dan maar komen.

Van een incassobureau hoeft u zich niets aan te trekjen, dat kan jan en alleman beginnen.

ho
door hopetobehelping - Jun 17, 2015 om 20:34
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste krisveldhuizen,

alle communicatie uiteraard goed bewaren.
De gegevens op de opdrachtbon zijn duidelijk, maximaal € 250,-.

Zoals ook al door anderen aangegeven, betaal die € 250,-.
Bij het schrijven van de uren die u in rekening zijn gebracht is er behoorlijk fors geschreven moet ik zeggen. Bij ons is een radiator vervangen waarbij ook eerst de leiding bevroren moest worden, dat was binnen het uur gebeurd.

Uw handtekening staat niet onder de uren (geen akkoord van u dus) en verder was het al duidelijk dat het niet uitgevoerd mocht worden als de kosten boven de € 250,- waren.
Geef dit maar aan als ze vast blijven houden aan hun rekening. Het loodgietersbedrijf heeft fouten gemaakt en zich niet aan de afspraken (zoals ook vermeld op de opdrachtbon) gehouden, dat is hun probleem.
Geef via een aangetekend schrijven (of via email) aan het bedrijf aan dat u zich aan de gemaakte afspraken wil houden en derhalve maximaal € 250,- overmaakt en dat u daarmee aan uw verplichting heeft voldaan door de gemaakte afspraken na te komen.

Een incasso bureau kan u weinig maken. Ze kunnen u natuurlijk het vuur aan de schenen leggen maar men kan u niets maken. Om daadwerkelijk tot vordering over te kunnen gaan moet er een deurwaarder aan te pas komen en dat gebeurt pas als een rechter uitspraak heeft gedaan dat u moet betalen. Dat gaat niet gebeuren als u de opdrachtbon laat zien waarop staat dat er een maximum voor de werkzaamheden gold van € 250,-.

kr
door krisveldhuizen - Jun 24, 2015 om 10:18
10 Antwoorden / 3 Vragen

Beste mensen,

Ontzetend veel dank voor jullie tijd en informatie.

Ik heb ondertussen contact gehad met de VVE, welke tot mijn grote verbazing van mening lijkt dat ik blij moet zijn met de 4 uren die in rekening worden gebracht en dat ik maar moet betalen. Sterker nog; ze hebben aangegeven dat ze zelf de situatie juridisch gaan bekijken en het woord incassobureau is zelfs gevallen.

Ik heb tijdens mijn gesprek ook aangegeven dat de afspraak was dat als het bedrag boven de 250 euro zou komen, er niet tot werkzaamheden over gegaan moest worden. De heer bij de VVE voegde daar aan toe; "ja, dan zou er contact met Atrium, de VVE, opgenomen dienen te worden". Ik had natuurlijk moeten vragen of dat ook is gebeurd, maar dat heb ik op het moment niet gedaan. Maar wat als straks blijkt dat ze dat wel hebben gedaan? Ondanks dat de VVE vervolgens mij niet heeft ingelicht, zou in dat geval het bedrijf WEL aan hun verplichtingen hebben voldaan en moet ik straks TOCH betalen. Mogelijk nog astronomisch veel meer als het nog tot een rechtzaak aankomt ook.

Het is ongelooflijk frustrerend dat je niet door de VVE wordt gesteund (zij zeggen dat als ik maar 250 euro betaal, zij voor de restant kosten op moeten draaien, en dat zij dit dus niet willen). Maar ik lijk dit gevecht bij voorbaat al te verliezen, terwijl ik mij 100% aan de regels heb gehouden, het bedrijf toegegeven heeft fouten gemaakt te hebben, en ik ook nog eens te horen krijg dat ik blij moet zijn met het feit dat ik niet het driedubbele bedrag moet betalen van wat ik als maximum heb aangegeven, maar 'maar' het dubbele bedrag.

Omgekeerde wereld...

uwjurist
door uwjurist - Jun 24, 2015 om 10:26
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Bel de contactpersoon van de VvE terug, stel alsnog die vraag en neem dit gesprek op!
En hebt u nu al die 250 euro betaald?
Met vriendelijke groet,
Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt opdracht gegeven aan dat bedrijf, niet de VvE, dus dat bedrijf kan nooit bij de VvE aankloppen voor het restant. Hun advies: betalen, slaat nergens op. Zij willen gewoon geen gezeur.

En anders betalen ze alles maar zelf. Houd voet bij stuk.

Volg de eerdere adviezen op.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2015 om 10:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=krisveldhuizen schreef op woensdag 24 jun 2015, 10:18]
"ja, dan zou er contact met Atrium, de VVE, opgenomen dienen te worden".

Ik had natuurlijk moeten vragen of dat ook is gebeurd, maar dat heb ik op het moment niet gedaan. Maar wat als straks blijkt dat ze dat wel hebben gedaan?
Dit is natuurlijk de hamvraag.

Dus ga hier achteraan. En zorg dat u bewijsbaar heeft (papier/mail/opgenomen gesprek) dat dit (hopelijk) niet is gebeurd. Wie niet sterk staat, moet slim zijn ;-)

Probeer dat op de een of andere manier aan een van de partijen te ontlokken. Dus aan de VVE of de loodgieter.

Dan nog blijft staan dat er door fouten te lang is doorgewerkt en de rekening hoog is opgelopen, hoewel dat lastiger is, omdat ze de uren al gehalveerd hebben.

kr
door krisveldhuizen - Jun 26, 2015 om 10:38
10 Antwoorden / 3 Vragen

Nogmaals ontzettend veel dank voor jullie reacties. Hier is wat er verder is gebeurd;

De VVE had mij gezegd contact op te nemen met het loodgietersbedrijf. Ik heb dit via de mail gedaan ivm eventueel bewijs, en er ook in gevraagd terug te mailen. Ik kreeg echter een telefoontje.

Het bedrijf erkent dat "er problemen zijn gemaakt met de opdracht van maximaal 250 euro" maar zegt het aantal uren gehalveert te hebben en voor hen is daarmee de kous af. Overigens zeggen zij dat het probleem hem er in zat dat de VVE als opdrachtgever heeft gefungeert en het hen niet duidelijk was dat ik de opdrachtgever was, vandaar dat er niet direct met mij gecommuniceerd was.

Ik heb hem gevraagd dit alles op papier te zetten en naar mij te mailen, maar tot mijn grote verbazing weigerde hij dit stellig; hij communiceert ALLEEN met de opdrachtgever en de opdrachtgever (de VVE volgens hem dus) heeft alle benodigde informatie. Hij heeft uitdrukkelijk gezegd te weigeren mij te mailen. Toen ik hem vroeg of hij een oferte had opgemaakt of contact had gezocht met de VVE toen bleek dat de rekening boven de 250 euro zou komen (hetgen in de opdrachtbrief stond) weigerde hij letterlijk te antwoorden omdat ik, nogmaals, niet de opdrachtgever was en dus die informatie niet zou krijgen.

Ik heb overigens dit gesprek opgenomen, maar hem dit niet verteld. Had ik dat moeten doen?

Vervolgens heb ik de VVE gemailt en dit alles uitgelegd. Als de VVE de opdrachtgever was, had het loodgietersbedrijf hen moeten informeren over het feid dat het duurder zou worden. Vervolgens lijkt het mij dat de VVE mij had moeten informeren zodat ik netjes van de werkzaamheden (en een hoge rekening zoals ik die nu heb) af kon zien. De hamvraag is nu dus nog steeds; heeft Breman contact opgenomen met de VVE, en zo ja, waarom heeft de VVE dan geen contact opgenomen met mij. Met andere woorden, het lijkt er nu op dat de VVE zelf ook fouten heeft gemaakt door niet te communiceren.

Dit alles heb ik gisteren in de mail naar de VVE gestuurd en er zelfs bijgezet dat ik ondanks dat mij absoluut geen blaam treft, bereid ben 100 euro bovenop de 250 euro die ik overigens al gestort heb, gisteren, bij te storten. Aangezien zij dus ook fouten hebben gemaakt heb ik hen gevraagd de resterende +- 150 aan te vullen en dan is naar mijn idee de zaak afgesloten.

Ik heb overigens al tijdens een telefoongesprek aangegeven dat ik uitsluitend via de mail wilde corresponderen (zodat ik alles zwart op wit heb), en wat gebeurt er? Ik krijg direct na mijn mail een bericht op mijn antwoordapparaat dat ik de VVE terug moet bellen. Sta ik overigens in mijn recht als ik hier niet op reageer en de mail afwacht? De medewerker in kwestie heeft mij overigens bij elke mail laten wachten tot ik uiteindelijk telefonisch contact zocht, maar ik wil nu echt gewoon via de mail verder. Maar wat als hij daar stellig niet op ingaat?

Bedankt nogmaals voor jullie tijd en informatie.

zoekster
door zoekster - Jun 26, 2015 om 11:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U mag de gesprekken gewoon opnemen. U hoeft daarover ook geen mededeling te doen naar de andere partij. Het zijn geen privégesprekken, maar zakelijke gesprekken die u mag gebruiken als bewijs. klik HIER

zoekster
door zoekster - Jun 26, 2015 om 11:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik begrijp de positie van de VVE nu wel beter. Als de loodgieter de VVE heeft gewaarschuwd is de VVE in principe aansprakelijk voor de extra kosten. Daar hebben ze natuurlijk helemaal geen trek in.
Als het zo zit dan lijkt mij die 50/50 deal een goede middenweg om hier uit te komen.

Ik vind wel dat u laat bent met het overmaken van de 250 euro. Zoals al door @uwjurist gezegd, de kans op vervolgstappen is dan kleiner. Nu is het ontaard in een onduidelijk spel waarbij beiden partijen hun kaarten niet meer op tafel willen gooien.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 26, 2015 om 11:38
2189 Antwoorden / 14 Vragen

U had via de VVE kunnen vragen en tijdelijk dicht maken....
Klem met bitumen en in de zomer het geheel leeg laten lopen.

Daarna per woning afsluiters plaatsen, eventueel per radiator, en in de toekomt kan je dan per woning afsluiten en bijvullen.

Na herstel kun je dan weer open draaien en 1 systeem voor gehele gebouw is vragen om problemen.

Regel het in de jaarvergadering en U was wel laat met melden...
U heeft ook al enige tijd gewoond en vooral met 1 grote ketel moet dit gewoon geregeld zijn.

Het bevriezen kan maar dat wisten ze toch al als het de vaste loodgieter voor de grote ketel was....
Dus extra voorrijden is dan onzin.

Meestal gaat het eerst een beetje zweten en/of roesten dus U was te laat met melden, en ik denk dat in dat complex er meer gedaan moet worden dus vraag eens op de jaarvergadering en dan kun je het gezamenlijk het onderhoud + preventief herstel regelen!

kr
door krisveldhuizen - Jun 26, 2015 om 12:47
10 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 26 jun 2015, 11:23]Ik begrijp de positie van de VVE nu wel beter. Als de loodgieter de VVE heeft gewaarschuwd is de VVE in principe aansprakelijk voor de extra kosten. Daar hebben ze natuurlijk helemaal geen trek in.
Als het zo zit dan lijkt mij die 50/50 deal een goede middenweg om hier uit te komen.

Ik vind wel dat u laat bent met het overmaken van de 250 euro. Zoals al door @uwjurist gezegd, de kans op vervolgstappen is dan kleiner. Nu is het ontaard in een onduidelijk spel waarbij beiden partijen hun kaarten niet meer op tafel willen gooien.

Bedankt voor de reactie. De reden dat ik overigens niet direct de 250 had betaald; ik heb via de mail de VVE laten weten dat ik de 250 euro ging betalen en zed in diezelfde mail gevraagd of dit naar de VVE moest of direct op de rekening van het bedrijf. Uiteraard geen reactie op de mail gekregen maar een telefoontje, met de mededeling dat de reden dat hij niet heeft gereageerd is dat hij geen betalingen wil laten doen voordat hij met zijn Legal afdeling heeft gesproken.

Ik heb gisteren alsnog besloten dit te doen. Vandaar dat het wat later is. Ik zit nu ook echt in dubio; moet ik nou ondanks het voicemail bericht dat ik de VVE moet bellen TOCH afwachten of ze mij zoals ik hen heb gevraagd mailen, of gewoon toch bellen en het gesprek opnemen, aangezien dat als bewijs geldt. Het is ook echt van de zotte dat deze contactpersoon van de VVE structureel niet op mail berichten reageert...

zoekster
door zoekster - Jun 26, 2015 om 13:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt ook een mail/aangetekende brief sturen waarbij u uw voorstel nogmaals doet. Mocht de VVE binnen een bepaalde termijn (bijv. 2 weken) niet schriftelijk (brief/mail) reageren, zo stelt u, dan gaat u ervan uit dat het voorstel door de VVE is geaccepteerd. Dan zet u ze voor het blok.
Krijgt u als u mait wel een ontvangstbevestiging?

U kunt het gesprek ook opnemen. Wat u maar wilt en waar u zich het best bij voelt.

kr
door krisveldhuizen - Jun 26, 2015 om 13:09
10 Antwoorden / 3 Vragen

Geen ontvangstbevestigingen, echter in de telefoongesprekken tot nu toe is het telkens duidelijk dat hij de mails wel leest.

zoekster
door zoekster - Jun 26, 2015 om 13:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=krisveldhuizen schreef op vrijdag 26 jun 2015, 13:09]Geen ontvangstbevestigingen, echter in de telefoongesprekken tot nu toe is het telkens duidelijk dat hij de mails wel leest.
Daar heeft u weinig aan, het gaat erom dat u kunt bewijzen dat uw mails worden gelezen en bovendien dat u een schriftelijke reactie krijgt. Als u 8 euro kunt missen kunt u ook voor de aangetekende brief gaan. Meestal voelt de andere partij dan wel aan dat het menens is en dat u zich juridisch veilig aan het stellen bent.

zoekster
door zoekster - Jun 26, 2015 om 13:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In de aangetekende brief vermeldt u dan ook uw emailadres, naast uw postadres.

kr
door krisveldhuizen - Jun 26, 2015 om 17:28
10 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb antwoord gekregen. Dus nu maar betalen, aangezien ik het geld niet heb om een rechtzaak te beginnen? Hier is het antwoord:

"In de afgelopen periode heb ik kennis genomen van uw schrijven in de verschillende e-mails.

Ook is er meerdere keren contact geweest zowel per e-mail als per telefoon. Het bedrijf geeft ook aan een fout gemaakt te hebben en hebben u hier voor gecompenseerd door u een korting van € 275,-- toe te kennen.
Ik heb uw argumenten meegewogen en ik kom tot de conclusie dat de factuur volledig betaald zal moeten worden. Uiteindelijk is er daadwerkelijk een dienst geleverd.

Factuur: € 749,11
Korting: € 274,75
Reeds betaald: € 250,00
Openstaand: € 224,36

Graag zie het openstaande bedrag binnen 14 dagen tegemoet.

Het spijt mij u niet anders te kunnen berichten."

zoekster
door zoekster - Jun 26, 2015 om 17:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat ziet u verkeerd. Degene die de betaling afdwingt moet een rechtszaak beginnen. Niet u dus, maar de VVE of de loodgieter. U bent dan de gedaagde. Ik vind overigens de mail van de VVE erg mager. Ze zeggen dat ze tot de conclusie zijn gekomen, maar niet waarop die conclusie is gebaseerd.
Het komt op mij over dat de VVE hier rechtertje aan het spelen is, terwijl zij zelf partij zijn in deze zaak.

Zoals ik dit allemaal lees heeft óf de loodgieter óf de VVE een zwakke zaak. Ergens had u moeten worden verteld of de loodgieter nu daadwerkelijk de overschrijding van de offerte is gemeld bij Atrium of niet. Het is heel verdacht dat beiden de kaken op elkaar houden. Eenmaal in de rechtszaal zouden zowel de VVE als de loodgieter openheid van zaken moeten hebben gegeven. Dat kan gewoonweg niet anders.
Als zij verliezen zijn de proceskosten voor hun, winnen zij, dan zijn ze voor u.

Het is maar hoe avontuurlijk u bent ingesteld. Al heb ik sterk mijn twijfels of er ooit een rechtszaak tegen u zou worden begonnen.

kr
door krisveldhuizen - Jun 26, 2015 om 18:08
10 Antwoorden / 3 Vragen

Beste zoekster,

Ontzettend bedankt voor je reactie. Voelt echt als een hart onder de riem. Een vraag;

Zal ik nu de VVE terugmailen en hen de vraag stellen die jij ook als hamvraag opgeeft?

"Ergens had u moeten worden verteld of de loodgieter nu daadwerkelijk de overschrijding van de offerte is gemeld bij Atrium of niet. "

En dan ook het bewijs er voor vragen en vragen of als dit er is, waarom de VVE mij dan niet heeft ingelicht?

Als het er niet is weet ik het antwoord al; "Het loodgietersbedrijf heeft de fout toegegeven en heeft al korting gegeven"

Hoewel mij dit absoluut geen redelijk antwoord lijkt, als ik 250 uero max aangeef en zij geven korting waarna ik nog 500 moet betalen in totaal.

Overigens; enig idee hoe lang ik achter ze aan kan gaan? Op welk moment kan ik eventueel alsnog wegkomen met betalen en alle ellende afwenden? En... als het tot een rechtzaak aankomt, ik verlies en alles moet betalen... enig idee hoeveel dit doorgaans is? Duizenden euros?

IN ieder geval; nogmaals dank, zoekster. Je hulp is ZEER gewaardeerd!

zoekster
door zoekster - Jun 26, 2015 om 19:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het loodgietersbedrijf heeft de fout toegegeven en heeft al korting gegeven

Het is toch niet aan de VVE om te beslissen of die korting correct is als u hem moet betalen? Die deal hadden ze eerst naar u moeten communiceren, dit is nogal makkelijk beslissen over andermans portemonnee.

Aangezien u nu gelukkig in het stadium bent beland dat alles schriftelijk gaat, kunt u om opheldering vragen bij de VVE over de gang van zaken.

U herhaalt de letterlijke tekst op de opdrachtbon en vraagt nu rechtstreeks of de loodgieter indertijd heeft aangegeven aan Atrium of deze heeft aangegeven dat de kosten over de 250 euro zouden komen. (Ik vermoed dat dit niet is gemeld bij Atrium.)

U herhaalt uw meer dan redelijk schikkingsaanbod (zo schrijft u dit ook op), dat u gedaan heeft uit coulance en om uit het conflict te geraken. Waarbij u het betreurt dat Atrium zich halsstarrig heeft opgesteld en dat u dit schikkingsaanbod nog 14 dagen laat staan. Na die veertien dagen trekt u het in en dan ziet u een eventuele rechtszaak met vertrouwen tegemoet.

U verzoekt om een schriftelijke reactie binnen 14 dagen.

Dan maar weer zien waar zij mee komen.

Ik vraag me overigens af van wie u de rekening van de loodgieter heeft gekregen, van de loodgieter of van de VVE?

Ik weet niet hoe u eruit zou komen bij verlies van een rechtszaak. Geen duizenden euro's. Het verschilt per geval, soms veroordeelt de rechter de partijen ieder in hun eigen kosten. (u kost de rechtsgang niets als gedaagde). Maar het kan ook zijn dat de griffierechten en deurwaarderskosten en nog een bijdrage in de kosten van de advocaat/jurist worden gevraagd.
Hoe dan ook moet de VVE/loodgieter als eerste de zaak tegen u beginnen en kosten maken.

Misschien kan @uwjurist hier haar licht over laten schijnen.

Toch heb ik sterk de indruk dat dit niet tot een rechtszaak zal komen. Juist omdat u in feite een sterke zaak heeft met die afspraken op schrift over de maximale kosten van 250 euro en u heeft daarbij ook nog een schikkingsvoorstel gedaan, dan komt u toch over als de meest redelijke partij.
Het lijkt mij dat de extra kosten voor de VVE zijn, omdat die met de deal van de loodgieter heeft ingestemd zonder u daarover te consulteren.

uwjurist
door uwjurist - Jun 26, 2015 om 19:36
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 26 jun 2015, 19:23] .....Maar het kan ook zijn dat de griffierechten en deurwaarderskosten en nog een bijdrage in de kosten van de advocaat/jurist worden gevraagd.
Hoe dan ook moet de VVE/loodgieter als eerste de zaak tegen u beginnen en kosten maken.
Misschien kan @uwjurist hier haar licht over laten schijnen.
Ja, dat kan ik:

Bij een schikking tijdens de zitting wordt meestal overeengekomen dat ieder de eigen kosten betaalt. In het geval er een vonnis komt zal de rechter (hoofdregel,er zijn uitzonderingen) de verliezer veroordelen in de proceskosten, dus de kosten van deurwaarder (ca. 100 euro voor dagvaarding), griffierecht (varieert van 78 euro tot duizenden euro's afhankelijk van de zaak, hier een laag bedrag) en een deel van het salaris van de jurist van de wederpartij. Voor het laatste bestaat een puntensysteem (liquidatietarieven genoemd), zie http://www.rechtspraak.nl/Procedures/Landelijke-regelingen/Sector-civiel-recht/Pages/Liquidatietarief-rechtbanken-en-gerechtshoven.aspx.
Ik merk daarbij op dat de kostenvergoeding voor rechtsbijstand lang niet dekkend is. Gemiddeld nog geen derde of minder van de werkelijke kosten.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

kr
door krisveldhuizen - Jun 27, 2015 om 13:54
10 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor jullie insteek en zeer snelle reacties, uwjurist en zoekster. Op de vraag van zoekster,

"Ik vraag me overigens af van wie u de rekening van de loodgieter heeft gekregen, van de loodgieter of van de VVE?"

is het antwoord overigens de VVE. Overigens staat op de opdrachtbon een noot, welke leest,

"Noot: Eigenaar is er van op de hoogte dat de kosten doorbelast zullen worden". De heer van het loodgietersbedrijf heeft echter aan mij verteld dat het voor hem niet duidelijk was dat ik de opdrachtgever ben en verschuilt zich achter het feit dat naar zijn weten de VVE de opdrachtgever was.

Nu heb ik in ieder geval een reactie opgesteld maar nog niet opgestuurd. Mocht u deze willen lezen en mischien aangeven wat u ervan vindt, ondanks de lengte ervan, dan zou ik dat zeer waarderen, maar zo niet, dan begrijp ik dat ook volkomen. U heeft al meer geholpen dan ik had verwacht!

De brief;

Geachte heer […],

Als reactie op uw mail waarin u meent dat ik nog 224,36 euro schuldig zou zijn inzage de rekening van [het loodgietersbedrijf], het volgende.

Daar u tot de conclusie bent gekomen dat de factuur volledig betaald zal moeten worden, hoor ik graag van u de argumenten hiervoor. Uw argument dat er “uiteindelijk een dienst is geleverd” is noch voldoende noch toereikend, daar in mijn opdrachtgeving naar u, welke u zelf zeer duidelijk heeft verwoord in de opdrachtbrief naar [het loodgietersbedrijf], wordt gecommuniceerd dat de werkzaamheden alleen uitgevoerd dienen te worden mits de rekening onder de 250 euro zal vallen.

De werkzaamheden zijn zonder enige communicatie naar mij toe over het feit dat het bedrag overschreden zou worden uitgevoerd, hetgeen aangeeft dat [het loodgietersbedrijf] en de VVE hebben ingestemd met mijn offerte en ik dus een maximale rekening van 250 euro dien te betalen.

Hieraan heb ik reeds voldaan.

Ter herinnering bij deze, de tekst op de opdrachtbon;

“Opdrachtbedrag: 250 Euro.
N.B. Indien de kosten voor de bovengenoemde werkraamheden dit bedrag overschrijden verzoeken wij u niet tot uitvoering over te gaan, doch eerst contact op te nemen met Atrium of hiervoor offerte uit te brengen.”

Hieronder volgt een aantal vragen aan u. Aangezien de heer […] van [het loodgietersbedrijf] over deze zaken mij duidelijk heeft gemaakt niet met mij te willen noch te kunnen communiceren aangezien volgens hem u, de VVE, de opdrachtgever bent, zal een aantal vragen ook [het loodgietersbedrijf] betreffen.

1a) Heeft [het loodgietersbedrijf] een offerte uitgebracht of met de VVE contact opgenomen wat betreft het feit dat de kosten voor de werkzaamheden het opdrachtbedrag van 250 euro zouden overschrijden?

Zo ja, zou ik deze communicatie graag van u willen inzien.
1b) Ook wil ik in dat geval dan van u weten waarom de VVE dit dan verzuimd heeft aan mij te communiceren en mij hiermee de mogelijkheid heeft ontnomen van de werkzaamheden af te zien.

Zo nee,

1c) Waarom is [het loodgietersbedrijf] dan toch overgegaan op werkzaamheden?

2) Op het moment dat de VVE een rekening krijgt van 749,11 waar in de opdrachtbrief een maximum bedrag is aangegeven van 250 euro, waarom heeft de VVE als opdrachtgever [het loodgietersbedrijf] niet gewezen op de gemaakte afspraak en de rekening zonder enig commentaar aan mij voorgediend?

De heer […] heeft mij kenbaar gemaakt dat de VVE reeds het volledige bedrag aan [het loodgietersbedrijf] had overgemaakt en dat hij daarop het bedrag van 274,75 euro heeft gecrediteerd, en aangezien [het loodgietersbedrijf] nu betaald is, het conflict volgens hem nu tussen mij en de VVE is.

3) Waarom heeft u als de VVE, voordat u het resterende bedrag van 474,36 aan [het loodgietersbedrijf] overmaakte, mij hier niet over geraadpleegd? Het lijkt mij niet aan u om te beslissen of de korting correct is als ik deze zelf nog moet betalen. Vindt u dan zelf niet dat u deze deal eerst aan mij had moeten voorleggen? Graag op beide punten een antwoord.

Op de opdrachtbon staat duidelijk het volgende aangegeven;

“Tevens verzoeken wij u te allen tijde een werkbon door de desbetreffende contactpersoon ter plaatse te laten aftekenen en een kopie hiervan met uw factuur mee te sturen.”

Ondanks dat ik hier zelf nog naar heb gevraagd, hebben de monteurs mij geen werkbon laten tekenen. Was dit wel gebeurd had ik de mogelijkheid gehad het aantal uren (welke niet op de werkbon aangegeven staan waar dat wel het geval dient te zijn) te controleren en direct kunnen zien dat de afspraken niet waren nagekomen. Ik had dan direct bezwaar kunnen tekenen.

4) Waarom heeft de VVE na ontvangst van de nota en de werkbon [het loodgietersbedrijf] niet gewezen op het wederom niet na komen van een afspraak zoals aangegeven op de opdrachtbon? En waarom heeft de VVE daarop geen actie ondernomen?

De werkzaamheden hebben plaatsgevonden op 5 maart 2014. Op het opdrachtformulier van Atrium aan [het loodgietersbedrijf] staat het volgende aangaande de eis voor facturering;

“De factuur dient binnen een maand na uitvoering van de werkzaamheden te worden ingediend voorzien van een uniek nummer, in enkelvoud, vergezeld van een kopie van dit (ingevulde) opdrachtformulier en ten name gesteld van, en geadresseerd aan de opdrachtgever als hieronder vermeld.”

5a) Dit in acht nemende, waarom heb ik pas 13 maanden later, met dagtekening van 7 april 2015, van de VVE de doorbelasting van 749,11 ontvangen?
5b) Ik wil graag van u weten of [het loodgietersbedrijf] zich aan de termijn van 1 maand na uitvoering van werkzaamheden heeft gehouden. Zo ja, zie ik hier graag de documentatie ook van.
5c) Als [het loodgietersbedrijf] zich hier niet aan heeft gehouden, en de nota ruim een jaar na dato aan u heeft verstuurd, zou ik graag willen weten waarom dit is gedaan en waarom de VVE, als opdrachtgever, hier niet eerder achteraan is gegaan.
5d) In het geval dat [het loodgietersbedrijf] wel binnen de aangegeven maand de nota naar u heeft gestuurd, wil ik graag van u weten waarom de VVE dan pas ruim een jaar later de nota heeft verstuurd.

Ik verzoek u door middel van een reactie per email al deze vragen, genummerd, te beantwoorden. Ook volstaat een acceptatie van mijn eerdere schikkingsaanbod van in totaal 350 euro, welke ik uit coulance heb aangeboden om gezamenlijk uit dit conflict te geraken. Dit schikkingsaanbod laat ik nog 14 dagen staan, waarna ik het aanbod in zal trekken. Mocht u tot een eventuele rechtszaak over willen gaan, zal ik deze met vertrouwen tegemoet zien.

Graag zie ik uw schriftelijke reactie binnen 14 dagen tegemoet.

zoekster
door zoekster - Jun 27, 2015 om 22:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Prima brief, alleen zou ik iets dwingender eindigen,

"Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief/mail."

kr
door krisveldhuizen - Jul 2, 2015 om 18:26
10 Antwoorden / 3 Vragen

Een korte update;

Ik heb op de 29e de mail verstuurd en nog steeds geen antwoord. Vandaag, drie dagen later, de telefoniste van de VVE gevraagd de desbetreffende medewerker mij een mail te laten sturen waarin hij aangeeft de mail ontvangen te hebben. Toevallig (of niet?) van hem een uur later een standaard mail ontvangen over een ledenvergadering, maar verder niks.

Ik zal morgen weer de telefoniste bellen en kijken of hij antwoordt.

Ik heb zo het idee dat hij simpelweg niet van plan is te antwoorden en ik uiteindelijk een herinnering ga krijgen van het te betalen bedrag. Als ik meer weet zal ik het mededelen.

zoekster
door zoekster - Jul 2, 2015 om 18:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De twee weken zijn toch nog niet voorbij? U moet zich wel houden aan uw eigen verzoeken.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 2, 2015 om 18:33
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Met de geboden korting halen ze nu al hun sterkte onderuit...

Dus gewoon afwachten of ze voor dit relatief lage bedrag toch een zaak starten....

kr
door krisveldhuizen - Jul 2, 2015 om 18:59
10 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is waar. Ik wacht het inderdaad vanaf nu af.

kr
door krisveldhuizen - Aug 11, 2015 om 09:31
10 Antwoorden / 3 Vragen

Na weken pas antwoord gehad. Hij heeft weer contact met het bedrijf gezocht en zij hebben aangeboden de resterende 124 € te delen met mij. Ik zou dan nog 62€ moeten betalen. Ik heb aangegeven het redelijk te vinden als Atrium dit betaalde aangezien zij hierin duidelijk fouten hebben gemaakt. Heb overigens ook nogmaals gevraagd mijn eerdere vragen te beantwoorden. De vragen werden weer volledig genegeerd en het antwoord was dat Atrium maar een tussenpersoon was en hijzelf alles had gedaan om te helpen. Dit terwijl het bedrijf mij had gemeld dat ATRIUM de opdrachtgever was.

Lang verhaal kort; ik heb de 62€ maar betaald om al deze ellende te stoppen. Ik heb wel van deze meneer alsnog de antwoorden op mijn vragen geeist, maar nooit meer antwoord op gekregen. Ik heb nu dan ook net een uitgebreide klacht naar Atrium gestuurd over de hele zaak.

Dus dat was het. Ik wilde jullie ontzettend bedanken voor jullie tijd en hulp in dit alles. Heb er erg veel aan gehad en het heeft de hele situatie iets draaglijker gemaakt. Bedankt!

zoekster
door zoekster - Aug 11, 2015 om 09:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U had uw poot stijf kunnen houden, ik begrijp nu dat u én 100 euro en later weer 62 euro heeft betaald, aangezien het openstaande tegoed 224 euro was. Maar ik begreep inmiddels ook dat u niet tegen dit soort spanningen kunt, dus dan is het wellicht beter maar de zaak af te handelen.

Bedankt voor het terugmelden.