karel zwezereijn
door karel zwezereijn Mar 15, 2016 om 21:59
Geldzaken & recht
Waarom wordt er een uitsluitingsclausule gehanteerd

Helaas ben ik genoodzaakt mijn bericht met u te delen over het feit van de gebreken aan de woning in mijn woonplaats Hoorn.

De woning is al dertig jaar oud en vertoont zodanige gebreken dat de buiten en balkondeur vervangen moeten worden.

Waarom zult u zich afvragen. Het antwoord is simpel.

Beide deuren zij door weersinvloeden krom getrokken en lek geworden. Met name de buitendeur vertoont naar mijn oordeel ernstige  gebreken. Als het regent en stormachtig weer is, dan slaat de regen door het raampje en de buitendeur heen. Er zit een ronde raam in de deur. Door de lekkage zijn de twee deuren behoorlijk beschadigd waardoor er schimmel op gekomen is,

Ondergetekende heeft deze klachten in december aan de directeur, Vastgoed gemeld. Volgens hem kon na raadpleging met een van zijn opzichters het probleem opgelost worden door voor de zoveelste keer iets aan de deuren te schaven en dat er nieuwe tochtstrippen aangebracht zou worden, maar dat moest ik wel zelf betalen. Met dat voorstel ben ik niet natuurlijk akkoord gegaan.

Vervolgens heb ik de deze directeur opnieuw de gelegenheid gegeven om de klachten naar mijn tevredenheid op te lossen.

Het antwoord kon ik wel raden. Zij bleven bij het voorstel van schaven aan de deuren en het op mijn kosten aanbrengen van tochtstrippen.

Omdat de verhuurder dwars blijft liggen, heb ik de Huurcommissie ingeschakeld en heb daarnaast de verhuurder een dwangmiddel opgelegd ingaande op 24 december door de huur deels in te houden voor de duur dat de klachten niet zijn verholpen en dat het geschil is behandeld door de Huurcommissie.

En jawel zo voorspelbaar als verhuurder is wordt er nu  gedreigd door een gerechtsdeurwaarder met een dagvaarding om mij te dwingen de ingehouden huurtermijnen te betalen. Ik kan u verzekeren dat er geen enkele rechter in Nederland de vordering zal toewijzen zolang het geschil bij de Huurcommissie ligt.

En nu komt het. Ik heb verleden jaar een nieuwe rechtsbijstandsverzekering afgesloten bij ARAG , onderdeel van de ABNAMRO. Tot mijn grote verbazing kan ARAG niets voor mij doen omdat deze klacht in die dertig jaar al veelvuldig is besproken met de verhuurder. Daar ga je dan als verzekerde. Het werkelijk te schandalig voor woorden dat je wel premie betaald, maar dat de verzekeraars zich verschuilen achter een zelfbedachte uitsluitingsclausule.

Het wordt nog gekker als verleden week woensdag een onderzoeker van de Huurcommissie met een vertegenwoordiging van de huurder bij je langs komt met de opmerking dat er niks mis is met de deuren. De man had al bij binnenkomst van de woning een vooringenomen houding. Ik heb dan ook te dekken dat deze onderzoeker volledig is ingepakt, want daar is de verhuurder nogsal goed in.

1223 4 Rapporteer

Topantwoord

emcede
door emcede - Mar 15, 2016 om 22:22
960 Antwoorden / 4 Vragen

Veel succes. Als u niet eens de moeite neemt verder te gaan bij uw eerste topic laat dan maar! En daarbij: sinds wanneer is Arag onderdeel van ABN AMRO? Detail, maar geeft wel iets aan....

marita567
door marita567 Mar 15, 2016 om 22:26
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@emcede , misschien kan Ts de vraag niet terug vinden .

emcede
door emcede Mar 15, 2016 om 22:28
960 Antwoorden / 4 Vragen

Of hij neemt de moeite niet, gezien zijn eerste korte mededeling...

marita567
door marita567 Mar 15, 2016 om 22:30
1576 Antwoorden / 17 Vragen

ik zie nu dat Ts bij de vorige vraag , deze uitleg gekopiëerd en geplakt heeft , met gevolg nu 2 topics .

tenormin
door tenormin Mar 16, 2016 om 01:07
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, en dat was juist wat ik al voorzag, vandaar bij: (vrij vertaald: de rest komt later)
doet u dit dan bij het reeds gemaakte topic. Maar kan ook, net zoals marita schrijft, het niet meer teruvinden.

Tijger2
door Tijger2 - Mar 15, 2016 om 22:39
302 Antwoorden / 1 Vragen

Als u dus al tijdenlang klachten over iets hebt, is dat een lopende zaak. Als u dan een rechtsbijstandverzekering afsluit, behartigen zij geen al lopende zaken voor u. Nogal logisch zou ik zeggen. U kunt uw inboedel ook niet meer verzekeren als die in brand staat.

Het is uiterst onverstandig de huur in te houden bij een klacht over de woning. U had de zaak aangekaart bij de huuradviescommissie, waarom de uitspraak niet gewoon afgewacht?

Regen kan natuurlijk niet door een raampje slaan. Het kan zijn dat het kit verdroogd is en dat kan dan vervangen moeten worden, maar geeft nog geen recht op een nieuwe deur. En schimmel is een gebrek aan onderhoud van uw kant. Als het langs die deuren tocht, is tochtstrip, maar op uw kosten, helemaal geen gekke oplossing. Deuren hoeven na 30 jaar natuurlijk helemaal niet vervangen te worden.

ik zou maar gauw die huurachterstand betalen om verdere kosten te vermijden.

karel zwezereijn
door karel zwezereijn Mar 15, 2016 om 23:18
1 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Tijger 2,

Je moet wel goed lezen m.b.t. de Huurcommissie. Daarnaast heb ik na overleg met verschillende advocaten besloten om tot inhouding van een deel van de huur in te houden. Juridich gezien heeft de verhuurder geen poot om op te staan. Regen kan wel degelijk door een raampje slaan en schimmel is het gevolg dat de deuren krom zijn getrokken. Je moet wel kennis van zaken hebben voordat je reageerd.... O ja wil niet zo kleinnerend doen wijsneus.......

tenormin
door tenormin Mar 16, 2016 om 01:14
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Uw schrijven aan @tijger2 (vervelend dat 1 weg is): zo met minachting; dat moet u zelfs niet eens willen. Maar u komt ook best wel betweterig over.

aurora1
door aurora1 - Mar 16, 2016 om 01:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U bent natuurlijk helemaal niet genoodzaakt om uw verhaal hier te delen, dat is uw eigen keuze.
U had vooraf kunnen weten dat in de regel geen verzekeringen afgesloten kunnen worden voor reeds lopende zaken. U heeft de voorwaarden kennelijk vooraf niet (goed) gelezen, de verzekering verschuilt zich dus niet achter een uitsluitingsclausule.
ABN-AMRO heeft een eigen rechtsbijstandsverzekering, ARAG is geen onderdeel van deze bank.
U kunt niet op eigen houtje zomaar (een deel van) de huur inhouden omdat u vindt dat u gelijk heeft. Ik zou maar snel e.e.a. betalen voordat uw kosten alsmaar verder oplopen.
Dat de Huurcommissie en de vertegenwoordiger van de huurder tegen u samen zouden spannen is denken in complotten en zou ik maar mee ophouden. Er wordt geen enkel belang mee gediend.
@tijger2 gaf u een waardevol advies en heeft voor het overige ook gelijk met zijn reactie.
Tenslotte: ik vindt uw toon tegen @tijger2 bijzonder ongepast.
Ik wens u verder succes met uw klachten.

Tijger2
door Tijger2 - Mar 16, 2016 om 08:20
302 Antwoorden / 1 Vragen

Wel grappig, u overlegd met verschillende advocaten, en geen van allen heeft u uit kunnen leggen, dat Arag juist handelt? En toch komt u na al dat advies hier nog uw verhaal doen. Waarom?

Maar als u zich tegenover de WBV zich net zo gedraagt en uitlaat als hier op dit forum, verbaast het mij dat ze u nog te woord staan.