ca
door casuarisvogel Apr 4, 2012 om 20:56
Geldzaken & recht

Waar moet ik op letten bij overstappen naar ander energiebedrijf?

Bijna alle energiebedrijven bieden kortingen en overstap premies. Overstappen zou veel kunnen besparen. Maar ik lees ook veel klachten over hardnekkige administratieve fouten bij het overstappen.

Heeft iemand goede of slechte ervaringen, tips en goede adviezen, waar ik op moet letten bij een overstap naar een andere leverancier?

2079 6 Rapporteer

jk
door jkl - Nov 17, 2012 om 12:35
7 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Casuarisvogel,

Ik doe meestal mee met de jaarlijkse 'offerte' van Vereniging Eigen Huis (VEH). Je vult dan jouw gegevens in en krijgt enige tijd later een mail waarin beschreven staat welke maatschappij het beste uit de test met een concrete vergelijking voor jouw individuele situatie.
Dit is vrijblijvend: als je mee doet met de offerte ben je niet verplicht om over te stappen.
Ik dacht dat consumentenbond, of soortgelijke organisatie ook zoiets doet.

Daarbij de volgende tip: ik zou elk jaar weer opnieuw beoordelen want ze kunnen natuurlijk jaarlijks hun prijzen aanpassen en wat vorige de beste (goedkoopste) was kan komend jaar een ander zijn.
Je moet er energie in steken, maar soms levert het vele euro' s op.

Groeten,
José

jo
door jorisw - Nov 17, 2012 om 14:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat je je in ieder geval moet realiseren is dat veruit het grootste deel van de energiekosten worden bepaald door energiebelasting en transportkosten en dat het deel waar energiebedrijven op kunnen concurreren heel erg klein is.

Typisch weer een voorbeeld waar de overheid marktwerking in de kiem smoort.....

valerius-2
door valerius-2 - Nov 17, 2012 om 16:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

In elk geval geen energie direct. Ik ben daar 2 jaar geweest en niets anders vreselijk op je hoede zijn wat ze met de prijzen steeds doen.Ik ben weer waar ik altijd ben geweest, geen problemen meer. Nuon waar ik dus nu weer ben kan dus een paar euro per maand duurder zijnj . Maar om dat ik geen gas aansluitin heb maakt het natuurlijk wat minder uit met de totale jaarkosten.

ca
door casuarisvogel - Nov 17, 2012 om 16:18
50 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor de nuttige reacties.

Inmiddels heb ik een hele hoop van die collectieve aanbiedingen doorgeworsteld en vergelijkingssites bekeken. Uiteindelijk bleek de beste deal om over te stappen via de vergelijkingssite energieleveranciers.nl
Ik kreeg (midden dit jaar) 270 euro verstap premie van Essent en was met mijn huidig gebruik 100 euro goedkoper uit dan bij Nuon.

De overstap verliep redelijk goed:
Vooraf had ik Nuon nog gevraagd of ik dezelfde voordelen kon krijgen als een nieuwe klant, maar dat kon niet. Dom vond ik, dat ze pas na overstap een voordeliger tarief boden als ik de overstap ongedaan wilde maken. Nuon handelde de overstap zeer netjes af.

Essent maakte er administratief een rommeltje van. Er werd diverse keren netjes schriftelijk bevestigd, maar met verschillende gegevens, alsof het meerdere abonnementen betrof. Dat werd recht gezet, maar daarvoor moest ik veel en langdurig bellen. Ook werd de betaaldatum naar voren geschoven, wat voor mij lastig is. De in rekening gebrachte energieprijs is hoger dan de offerte: 1 cent per kuub gas te hoog.

Mijn contract loopt niet van januari tot januari, dus deze zomer loopt het 1 jarig contract weer af. Dan ga ik opnieuw vergelijken.

jk
door jkl - Nov 17, 2012 om 18:29
7 Antwoorden / 1 Vragen

Toevallig kreeg ik net de mail van VEH met een artikel over overstappen.
Hierbij de link:

http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2012/364672-nma-overstappen-eng-maar-lonend/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_content=20121117&utm_campaign=NB_ENERGIE&utm_term=%5Blink%5D%20Waarom%20stapt%20u%20niet%20over?%20%5BL1%5D

dearagain
door dearagain - Nov 17, 2012 om 18:34
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*mijn uitgangspunt blijft: hoe groter de korting, hoe meer je in een sprookjeswereld te gast bent

*kortingen van jaarlijks enkele tientjes zijn natuurlijk wel mogelijk (inclusief vaak een gratis administratieve puinhoop)