ri
door rich Mar 31, 2004 om 14:32
Geldzaken & recht

Waarom duurt overboeken zo lang

Ik heb afgelopen zondag via saldofoon van een fortisrekening een bedrag naar een postbank rekening over geboekt. Het bedrag is direct van de fortis rekening afgeschreven, maar nu (woensdag) staat het er nog niet bij.

Waarom moet dit allemaal zo lang duren? Er komt volgens mij geen handwerk meer aan te pas, het gaat allemaal automatisch. Ik vermoed dat Fortis het geld een paar dagen vasthoudt aangezien ik (tegen betaling) wél een spoedboeking kan doen.

Is dit niet pure geldklopperij?? Waar is mijn geld in de tussenliggende dagen???

9483 13 Rapporteer

gepriso
door gepriso - Apr 16, 2004 om 13:08
113 Antwoorden / 1 Vragen

Voorzover het in dit grijze gebied bekend is... kan ik het volgende zeggen. Het is erg aantrekkelijk voor de banken om een overboeking langer te laten duren. Immers in die tussentijd is het geld onderweg. Dat geld bestaat wel en wordt door één van de beide banken gebruikt om rente te vangen over dat geld. De Postbank is vooral een ster in late bijboekingen. De overboekingen verlopen via de Nederlandsche Bank. Dat kost wel wat tijd maar niet zoveel als de banken gebruiken. Of de Fortis het geld vasthoud dat durf ik niet te zeggen.

fl
door fluke - Apr 16, 2004 om 13:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bijna alle banken kennen zogenaamde valuteringsdagen. Dit betekent dat een afboeking niet tegelijkertijd plaatsvindt als een bijboeking. De Postbank is koploper met het aantal valuteringsdagen. Dit kan gemakkelijk oplopen tot 5 a 7 dagen. Daarom duurt het zo lang voordat het bedrag bijgeboekt wordt. Volgens mij is de Rabobank de enigste bank die geen valuteringsdagen kent.

peterkm
door peterkm - Apr 20, 2004 om 13:36
76 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad zowel de banken als de BGC (bankgirocentrale) zorgen voor een nadeel voor de consument. De Postbank staat hierom het meest bekend, maar aan de andere voeren zij ook altijd Naam+Nummer controle uit wat de andere banken weer niet standaard doen, zo kun je dus door een type fout geld per ongeluk naar een onbedoelde rekening overboeken. Ook de Rabo rekent van valuta dagen, maar maakt die niet zo danig inzichtelijk dat de klant het kan zien. Houd van Bank naar Bank minimaal 3 werkdagen (en in dit geval is dat dus maandag) aan en van Bank naar Giro minimaal 5 werkdagen aan, dan kan je beter plannen. Overigens kun je bij je bankkantoor een uitdraai opvragen van de specifieke betaling en kun je zien wat zijn als valuta datum een de bgc opgeven (en dit hoeft niet de datum van afschrijving te zijn!!!).

sp
door spookje - May 15, 2004 om 10:13
1 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn eigen ervaring is dat als je bij Fortis geld aan de balie stort op je eigen rekening, je naar buiten kunt lopen en dat geld direct weer uit de pinautomaat kunt opnemen. Dat hoef je bij de postbank niet te proberen. Nu heb ik zowel een rekening bij Fortis als bij de Postbank. Geld overboeken van Fortis naar een andere bank gaat sneller dan van de postbank naar die andere bank. Hieruit trek ik dus de conclusie dat het aan de Postbank moet liggen en ben momenteel bezig om al mijn geldzaken naar Fortisbank over te doen. Kost wel wat inspanning met al de automatische betalingen e.d., maar ik wil wel sneller over mijn eigen geld kunnen beschikken.

ro
door ro - Jun 11, 2004 om 11:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet zeggen dat de postbank er inderdaad absurd lang over doet. Ik had maandag via girotel een overboeking gedaan naar de ing bank, en vrijdag ochtend was het daar nog steeds niet ontvangen. Het leuke is dat er gezegd word dat het tussen de 2 en 3 werkdagen duurt bij girotel naar een bankrekening, maar bij uitzondering kan het 5 werkdagen duren!! Dat laatste staat natuurlijk nergens op papier en zeggen ze alleen als je ze opbeld en ernaar vraagt.. Open communicatie dus..

Als ik via de postbank geld overmaak naar amerika is het er overigens sneller, dat geeft te denken. Het is toch van de gekke dat grote geldbedragen soms 5 werkdagen in het niets verdwijnen, zodat de bank extra rente kan vangen? Laten ze dan maar een soort abbonementsgeld vragen, maar de overboekingen realtime doen!

Met vriendelijke groet,

R.v.H.

ruudkoet
door ruudkoet - Nov 27, 2010 om 09:14
4 Antwoorden / 0 Vragen

Het is echt te gek voor woorden, ik verwacht een groot geldbedrag, dat Woensdag j.l door de ABN AMRO is overgemaakt naar mijn ING betaalrekening. Mijn familieleden, die ook geld diezelfde dag kregen overgemaakt, hadden het dezelfde dag op hun rekening staan, en zijn allemaal klant bij de RABOBANK. Het is inmiddels Zaterdag en ik heb het nog steeds niet op mijn rekening. Het is wel een veel groter bedrag als wat die familieleden krijgen, maar toch. Ik heb gebeld en ze zeggen bij de ING dat ik maar contact met de ABN AMRO moet opnemen, die het geld heeft overgemaakt, maar ze willen bij de ING niet zeggen of het inderdaad binnen bij hen is, terwijl de ABN zegt dat het overgemaakt is, we hebben zelfs het rekeningnummer nog gecheckt en alles klopt. Wel zegt de ING dat het wel 2 tot 3 werkdagen kan duren voordat grote geldbedragen op je rekening staan, maar dat is inprincipe toch van de gekke? Het is jou geld en je kan er geneens over beschikken, terwijl je weet dat het overgemaakt is. Nu maar geduldig afwachten, terwijl ik er al helemaal op gerekend heb dat het al op mijn rekening zou staan.

be
door benvdlei - Jan 10, 2015 om 13:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb op maandag 19-12-2014 een bedrag online over gemaakt naar ING dit is ook wat er op de afschrift staat vermeld. ING beweerd nu pas op 22-13-2014 te hebben ontvangen. Dit zou betekenen dat het geld 3 dagen onderweg is. Nu heb ik daardoor een geschil met ING omdat het om een overschrijding gaat van een krediet limiet. Vraag me af hoe sterk ik sta als ik dit aanvecht omdat ik het vreemd vind dat het geld zolang onderweg is. ING heeft dit op basis van deze informatie over gedragen aan Vesting Finance Fidition waar het ook niet bespreekbaar is en die eisen per direct het volledige kredietbedrag.
Heb zelf het vermoeden dat het bij ING wel erg lang duurt voordat het daadwerkelijk op de rekning wordt geboekt.

door 14peter - Jan 10, 2015 om 13:54
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=benvdlei schreef op zaterdag 10 jan 2015, 13:50]Ik heb op maandag 19-12-2014 een bedrag online over gemaakt naar ING dit is ook wat er op de afschrift staat vermeld. ING beweerd nu pas op 22-13-2014 te hebben ontvangen. Dit zou betekenen dat het geld 3 dagen onderweg is. Nu heb ik daardoor een geschil met ING omdat het om een overschrijding gaat van een krediet limiet. Vraag me af hoe sterk ik sta als ik dit aanvecht omdat ik het vreemd vind dat het geld zolang onderweg is. ING heeft dit op basis van deze informatie over gedragen aan Vesting Finance Fidition waar het ook niet bespreekbaar is en die eisen per direct het volledige kredietbedrag.
Heb zelf het vermoeden dat het bij ING wel erg lang duurt voordat het daadwerkelijk op de rekning wordt geboekt.

De 19 was een vrijdag, de 22 de eerstvolgende werkdag. Banken verwerken betaling alleen op werkdagen dus is de betaling de volgende dag verwerkt... geen speld tussen te krijgen lijkt me.

zoekster
door zoekster - Jan 10, 2015 om 14:04
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Inderdaad geen speld tussen te krijgen, maar ik vind het totaal niet van deze tijd om in het weekend de overschrijvingen van bank naar bank stil te leggen.

door 14peter - Jan 10, 2015 om 14:07
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 10 jan 2015, 14:04]Inderdaad geen speld tussen te krijgen, maar ik vind het totaal niet van deze tijd om in het weekend de overschrijvingen van bank naar bank stil te leggen.

Tja, dat moet van europa...

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2015 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toch wonderlijk dat @benvdlei veronderstelt dat 19 december een maandag is. Ik kan mij trouwens ook niet voorstellen dat nu dan meteen het hele krediet opgeëist wordt.

Daar moet meer aan de hand zijn.

gompy2
door gompy2 - Jan 10, 2015 om 14:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=benvdlei schreef op zaterdag 10 jan 2015, 13:50]Ik heb op maandag 19-12-2014 een bedrag online over gemaakt naar ING dit is ook wat er op de afschrift staat vermeld. ING beweerd nu pas op 22-13-2014 te hebben ontvangen. Dit zou betekenen dat het geld 3 dagen onderweg is.
Heb zelf het vermoeden dat het bij ING wel erg lang duurt voordat het daadwerkelijk op de rekning wordt geboekt.

19-12-2014 was niet op een Maandag maar op een Vrijdag, 14peters schreef het ook al, en in een weekeinde hebben de banken met regels te maken waar ze zelf ook niets aan kan doen.
Quote:

Geld niet bijgeschreven op rekening in het weekend.

Het is voor veel mensen even schrikken. Je maakt geld over naar een rekening bij een andere bank. Het geldt wordt van uw rekening afgeschreven, maar u ziet het geld maar niet verschijnen op de andere rekening. Niet op zarerdag, niet op zondag en niet op een feestdag. Hoe komt dit?
Geen betalingsverkeer in het weekend

Dat komt omdat er in weekend geen betalingsverkeer is tussen banken onderling. Op zaterdag, zondag en op feestdagen wordt het geld wel direct afgeschreven van je rekening maar komt het pas de maandag (werkdag) of dag na de feestdag op je rekening te staan. Dit geldt voor zowel bij- als afschrijvingen en voor elke bank.

Betalingen binnen één bank kunnen wel gewoon in het weekend hun doorgang blijven vinden.
Spoedbetaling in het weekend

Dit gegeven is helaas ook van toepassing op spoedbetalingen die in het weekend worden gedaan. Deze betalingen worden pas op op maandag uitgevoerd. Spoedbetalingen in het weekend of op een feestdag worden dus net als normale overschrijvingen pas de eerstvolgende werkdag verwerkt.
Oorzaak

De reden die hiervoor opgegeven wordt is dat overschrijvingen naar andere banken alleen tijdens kantoortijden verwerkt worden. Dit komt omdat deze betalingen allemaal via Equens verlopen. Het onderlinge verrekensysteem van de centrale banken in de Eurozone, Target2 geheten, is gesloten.

In Target2 worden alle onderlinge vorderingen die banken uit hoofde van betalingsverkeer op elkaar hebben op rekeningen bij de centrale banken verrekend, dus ook die tussen Nederlandse banken. We noemen deze verrekening van vorderingen bij de centrale banken ‘settlement’.Omdat de banken hun onderlinge vorderingen dus niet zoals op werkdagen bij de centrale bank kunnen verrekenen in Target2, kunnen ook geen af- en bijschrijvingen tussen banken plaatsvinden.

Er zijn op dit moment geen concrete plannen om hier verandering in aan te brengen, hoewel banken begrijpen dat hun klanten verwachten dat zij 24 uur per dag, 365 dagen per jaar kunnen betalen, en ook buiten de eigen bank geld kunnen laten af- of bijschrijven.

Bron, klik-> Geld niet bijgeschreven op rekening in het weekend

be
door benvdlei - Jan 10, 2015 om 15:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Bedankt voor de reacties
Klopt inderdaad dat 19e was een vrijdag.
Het bedrag moest trouwens uiterlijk 22e zijn aangevuld en dat was het geval.
ING heeft het op de 19e overgedragen aan VFF en was daar dus te vroeg mee.
Het meest teleurstellend is dat VFF niet openstaat voor mijn argument dat er tijdig aangevuld is en
zonder meer de opdracht uitvoert van ING.
Wat er verder aan de hand is dat ING vind dat er onvoldoende omzet over de rekening plaats vind en dit
nu ook gebruikt als argument en als kans ziet om de rekening op te heffen.
Wordt vervolgt...