Wi
door Wilmpje Mar 16, 2018 om 17:53
Geldzaken & recht

VVE bijdragen

Ik woon in een appartementencomplex met een VVE beheerder.
Er is een bewonersclubje met 16 leden.
Het clubje wil in de hal (openbarenruimte) een zitje kopen en betalen uit de VVE bijdragen. Mag dat?
De VVE bijdragen is toch bedoeld voor onderhoud en reparaties
Ben niet in dat clubje en wil ook geen gebruik maken van het zitje.

4555 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 16, 2018 om 17:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, dat kan dat 'clubje' niet zomaar doen.
Het Bestuur van de VVE beslist; besluiten over het doen van de uitgave ten laste van het reservefonds moeten worden genomen met een gekwalificeerde meerderheid(in dit geval 2/3e) in een vergadering waarin minimaal 2/3e van het totaal aantal stemmen aanwezig is.
Ter info: https://www.nederlandvve.nl/vve-informatie/betalingen-uit-reservefonds-vve/

hansje klein
door hansje klein - Mar 16, 2018 om 18:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wij weten niet wat er in uw VVE-voorwaarden/reglement precies omschreven staat ... ook niets over het aantal leden t.o.v. alle eigenaren. Het lijkt mij niet de opdracht voor àlle eigenaren om het uit deze spaarpot in de publieke ruimte 'gezelliger' te maken.

Staat hier (n)iets over, kunt u natuurlijk altijd protest aantekenen. Beter is de VVE actief bij te treden om dit soort beslissingen op tijd te kunnen volgen en om te kunnen tegenstemmen. U sluit zich door niet deel te nemen nu op voorhand vooral (steeds) uit.

jhogaarts
door jhogaarts - Mar 16, 2018 om 18:04
101 Antwoorden / 1 Vragen

In principe mogen er geen spullen van worden gekocht die niet aan het gebouw toebehoren.De servicekosten zijn bedoeld om het gebouw in stand te houden en reparaties en onderhoud te verrichten. Dit staat in het splitsingsregelement. Ook de jaarlijkse BBQ , kerstboom en borrel mag niet uit de pot van de servicekosten worden betaald.
Je kunt een lief en leedpot instellen of langs de deur gaan om een bijdrage te vragen aan de bewoners. Of mogelijk in een ALV de leden vragen toestemming te verlenen om het toch uit de pot servicekosten te halen.
een secr. van een VvE.

tijger1
door tijger1 - Mar 16, 2018 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een bewonersclubje is niet de VvE, en de bijdragen kunnen niet voor een zitje gebruikt worden.

Afgezien daarvan kan het voor iedereen heel plezierig zijn dat er een zitje beneden in de hal is. Vooral voor mensen die slecht ter been zijn om even uit te rusten, of voor mensen die op een taxi of Vervoer op Maat of zo wachten.

Ik ken natuurlijk de samenstelling van de bewoners niet, maar misschien moet u dat in uw overweging meenemen.

tenormin
door tenormin - Mar 16, 2018 om 18:30
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Daar is de VVE natuurlijk niet voor. Stel de 16 leden maar voor om zelf voor het zitje te sparen en daarvan kopen. Overbodig: u mag er dan uiteraard niet "gezellig" bij gaan zitten, maar is sowieso niet uw bedoeling. Vraag me trouwens af of zoiets mag, van de Brandweer b.v. Ligt er dan natuurlijk aan hoe groot de gemeenschappelijke hal is.

jo
door jorisw - Mar 16, 2018 om 19:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Roep een VvE vergadering bijeen en ga er over stemmen. Als er een meerderheid voor stemt, mag het uit het VvE potje betaalt worden.

Wi
door Wilmpje Mar 16, 2018 om 21:09
23 Antwoorden / 23 Vragen

Stemmen heeft geen nut . Alle bestuursleden en TC zitten in dat clubje.Wij kunnen ons niet verdedigen tegen die meerderheid

aurora1
door aurora1 Mar 17, 2018 om 15:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al in de reglementen gelezen waar dat geld voor/van de VvE voor bestemd is?
Daar zal e.e.a. duidelijk in staan.
Een ledenvergadering van een VvE bestaat niet alleen uit het bestuur maar zijn alle leden. Wie is TC?
Zie ook de reactie van @edrick3 en klik op de rode regels.
Als mensen een zitje willen dan maar geld inzamelen van de liefhebbers daarvoor.

Wi
door Wilmpje Mar 18, 2018 om 14:13
23 Antwoorden / 23 Vragen

TC is technische commisie.

Wi
door Wilmpje - Mar 16, 2018 om 21:18
23 Antwoorden / 23 Vragen

Stemmen heeft geen nut . Alle bestuursleden en TC zitten in dat clubje.Wij kunnen ons niet verdedigen tegen die meerderheid

diumenge
door diumenge Mar 17, 2018 om 11:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Onzin. Bestuursleden en TC hebben niet meer of minder stemrecht in de VVE. Dus als een meerderheid van de leden tegen is, dan kan het gewoon weggestemd worden. Als de bestuursleden en TC gezamenlijk ook de meerderheid van de leden vertegenwoordigen, dan is het gewoon een democratisch besluit. Neemt niet weg dat u kunt aanvoeren dat de VVE bijdrage daar niet voor is, misschien veranderen sommige van mening.

hansje klein
door hansje klein - Mar 17, 2018 om 11:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Over de VVE-spelregels lees > HIER <

http://www.vverecht.nl/wp-content/uploads/2017/12/MODELREGLEMENT-2017-VvERecht.nl_.pdf

Cookies
door Cookies - Mar 17, 2018 om 11:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoals al gezegd: daarvoor is de VVE bijdrage niet bestemd. Als het bij mij zou spelen, zou ik ook zeker daarmee niet akkoord gaan. De regels zijn duidelijk genoeg. Als die 16 mensen zo dringend een bankje neer wil zetten, betalen ze dat maar uit eigen zak. Als p.p. 50,- euro wordt ingelegd, hebben ze 800 euro, ruim voldoende voor een tuinsetje, of bank van de Ikea of Leen Bakker.

Ook handig zo'n bankje in de hal voor hangjongeren voor een gezellig avondje/nachtje of om in de fik te steken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2018 om 15:41
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat kan wel degelijk mits de leden van de VvE bij meerderheid tijdens een vergadering waar dit is geagendeerd akkoord gaat met dit idee. Ik neem aan dat het ook zo statutair is geregeld. Een clubje op zich mag dat niet maar herhaald in andere woorden: als dat clubje op zich al een meerderheid is dan kan het maar wel mits formeel besluit tijdens een vergadering.

tenormin
door tenormin - Mar 17, 2018 om 16:19
16847 Antwoorden / 108 Vragen

En als dat zitje er zomaar staat, u kunt hen wel vragen of ze u de toestemming van Brandweer en overige hulpdiensten kunnen tonen. Ik weet niet (nogmaals) hoe groot de hal is.

Wi
door Wilmpje Mar 18, 2018 om 14:18
23 Antwoorden / 23 Vragen

De hal is ongeveer 50 vierkante meter.

tenormin
door tenormin Mar 18, 2018 om 14:37
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dit zou u dan eens aan de Brandweer kunnen vragen. Er was een tijd geleden een uitzending van de Rijdende rechter met, ander geval, een scootmobiel die er wel mocht staan. Toen wilde iemand anders ook schootmobiel neerzetten, werd niet toegestaan. In die uitzending kwam ook het verhaal van toestemming Brandweer ter sprake: de tweede scootmobiel mocht niet.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2018 om 14:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In het huishoudelijk reglement zijn daar regels over opgenomen. Kan mij niet voorstellen dat daarin staat dat kosten voor verfraaiing en of comfort uit die pot betaald mogen/kunnen worden.

Maar u kunt het ook van de andere kant bekijken, wellicht vinden heel veel bewoners het prettig even in de hal te kunnen uitrusten voordat zij de trappen bestijgen of de deur uitgaan.

En wat moet dat zitje dan kosten? Of bent u alleen tegen omdat u geen lid bent van dat clubje?