Jo
door Joop Klomp May 13, 2016 om 12:45
Geldzaken & recht

WAO gat verzekering

Goedemiddag,

Ik wordt 1 maart 2017 65 jaar, ik heb een WAO uitkering en een WAO gat verzekering. Nu is het zo mijn pensioen gaat 1 januari 2018 in, ik krijg nog tot die datum een WAO uitkering. Alleen per 1 maart 2017 vervalt mijn WAO gat verzekering dus moet ik ongeveer een kwart van het inkomen missen, kan dit maar zo?

Met vrienelijke groet:

J.F.L. Klomp

10392 12 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - May 13, 2016 om 12:51
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ja, helaas kan dit zomaar. Mogelijk als u nog geen uitkering genoot op het moment dat voor u de AOW leeftijd bekend werd kon de verzekering nog aangepast worden. Een brandend huis is ook niet meer te verzekeren. U kunt blij zijn dat u een WAO uitkering geniet en geen overbruggingsuitkering. Ook een overbruggingsuitkering stopt op het moment dat u 65 wordt en is niet aangepast aan de AOW leeftijd.

Ma
door Mat Matheij May 13, 2016 om 21:10
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft volkomen gelijk. Overigens heeft de vraagsteller het niet over pensioen maar AOW of de verplaatsing daarvan. Opgebouwde pensioen rechten hebben met de AOW niets van doen. Persoonlijk begrijp ik het verhaal niet geheel. Want m.i. valt deze heer terug naar AOW in plaats van het vermelde pensioen.

ma
door maarten heest May 13, 2016 om 21:36
463 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, maar hier klopt echt niets van. De vraag gaat over een WAO verzekering. En degenen die last hebben van dit gebeuren konden hun verzekering uiteraard niet meer aanpassen als ze er al gebruik van maakten waarna de overheid de AOW leeftijd verhoogde.
En een overbruggingsuitkering is juist bedoeld om de gevolgen van de verschuiving van de AOW leeftijd na 65 jaar te dekken.

jantje7
door jantje7 May 14, 2016 om 07:04
1459 Antwoorden / 23 Vragen

De overbruggingsuitkering waar ik op doel is een soort vroegpensioen voor mensen die voor hun pensioendatum al met pensioen gaan. Denk hierbij aan b.v. brandweerlieden en ex Philips medewerkers. Zij zouden die uitkering krijgen tot hun 65e en dus nu een poos, vanaf 65 tot aan de AOW leeftijd, niets.

ma
door maarten heest May 14, 2016 om 09:29
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hier staat info over de overbruggingsuitkering: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/mijnaowgaat-later-in-hoe-overbrug-ik-de-periode-tot-ik-aow-ontvang

vr1944
door vr1944 - May 13, 2016 om 12:53
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ja ,want die verzekering is dan afgelopen en een verzekering betaald tot een einddatum .
Dus dat wordt sparen om de periode tot je pensioen te overlappen.

Cookies
door Cookies - May 13, 2016 om 13:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, dit kan zo maar. Je weet dit al een tijdje als het goed is, dus je had al het nodige kunnen sparen om die 10 maanden te overbruggen. Als je recht hebt op toeslagen, zullen die wat stijgen in 2017.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2016 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar vast bij voorbaat wat opzij leggen.

getty
door getty - May 13, 2016 om 17:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als uw Wao onder het minimum uitkomt en u geen partner met inkomen heeft, kunt u eventueel kijken of u voor een aanvulling tot het minimum in aanmerking komt. Is het inkomen hoger dan de bijstandsnorm, of als u vermogen heeft, is er geen compensatie mogelijk.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2016 om 20:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt bij het UWV informeren of u, na het vervallen van die WAO gat verzekering, in aanmerking komt voor een toeslag.

Vroeger heette dat de kopjesregeling.

Ma
door Mat Matheij - May 13, 2016 om 21:04
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ook mij lijkt dat dit zomaar kan gebeuren. U heeft een verzekering afgesloten voor een WAO gat dat is dus het verschil tussen WAO en uw normale inkomen hetgeen eerder afloopt. Wat houdt dat dan in. U bent Wettelijk Arbeids Ongeschikt. De AOW is verplaatst. Uw opgebouwd pensioen heeft hiermee niets van doen. Zo lijkt mij. De afgesloten verzekeraar behoeft slechts uit te keren tot de afgesproken datum. Mvrgr.

ma
door maarten heest - May 13, 2016 om 21:43
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hr/mw Klomp, ik snap heel goed wat u bedoelt. U sloot een WAO verzekering af die u tot uw AOW leeftijd uit de financiële zorgen moest houden. En u moest in het verleden vanwege arbeidsongeschiktheid een beroep doen op die verzekering. 'So far so good' dacht u toen. Maar toen verschoof de overheid uw AOW leeftijd. Bij de verzekeraar hoeft u niet aan te kloppen voor een verlenging van uw WAO uitkering. Dat doen ze uiteraard niet. En de overheid doet ook niets voor u. Kortom, kan dit zo maar? Het gebeurt dus het kan, maar het is bijzonder unfair omdat u geconfronteerd wordt met iets waar u niets aan kunt doen.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2016 om 21:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Het WAO gat is niet het verschil tussen de WAO-uitkering en het normale loon. Maar het verschil tussn de loondervingsuitkering en de vervolguitkering.

En de Ts bedoelt met "zijn pensioen" zijn AOW uitkering.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2016 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maarten heest

De overheid doet dus wel wat. In bepaalde omstandigheden kan de Ts een beroep doen op een toeslag bovenop zijn WAO uitkering.

marita5
door marita5 - May 13, 2016 om 22:05
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Joop Klomp ,

Hier kunt u lezen of u in aanmerking komt voor een toeslag van het UWV ,.

http://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/toeslag-van-uwv/detail/wanneer-kan-ik-een-toeslag-van-uwv-krijgen

aurora1
door aurora1 - May 13, 2016 om 22:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, ik zou voor de zekerheid z.s.m. beginnen met sparen voor die periode en daarvoor eventueel een (of meer dan een) aparte internetrekening openen.
Voor informatie daarover kunt u hier kijken (rode regel aanklikken): http://www.vanspaarbankveranderen.nl/sparen/rentemeter
In verband met het depositogarantiestelsel is het niet verstandig om een buitenlandse bank te kiezen, en ik meen dat je bij Knab alleen een spaarrekening kunt openen als je een pakket neemt met betaalrekening en pasje e.d. waarvoor betaald moet worden.