Bitterbleu
door Bitterbleu Jun 15, 2024 om 14:01
Geldzaken & recht

Vraag rechtsbijstandverzekering

Goedemiddag, zojuist heb ik een aangetekende brief ontvangen van FBTO over mijn rechtsbijstandverzekering. Ze stellen dat ik te vaak gebruik heb gemaakt van de rechtsbijstandverzekering. Ik heb inderdaad in korte tijd 2x een geschil gehad met een werkgever (onterecht ontslag) en 1x een kwestie met een aannemer. (een grote lekkage waar hij zich niet verantwoordelijk voor voelde). Nu geven ze in de brief aan dat ik tot 26 april 2026 geen gebruik meer mag maken van de rechtsbijstandverzekering. Dat betekent dus als er iets gebeurt op medisch gebied, arbeids en verkeersgebied dat ik geen juridische bijstand kan vragen. Als ik dit wel doe dan stoppen ze met de rechtsbijstandsverzekering.

Daarnaast kost me dat voor niets 26 euro per maand. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt en ben naast geschrokken ook best boos. Ik ben al meer dan 25 jaar lang klant bij FBTO en ik heb in al die jaren nooit ergens gebruik van gemaakt. Ook moet je eerst toestemming vragen als je gebruik wil maken van de rechtsbijstandverzekering en iedere keer heb ik gewoon te horen gekregen dat ik verzekerd ben en dus gebruik mag maken van de rechtsbijstandverzekering.

Ik heb de polisvoorwaarden gelezen maar er staat nergens dat er een bepaald limiet is oid. Kan ik de verzekering nu opzeggen en ergens anders een rechtsbijstandsverzekering afsluiten? Of moet ik een klacht indienen? Graag jullie advies.

https://www.fbto.nl/-/media/documenten/rechtsbijstandverzekering-voorwaarden.pdf

527 7 Rapporteer
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 15, 2024 om 14:06
1820 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bitterbleu,

Voor uw werk raad ik u aan om lid te worden van een vakbond.

Soms zit er bij een lidmaatschap van de vakbond ook meteen een rechtsbijstandverzekering voor andere kwesties bij.

Zo niet, dan kunt u hiervoor ook een potje voor sparen.

tenormin
door tenormin - Jun 15, 2024 om 14:26
16872 Antwoorden / 108 Vragen

Het zal best wel in hun voorwaarden staan. Ik vergelijk het een beetje met de ANWB. Als lid mag je 7 keer per jaar advies vragen en 3 keer per krijgt men hulp via het het lidmaatschap. Vanaf de 4de keer moet men zelf of bijdragen of betalen, ligt aan het probleem. Neem dus aan dat dit voor FBTO 2 x per jaar mag. Dus moet u een jaar minimaal proberen uit de problemen te blijven.

Bitterbleu
door Bitterbleu Jun 15, 2024 om 14:42
55 Antwoorden / 59 Vragen

Tja, ik kan er helemaal niets over terugvinden in de polisvoorwaarden. Ik kan me voorstellen je niet iedere maand een kwestie kan melden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 15, 2024 om 15:39
2139 Antwoorden / Vragen

Staat er niets in de voorwaarden onder welke omstandigheden ze de polis mogen beëindigen? Dat lijkt mij vreemd.

Maak van die iedere maand maar om het jaar en dat staat niet in de voorwaarden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 15, 2024 om 17:50
2139 Antwoorden / Vragen

Wat te denken van dit dan, heeft TS überhaupt de voorwaarden gelezen?

Als wij een schade hebben betaald. Tot 30 dagen na een betaling mogen we laten weten dat de verzekering stopt. Wij moeten aangeven waarom het redelijk is dat de verzekering stopt. - Bijvoorbeeld omdat een verzekerde te veel schades meldde en wij hiervoor vooraf voor waarschuwden.

mahadma
door mahadma - Jun 15, 2024 om 14:49
11607 Antwoorden / 51 Vragen

Ze zullen best wel een max prestatie/kosten willen maken, u heeft er geen 100% kostenloze advocaat aan het hele jaar door die voor elk wisse wasje moet opdraven.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 15, 2024 om 15:35
2139 Antwoorden / Vragen

Snel overstappen dan maar want als ze de verzekering daadwerkelijk beëindigen mag u dat feit mogelijk bij iedere andere verzekeraar melden op het aanvraagformulier en kunt u uw heil bij Terminus gaan zoeken.

Thecla58
door Thecla58 Jun 15, 2024 om 15:41
883 Antwoorden / 3 Vragen

De kan bestaat altijd dat het opzeggen van deze verzekering wordt door gegeven aan het CIS registert. In dat register kunnen verzekeraars zien of de verzekeringsnemer geen dossier heeft bij andere verzekeraars.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 15, 2024 om 15:54
2139 Antwoorden / Vragen

Gewoon opzeggen omdat je daar weg wil zou niet tot een CIS registratie moeten leiden. Maar als zij de zaak opzeggen is dat vaak wel iets dat je moet vermelden.

Thecla58
door Thecla58 - Jun 15, 2024 om 15:38
883 Antwoorden / 3 Vragen

Punt 8 uit de voorwaarden..
8. Wanneer kunnen wij de verzekering opzeggen? Wij kunnen de verzekering per brief of e-mail opzeggen: - per de eerstvolgende verlengingsdatum die u op de polis leest. Wij hebben daarbij een opzegtermijn van 2 maanden; - na een schadeclaim. Wij kunnen dat doen tot 1 maand na de schademelding. De reden is dan het aantal eerdere schades dat u gemeld heeft. Ook kunnen wij dat doen tot 1 maand na afwikkeling van een schade. De reden heeft dan te maken met de afhandeling van de schadeclaim. Wij hebben in beide gevallen een opzegtermijn van 2 maanden; - als u of de verzekerde na een gebeurtenis met opzet een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven. De verzekering stopt dan op de datum die wij in onze brief of e-mail noemen; - als u de (aanvullende) premie, kosten of assurantiebelasting niet heeft betaald. De verzekering stopt dan op de datum die wij in onze brief of e-mail noemen.

In deze link kun je het puntsgewijs lezen.

tenormin
door tenormin - Jun 15, 2024 om 15:48
16872 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zal proberen een link te maken, lukt me meestal niet (en echt geen zin om dit alles te gaan lezen):
mocht het me niet lukken, misschien kan een ander panellid dit voor me doen? Nee dus, lukt me niet.

https://www.fbto.nl/-/media-documenten/rechtsbijstandverzekering-voorwaarden.pdf