Peterl2303
door Peterl2303 Oct 18, 2023 om 10:44
Geldzaken & recht

Waneer komt er duidelijkheid dat ieder bedrijf winkel etc. contactgeld moet ac

Gisteren weer probleem met contant betalen, het stond niet duidelijk aangegeven dat men alleen kan pinnen.
Ik wilde met 20 euro betalen is een wettig betaal middel en wert niet geaccepteerd.
Het moet nu eens duidelijk worden dat men overal met een wettig betaalmiddel ( de EURO ) kan betalen.

4854 24 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Oct 18, 2023 om 10:47
856 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk zie hier.

Kort samemgevat een winkelier is niet  verplicht om contant geld aan te nemen. Maar moet dat wel goed duidelijk laten zien bij de ingang van de winkel.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 18, 2023 om 10:54
2065 Antwoorden / Vragen

Aan het begrip wettig betaalmiddel hangt geen verplichting voor winkeliers dat te accepteren. Dat hoeft niet duidelijk te worden, dat is altijd duidelijk geweest. Even de pinpas gebruiken.

Marc1975
door Marc1975 Oct 22, 2023 om 12:08
8 Antwoorden / 1 Vragen

Henk dan zijn er wel mensen die buiten de boot vallen. Er zijn genoeg mensen die moeilijk met geld kunnen omgaan en dan fysiek willen zien hoeveel geld ze te besteden hebben.Dus niet naderhand 1x in de zoveel tijd een afschrift van de bank krijgen.Deze mensen hebben vaak.ook geen internet bankieren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 22, 2023 om 14:14
2065 Antwoorden / Vragen

Misschien is dat dan de grens berrijkt waarop het tijd wordt dat mensen hulp krijgen want ze zijn blijkbaar niet meer in staat zelfstandig deel te nemen aan het economisch verkeer. Het zijn in mijn ogen vooral de liefhebbers van zwartgeld en de paranoïde medemensen (ze weten alles van je) die deze slachtoffers opvoeren om hun liefde voor cash te ondersteunen.

sira
door sira - Oct 18, 2023 om 11:01
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Ik sta hier dubbel in.
Ook ik vind dat je contant moet kunnen betalen. Er zijn alleen wel winkels die een probleem met contant geld hebben. Dat kan zijn vanwege het risico overvallen te worden (overdag of 's avonds tijdens het afstorten) en het wordt bedrijven ook moeilijk gemaakt door de banken.
Vroeger kon een bedrijf bij de bank geld storten, iedere woonplaats had minimaal 1 bankkantoor met een afstortautomaat, men kon daar ook na sluitingstijd geld storten. Tegenwoordig moet je met een vergrootglas een bankkantoor zoeken en als je er dan eentje hebt gevonden dan hebben ze geen afstortautomaat.
Ik kreeg in het verleden ook nog weleens contant betaald, maar ben daar mee gestopt toen de afstortautomaat van de bank werd gesloten.

We vergeten dat een winkelier na sluitingstijd de kas moet opmaken, daarna exact op een formulier moet aangeven wat er gestort gaat worden en dan naar zijn bankfiliaal moet lopen/fietsen/rijden om de enveloppe in de automaat te doen. Die automaten zaten meestal aan de zij- of achterkant van het bankfiliaal en dat voelt niet prettig als je met een flink gevulde enveloppe rondloopt, al helemaal niet in de winter als het donker is. Er zijn tegenwoordig al burgers die 's avonds niet eens meer een ommetje durven maken.

atlas1302
door atlas1302 Oct 18, 2023 om 21:45
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het is een proces wat langzamerhand door de overheid wordt uitgevoerd, cashless. Terwijl het spreekwoord is, dat het geld moet rollen..?

Ozymandias
door Ozymandias Oct 19, 2023 om 09:40
167 Antwoorden / Vragen

De overheid voert helemaal niets uit in dit geval. Winkels besluiten dit zelf.

atlas1302
door atlas1302 Oct 19, 2023 om 10:39
341 Antwoorden / 13 Vragen

De overheid stuurt dit allemaal aan, de winkels reageren er alleen op. De tussenschakel is de bank, die profiteert ook behoorlijk.

sira
door sira Oct 19, 2023 om 11:00
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Het feit blijft dat een winkelier soms kilometers moet rijden om geld te kunnen afstorten, omdat er vele bankkantoren verdwijnen. Grote winkelketens maken gebruik van Brinks, maar een buurtsuper of zoals destijds in mijn geval, die gaan het papiergeld zelf storten.

In mijn buurdorp was inmiddels het bankkantoor al opgeheven, maar de afstortautomaat was er nog wel en ging ik het geld de volgende dag afstorten, want ook bij die afstortautomaat stond je geheel uit het zicht. Toen ook de afstortautomaat verdween, wilde ik geen contant geld meer, want ik moest er ca. 26 km v.v. voor rijden.

atlas1302
door atlas1302 Oct 19, 2023 om 11:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik was vroeger ook een ondernemer en daar ging veel cash in om, ik gaf het ook uit er moest ook weer ingekocht worden en het goede leven aan het Brielse Meer natuurlijk. Niet dat het hier nu zoveel beter is, de regering in Praia is erg goed in copy - paste gebeuren en voert al die onzin door uit Europa. Alleen hier wonen natuurlijk ontzettend veel arme mensen die gewoonweg geen bank of pinpas hebben.

Laatst waren op Santo Antào twee dagen lang de banken in storing, hoe ga je iets kopen dan als je geen cash hebt? Ik moet ook weer eens naar Nederland, maar met een kaart van de Kaapverdische bank (escudo) doe je helemaal niets in Europa. Je moet dan cash meenemen wat je kan krijgen van de bank omdat je gaat reizen, en dan maar winkeltjes zoeken waar je cash mag betalen?

Wat is dat voor grote onzin.

sira
door sira Oct 19, 2023 om 11:41
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb altijd ook contant op zak, voor het geval dat ik ergens niet kan pinnen. Dat bedrag varieert, maar is meestal tussen de € 50,- en € 100,-

1paul
door 1paul - Oct 18, 2023 om 11:29
3153 Antwoorden / 0 Vragen

Peter, elke winkel maakt zelf uit waarmee je kunt betalen, geen kontant geld betekent geen kontant geld!!!!

Janzegt
door Janzegt - Oct 18, 2023 om 11:40
126 Antwoorden / Vragen

De winkels waarvan ik weet dat ze geen contant geld accepteren hebben dit duidelijk op de toegangsdeur staan. Dus goed kijken voordat u een winkel binnen loopt. Een biljet in cash is een wettig betaalmiddel, evenals een euro betaald per pinpas, per creditcard of overschrijving. Een winkelier mag zelf kiezen welke wijze van betalen hij toepast in zijn winkel.
Gezien het aantal overvallen op winkeliers, kan ik mij heel goed voorstellen dat winkeliers zo weinig mogelijk cashgeld in huis willen hebben. Dit nog afgezien van het feit dat het steeds lastiger wordt om dit cash geld weer kwijt te raken.

atlas1302
door atlas1302 Oct 19, 2023 om 16:55
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ja Jan precies, en wie zouden het nu heel erg fijn vinden als dat hele cash gebeuren verdwijnt? Precies...maar wat willen de burgers, de kopers die hun geld willen uitgeven? Is dat niet belangrijk meer dan..?

marita5
door marita5 - Oct 18, 2023 om 14:24
11517 Antwoorden / 15 Vragen
CP
door CPV Oct 20, 2023 om 12:52
21 Antwoorden / Vragen

Een voorstel. Daar hebben we nu niets aan en misschien nooit.
"Of, wanneer en in welke vorm de wet er komt, zal later moeten blijken."

mahadma
door mahadma - Oct 18, 2023 om 15:06
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn winkels/gelegenheden dat contante betaling, lees contant geld inhuis een groot gevaar is, denk aan avond en nacht winkels. Anderzijds behoort het wel zeer duidelijk aangegeven te worden wat niet/wel mag. Wij komen geregeld in belgie en daar is onze snackbar zo dat heet maar die accepteerd alleen cash. Weten is geen probleem.

Iv
door Ivo W - Oct 18, 2023 om 16:57
729 Antwoorden / Vragen

Dat Euro's een wettig betaalmiddel zijn, betekent niet dat iedere ondernemer verplicht is om contante Euro's te accepteren.
Het betekent alleen dat de munten en biljetten die in opdracht van de Centrale Bank geslagen en gedrukt worden een vastgestelde waarde vertegenwoordigen.

Het is aan ondernemers zelf om te kiezen op welke wijze zij betaald willen worden. Dat mag in contante Euro's bij transacties tot een bepaald bedrag, er mag giraal betaald worden (pin, bankoverschrijving, acceptgiro, tikkie, iDeal etc) maar bijvoorbeeld ook in pepernoten, bitcoins, grammen goud of met gebreide truien. Het is aan de ondernemer om zelf te kiezen welke mogelijkheden tot betalen hij/zij accepteert.

Zolang de ondernemer voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst maar duidelijk maakt met welke betaalmethoden betaald kan worden en hoeveel betaald moet worden is werkelijk alles toegestaan. Dus ook uitsluitingen van een betaling met contant geld.

sw
door swat1500 - Oct 18, 2023 om 20:37
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen wettelijke bepaling die een winkelier verplicht contant geld te accepteren.

atlas1302
door atlas1302 Oct 18, 2023 om 21:57
341 Antwoorden / 13 Vragen

Waar is contant dan wel goed voor? Om te betalen toch...daar is het voor gemaakt hebben ze mij eens een keer verteld.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 19, 2023 om 12:48
2065 Antwoorden / Vragen

Ja de dorpsoudsten hebben goede verhalen, maar hier in de echte wereld gaan dingen toch een beetje anders. Hier hebben we regels en wetten en daar is bepaald wat mag en moet, niet wat de dorpsoudsten er ooit van vonden.

sw
door swat1500 Oct 19, 2023 om 19:26
3786 Antwoorden / 0 Vragen

In den beginne pakte je een knuppel.of een speer en ging je daarmee boodschappen doen.
Iets later in de tijd gaf je de slager een mud meel en kreeg je een kilo vlees.
Toen bedacht men het principe van contanr geld eerst uitsluitend in de vorm van munten van edelmetaal.
Weer iets later kwam er ook papier geld.
Recent verzonnen we het digitaal betalen
Betalen met de knuppel, een mud meel of muntstukken van edwl metaal kan niet meer  en inmiddels bij sommige bedrijven ook niet meer met contant geld.
U zult daarmee om moeten gaan.

rj
door rjw - Oct 18, 2023 om 21:36
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe stond er aangegeven dat je alleen kon pinnen?

atlas1302
door atlas1302 - Oct 18, 2023 om 21:55
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het systeem meneer, het systeem. Als men blijft ontmoedigen ...dan gaat men vanzelf ook niet meer aan cash denken. Wat een wereld eigenlijk zeg?

Geld in de oude sok wordt op deze manier ook niet meer gewaardeerd, als het aan de overheid ligt verdwijnen alle oude/nieuwe sokken. Ik zou in zo'n land niet willen leven, wie eigenlijk wel?

rj
door rjw Oct 19, 2023 om 08:06
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ik. Veel handiger en veiliger.

atlas1302
door atlas1302 Oct 19, 2023 om 10:18
341 Antwoorden / 13 Vragen

En dan is er weer eens zo'n dagelijkse storing wat ook een normaal is, en dan is het zo veilig dat je zelfs geen controle meer over je eigen geld hebt. Ik zou niet afhanklijk willen zijn van zulke storing gevoelige banken, en dat wordt steeds erger omdat ze meer belast worden.

Ik zou niet weten wat er aan onveilig is om cash te betalen, geld moet rollen toch? dat is economie man.

JMA2
door JMA2 Oct 19, 2023 om 22:38
117 Antwoorden / 2 Vragen

Ja en als je het cash thuis hebt en er is een inbraak of brand dan zit je langer zonder geld als bij een storing.

atlas1302
door atlas1302 Oct 20, 2023 om 10:13
341 Antwoorden / 13 Vragen

De bank zou zeggen, bewaar het op een veilge plek in een brandwerende kluis of zo. Geld is net zo veilig hoe de persoon erzelf mee omgaat, ja toch?
Ik verlies nooit pinkaartjes, geld, geen brand..alleen een keer in Buenos Aires (Arg.) hadden ze mijn pinpas geschimd, de pas kwam er niet meer uit en wat doe je dan? In de ochtend vroeg naar de bank, maar er was al 1000 euro geplunderd. Daar sta je dan, heerlijk die pinautomaten en dat gebeurd maar al teveel. Wellicht meer dan we zelf denken of weten!
skimmen

Re
door Reinier182 - Oct 19, 2023 om 09:50
162 Antwoorden / Vragen

Probleem van winkeliers met cashgeld is niet het overvallen maar de hoge kosten die banken rekenen wanneer zij het geld op hun bankrekening willen storten. Wanneer de winstmargé niet zo hoog is wordt het een grote kostenplaatje waardoor ze maar cashgeld gaan weigeren. Banken zijn de oorzaak van dit probleem.

atlas1302
door atlas1302 Oct 19, 2023 om 10:28
341 Antwoorden / 13 Vragen

Logisch toch, heel logisch. Maar de overheid dringt erop aan om de banken meer te laten monitoren en strenger! En dat lukt op deze manier aardig best, ontmoedigings beleid zodat iedereen die een pin/bank pas hebben en gebruiken gecheckt worden. Heb je nog wel privacy op deze manier dan?

sira
door sira Oct 19, 2023 om 11:03
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Als er al afgestort kàn worden, want dat is in de meeste plaatsen al niet meer mogelijk.

ca
door cantaclub - Oct 19, 2023 om 10:51
5 Antwoorden / 2 Vragen

ik was laatst in gouda en wild een broodje kpen, maar ik kon daar alleen met contantgeld betalen , pinnen kon dus niet , terwijl de vietnammees ernaast een pin automaatje heeft zo klein als een telefoontje,
dus nu ik ben over gestapt op pin betalingen moet ik ineens weer contant betalen , denk dat het zo is dat die zaak zwartgeld vergaard.

sira
door sira Oct 19, 2023 om 11:11
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Er zal vast wel een deel van dat geld zwart in de zak worden gestopt, maar van zwart geld alleen kan een bedrijf niet leven, want er moeten niet alleen rekeningen betaald worden, maar ook de belastingdienst.

Degene die bij mij altijd contant betaalde, zal dat ook wel deels zwart gedaan hebben bij zijn klant, maar ik boekte het geld als ontvangen (op zijn naam) en maakte intern een factuur (want die wilde hij ook niet). Ik droeg dus ook gewoon de btw af.

lo
door lovewinnie - Oct 19, 2023 om 12:18
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ze mogen zelf beslissen wel of geen contanten aan te nemen. Ook mag pin geweigerd worden en alleen cash. Dat is aan de ondernemer

Wel moet het aangegeven staan op bijv raam , menukaarten of ergens op de muren.
Mijn ervaring is dat wanneer je echt niet kunt pinnen contant ook goed is. Maar dan echt contant cash zodat ze niks hoeven terug te geven want ze hebben geen cash geld

atlas1302
door atlas1302 Oct 19, 2023 om 17:01
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het is weer typisch een gevalletje Nederland, overal in héél Europa kan je pinnen of contant betalen. De klant is Koning, en daar zijn ze zuinig op. Ik kom graag in Portugal en Spanje, mán..die doen daar helemaal niet moeilijk over. Het is toch Europa? De Euro!

Thijs12
door Thijs12 - Oct 19, 2023 om 14:13
540 Antwoorden / Vragen

Hier kun je op veel plaatsen alleen nog maar pinnen, apotheek, gemeente, parkeergarage, selfservice tankstation, restaurant in ziekenhuizen, Terstal Mode, geen cashpinnen meer bij de Plus supermarkt. Geldautomaten meestal leeg of storingen.
Gelukkig komt de loon, kinderbijslag en zorgtoeslag ook per bank, de huur, verzekeringen, wegenbelasting en stroom gaat ook via de bank.
Ik hoef eigenlijk geen cash meer, kan ik ook niets verliezen.

atlas1302
door atlas1302 Oct 19, 2023 om 17:10
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik hoef eigenlijk geen cash meer, kan ik ook niets verliezen.
Maar je pinpas wél, en ook nog eens geskimd bij een pinautomaat. Weg, foetsie uw geld en uw zo betrouwbare kaartje. En weet u wat uw bank zegt, u gaat wel erg slordig met uw kaartjes om van de bank. Dus...geen vergoeding, helemaal niets.

En dan zit u in zak en as, want de eerste 3 of 4 dagen heeft u geen ene pepernoot op zak, en uw kaartje is spoorloos en leeggeroofd. Goed bezig zeg ik maar.

Maar het is aan u natuurlijk, maar ik doe het even anders.

Thijs12
door Thijs12 Oct 19, 2023 om 19:31
540 Antwoorden / Vragen

Pinpas ben ik inderdaad eens verloren.
Binnen 2 dagen had ik gratis een nieuwe thuis.
Van een verloren pas zonder bekende pinnummer valt niks te skimmen.

Mabelle
door Mabelle Oct 19, 2023 om 19:42
427 Antwoorden / 1 Vragen

Atlas je zit gewoon te raaskallen. En waar maak je je druk om? Je woont op KV, is het toch helemaal niet belangrijk hoe het in Nederland, Thailand, Timboektoe of op de Noordpool werkt.

atlas1302
door atlas1302 Oct 19, 2023 om 21:56
341 Antwoorden / 13 Vragen

Tuurlijk Lady12xx, tuurlijk weer een super gemotiveerd antwoord.

JMA2
door JMA2 Oct 19, 2023 om 22:41
117 Antwoorden / 2 Vragen

Skimmen....
Klok..... klepel. Skimmen van bankpas kan al jarenlang niet meer.

atlas1302
door atlas1302 Oct 20, 2023 om 10:18
341 Antwoorden / 13 Vragen
Mabelle
door Mabelle Oct 20, 2023 om 11:55
427 Antwoorden / 1 Vragen

Welke mensen staan er bij een pinautomaat, meneertje Atlas??? Degenen die overal met pin betalen of degenen die overal met cash betalen? Ik zal het je makkelijk maken, ik pin overal en sta NOOIT bij een pinautomaat. Weet je wie bij die automaten staan? Ouderen! Heerlijk makkelijke prooi voor gespuis.

JMA2
door JMA2 Oct 23, 2023 om 23:45
117 Antwoorden / 2 Vragen

Atlas, dit linkje is zo achterhaald. Emv skimmen hoor je nooit in Nederland, magneetstrip gebruiken we niet meer en met je telefoon geld pinnen kan ook al gewoon. Moeten ze nu mijn telefoon klonen. U woont duidelijk niet meer in NL en uw kennis van moderne technieken ter beveiliging van een NL pinpas blijft wat achter.

Franske1958
door Franske1958 - Oct 20, 2023 om 08:17
428 Antwoorden / 2 Vragen

Alles per pin betalen kan ook niet altijd. Hier waar ik woon zijn er al minimaal twee zaken wat ik al weet dat die een
een sticker op de deur hebben zitten met de tekst:  "Let op hier kan NIET gepint worden, dus alleen contant betalen¨
De ene zaak betreft een kapper die hier al meer dan 50 jaar zit en de andere zaak is een grote kringloopwinkel die
ook huizen leeg ruimt.  Daar zie ik ook wel eens mopperende mensen aan de deur staat die al lang geen contant
geld meer gebruiken.

Barns
door Barns - Oct 20, 2023 om 12:18
12 Antwoorden / Vragen

Ik bepaal zelf hoe ik betaal! Als men mijn contante betaling weigert, laat ik alles staan en verlaat de winkel. Belachelijk gewoon om geld te weigeren!

Mabelle
door Mabelle Oct 20, 2023 om 12:27
427 Antwoorden / 1 Vragen

En ook de winkelier bepaalt zelf of hij cash accepteert. Heb jij even pech, helemaal voor niks boodschappen gedaan...

atlas1302
door atlas1302 Oct 20, 2023 om 13:05
341 Antwoorden / 13 Vragen

Ik kom regelmatig als toerist in mijn eigen land Nederland (BSN), en ik blijf me steeds weer verwonderen ..hier wel en daar niet. Ik pin dan ook maar op Schiphol voor alle zekerheid, want niet elke winkel accepteert zelfs Visa. Of ik pech heb, nou die paar dagen kom ik wel door en ik ga gewoon echt zuunig rond banjeren, kijken, kijken en....? Als ze mij het echt zo moeilijk maken, dan ben ik ook zo weer weg.

ka
door kaartendraak - Oct 20, 2023 om 12:33
182 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou naar een andere winkel gaan, misschien kan dat in sommige gevallen niet, maar als het kan, dan laat je je artikel(en) staan en ga je naar een ander. Het merendeel van de bevolking zou het gewoon moeten doen, 99,99% contant betalingen doen, dan wordt ons dat digitale gezeik niet meer zo opgedrongen. Je moet er als jongere rekening mee houden dat je ook ouder wordt en de kans loopt niet meer zo goed met pinnen/mobieltjes enz om te kunnen gaan waardoor je wel geld moet gaan opnemen(wat je hopelijk nog wel lukt op hoge leeftijd) en alles contant betalen. Niet iedereen heeft een goed stel hersens na zijn 80e. Cashgeld moet er gewoon blijven.

Jo
door JohnnyH - Oct 20, 2023 om 13:16
15 Antwoorden / Vragen

Niet mogelijk met contant geld betalen, dan geen klandizie.
Bepaal zelf wel of ik zo een winkel wil bezoeken.
Als ze iets willen verkopen of niet is dan ook aan hun.
Kan ook soms andersom uitpakken.
Soms pin ik ook liever dan met contant geld rond te lopen.

Wel belangrijk dat het duidelijk is en niet alleen een klein stickertje op de voordeur die waarschijnlijk open staat.

ro
door ronny530 - Oct 20, 2023 om 13:46
2784 Antwoorden / 41 Vragen

U schrijft het stond niet duidelijk aangegeven maar blijkbaar stond er wel dat u enkel kon pinnen en dat heeft u misschien over het hoofd gezien.
Een winkelier heeft er voordeel bij om de betalingsmogelijkheden duidelijk aan te geven want dat voorkomt dat u het gekochte niet af kunt rekenen,
Er is wel een wetsvoorstel in de maak maar in dat wetsvoorstel staan ook uitzonderingen over de acceptatie van contant geld en één daarvan is 'om veiligheidsredenen' dat begrip is heel breed uit te leggen en ik hoef u niet uit te leggen dat de wat kleinere winkels vaker slachtoffer van brutale berovingen worden met soms fatale afloop voor een medewerker of een trauma voor het leven oploopt enkel en alleen om die euro's die in de kassalade liggen.
Wat dat betreft ben ik van mening dat er van de klant ook wel enig begrip getoond mag worden als een contante betaling niet mogelijk is.

Franske1958
door Franske1958 - Oct 20, 2023 om 14:22
428 Antwoorden / 2 Vragen

"rekening mee houden dat je ook ouder wordt en de kans loopt niet meer zo goed met pinnen/mobieltjes enz om te kunnen gaan waardoor..."
Pinnen/mobieltjes enz?     Een smartphone vindt ik zelf een niet te begrijpen ding. Echter betalen met een PIN pasje vindt ik juist veel eenvoudiger
als contant.  Gewoon bedrag contoleren en pasje tegen dat kastje houden en soms je pincode invoeren en klaar.   Geen gedoe met die geldautomaat
waarvan je steeds meer hoort dat die dingen gesaboteerd zijn, En vervolgens bij de kassa muntjes tellen omdat je portemonnee bijna ontploft van
die muntjes en de volgende klant een paar keer diep horen zuchten en op zijn horloge zien kijken tijdens het tellen van die muntjes. En op het eind
van de maand niet meer weten waar al dat geld aan uit is gegeven omdat die bonnetjes al in de kliko liggen. Terwijl met een pin betaling alle uitgaven
netjes op het bankafschrift staan.

mo
door mof - Oct 20, 2023 om 14:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een wettig betaalmiddel hoeft niet geaccepteerd te worden in een winkel. Een briefje van 500 € is ook een wettig betaalmiddel, net zoals de 1 cent en 2 cent muntjes. Maar niet alle winkels accepteren deze. Dat is aan de winkeleigenaar. Wel moet dit in de winkel duidelijk worden vermeld.
De betekenis "wettig" in combinatie met "betaalmiddel" betekent slechts dat het door de wet een goedgekeurd en betrouwbaar betaalmiddel is. Niet dat je er overal mee kunt betalen.

CarcCaro
door CarcCaro - Oct 23, 2023 om 22:27
1 Antwoorden / Vragen

Als pedicure met eigen bedrijf accepteer ik denk ik al 8 van de 12 jaar dat ik dit werk doe geen contant geld meer. De reden of meer gezegd de redenen. Je moet een apart kasboek bijhouden naast je pinbetalingen en bankoverschrijvingen, dis extra werk. Je moet extra naar de bank voor stortingen, kost extra tijd en zeker nu er in mijn woongebied alle ing bankfilialen gesloten werden. De grote stad heeft nog een filiaal maar het is daar betaald parkeren. Je kan maar zes keer gratis storten daarna betalen. Je wilt geen grote hoeveelheid cash geld de hele maand in huis, extra storten is extra kosten en extra tijdverlies. Daarnaast moet je bij elke klant bijna wisselen, kost ook weer extra tijd en ook een keer gehad. Opgeschreven voor de volgende keer want niet genoeg in huis of kon niet wisselen. Opgeschreven in agenda etc. Beweerde men ik heb je al betaald. Nou bewijs dat maar eens. Hele discussie. Toen was ik er klaar mee. Alles pin of overschrijven door bv familie etc maakt me niet uit maar altijd bewijs van betaling. Zelfs de klanten vonden het makkelijker want mensen die slecht ter been zijn gaan ook niet meer zo makkelijk naar een pinautomaat voor contant geld. Dus hier al jaren pin tot ieders te vredenheid. Bij nieuwe klanten zeg ik dat gelijk aan de telefoon en ik moet de eerste nog vinden die zegt ik wil perse contant betalen. Betalingen gaan sneller en makkelijker en het is uiteindelijk voor zowel mij als de klant goedkoper.

Franske1958
door Franske1958 Oct 24, 2023 om 08:54
428 Antwoorden / 2 Vragen

"Als pedicure met eigen bedrijf accepteer ik denk ik al 8 van de 12 jaar dat ik dit werk doe geen contant geld meer"
Die andere pedicure in uw omgeving die nog wel contant geld accepteert zal U erg dankdaar zijn voor die grote groep nieuwe klanten.

Ozymandias
door Ozymandias Oct 24, 2023 om 11:09
167 Antwoorden / Vragen

Lekker kinderachtige reactie op iemand die heel goed onderbouwt waarom er geen cash geaccepteerd wordt.