adjepatatje
door adjepatatje Apr 12, 2016 om 09:35
Geldzaken & recht

Waar vind ik de wettelijke richtlijn voor het inhouden van borg?

Weet iemand waar ik de wettelijke richtlijn kan vinden voor het (gedeeltelijk) inhouden van de borg bij huren?

17098 3 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Apr 12, 2016 om 09:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Is de woning beschadigd? Is een voorinspectie gehouden. Idem een eindinspectie, waarbij gebreken hadden moeten worden vastgelegd in een rapport?
Zie ook de wet:

Artikel 7:218 BW
1. De huurder is aansprakelijk voor schade aan de verhuurde zaak die is ontstaan door een hem toe te rekenen tekortschieten in de nakoming van een verplichting uit de huurovereenkomst.
2. Alle schade wordt vermoed daardoor te zijn ontstaan, behoudens brandschade en, in geval van huur van een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan, schade aan de buitenzijde van het gehuurde.
3. Onverminderd artikel 224 lid 2 wordt de huurder vermoed het gehuurde in onbeschadigde toestand te hebben ontvangen.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

adjepatatje
door adjepatatje Apr 12, 2016 om 11:58
16 Antwoorden / 34 Vragen

Beste Monique,

Er is niets beschadigd aan de woning. De verhuurder probeert/wil €250,- inhouden van de borg omdat zij vinden dat ik het niet schoon genoeg heb achtergelaten. Let wel: in hun eigen algemene bepalingen spreken zij van 'behoorlijk schoon' (en dat is het). In het inspectierapport staat niets over schoonmaak. Wel over gaatjes dichtmaken en dat is netjes gebeurd. Ik wil echter de hele discussie uit de weg of het 'behoorlijk schoon' is of niet. Ik wil ze duidelijk maken dat er geen borg mag worden gebruikt voor doeleinden anders dan schade of achterstalloige betaling (en dat is er niet). Groetjes

Nb, de verhuurder, Dreef Beheer (beverwijk) spreekt steeds over professioneel schoonmaken....

uwjurist
door uwjurist Apr 15, 2016 om 20:35
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, ik zie nu de reactie pas (de site geeft geen meldingen meer, heel slecht).
Jbr />

De verhuurder moet een zorgvuldige procedure in acht nemen. U moet de kans krijgen om gebreken (voorzover daarvan al sprake is) zelf te verhelpen. Daarom moet de verhuurder zowel een voorinspectie als een eindinspectie houden.

Als dat niet is gebeurd kan verhuurder daar niet achteraf mee aankomen.
En 'behoorlijk schoon' is een rare term. Meestal staat er veeg/bezemschoon of iets anders concreets.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

adjepatatje
door adjepatatje Apr 18, 2016 om 10:00
16 Antwoorden / 34 Vragen

Bedankt Monique,

Er is een eindrapport/inspectie gemaakt en daar heb ik aan voldaan. Daar stond overigens niets over schoonmaken in. Ik heb sterk het vermoeden dat deze verhuurder telkens bij een huurwisseling van een pand zoveel mogelijk (onderhouds)kosten probeert te verhalen op de vertrekkende huurder. Ik had bij de eindinspectie (en eigenlijk al daarvoor) het gevoel dat het gewoon een vooropgezet plan is. Bedankt voor je hulp! Groet Ad

hehahi
door hehahi - Apr 18, 2016 om 10:38
57 Antwoorden / 70 Vragen
adjepatatje
door adjepatatje Apr 18, 2016 om 10:42
16 Antwoorden / 34 Vragen

Hé Hehahi,

Deze kende ik al, aangezien ik de meeste informatie al zelf heb doorgespit. Maar toch bedankt voor de moeite natuurlijk! Gr. Ad